rietgans, again...

Gestart door Gert Veurink, januari 16, 2010, 19:35:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: Gert Ottens op januari 30, 2012, 20:07:26 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 29, 2012, 23:41:23 PM
En dan denk ik: maak in godsnaam even een foto als de vogel daar zo in de berm loopt, maar ja  :angel:
En dan wordt er 1 in Groningen gemeld door een zeer ervaren vogelaar met al veel mooie ontdekkingen achter zijn naam en dan staat er zon "poep"foto bij...zonde.
Vervolgens nog die vogel(s) bij Hunzendal waar al behoorlijk vaak taiga's zijn geclaimd, maar er nog nooit bewijzen zijn gekomen.


Ik wacht nog wel even voor ik 1 ga twitchen voor de TOH jaarlijst


Bedankt voor deze nutteloze bijdrage.


Geen dank
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

Als je het over de duivel hebt.
komende 3 dagen snijdende Noord/ooster wind. wie weet wat er nog gaat komen.

Citaat van: rnbflavour op januari 31, 2012, 14:17:49 PM
Citaat van: andre op januari 30, 2012, 17:43:54 PM
Ik wacht nog wel even voor ik 1 ga twitchen ? Zelf vinden zal je hopelijk bedoelen, aangezien je in een van de Taiga provincies van Nederland woonachtig bent zal dat toch niet echt de klus van het jaar gaan worden. 2 weken matige tot strenge vorst, ooster wind, noord oost Nederland even afzoeken dus.

André


Zelf vinden hoef ik niet mee te wachten, maar als je aan jaarlijsten doet kun je er niet altijd maar op vertrouwen dat je elke soort zelf vind.
En een soort twitchen sluit het zelf zoeken toch ook helemaal niet uit  ???
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Cygnus

#872
Citaat van: g.j.p.gelderblom op januari 27, 2012, 07:14:39 AM
.... De verklaring die Van den Bergh c.s. voor het verschijnen én verdwijnen van serrirostris, 'johanseni' en middendorffii in Nederland geven? De onrust op de Balkan toentertijd.
Alsof die toendertijd op de Balkan overwinterden.

Citaat van: Jos Welbedacht op januari 30, 2012, 21:32:03 PM

..... Deze vogel kan natuurlijk een lokvogel zijn geweest, maar het is dan wel opmerkelijk dat de vogel zich midden op de afsluitdijk bevind. Aan de andere kant: er heeft ook wel eens een Roodhalsgans gezeten, en dat is natuurlijk net zo vreemd. Maar een wilde vogel verwacht je er nu ook niet direct.
De vogel heeft iets aan de linkervleugel. Grote kans dat hij is aangeschoten. Zo'n dertig jaar geleden, toen de ganzenjacht op z'n hevigst was, zaten ook her en der aangeschoten ganzen, ook regelmatig langs de Afsluitdijk. Zo onwaarschijnlijk is dat dus niet.

Citaat van: Rikstar op februari 01, 2012, 10:36:09 AM
Als je het over de duivel hebt.
komende 3 dagen snijdende Noord/ooster wind. wie weet wat er nog gaat komen.
Het is niet zo zeer de kou die de Taigarietganzen uit hun normale overwinteringsgebieden doet verdrijven, maar veel meer de dikte van de sneeuwlaag. Het lijkt er niet op dat er veel sneeuw gaat vallen, dus ik zou voorlopig niet op een invasie van Taigarietganzen rekenen. Je kunt bijna zeggen dat er pas Taigarietganzen naar Nederland komen als de eerste Grote Trap zich in Nederland laat zien. Die zitten grofweg in hetzelfde gebied.

Citaat van: HPM op januari 26, 2012, 12:30:11 PM

Kees Koffijberg, Fred Hustings, Albert de Jong, Menno Hornman & Erik van Winden
Recente ontwikkelingen in het voorkomen van Taigarietganzen in Nederland
LIMOSA 84 (2011): 117-131
http://www.sovon.nl/pdf/LIM84-3-2011-117-131-Koffijberg.pdf
Goed artikel. Een ding blijft een beetje onduidelijk, namelijk wanneer de terugtrekking van de Taigarietganzen uit Nederland precies is begonnen. Het zou kunnen zijn dat ook de laatste jaren dat er volgens de tellingen nog redelijke aantallen Taigarietganzen in Nederland zaten er al sprake was dat de aantallen terugliepen,  maar dat waarnemers nog Taigarietganzen doorgaven omdat die er altijd zaten. De teruggang zou dan dus geleidelijker hebben kunnen plaatsvinden dan uit de grafieken blijkt. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Albert de Jong

