BIG YEAR 2016 Arjan Dwarshuis

Gestart door Roel Schwartz, december 31, 2015, 19:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

garryb

Dat moet hoogstwaarschijnlijk Blue-black Grosbeak zijn, Lammert. Ik heb het Arjan gemeld, bedankt.

ronald nuiver

Citaat van: garryb op september 05, 2016, 17:58:14 PM
Hij staat hierin al virtueel op 1 want lang niet alle soorten de hij eerder (vóór zijn Big Year) zag staan in dit overzicht. Dan nog zijn er diverse Nederlanders met een (veel) langere wereldlijst: https://www.dutchbirding.nl/club4500/1247/ranking_club_4500

Volgens deze lijst staat hij nu op plaats 10   6054 lifers

hiskodevries

Citaat van: garryb op september 04, 2016, 21:28:52 PM
Kan een admin het zinnetje: "Arjan has now 83.96 % of Noah`s list" eindelijk eens veranderen in het correcte: "Arjan now has 83.96 % of Noah`s list" ?


nee dat kan een admin niet, maar ik wel
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

Citaat van: Thijs Fijen op maart 20, 2016, 15:03:23 PM
Uitgebreider dan hier zelfs: http://www.birdforum.net/showthread.php?t=314092&page=34

Zou een admin deze link misschien ook nog willen toevoegen aan de eerste post van dit topic?
Wel een fijne om ook bij de hand te hebben.

JohanvantBosch

Citaat van: optilete op september 06, 2016, 16:18:31 PM
Citaat van: JohanvantBosch op september 06, 2016, 15:37:15 PM
Citaat van: Thijs Fijen op maart 20, 2016, 15:03:23 PM
Uitgebreider dan hier zelfs: http://www.birdforum.net/showthread.php?t=314092&page=34

Zou een admin deze link misschien ook nog willen toevoegen aan de eerste post van dit topic?
Wel een fijne om ook bij de hand te hebben.
Met welke tekst?

staat er prima nu. Dankjewel!

ronald nuiver


vincentvanderspek

Een tapaculo bij Abancay. Die heb ik 10 jaar geleden ook gezien. Geen idee of daar überhaupt aan gewerkt wordt.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

ronald nuiver

Heeft die Tapaculo ook al een naam?

Vincent Hart

Heb je ook gekeken naar wat Arjan bij zijn waarneming geschreven heeft?  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Calonectris

Citaat van: Vincent Hart op september 07, 2016, 14:01:17 PM
Heb je ook gekeken naar wat Arjan bij zijn waarneming geschreven heeft?  :angel:

Die waarneming is vervaagd, dus dat wordt moeilijk.
Filip Collet.

Vincent Hart

Citaat van: Calonectris op september 07, 2016, 14:02:31 PM
Citaat van: Vincent Hart op september 07, 2016, 14:01:17 PM
Heb je ook gekeken naar wat Arjan bij zijn waarneming geschreven heeft?  :angel:

Die waarneming is vervaagd, dus dat wordt moeilijk.
Goed punt, excuus.
Arjan schrijft: The yet undescribed apurimac or ampay tapaculo
Googlen op 'Ampay' Tapaculo levert wel het een en ander op. De broedbiologie is - pas - in februari dit jaar voor het eerst beschreven bv. Ik kon zo snel geen verwijzingen vinden naar het formeel beschrijven van de soort, een ander wellicht wel.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

redmar_woudstra

Misschien dat Niels Krabbe dat gaat doen? Ik zou hem kunnen mailen, hij heeft volgens mij de nodige cryptische tapaculo's beschreven, vaak samen met Jon Fjeldså.
groet,
Redmar


garryb

Arjans globale reisschema (onder voorbehoud):

26 aug - 22 sep: Peru + Zuid-Ecuador
23 sep - 9 okt: Noord-Ecuador
10 okt - 29 okt: Colombia
30 okt - 1 nov: Cuba
2 nov - 8 nov: Panama
9 nov -14 nov: Costa Rica
15 nov - 20 nov: Guatemala
21 nov - 7 dec: Mexico
8 dec - 9 dec: Jamaica
10 dec - 21 dec: Verenigde Staten

Wat er hierna gaat gebeuren blijft nog even geheim.

