rietgans, again...

Gestart door Gert Veurink, januari 16, 2010, 19:35:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

lupokatja

Citaat van: Cygnus op december 31, 2011, 13:58:49 PMDe eerste waarneming in 2010 was op 4 oktober en in 2011 op 12 oktober. Dat is voor een Taigarietgans eigenlijk nog zomer, dus "foute" periode.

Een van de vroegste (en wat mij betreft nog steeds overtuigend gedocumenteerde) waarnemingen op waarneming.nl is van September:

http://waarneming.nl/waarneming/view/1560753

In Schotland komen de eerste Taigarietganzen al in September binnendruppelen en is de groep vaak in Oktober al op volle sterkte. In Norfolk is dat inderdaad meestal (flink) wat later. Al met al denk ik echter niet dat je kunt stellen dat Oktober waarnemingen niet kunnen.


Lutzen Portengen

Roel Schwartz

Bedankt Arnoud en Lutzen voor het meedenken van http://waarneming.nl/waarneming/view/62385977. De waarneming heb ik gewijzigd.

Groetjes Roel.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

hrusser

Citaat van: guusp op december 31, 2011, 20:28:41 PM
Dat was dat beest met die vrijwel geheel zwarte snavel toch? Inderdaad een heel andere dan de vogel van Vianen.

Dat klopt Guus. Ik zit trouwens nog steeds op de, door de waarnemer van de (mogelijke) Taiga van Tull, toegezegde info te wachten. Uit eerdere ervaringen heb ik geleerd dat het soms lang kan duren voordat een waarnemer in zijn (stoffige) archieven duikt om oude gegevens boven water te halen :-) Dat is wel wat jammer, omdat deze Taiga een cruciale rol speelt bij de discussie van de Taiga van Vianen. Maar het is niet anders. Maar goed, wie weet zit de info over 5 minuten in mijn mailbox.

Hans Russer

Albert de Jong

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

lupokatja

Citaat van: Albert de Jong op januari 03, 2012, 12:45:56 PM
Weer wat nieuw, wild en winters materiaal op:
http://allbirding.blogspot.com/2012/01/bean-geese-3-more-from-shetland.html
;)

Ik ben het ook dit keer met je eens dat de Shetland-vogels allemaal Taigarietganzen zijn, al denk ik niet dat je hier laat zien dat "bill structure" belangrijker is dan "bill length". Ik zelf vind bijvoorbeeld dat de vogels op "Shetland 4" toch een iets uitgebogen ondersnavel lijken te hebben en denk ik niet dat het moeilijk is foto's te vinden van Toendrarietganzen met een (ogenschijnlijk?) rechte ondersnavel. Zolang je niet hebt gekwantificeerd hoeveel overlap er is in "bill structure" (als je dat al zou kunnen) kun je m.i. eigenlijk geen harde uitspraak doen over de relatieve bruikbaarheid van die kenmerken.

Verder vind ik het overigens een prima initiatief!

Lützen

ps. Heb je ook foto´s waarop het verschil in nagelvorm goed te zien is?
pps. Ook hier ben ik het met je eens: http://www.youtube.com/watch?v=CN6Up7_6TaU


Albert de Jong

#845
Ha Lützen,

De foto 'Shetland 4' vind ik ook niet zo makkelijk. Ik heb gevraagd of ze mij konden vertellen wat de onderlinge familierelaties zijn. Ik heb daar geen reactie op gekregen; het is natuurlijk ook een lastige vraag. Ik vermoed dat dat Hugh Harrop de lastigste vogels van de groep van 20 heeft gemaild. Liever heb je natuurlijk een foto waarop de hele of een groot deel van de groep staat.

Ik denk dat je het met me eens bent dat de structuur van taigasnavels verschilt van toendrasnavels. Dat is een combinatie van maten. Echter realiseer ik me dat die verschillen heel klein zijn, dat er een grote standaardafwijking zal zijn (dus veel variatie) en dat de huidige tabellen misschien deels gebaseerd zijn op foutief gelabelde vogels. Op basis van de snavels die ik gezien heb, op foto's of in het veld, vind ik de snavels van de vogels van Shetland beter op fabalis passen. Ik ben het helemaal met je eens dat kwantificeren beter is dan het gebruik van alleen je timmermansoog.