#873
Beste Trinus en PieterGeert,

Jullie nuancering van de terugval aan het einde van de jaren '80 is misschien wel terecht. Reconstrueren betekent herinterpreteren en daar zit altijd een mate van onzekerheid in. Een reconstructie van de aantallen van voor 1990 lijkt me nog lastiger, omdat dit nog meer vraagt van het geheugen van de tellers. Natuurlijk is het de vraag of er voor 1990 al niet een geleidelijke afname heeft plaatsgevonden buiten de piekwinters. Uit het informele verhalencircuit is bekend dat de laatste goede Taigarietganzenwinters in de jaren '80 zijn geweest.

De vraag of alle 'geelbekken' van toen daadwerkelijk fabalis betroffen, lijkt me erg lastig te beantwoorden. Er is uit die tijd nauwelijks beeldmateriaal voorhanden. Mooi zou het zijn als er wat oude rotten scherpe herinneringen hebben van deze winters. De Zweedse tellingen laten zien dat lage aantallen in de jaren '80 de goede winters voor Nederland betreffen. Hetzelfde geldt in mindere mate voor de winters van 95/96, 96/97, 01/02 en 02/03. Met enige voorzichtigheid zie ik hier wel een verband.

Ik denk dat het artikel een redelijk scherp beeld heeft geschetst van de meest recente winters en een aardig beeld van de afgelopen decennia. Liever kijk ik vooruit en zie ik dit als een startpunt om de aantallen per winter vanaf nu goed bij te houden. Dat gebeurt gelukkig ook deze winter weer.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

HPM

Citaat van: Albert de Jong op februari 01, 2012, 22:22:17 PM
.
[...]
Ik denk dat het artikel een redelijk scherp beeld heeft geschetst van de meest recente winters en een aardig beeld van de afgelopen decennia. Liever kijk ik vooruit en zie ik dit als een startpunt om de aantallen per winter vanaf nu goed bij te houden. Dat gebeurt gelukkig ook deze winter weer.

Daarom noemde ik het artikel eerder ook 'een doorbraak', hoewel het natuurlijk eigenlijk de neerslag van een doorbraak is.
Herman van der Meer

lupokatja

Citaat van: Albert de Jong op januari 30, 2012, 21:39:03 PM
Losse vogels zijn het lastigst!

Deze zijn niet los en het lijken mij ook geen Toendrarietganzen:

http://waarneming.nl/waarneming/view/62899682

Lützen

lupokatja

Citaat van: henkjanvdkolk op januari 31, 2012, 14:08:39 PM
Citaat van: Jos Welbedacht op januari 30, 2012, 21:56:51 PM
Bedankt voor je reactie, Albert.
Als ik af ga op jouw beschrijving en argumenten, de argumenten van Henk-Jan en die van mezelf, kom ik tot de conclusie dat het verre van zeker is om deze vogel een Taigarietgans te noemen, en dat het misschien zelfs waarschijnlijker is dat we hier toch te maken hebben met een Toendrarietgans.
Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht

Inderdaad, dat lijkt mij ook. En zo zie je maar weer dat het op foto´s altijd lastig te beoordelen is. Vonden wij beiden nog een aantal kenmerken pro Taiga, in het veld zag Albert er geen.

Het zou flauw zijn om te beweren dat ik het wel een duidelijke Taiga vind, maar wat zijn nu precies de kenmerken die dit waarschijnlijk(er) een Toendra maken en dit een Taiga:

http://3.bp.blogspot.com/-f6FLe_ry22k/TybwXhdwAqI/AAAAAAAAABY/Ln7BuDr3yUo/s1600/IMG_0614.JPG

Lützen

Albert de Jong

#877
Alleen de vogel die helemaal vooraan staat op de Zeeuwse foto en die direct links daarvan, zien er wat spannender uit vanwege de snavel. Daarvan zou ik wel eens betere plaatjes willen zien. De rest ziet er mijns inziens uit als gewone toendraatjes.