ArjenDrost †

Opvallend overigens dat hij voor het grootste deel rond of ten zuiden van de evenaar zit. Het noordelijk halfrond komt er wat bekaaid af...

frankcoenjaerts

Citaat van: frankcoenjaerts op september 08, 2016, 09:23:41 AM
Citaat van: ArjenDrost op september 07, 2016, 23:08:11 PM
Opvallend overigens dat hij voor het grootste deel rond of ten zuiden van de evenaar zit. Het noordelijk halfrond komt er wat bekaaid af...

Citaat van: garryb op september 07, 2016, 22:45:24 PM


Wat er hierna gaat gebeuren blijft nog even geheim.
:right: ;)
Met vriendelijke groeten,

Frank

Bart van Hoogstraten

Nog maar 189 specs. en dan heeft hij meer dan 50% van alle vogelsoorten gezien.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ArjenDrost †


Citaat van: frankcoenjaerts op september 08, 2016, 09:23:41 AM
Citaat van: ArjenDrost op september 07, 2016, 23:08:11 PM
Opvallend overigens dat hij voor het grootste deel rond of ten zuiden van de evenaar zit. Het noordelijk halfrond komt er wat bekaaid af...

Citaat van: garryb op september 07, 2016, 22:45:24 PM


Wat er hierna gaat gebeuren blijft nog even geheim.
:right: ;)
Dan dan doet hij in 10 dagen het hele noordelijke halfrond??

VictorE

Op 29/08 is nog een soort zojuist toegevoegd, de Duida Woodcreeper - Lepidocolaptes duidae.

En inmiddels ook al boven de 6000 soorten op zn lifelist. Meteen een vraag die me al een tijdje bezig houdt, hoe lang zou het voor Noah en/of Arjan nog kosten om een nieuw record totale lifelist neer te zetten na een Big Year. Je zult naar alle uithoeken van de wereld moeten gaan, maar je komt wel in een klap hoog in de ranking te staan na deze Big Years.

hiskodevries

welke van de 5000 verschillende rankings bedoel je ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Ottens

Citaat van: VictorE op september 08, 2016, 13:30:56 PM
Op 29/08 is nog een soort zojuist toegevoegd, de Duida Woodcreeper - Lepidocolaptes duidae.

En inmiddels ook al boven de 6000 soorten op zn lifelist. Meteen een vraag die me al een tijdje bezig houdt, hoe lang zou het voor Noah en/of Arjan nog kosten om een nieuw record totale lifelist neer te zetten na een Big Year. Je zult naar alle uithoeken van de wereld moeten gaan, maar je komt wel in een klap hoog in de ranking te staan na deze Big Years.

Nou, als je deze heren (en één dame) ziet http://www.surfbirds.com/cgi-bin/surfbirds/display.cgi?list=list1&lowVal=0&highVal=49, dan zou je denken dat Arjan de rest bijeen kan harken in nog een Big Year. Maar zo 'makkelijk' is het vast niet.

hiskodevries

allemaal niet verifieerbare lijsten toch ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gert Ottens

Citaat van: hiskodevries op september 08, 2016, 14:59:45 PM
allemaal niet verifieerbare lijsten toch ?