Wat betreft de vorm van de nagel. Ik vind dat nog steeds een onduidelijk gegeven. Op deze website staat hoe deze gemeten wordt.
Dit zijn wat foto's die ik vond: één, twee en drie. Ik heb soortgelijke kopfoto's niet van Toendra's kunnen vinden. Daarvan zou de nagel ovaal in plaats van rond zijn.

Ik vond pas dit artikel over Finse halsbanden.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

g.j.p.gelderblom

Toch nog een fabalis in het Brabantse land: http://waarneming.nl/waarneming/view/62486676
En in Noord-Holland zelfs een heuse carneirostris: http://waarneming.nl/waarneming/view/62434969
Groeten,

PieterGeert

Bas vd Burg

Citaat van: g.j.p.gelderblom op januari 06, 2012, 20:25:08 PM
Toch nog een fabalis in het Brabantse land: http://waarneming.nl/waarneming/view/62486676
En in Noord-Holland zelfs een heuse carneirostris: http://waarneming.nl/waarneming/view/62434969
Groeten,

PieterGeert

Met het risico dat ik mezelf lekker voor paal zet, maar ik dacht eea nu wel op een rijtje te hebben met deze soort en dan zie ik nu een foto van een Taigarietgans met in mijn ogen best wel een hoge snavel en een snavel die in mijn ogen best lijkt op de Toendra's die rechts staan op deze foto http://waarneming.nl/fotonew/3/2887653.jpg :rolleye: :rolleye:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

g.j.p.gelderblom

#848
Citaat van: Bas vd Burg op januari 06, 2012, 21:29:31 PM
Met het risico dat ik mezelf lekker voor paal zet, maar ik dacht eea nu wel op een rijtje te hebben met deze soort en dan zie ik nu een foto van een Taigarietgans met in mijn ogen best wel een hoge snavel en een snavel die in mijn ogen best lijkt op de Toendra's die rechts staan op deze foto http://waarneming.nl/fotonew/3/2887653.jpg :rolleye: :rolleye:
Nou Bas, je hebt het uitstekend op een rijtje - en ik heb weer eens te hoog van de toren geblazen! Zojuist hebben Albert de Jong, Peter Verhelst en ik de vogel getwitcht. En van al die mooie dingen die ik op de foto zie, zoals die schijnbaar extreem lange nek en donkerbruine, afgeplatte kop, bleef in het veld vreemd genoeg niet zo heel veel overeind. De snavel is voor fabalis aan de korte kant en de ondersnavel lijkt toch meer uitgebogen dan ik vanaf de foto inschatte. De vogel is wel een slag groter dan de Toendra´s waar ´ie mee optrekt, maar het is ook duidelijk een adulte gent. Kortom: scherp opgemerkt en sorry voor de verwarring!
Groeten,

PieterGeert

Edit: Albert, voor een fotootje en profil zie http://waarneming.nl/waarneming/view/62548385.

Albert de Jong

Voor een opgeblazen digiscoopje: http://waarneming.nl/waarneming/view/62505677 Heb helaas geen foto 'en profil'.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Bas vd Burg

Citaat van: g.j.p.gelderblom op januari 07, 2012, 14:14:06 PM
Citaat van: Bas vd Burg op januari 06, 2012, 21:29:31 PM
Met het risico dat ik mezelf lekker voor paal zet, maar ik dacht eea nu wel op een rijtje te hebben met deze soort en dan zie ik nu een foto van een Taigarietgans met in mijn ogen best wel een hoge snavel en een snavel die in mijn ogen best lijkt op de Toendra's die rechts staan op deze foto http://waarneming.nl/fotonew/3/2887653.jpg :rolleye: :rolleye:
Nou Bas, je hebt het uitstekend op een rijtje - en ik heb weer eens te hoog van de toren geblazen! Zojuist hebben Albert de Jong, Peter Verhelst en ik de vogel getwitcht. En van al die mooie dingen die ik op de foto zie, zoals die schijnbaar extreem lange nek en donkerbruine, afgeplatte kop, bleef in het veld vreemd genoeg niet zo heel veel overeind. De snavel is voor fabalis aan de korte kant en de ondersnavel lijkt toch meer uitgebogen dan ik vanaf de foto inschatte. De vogel is wel een slag groter dan de Toendra´s waar ´ie mee optrekt, maar het is ook duidelijk een adulte gent. Kortom: scherp opgemerkt en sorry voor de verwarring!
Groeten,

PieterGeert

Hey PieterGeert, de grootte tov de andere vogels was me ook opgevallen op de foto's maar ik vond/vind die snavel wel apart voor Taiga. Nu heb ik niet zo heel veel ervaring met Taiga (heb namelijk al mijn oude waarnemingen "afgekeurd" en heb nu pas 2 waarnemingen (de vogel van Voorhout enkele jaren terug, en die van de Ommedijksche Polder begin 2011)), maar toch....... Wel goed dat jullie de vogel gecheckt hebben!!
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hrusser

 
Beste Trinus e.a.