De link laat een vogel zien die wat mij betreft een geleidelijke overgang van de chocoladebruine kop naar de hals laat zien en een dunne, bijna platte ondersnavel. De vogel van de Breezanddijk heeft, zeker vanaf rechts bezien, een dikkere ondersnavel en duidelijkere uitbuiging. Ook heeft die een nagel die iets verder doorloopt op de bovensnavel (dus vast meer ovaal). Op foto 1 (zie hierboven) heeft de vogel de hals gestrekt. De foto van jouw link laat een vogel zien die de hals iets minder of zelfs niet gestrekt heeft en volgens mij een iets langere hals laat zien. Ik weet het, heel subtiel allemaal en vertel vooral wat jij eraan ziet! De tijd van orakels is voorbij...

Zat er maar een rode, blauwe of gele halsband om. Heb je wel meer gegevens van die foto, zoals de plaats en datum?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

lupokatja

Citaat van: Albert de Jong op februari 02, 2012, 22:33:35 PM
Alleen de vogel die helemaal vooraan staat op de Zeeuwse foto en die direct links daarvan, zien er wat spannender uit vanwege de snavel. Daarvan zou ik wel eens betere plaatjes willen zien. De rest ziet er mijns inziens uit als gewone toendraatjes.

Nou, die nek is anders ook behoorlijk dun en lang. Zou zelf een iets grotere groep (ca. 5 vogels linksvoor) als interessant willen bestempelen en over de rest doe ik geen enkele uitspraak.


Citaat van: Albert de Jong op februari 02, 2012, 22:33:35 PMDe link laat een vogel zien die wat mij betreft een geleidelijke overgang van de chocoladebruine kop naar de hals laat zien en een dunne, bijna platte ondersnavel. De vogel van de Breezanddijk heeft, zeker vanaf rechts bezien, een dikkere ondersnavel en duidelijkere uitbuiging. Ook heeft die een nagel die iets verder doorloopt op de bovensnavel (dus vast meer ovaal). Op foto 1 (zie hierboven) heeft de vogel de hals gestrekt. De foto van jouw link laat een vogel zien die de hals iets minder of zelfs niet gestrekt heeft en volgens mij een iets langere hals laat zien. Ik weet het, heel subtiel allemaal en vertel vooral wat jij eraan ziet! De tijd van orakels is voorbij...

Zat er maar een rode, blauwe of gele halsband om. Heb je wel meer gegevens van die foto, zoals de plaats en datum?

Mij viel vooral op dat ik over de Engelse vogel (Norfolk, dit weekend, wel een eenling) niet twijfelde maar over de NL vogel wel. Heb de vogels eens naast elkaar gezet, maar de verschillen zijn toch wel behoorlijk marginaal. Zie onderstaande link, ook met een kop-profiel. Ik denk dat de neklengte van de NL vogel inderdaad net iets minder is, maar dat dat zeker nog wel kan voor een Taiga. Idem dito voor de snavel. Dit soort vogels zijn wellicht niet veilig te determineren......

http://barnsleybirds.blogspot.com/2012/01/bean-missed-by-rushing-about.html

Lützen

PS. Zal proberen binnenkort wat uitgebreider te reageren (oa. op het artikel). Overigens wordt het hier rond Den Bosch momenteel snel interessant.

Folkert Jan

Citaat van: Albert de Jong op februari 02, 2012, 22:33:35 PM
Alleen de vogel die helemaal vooraan staat op de Zeeuwse foto en die direct links daarvan, zien er wat spannender uit vanwege de snavel. Daarvan zou ik wel eens betere plaatjes willen zien. De rest ziet er mijns inziens uit als gewone toendraatjes.

De link laat een vogel zien die wat mij betreft een geleidelijke overgang van de chocoladebruine kop naar de hals laat zien en een dunne, bijna platte ondersnavel. De vogel van de Breezanddijk heeft, zeker vanaf rechts bezien, een dikkere ondersnavel en duidelijkere uitbuiging. Ook heeft die een nagel die iets verder doorloopt op de bovensnavel (dus vast meer ovaal). Op foto 1 (zie hierboven) heeft de vogel de hals gestrekt. De foto van jouw link laat een vogel zien die de hals iets minder of zelfs niet gestrekt heeft en volgens mij een iets langere hals laat zien. Ik weet het, heel subtiel allemaal en vertel vooral wat jij eraan ziet! De tijd van orakels is voorbij...