Inderdaad. Al staat een aantal van hen ook hier, en zijn de lijsten in te zien: http://www.bubo.org/Listing/view-all-lists.html#listtop (even 'World' en 'Show list' aanvinken).

garryb

#1133
Wat maakt een lijst verifieerbaar, Hisko? Dat is gewoon een opsomming van soorten waarbij je erop vertrouwt dat hij naar waarheid is ingevuld. Niets meer of minder. Verifiëren dat iemand a. ergens geweest is en b. ook daadwerkelijk een soort heeft waargenomen, kan alleen aan de hand van origineel beeld of geluid.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: garryb op september 08, 2016, 15:07:37 PM
Wat maakt een lijst verifieerbaar, Hisko? Dat is gewoon een opsomming van soorten waarbij je erop vertrouwt dat hij naar waarheid is ingevuld. Niets meer of minder. Verifiëren dat iemand a. ergens geweest is en b. ook daadwerkelijk een soort heeft waargenomen, kan alleen aan de hand van origineel beeld of geluid.

Goede uitdaging: Alle soorten vogels op de foto ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

vincentvanderspek

#1135
Hoi Victor (en anderen),

Een Big Year heeft "lijst-technisch" gezien ook een nadeel. Overal waar hij nu komt, heeft hij haast. Voor plekken waar hij eerder al geweest is, maakt dat niet heel veel uit, maar voor alle nieuwe landen/plekken wel: je mist veel meer soorten dan op een gewone vakantie. Alleen Sri Lanka heeft hij - als land waar hij nog nooit geweest was - deze reis echt 'leeg' gevogeld.

Aan het einde van het jaar staat hij met zijn levenslijst ergens tussen de 6500-7000 soorten. Zoals aardig wat andere mensen op aarde. Het verschil: die anderen kunnen allemaal nog naar een bestemming waar ze tijdens een vakantie 10-tallen nieuwe soorten zien, omdat ze er nog nooit geweest zijn. Arjan heeft nog maar héél weinig plekken over waar dat na dit jaar nog kan. Hij zal dus naar veel plekken terug moeten en daar moet hij dan "schrapen". Ergo: weinig soorten per vakantie.

Als je aan je levenslijst wilt werken en je hebt een jaar de tijd, kun je voor de lange termijn denk ik veel beter twee continenten heel uitgebreid doen, of een reeks zeer soortenrijke landen uitpikken en die extensief bevogelen.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

hiskodevries

Citaat van: garryb op september 08, 2016, 15:07:37 PM
Wat maakt een lijst verifieerbaar, Hisko? Dat is gewoon een opsomming van soorten waarbij je erop vertrouwt dat hij naar waarheid is ingevuld. Niets meer of minder. Verifiëren dat iemand a. ergens geweest is en b. ook daadwerkelijk een soort heeft waargenomen, kan alleen aan de hand van origineel beeld of geluid.
en of een soort in bepaalde streek wel voorkomt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

temmie

Als we met verifieerbare lijsten beginnen (tis te zeggen, foto's), sta ik misschien wel helemaal bovenaan in observado met mijn 1000+ foto's van soorten :-)

Ik weet dat Hadoram Shirihai goed bezig is om zoveel mogelijk te fotograferen voor zijn photographic handbook of the birds of the world (of zoiets), en wellicht zit hij ook al aan pakweg 6-7000 soorten gefotografeerd.

Maar er is geen enkele reden om aan Arjan zijn soorten te twijfelen, lijkt me. Hij heeft bijna alles in gezelschap gezien, heeft veel bewijsplaatjes en is duidelijk geen meeloper (=iemand die hem laat vertellen wat hij ziet). In de top zoveel van Surfbirds vind je gelukkig ook niet teveel meelopers, maar er zijn er wellicht wel.

ps: Hisko: wanneer kan je 'toplijst soorten' selecteren op aantal soorten met foto? Lijkt me kwestie van een kleine technische ingreep.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Predator

Citaat van: temmie op september 08, 2016, 21:09:53 PM

ps: Hisko: wanneer kan je 'toplijst soorten' selecteren op aantal soorten met foto? Lijkt me kwestie van een kleine technische ingreep.

Lijkt me ook een leuke toevoeging, ook toepasbaar op waarneming.nl. Of het technisch mogelijk is geen idee.
Groet, Maarten

ronald nuiver

soort 5005 Solitary Eagle aanpassen naar Montane Solitary Eagle