Even een reactie n.a.v. jouw verwijzing naar een zomerw.n. van een Taiga bij Tull en 't Waal in 2007 in het kader van de discussie over de Taiga van Vianen. Het heeft eventjes geduurd, maar de waarnemer (een gedreven fotograaf) is op zoek geweest naar een foto van de vogel van Tull in zijn archieven, maar niet gevonden. Omdat hij na 4 jaar niet meer precies weet wat hij gezien heeft en de beruchte escape-Toendra (met kenmerken van Taiga) van Nieuwegein niet kan uitsluiten, heeft hij de vogel van een vraagteken voorzien. Daarom zal ik op basis van deze w.n. bij mijn w.n. van de Taiga van Vianen niet het escape-teken aanvinken. Er is nl. totaal geen bewijs dat het bij deze zomergans van Tull en 't Waal om de Taiga van Vianen gaat. Maar mocht de Taiga van Vianen tijdens één van de komende zomers toch nog opduiken, dan zal ik mijn w.n. uiteraard aanpassen. Maar zover is het nog niet en adviseer ik andere waarnemers (en admins) om deze vogel gewoon als wild te beschouwen.

Hans Russer

Albert de Jong

Beste discussiegenoten,

Sinds vanmorgen is het artikel over de status en de recente ontwikkelingen van de Taigarietgans in Nederland te downloaden. Dat kan via http://www.sovon.nl/ . Het zal binnenkort verschijnen in Limosa. Omdat de winter nog aan de gang is en de kans op Taigarietganzen dus nog aanwezig is, wordt het vooraf verspreid.
Dit artikel kon niet tot stand komen zonder de discussie op dit forum en alle waarnemers van waarneming.nl. Bedankt voor alle inbreng. Jullie reacties zijn uiteraard welkom!

Overigens is op dezelfde pagina van Sovon een aankondiging van de ganzen- en zwanendag op aanstaande zaterdag te vinden. Voor de liefhebbers...
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

HPM

Citaat van: Albert de Jong op januari 26, 2012, 12:24:14 PM
Beste discussiegenoten,

Sinds vanmorgen is het artikel over de status en de recente ontwikkelingen van de Taigarietgans in Nederland te downloaden. Dat kan via http://www.sovon.nl/ . Het zal binnenkort verschijnen in Limosa. Omdat de winter nog aan de gang is en de kans op Taigarietganzen dus nog aanwezig is, wordt het vooraf verspreid.
Dit artikel kon niet tot stand komen zonder de discussie op dit forum en alle waarnemers van waarneming.nl. Bedankt voor alle inbreng. Jullie reacties zijn uiteraard welkom!

Overigens is op dezelfde pagina van Sovon een aankondiging van de ganzen- en zwanendag op aanstaande zaterdag te vinden. Voor de liefhebbers...

Kees Koffijberg, Fred Hustings, Albert de Jong, Menno Hornman & Erik van Winden
Recente ontwikkelingen in het voorkomen van Taigarietganzen in Nederland
LIMOSA 84 (2011): 117-131
http://www.sovon.nl/pdf/LIM84-3-2011-117-131-Koffijberg.pdf
Herman van der Meer

Rikstar

helemaal bedankt iedereen die heeft meegeholpen aan het stuk. gaat vast leuk leesvoer worden  :duim:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Ik heb mijzelf al gevoerd. Het artikel is zeer leesbaar. En uiteraard een doorbraak.

"Waarnemers zullen zich ook ervan bewust moeten zijn dat Taigarietganzen schaars
zijn, en lastig determineerbaar. Het is dan ook van belang (dat geldt overigens
ook voor de ganzentellingen) dat waarnemingen worden voorzien van overtuigende
documentatie (bij voorkeur met foto's) van de kenmerken op grond waarvan tot
determinatie van Taigarietgans werd besloten. In dit licht is het aan te bevelen
de soort door de admins op waarneming.nl opnieuw te laten beoordelen. In naburige
landen, zoals bijv. Nordrhein-Westfalen in Duitsland, is zelfs besloten waarnemingen
alleen op te nemen indien bevestigd door de dwaalgastencommissie."