Zat er maar een rode, blauwe of gele halsband om. Heb je wel meer gegevens van die foto, zoals de plaats en datum?

Waar zie jij een foto van de breezanddijk vogel?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bas vd Burg

Citaat van: rnbflavour op februari 03, 2012, 09:09:24 AM
Citaat van: Albert de Jong op februari 02, 2012, 22:33:35 PM
Alleen de vogel die helemaal vooraan staat op de Zeeuwse foto en die direct links daarvan, zien er wat spannender uit vanwege de snavel. Daarvan zou ik wel eens betere plaatjes willen zien. De rest ziet er mijns inziens uit als gewone toendraatjes.

De link laat een vogel zien die wat mij betreft een geleidelijke overgang van de chocoladebruine kop naar de hals laat zien en een dunne, bijna platte ondersnavel. De vogel van de Breezanddijk heeft, zeker vanaf rechts bezien, een dikkere ondersnavel en duidelijkere uitbuiging. Ook heeft die een nagel die iets verder doorloopt op de bovensnavel (dus vast meer ovaal). Op foto 1 (zie hierboven) heeft de vogel de hals gestrekt. De foto van jouw link laat een vogel zien die de hals iets minder of zelfs niet gestrekt heeft en volgens mij een iets langere hals laat zien. Ik weet het, heel subtiel allemaal en vertel vooral wat jij eraan ziet! De tijd van orakels is voorbij...

Zat er maar een rode, blauwe of gele halsband om. Heb je wel meer gegevens van die foto, zoals de plaats en datum?

Waar zie jij een foto van de breezanddijk vogel?

Zie reactie #876 in dit topic Folkert...... en http://waarneming.nl/waarneming/view/62882608
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Folkert Jan

Citaat van: Bas vd Burg op februari 03, 2012, 09:12:20 AM
Citaat van: rnbflavour op februari 03, 2012, 09:09:24 AM
Citaat van: Albert de Jong op februari 02, 2012, 22:33:35 PM
Alleen de vogel die helemaal vooraan staat op de Zeeuwse foto en die direct links daarvan, zien er wat spannender uit vanwege de snavel. Daarvan zou ik wel eens betere plaatjes willen zien. De rest ziet er mijns inziens uit als gewone toendraatjes.

De link laat een vogel zien die wat mij betreft een geleidelijke overgang van de chocoladebruine kop naar de hals laat zien en een dunne, bijna platte ondersnavel. De vogel van de Breezanddijk heeft, zeker vanaf rechts bezien, een dikkere ondersnavel en duidelijkere uitbuiging. Ook heeft die een nagel die iets verder doorloopt op de bovensnavel (dus vast meer ovaal). Op foto 1 (zie hierboven) heeft de vogel de hals gestrekt. De foto van jouw link laat een vogel zien die de hals iets minder of zelfs niet gestrekt heeft en volgens mij een iets langere hals laat zien. Ik weet het, heel subtiel allemaal en vertel vooral wat jij eraan ziet! De tijd van orakels is voorbij...

Zat er maar een rode, blauwe of gele halsband om. Heb je wel meer gegevens van die foto, zoals de plaats en datum?

Waar zie jij een foto van de breezanddijk vogel?

Zie reactie #876 in dit topic Folkert...... en http://waarneming.nl/waarneming/view/62882608

Had niet door dat de betreffende post over de breezanddijk vogel ging.
Aangezien de breezanddijk vogel nog als taiga ingevoerd stond ben ik daar gaan kijken en vond ik dus niets.
Maar bedankt!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

lupokatja

Vind het artikel toch een beetje een gemiste kans. Het lijkt nu toch eerder een soort sociologisch/psychologisch experiment dat vooral laat zien dat veel waarnemers niet al te zeker zijn over hun waarnemingen. Op zich heeft dat ook waarde, maar de beschrijving van de gevolgde methode wekt (in mijn ogen) vooral de schijn dat de auteurs er al wel redelijk van overtuigd waren dat de aantallen een stuk omlaag moesten:

