BIG YEAR 2016 Arjan Dwarshuis

Gestart door Roel Schwartz, december 31, 2015, 19:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

garryb

CiteerIk ben erg benieuwd hoe Arjan de tijdwinst gaat benutten om meer soorten te zien om de voorsprong te behouden (als dat mogelijk is)? Weet iemand waar hij de winst gaat verzilveren of zijn er voorspelmodellen adhv de nog te bezoeken landen? Of volgen er nog landen waar Noah niet is geweest?

Doel is de voorsprong behouden en uit te bouwen. Als de komende drie landen in Zuid-Amerika gaan lopen als gepland is dat geen probleem en zou het record ergens rond 1 november verbroken kunnen worden, ik hoop in Colombia, maar waarschijnlijker erna in Panama of Costa Rica (en in het ergste geval Mexico, maar dan moet het voor die tijd wel heel slecht lopen). De grotere uitdaging zal het halen van 7000 soorten worden. Hoe de eindsprint er precies uitziet zal afhangen van de komende maanden maar daarvoor bestaat inmiddels wel een min of meer concreet plan.

M. Hoogteijling

Als ik idd de aantallen van Noah in Peru, Ecuador en Colombia zie dan kan het hard gaan voor Arjan. Bizar als hij 1-11 al over de dik 6000 zit. Heeft er iemand ook nog een lijstje met behalve de vergelijking per werelddeel ook de vergelijking per land? 
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Predator

Groet, Maarten

frankcoenjaerts

Citaat van: M. Hoogteijling op augustus 25, 2016, 14:14:33 PM
Als ik idd de aantallen van Noah in Peru, Ecuador en Colombia zie dan kan het hard gaan voor Arjan. Bizar als hij 1-11 al over de dik 6000 zit. Heeft er iemand ook nog een lijstje met behalve de vergelijking per werelddeel ook de vergelijking per land?

Marijn, voor ik me ga bezondigen aan het doorseinen van informatie van andere websites zonder bronvermelding:

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=314092&page=62

Met name Paul Chapman is hier enorm actief en maakt om de zoveel dagen mooie vergelijkingen!
Erg informatief, leuk forum; misschien raar dat hier te promoten, maar volwassen instanties bestaan natuurlijk gewoon naast elkaar. Gaat ook prima in de praktijk: birdforum verwijst weer tientallen keren door naar observado.org en DB!
Met vriendelijke groeten,

Frank

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankcoenjaerts

"Dat"? :rolleye:

Plagiaat plegen of (cross-)refereren?
Ik noemde het eerste een zonde, voor alle duidelijkheid.
Met vriendelijke groeten,

Frank

M. Hoogteijling

Bedankt Frank voor de verwijzing
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

ronald nuiver

Citaat van: M. Hoogteijling op augustus 25, 2016, 14:14:33 PM
Als ik idd de aantallen van Noah in Peru, Ecuador en Colombia zie dan kan het hard gaan voor Arjan. Bizar als hij 1-11 al over de dik 6000 zit. Heeft er iemand ook nog een lijstje met behalve de vergelijking per werelddeel ook de vergelijking per land?

Zie bijgevoegd bestand.
Hier staan de aantal soorten per land plus het gemiddelde aantal soorten per land

garryb

Verslag van de laatste loodjes in Argentinië en eerst dagen in Patagonië, Chili, is nu te lezen.

Met vriendelijke groet,

Garry Bakker
webredactie dutchbirding.nl

gcusters

De laatste versie van het IOC update 6.3 levert Arjan weer enkele soorten op.
Red-bellied Pitta - Erythropitta erythrogaster is in de laatste update behoorlijk aangepast.

http://world.observation.org/user/view/84878?sp=199117&prov=0&from=2016-02-23&to=2016-08-29
Denk dat dit 2 nieuwe soorten voor Arjan betekent:
Sulawesi Pitta - Erythropitta celebensis (waarneming 9-3)
Papuan Pitta - Erythropitta macklotii (waarneming 13-3)

http://world.observation.org/user/view/84878?sp=75974&prov=0&from=2016-01-17&to=2016-08-29
Himalayan trush is in de laatste IOC update toegevoegd. Begrijp ik het goed dat Arjan alleen de Alpine trush = nieuwe naam voor de Plain-backed Thrush gezien heeft of heeft hij de nieuwe soort ook gezien?

http://world.observation.org/user/view/84878?sp=70743&prov=0&from=2016-01-07&to=2016-08-29
ondersoort psarodes is een soort geworden Red-backed Flameback - Dinopium psarodes

MVG
Geert

garryb

CiteerHimalayan trush is in de laatste IOC update toegevoegd. Begrijp ik het goed dat Arjan alleen de Alpine trush = nieuwe naam voor de Plain-backed Thrush gezien heeft of heeft hij de nieuwe soort ook gezien?