Herman van der Meer

henkjanvdkolk

Leuk artikel!

Deze winter tot nu toe nog steeds maar 1 (+enkele onzekere) exemplaar? Mischien dat de aankomende vorstperiode nog wat kan brengen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

g.j.p.gelderblom

Hoi Albert,

Mijn aanvankelijke scepsis is verdwenen als sneeuw voor de zon: jullie resultaat mag er wezen! Gedegen en toch leesbaar. En (terecht) genuanceerd: "Het overzicht heeft vooralsnog een voorlopig karakter omdat de variatie binnen het rietganzencomplex nog lang niet uitputtend is beschreven" (p 118). Leuk ook die oude plaatjes van Adrie Hottinga, al hoop ik dat de afdrukkwaliteit in het blad beter is want zo in pdf kan ik er niet meer van maken dan rietgans spec. Merk trouwens op dat de eveneens door hem gefotografeerde kop een behoorlijk ovale nagel toont!

De crux van het artikel is dat er rond 1990 een spectaculaire val in de aantallen fabalis is geweest. Maar het feit dat alle waarnemingen van vóór 1990 een generaal pardon hebben gekregen, maakt deze conclusie m.i. wat minder sterk, ook al beargumenteren de auteurs deze keuze door te stellen dat het voordien vooral om geelbekken ging. Overigens sluit ik niet uit dat er ook bij de recente winters nog sprake is van een overschatting. Als een kwart van de losse waarnemingen solitaire vogels betreft (vaak in groepen rossicus!), dan zet ik daar mijn vraagtekens bij. Het aantal van 116 vogels afgelopen winter in Groningen lijkt me ook aan de hoge kant; ik vermoed dat er in werkelijkheid sprake was van hooguit 50 exx.

Tot slot: afgelopen zomer sprak ik Egbert van der Linden, jarenlang de vaste medeteller van Leo van den Bergh. Hij is dus ook getuige geweest van de (vermeende) opmars van oostelijke taxa. Maar verrassing: net als wij ziet ook hij de laatste jaren zo goed als geen oostelijke beesten meer. De verklaring die Van den Bergh c.s. voor het verschijnen én verdwijnen van serrirostris, 'johanseni' en middendorffii in Nederland geven? De onrust op de Balkan toentertijd. Tja...
Groeten,

PieterGeert

Jos Welbedacht

Bij Breezanddijk wordt een Taiga gemeld met een goede beschrijving. Gisteren zag ik de bewuste vogel ook vluchtig, waarbij ik alleen zijn kop kon zien. Het enige wat mij op viel was dat de vogel relatief veel geel in de snavel had, maar in mijn optiek viel het nog binnen de variatie van Toendra. Verder was de snavel niet opvallend lang en leek de kopvorm vrij typisch voor Toendra, maar ik heb er niet genoeg aandacht aan besteed om er zeker van te zijn omdat ik normaliter alleen Toendra's zie (foute aanpak, ik weet het). Misschien dat iemand er binnenkort een foto kan maken?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Folkert Jan

En dan denk ik: maak in godsnaam even een foto als de vogel daar zo in de berm loopt, maar ja  :angel:
En dan wordt er 1 in Groningen gemeld door een zeer ervaren vogelaar met al veel mooie ontdekkingen achter zijn naam en dan staat er zon "poep"foto bij...zonde.
Vervolgens nog die vogel(s) bij Hunzendal waar al behoorlijk vaak taiga's zijn geclaimd, maar er nog nooit bewijzen zijn gekomen.


Ik wacht nog wel even voor ik 1 ga twitchen voor de TOH jaarlijst

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

andre

Ik wacht nog wel even voor ik 1 ga twitchen ? Zelf vinden zal je hopelijk bedoelen, aangezien je in een van de Taiga provincies van Nederland woonachtig bent zal dat toch niet echt de klus van het jaar gaan worden. 2 weken matige tot strenge vorst, ooster wind, noord oost Nederland even afzoeken dus.