Hun opgaven van Taigarietganzen  hadden doorgaans niet betrekking op 'klassieke geelbekken' maar op 'zwartbekken', vogels waarvan het bestaan op grote schaal inmiddels wordt betwijfeld. Deze vogels werden als  Toendrarietgans aangemerkt. Lastiger ligt het bij de enkele waarnemers die ook na kennisname van de determinatieproblematiek bleven vasthouden aan de eerdere determinaties. Omdat in de door hen getelde gebieden bij recent, intensief onderzoek géén Taigarietganzen werden aangetroffen, lijkt enige twijfel aan de aantalsopgaven toch gerechtvaardigd en werden waarnemingen als onzeker beschouwd. Dit geldt in het bijzonder voor opgaven van grotere aantallen (meer dan 100 vogels), die alleen werden geaccepteerd indien vergezeld van een overtuigende beschrijving of documentatie. In totaal werden 380 waarnemingen teruggetrokken door de teller (18%), terwijl er 1016 op onzeker werden gezet  (49%) en er 677 (33%) werden bevestigd.

Alles bij elkaar werd dus 82% van de oude waarnemingen niet teruggetrokken! Dat valt mij eerlijk gezegd alleszins mee (al is het ook wel begrijpelijk dat mensen eerder kiezen voor onzeker dan voor terugtrekken), maar het betekent wel dat de gepresenteerde nieuwe schattingen niet heel veel meer zijn dan natte vingerwerk. Ik had zelf graag gezien dat de auteurs de oude aantallen eerst in wat meer detail hadden gekwalificeerd (per jaar %teruggetrokken, %onzeker, %zwartbekken etc...) en voor een wat neutralere aanpak hadden gekozen. Nu lijkt het er namelijk op dat ze de getallen ook gewoon direct in Duitsland hadden kunnen opvragen :)

Een ander kritiekpunt is dat ik het paard hier ietwat achter de kar wordt gespannen. Blijkbaar geloven de auteurs dat het determinatie-problemen is opgelost, en dat je er dus van uit mag gaan dat waarnemers een eenduidige en overtuigende beschrijving of documentatie kunnen geven. Om nog maar eens terug te komen op deze vogels:

http://www.youtube.com/watch?v=Sjl9S-QZ5zA
http://www.youtube.com/watch?v=-bQpFdgTj1o

Heb ik hier nu iets overtuigend gedocumenteerd en zo ja wat dan, zwartbekken, geelbekken of Toendrarietganzen?

Lützen

PS. Niets dan waardering voor Albert´s inspanningen overigens. Kritiek leveren (mopperen) is makkelijk, maar als het in NL met de Taiga´s ergens heen gaat is dat te danken aan zijn constructieve bijdrage.

August

Wat te doen bij alle waarnemingen die nog op niet te beoordelen staan? Volgens het artikel zijn bv deze van Wassenaar goed als Taiga. http://waarneming.nl/gebied/view/13415?g=1&from=2000-01-01&to=2012-02-03&sp=338&z=0&u=0&rows=20&page=4 Dus kunnen deze allemaal op beoordeelt toch?
August van Rijn

henkjanvdkolk

Deze is goedgekeurd, mar dat lijkt mij dan weer een toendrarietgans: hoog voorhoofd en dikke ondersnavel met grijns:
http://waarneming.nl/waarneming/view/52702299?_popup=1

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankmeer

Citaat van: henkjanvdkolk op februari 03, 2012, 15:31:29 PM
Deze is goedgekeurd, mar dat lijkt mij dan weer een toendrarietgans: hoog voorhoofd en dikke ondersnavel met grijns:
http://waarneming.nl/waarneming/view/52702299?_popup=1

Die is volgens mij al vaker aangemerkt als Toendra (op het forum of bij de waarneming).
Frank van der Meer

henkjanvdkolk

Citaat van: frankmeer op februari 03, 2012, 16:14:04 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op februari 03, 2012, 15:31:29 PM
Deze is goedgekeurd, mar dat lijkt mij dan weer een toendrarietgans: hoog voorhoofd en dikke ondersnavel met grijns:
http://waarneming.nl/waarneming/view/52702299?_popup=1

Die is volgens mij al vaker aangemerkt als Toendra (op het forum of bij de waarneming).

Oke, toch gek dat hij dan op goedgekeurd staat, zeker omdat juist de groepen waar iedereen het over eens is dat het Taigarietganzen zijn niet beoordeeld worden.