Bedankt Geert. Nee, die nieuwe split heeft hij niet waargenomen.

M. Hoogteijling

Ronald, bedankt voor je overzicht van 28-8!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

ronald nuiver

4864 Pied Lapwing moet zijn Pied Plover


Bart van Hoogstraten

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 31, 2016, 11:31:40 AM
Citaat van: ronald nuiver op augustus 31, 2016, 11:27:30 AM
4864 Pied Lapwing moet zijn Pied Plover
Dat is volgens mij hetzelfde

Het IS hetzelfde -> English: Cayenne Plover, Pied Lapwing, Pied Plover
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Thijs Fijen

Thijs Fijen

vincentvanderspek

Thijs, vraagje: als gebruikers de juiste taxa hebben ingevoerd, veranderen die waarnemingen bij splits dan automatisch naar de nieuwe soort zodra jij de IOC-updates in observation doorvoert?

"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Thijs Fijen

Citaat van: vincentvanderspek op september 01, 2016, 20:48:41 PM
Thijs, vraagje: als gebruikers de juiste taxa hebben ingevoerd, veranderen die waarnemingen bij splits dan automatisch naar de nieuwe soort zodra jij de IOC-updates in observation doorvoert?
Ja!
Thijs Fijen

vincentvanderspek

 :duim:

Enig idee wanneer je weer tijd hebt voor updates? Arjan heeft splitkandidaten goed bijgehouden nml.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Steven Wytema

Steven Wytema


jeroenroelofsen

Nog minder dan 1.000 soorten te gaan voor een nieuw record. 10 nieuwe soorten per dag en het record is in the pocket.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

garryb

#1101
Kan een admin het zinnetje: "Arjan has now 83.96 % of Noah`s list" eindelijk eens veranderen in het correcte: "Arjan now has 83.96 % of Noah`s list" ?

CiteerNog minder dan 1.000 soorten te gaan voor een nieuw record. 10 nieuwe soorten per dag en het record is in the pocket.

Arjans ambities liggen iets hoger dan 10 nieuwe per dag (dacht je dat hij het rustiger aan ging doen tot 31 december?), het doel is om 7000 te halen of, in ieder geval, het record zo zwaar mogelijk te verpulveren.

jeroenroelofsen

Uiteraard niet. Hij zal door denderen tot het einde
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ronald nuiver

Iemand een idee hoe Arjan zijn reisschema er uit ziet voor de rest van het jaar?

jeroenroelofsen

#1104
Citaat van: vincentvanderspek op juni 12, 2016, 17:59:55 PM
3 July: Puerto Rico (short stop-over)
4 July: Domican Republic
5 July: Curacao (stop-over)
5 - 12 July: Surinam
12 July: full travel day (to Brazil)
13 July - 19 August: Brazil/ Argentina
19 August - 25 August: Chile
25 August - 26 September: Peru
Dit is wat er tot nog toe in het topic is vermeld. Dus in Peru zit hij nog geruime tijd. Hoe het daarna verder gaat kan ik in dit topic nergens terug vinden.

En meer algemeen op zijn eigen site nog;
CiteerOver the next 2,5 – 3 months I will travel almost continuously over land through Argentina, Chili, Peru, Ecuador and of course Colombia. November and the first two weeks of December will be spend in Costa Rica, northern Panama, Guatemala, southern Mexico and the islands of Jamaica and Cuba. I will finish up with a final 3 weeks of birding in Mexico and the United States with my dad!

Dus oktober doet hij denk ik Ecuador en Colombia aan.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

garryb

#1105
Laatste blog over Chili staat nu op de site, alsmede Peru-deel 1.

Mvg, Garry Bakker
webredactie dutchbirding.nl

garryb

CiteerDus oktober doet hij denk ik Ecuador en Colombia aan.

Onder voorbehoud:
26 aug - 22 sep: Peru + Zuid-Ecuador
23 sep - 9 okt: Noord-Ecuador
10 okt - 29 okt: Colombia

jva

Arjan heeft inmiddels de top 5 bereikt in de toplijst. Hopelijk weet hij door te stomen naar plek 1.

http://observation.org/ranks_v2.php
Jelle

garryb

Hij staat hierin al virtueel op 1 want lang niet alle soorten de hij eerder (vóór zijn Big Year) zag staan in dit overzicht. Dan nog zijn er diverse Nederlanders met een (veel) langere wereldlijst: https://www.dutchbirding.nl/club4500/1247/ranking_club_4500

Lammert van der Veen

Ben de soortenlijst aan het doornemen en kom daar Blue Grosbeak tegen, soort nr 5051. Volgens mij komt deze soort niet voor in Zuid Amerika, of nieuw voor ZA of een verkeerde invoer?

Groet Lammert