André
Andre Boven

Albert de Jong

Je mag het zeggen, Jos:


Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Gert Ottens

Citaat van: rnbflavour op januari 29, 2012, 23:41:23 PM
En dan denk ik: maak in godsnaam even een foto als de vogel daar zo in de berm loopt, maar ja  :angel:
En dan wordt er 1 in Groningen gemeld door een zeer ervaren vogelaar met al veel mooie ontdekkingen achter zijn naam en dan staat er zon "poep"foto bij...zonde.
Vervolgens nog die vogel(s) bij Hunzendal waar al behoorlijk vaak taiga's zijn geclaimd, maar er nog nooit bewijzen zijn gekomen.


Ik wacht nog wel even voor ik 1 ga twitchen voor de TOH jaarlijst


Bedankt voor deze nutteloze bijdrage.

Jos Welbedacht

#863
Bedankt voor de reactie en de foto's, Albert!
Nu ik de foto's bekijk begrijp ik dat de alarmbellen niet bij mij afgingen, omdat de vogel niet een overduidelijke Taiga is (en ik vrij ver van de vogel af stond). Aan de andere kant zijn er inderdaad kenmerken voor Taiga, zoals het relatief vlakke voorhoofd dat min of meer overgaat in de (boven)snavel (met een lage basis?). De nek is niet bepaald kort of dik, maar ik kan niet beoordelen of Toendrarietganzen doorgaans een kortere en dikkere hals hebben. Ik meen een hele licht knik, of bocht te zien tussen beide snavelhelften, waardoor een hele matige grijns ontstaat. De kop is echter niet donkerder dan de hals, en dat is wel pro Taiga.
Albert, misschien kun jij, met aardig wat ervaring, iets meer zeggen over deze vogel?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

henkjanvdkolk

Citaat van: Jos Welbedacht op januari 30, 2012, 21:02:13 PM
Bedankt voor de reactie en de foto's, Albert!
Nu ik de foto's bekijk begrijp ik dat de alarmbellen niet bij mij afgingen, omdat de vogel niet een overduidelijke Taiga is (en ik vrij ver van de vogel af stond). Aan de andere kant zijn er inderdaad kenmerken voor Taiga, zoals het relatief vlakke voorhoofd dat min of meer overgaat in de (boven)snavel (met een lage basis?). De nek is niet bepaald kort of dik, maar ik kan niet beoordelen of Toendrarietganzen doorgaans een kortere en dikkere hals hebben.
Albert, misschien kun jij, met aardig wat ervaring, iets meer zeggen over deze vogel?

Lastige vogel. Naast de door jouw genoemde kenmerken pro Taiga is ook de snavel behoorlijk lang.
Aan de andere kant vind ik de ondersnavel er niet heel goed uitzien, de knobbel is duidelijk aanwezig en ook had hij iets slanker mogen zijn. Ook denk ik dat de vogel zich strekt waardoor de hals lang lijkt. Als de vogel de hals iets intrekt ziet dat er al heel wat minder goed uit.

De vleugel lijkt wel beschadigd. Het zou mij niets verbazen als dit een of andere (Taiga?)rietgans lokvogel is geweest, en nu ergens vrij rondstapt. Vergelijkbaar met dit: http://waarneming.nl/waarneming/view/52228144 (al zijn bij deze vogels de ondersnavels heel wat overtuigender!)
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jos Welbedacht

CiteerLastige vogel. Naast de door jouw genoemde kenmerken pro Taiga is ook de snavel behoorlijk lang.
Aan de andere kant vind ik de ondersnavel er niet heel goed uitzien, de knobbel is duidelijk aanwezig en ook had hij iets slanker mogen zijn. Ook denk ik dat de vogel zich strekt waardoor de hals lang lijkt. Als de vogel de hals iets intrekt ziet dat er al heel wat minder goed uit.

De vleugel lijkt wel beschadigd. Het zou mij niets verbazen als dit een of andere (Taiga?)rietgans lokvogel is geweest, en nu ergens vrij rondstapt. Vergelijkbaar met dit: http://waarneming.nl/waarneming/view/52228144 (al zijn bij deze vogels de ondersnavels heel wat overtuigender!)

Dank voor je reactie, Henk-Jan. Deze vogel kan natuurlijk een lokvogel zijn geweest, maar het is dan wel opmerkelijk dat de vogel zich midden op de afsluitdijk bevind. Aan de andere kant: er heeft ook wel eens een Roodhalsgans gezeten, en dat is natuurlijk net zo vreemd. Maar een wilde vogel verwacht je er nu ook niet direct.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Albert de Jong

#866
Losse vogels zijn het lastigst!