Mischien is dat een goede eerste stap, alle waarnemingen met foto's waarop duidelijk Toendrarietganzen zijn overzetten.
Zoals:
http://waarneming.nl/waarneming/view/3721080?_popup=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/170334?_popup=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/409204?_popup=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/1917468?_popup=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/1719354?_popup=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/3278506?_popup=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/3159889?_popup=1


Over de vogels van Sassenheim 2007 is nog goed discussie mogelijk:
indruk vooral Toendrarietgans
http://waarneming.nl/waarneming/view/2085096?_popup=1
Maar er zijn ook deze foto's, sommige vogels komen erg over als Taigarietgans
http://waarneming.nl/waarneming/view/2085589?_popup=1
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Folkert Jan

Wilde nog op een aantal berichten reageren, maar heb het idee dat die nu weg zijn.


Ik heb inderdaad mijn eigen waarnemingen nog eens onder de loep genomen.
De eerste heb ik gewijzigd naar rietgans spec, omdat niet iedereen er in dat topic over eens was/is
De tweede heb ik op onzeker gezet, omdat aan de beschrijving niet meer te achterhalen valt op welke kenmerken ik toen heb gelet.\
De derde heb ik laten staan op onzeker, omdat genoemde kenmerken zeker op taiga zouden kunnen wijzen
De vierde laat ik voor alsnog op zeker staan, omdat deze vogels destijds door meerder als taiga zijn bestempeld (ook door mensen die door foto's eerder of later hebben laten zien dat ze weten wat tegenwoordig onder taiga wordt verstaan.) en op basis van de genoemde kenmerken het nog steeds richting taiga wijst. Of het voldoende is voor een goedkeuring laat ik aan waarneming.nl over.


Overigens noem ik een goed twitcher iemand die weet wanneer hij moet gaan en weet wanneer hij thuis moet blijven.
Iemand die op elke flutmelding rijdt is een kip zonder kop


Daarnaast wil ik niet zeggen dat je op een onbevestigde waarneming niet zou moeten rijden (heb zelf ook wel eens locale claims als notenkraker en drieteenspecht onderzocht), maar rijden op een waarneming van een zeer lastig te identificeren soort als taigarietgans zonder enige beschrijving of kennis over de waarnemer vind ik vrij nutteloos. Zelf zoeken in NO Groningen gaat me eerder een taiga opleveren dan deze claims afrijden is mijn gevoel.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op februari 03, 2012, 18:58:19 PM
Wilde nog op een aantal berichten reageren, maar heb het idee dat die nu weg zijn.
...


Ze staan in  ' Foutieve determinaties'
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43069.240#msg1126070
Herman van der Meer

henkjanvdkolk

Citaat van: rnbflavour op februari 03, 2012, 18:58:19 PM
Ik heb inderdaad mijn eigen waarnemingen nog eens onder de loep genomen.
De eerste heb ik gewijzigd naar rietgans spec, omdat niet iedereen er in dat topic over eens was/is
De tweede heb ik op onzeker gezet, omdat aan de beschrijving niet meer te achterhalen valt op welke kenmerken ik toen heb gelet.\
De derde heb ik laten staan op onzeker, omdat genoemde kenmerken zeker op taiga zouden kunnen wijzen
De vierde laat ik voor alsnog op zeker staan, omdat deze vogels destijds door meerder als taiga zijn bestempeld (ook door mensen die door foto's eerder of later hebben laten zien dat ze weten wat tegenwoordig onder taiga wordt verstaan.) en op basis van de genoemde kenmerken het nog steeds richting taiga wijst. Of het voldoende is voor een goedkeuring laat ik aan waarneming.nl over.

Kijk, als iedereen dat zo zou doen, dan zouden alle rietganzenwaarenmingen binnen een week tijd weer netjes volgens de huidige inzichten staan (en hoeft er geen speciale 'taigarietganzenadmin' te komen)   :)
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bas vd Burg

Citaat van: August op februari 03, 2012, 15:17:46 PM
Wat te doen bij alle waarnemingen die nog op niet te beoordelen staan? Volgens het artikel zijn bv deze van Wassenaar goed als Taiga. http://waarneming.nl/gebied/view/13415?g=1&from=2000-01-01&to=2012-02-03&sp=338&z=0&u=0&rows=20&page=4 Dus kunnen deze allemaal op beoordeelt toch?

Als je dan de vogels van Wassenaar wilt aanhalen August, wel alles doen dan hè ;D
http://katwijk.waarneming.nl/soort/view/338?from=2011-01-20&to=2011-03-05&species=soort+338&prov=0&maand=0&os=0&prov_wg=0&rows=20&page=1

(en dat de vogels goede taiga's waren, hebben we het artikel niet nodig, lijkt me dat dat allang duidelijk was :duim: )

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

August

August van Rijn

bertus2

Dag mensen,


Vandaag weer eens gezocht naar taiga's in twente. Ik heb de afgelopen tijd dit topic met bijzondere interesse gevolgd en ook het recent verschenen artikel op sovon aandachtig bestudeerd (erg fraai geschreven!) De afgelopen dagen zijn er ook enkele taiga's gemeld in de regio rond vriezenveen.


Nu kwam ik deze twee vogels tegen. Het betreffen de voorste twee vogels op de foto. Ze zaten aan de rand van de groep,


http://waarneming.nl/waarneming/view/63035037


Mijn idee zegt dat dit toendra's zijn vanwege het geringe formaat ten opzichte van de andere aanwezige rietganzen, maar ik denk ook wat taiga kenmerken te zien (hoeveelheid geel op de snavel en het voorhoofd lijkt niet hoog/steil te zijn).


Verder heb ik nog een vraag over het herkennen van familie groepen ganzen. In het veld lijkt alles kriskras door elkaar te lopen.
Zijn er aanknopingspunten/ handige tips waardoor ik de verschillende familiebanden in het veld eerder op zou kunnen merken?


Vriendelijke Groeten,


Bert Haamberg



vriendelijke groet

Bert Haamberg

Albert de Jong

Beste Bertus,

Het lijken me twee prima toendrarietganzen, die inderdaad wat meer geel dan gemiddeld op de snavel hebben. Je geeft zelf al aan dat ze qua grootte niet echt verschilden van de omringende toendra's. In elke groep toendra's lopen wel wat vogels met overwegend gele snavels, maar niet zoveel als bij taiga's.
Wat een mooie en interessante geluidsopname zit erbij, trouwens.... tweelettergrepig.

Wat betreft de familieverbanden: die zijn bij toendrarietganzen lastiger vast te stellen dan bij kolganzen. Deels omdat de jonge vogels nu erg lastig te herkennen zijn, deels doordat ze vaak in linie staan in plaats van geclusterd in familiegroepjes. Het vraagt langdurig kijken om verbanden te ontdekken. Je ziet vaak paartjes tegelijk opvliegen of zich door de groep verplaatsen. Soms loopt daar een sliertje jongen achteraan.

Edit: kreeg nog wat leuke foto's van Shetland, die ik voorleg zodra ik tijd heb.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Albert de Jong

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Bas vd Burg

Citaat van: Albert de Jong op februari 07, 2012, 19:20:39 PM
Zoals beloofd: http://allbirding.blogspot.com/2012/02/bean-geese-6-interesting-pair-on.html
Leuke plaatjes!

Ik neem aan dat de beide vogels Taiga's zijn Albert? Alhoewel ik de linkervogel op de eerste foto toch wel best Toendra-achtig vind (en de rechtervogel op de eerste foto een Taiga)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

jelmerpoelstra

Citaat van: Albert de Jong op februari 07, 2012, 19:20:39 PM
Zoals beloofd: http://allbirding.blogspot.com/2012/02/bean-geese-6-interesting-pair-on.html
"It would be strange to seperate [sic] the birds into two species, since their [sic] is no known record of an [sic] hybrid pair of fabalis and rossicus (Heinicke in litt) and they behaved as a pair." Als hybride paren wel met enige regelmaat zouden voorkomen, is het dan redelijk om ervan uit te gaan dat die ook gedetecteerd zouden worden?

Albert de Jong

Citaat van: jelmerpoelstra op februari 07, 2012, 20:49:34 PM
Citaat van: Albert de Jong op februari 07, 2012, 19:20:39 PM
Zoals beloofd: http://allbirding.blogspot.com/2012/02/bean-geese-6-interesting-pair-on.html
"It would be strange to seperate [sic] the birds into two species, since their [sic] is no known record of an [sic] hybrid pair of fabalis and rossicus (Heinicke in litt) and they behaved as a pair." Als hybride paren wel met enige regelmaat zouden voorkomen, is het dan redelijk om ervan uit te gaan dat die ook gedetecteerd zouden worden?