De grootte is natuurlijk erg lastig inschatten zonder vergelijkingsmateriaal. Ik durf daar dan ook niets zinnigs over te zeggen. Omdat de vogel alert (op mij) reageerde, strekte deze de hals. In alle houdingen bleef de kop een hoog voorhoofd hebben en zag ik eerder contrast tussen kop en hals, dan een geleidelijke kleurovergang van kop naar hals. Verder lijkt de vogel mij adult, hoewel leeftijdsbepaling van rietganzen na december niet heel betrouwbaar is, omdat veel vogels al ver zijn doorgeruid.
De snavelvorm lijkt me niet zo goed voor een Taiga. De uitbuiging in de ondersnavel was goed te zien en ik vond de ondersnavel vrij dik. De lengte ervan vond ik niet opvallend. Ook is de snavelkleurverdeling (B/C) algemener binnen Toendra dan binnen Taiga. De nagel werd door Kees Roselaar omschreven als rond, maar ik vond deze toch best ver op de bovensnavel doorlopen en dus niet uitgesproken rond. (Let wel: de precieze vorm ervan is erg lastig vast te stellen in het veld. Het beste is om de letten op de lengte van de nagel t.o.v. het totaal van de bovensnavel.) Overigens is de basis van de snavel inderdaad niet zo hoog, maar ik vind de vorm van de ondersnavel in combinatie met de lengte belangrijker, plus de algehele kopvorm. De snavellengte vond ik goed op Toendra passen. Het lichaam van de vogel vond ik niet zo lang als de losse Taiga's die ik eerder heb gezien. Kortom, een vogel die wat mij betreft niet zou misstaan in een groep Toendra's.


Citeersnavel oranjegeel met alleen zwarte vlek boven neusgaten, snavelnagel zwart, rond; kop even licht al hals, niet donker als bij toendrarietganzen; kop en snavel opvallend slank, zonder zware kaken en beide snavelhelften aan basis met nauwelijks merkbare bocht in snijranden; hals lang en erg dun, veel dunner dan van Grauwe en Toendrarietganzen. Wel een rare plaats, zo solitair foeragerend in berm snelweg naast benzinestation

Dit is de beschrijving die ik zie staan bij CS Roselaar. De snavel is wat mij betreft niet zo goed beschreven. De hals was bij mijn aanwezigheid vooral veel gestrekt, maar ik vond deze niet dun (vgl. foto 1b).
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Jos Welbedacht

Bedankt voor je reactie, Albert.
Als ik af ga op jouw beschrijving en argumenten, de argumenten van Henk-Jan en die van mezelf, kom ik tot de conclusie dat het verre van zeker is om deze vogel een Taigarietgans te noemen, en dat het misschien zelfs waarschijnlijker is dat we hier toch te maken hebben met een Toendrarietgans.
Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

henkjanvdkolk

Citaat van: Jos Welbedacht op januari 30, 2012, 21:56:51 PM
Bedankt voor je reactie, Albert.
Als ik af ga op jouw beschrijving en argumenten, de argumenten van Henk-Jan en die van mezelf, kom ik tot de conclusie dat het verre van zeker is om deze vogel een Taigarietgans te noemen, en dat het misschien zelfs waarschijnlijker is dat we hier toch te maken hebben met een Toendrarietgans.
Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht

Inderdaad, dat lijkt mij ook. En zo zie je maar weer dat het op foto´s altijd lastig te beoordelen is. Vonden wij beiden nog een aantal kenmerken pro Taiga, in het veld zag Albert er geen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Folkert Jan

Citaat van: andre op januari 30, 2012, 17:43:54 PM
Ik wacht nog wel even voor ik 1 ga twitchen ? Zelf vinden zal je hopelijk bedoelen, aangezien je in een van de Taiga provincies van Nederland woonachtig bent zal dat toch niet echt de klus van het jaar gaan worden. 2 weken matige tot strenge vorst, ooster wind, noord oost Nederland even afzoeken dus.

André


Zelf vinden hoef ik niet mee te wachten, maar als je aan jaarlijsten doet kun je er niet altijd maar op vertrouwen dat je elke soort zelf vind.
En een soort twitchen sluit het zelf zoeken toch ook helemaal niet uit  ???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013