(Wat een lelijke spelfout in mijn Engels:*there)
Scherp! Nee, mits er een geringde fabalis met een geringde rossicus zou worden gezien in het broedseizoen in een van de broedgebieden. Die kans is >0.001. Wel kwam er in dit topic de vorige winter een foto langs van een enorme fabalis op één van de Britse eilanden, die vergezeld werd van in ieder geval één rossicus. Ik vind zo snel geen link naar de betreffende foto. In de literatuur is wel steeds terugkerende (mythe?!) van een intergradatiezone te vinden, maar nooit zijn losse gevallen van hybridisering beschreven. Stiekem ben ik wel benieuwd naar jouw mening over het taxonomische deel van het verhaal. Hoe sterk vind jij bijvoorbeeld het verhaal van Ruokonen e.a. (2008), of heb daar al eens over geschreven? Soms vergeet je wat er eerder in deze discussie is langsgekomen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

lupokatja

Citaat van: Bas vd Burg op februari 07, 2012, 20:32:32 PM
Citaat van: Albert de Jong op februari 07, 2012, 19:20:39 PM
Zoals beloofd: http://allbirding.blogspot.com/2012/02/bean-geese-6-interesting-pair-on.html
Leuke plaatjes!

Ik neem aan dat de beide vogels Taiga's zijn Albert? Alhoewel ik de linkervogel op de eerste foto toch wel best Toendra-achtig vind (en de rechtervogel op de eerste foto een Taiga)

Moest gelijk denken aan de opmerkingen bij deze vogels:

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=2229&page=zoek

In mijn ogen vrij normale Taigarietganzen, maar het idee dat alle Taiga's een heel dunne rechte niet-uitgebogen ondersnavel hebben is hardnekkig. Kijk hier eens rond en huiver zou ik zeggen:

http://www.pbase.com/ianfulton/beangoose


Wat dat betreft vind ik ook dat Albert de verschillen tussen de vogel van de Breezanddijk en de eerder aangehaalde Engelse vogel overdrijft. Als ik ze naast elkaar zet (http://i173.photobucket.com/albums/w79/lupokatja/AfsluitdijkUK.jpg) zijn de verschillen in mijn ogen nogal minimaal (zal deze montage overigens over een paar dagen verwijderen).


Lutzen

lupokatja

Citaat van: Albert de Jong op februari 07, 2012, 21:33:07 PM
Citaat van: jelmerpoelstra op februari 07, 2012, 20:49:34 PM
Citaat van: Albert de Jong op februari 07, 2012, 19:20:39 PM
Zoals beloofd: http://allbirding.blogspot.com/2012/02/bean-geese-6-interesting-pair-on.html
"It would be strange to seperate [sic] the birds into two species, since their [sic] is no known record of an [sic] hybrid pair of fabalis and rossicus (Heinicke in litt) and they behaved as a pair." Als hybride paren wel met enige regelmaat zouden voorkomen, is het dan redelijk om ervan uit te gaan dat die ook gedetecteerd zouden worden?

(Wat een lelijke spelfout in mijn Engels:*there)
Scherp! Nee, mits er een geringde fabalis met een geringde rossicus zou worden gezien in het broedseizoen in een van de broedgebieden. Die kans is >0.001. Wel kwam er in dit topic de vorige winter een foto langs van een enorme fabalis op één van de Britse eilanden, die vergezeld werd van in ieder geval één rossicus. Ik vind zo snel geen link naar de betreffende foto. In de literatuur is wel steeds terugkerende (mythe?!) van een intergradatiezone te vinden, maar nooit zijn losse gevallen van hybridisering beschreven. Stiekem ben ik wel benieuwd naar jouw mening over het taxonomische deel van het verhaal. Hoe sterk vind jij bijvoorbeeld het verhaal van Ruokonen e.a. (2008), of heb daar al eens over geschreven? Soms vergeet je wat er eerder in deze discussie is langsgekomen.

Rossicus x albifrons lijkt in ieder geval niet zo zeldzaam:

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=221768

Zelfs van geringde vogels is het natuurlijk maar de vraag of ze juist zijn gedetermineerd (gebeurt toch meestal op de wintergronden).

Lutzen