Hoe rechtvaardig is het plaatsen van nestkasten voor roofvogels?

Gestart door jfbouwmeester, maart 18, 2017, 20:28:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

Vijftig jaar geleden was ik duivenmelker in Rotterdam-Noord. Daar hadden wij nooit last van roofvogels. In landelijke gebieden hoorde men daar wel af en toe van. Door het gebruik van pesticiden in de landbouw raakten wij het grootste deel van onze roofvogelpopulatie kwijt. Door beschermingsmaatregelen en ondermeer het maken van broedkasten hebben we nu weer een normale populatie roofvogels gekregen. Hier ben ik dus blij mee. Nu ben ik al jaren geen duivenmelker meer maar ik lees wel veel duivenartikelen omdat ik het nog steeds een uitermate boeiende hobby vind.

Nu heeft de NPO(Ned.Postduivenhouders Org.) een website gemaakt om aanvallen van roofvogels te registreren.
Uw duif door een roofvogel aangevallen? Maak er melding van!
Het probleem dat postduivenhouders ervaren met roofvogels is de laatste jaren alleen maar groter geworden. Regelmatig wordt een duif slachtoffer van een slechtvalk of bijvoorbeeld sperwer. Om het probleem écht inzichtelijk te maken - waar in Nederland vallen de meeste slachtoffers - is er nu een meldpagina op de website van de NPO. Is uw duif slachtoffer van een aanval, meld dit dan. Met een goed gevulde database kunnen we ook naar andere partijen toe duidelijk maken dat het niet om incidenten gaat!

Als ik dan lees dat er in een dorp een nestkast voor slechtvalken in de kerktoren is geplaatst en deze ook bewoond is, dan kan ik mij voorstellen dat de erbij wonende duivenliefhebber op zijn zachts gezegd niet blij is. Ik vraag me hier op dit forum dan ook af of natuurbeschermers niet te ver zijn gegaan door ook daar een nestkast te plaatsen?
Ik snap best dat duiven tijdens vluchten ook aangevallen worden en bovendien zijn er nog meer mogelijkheden waardoor duiven sneuvelen.
Dat hoort eigenlijk gewoon bij deze aparte interessante hobby. Maar om nu zo'n beetje naast een liefhebber zijn hok een nestkast te plaatsen lijkt mij te ver gaan. Verlies niet uit het oog dat duivenliefhebbers en vogelliefhebbers vaak ook liefhebbers zijn van buitenvogels, dus vogels in de vrije natuur.

Ik kan me echter best de bijgeplaatse afbeelding voorstellen als ik praktiserend duivenliefhebber zou zijn.

vriendelijke groeten,

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Menno

Tsja op zich niet zo vreemd dat roofdieren eerst de makkelijke en zwakke prooien grijpen toch...
Als je je duifjes naar buiten laat maken ze simpelweg deel uit van de natuur en duiven zijn nou eenmaal een gewilde prooi.
Een nestkast op de kerktoren zal zeker invloed hebben op het aantal duiven als je ernaast woont maar duivenhouders heb je overal en als je daar als plaatser van de kasten rekening mee moet gaan houden kan je nergens meer wat plaatsen en had het herstel van de roofvogels wellicht niet zo succesvol geweest als nu.

Ben alleen wel benieuwd wat het NPO wil gaan bereiken met die gevulde database: verbod op nestkasten?, bestrijden roofvogels?
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

jfbouwmeester

Citaat van: Menno op maart 18, 2017, 20:56:27 PM
Tsja op zich niet zo vreemd dat roofdieren eerst de makkelijke en zwakke prooien grijpen toch...
Als je je duifjes naar buiten laat maken ze simpelweg deel uit van de natuur en duiven zijn nou eenmaal een gewilde prooi.
Een nestkast op de kerktoren zal zeker invloed hebben op het aantal duiven als je ernaast woont maar duivenhouders heb je overal en als je daar als plaatser van de kasten rekening mee moet gaan houden kan je nergens meer wat plaatsen en had het herstel van de roofvogels wellicht niet zo succesvol geweest als nu.

Ben alleen wel benieuwd wat het NPO wil gaan bereiken met die gevulde database: verbod op nestkasten?, bestrijden roofvogels?

Ik vind jouw gedachtengang wel logisch. Bestrijden van roofvogels gaat natuurlijk nooit en te nimmer gebeuren. Nestkasten plaatsen beperken zou ik mij wel voor kunnen stellen. Ik weet natuurlijk ook niet wat de NPO hiermee wil en kan doen. Maar als het doden van een schaap door een wolf al vergoed zal gaan worden waarom zou dat dan ook niet bij duiven kunnen gebeuren? Ik verzin dus zomaar wat hoor, weten doe ik het niet.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Menno

Die gedachtegang snap ik dan vanuit dat standpunt ook wel weer. Maar een schaap wordt alleen vergoed als deze achter een hek stond, er moet aangetoond kunnen worden dat een wolf de veroorzaker is plus nog een aantal andere voorwaardes. Bij post/sierduiven wordt het wat lastiger omdat het in heel veel gevallen niet aan te tonen is welk dier de duif gepakt heeft omdat er verschillende soorten zijn die duiven pakken (niet alleen roofvogels). Ten tweede je stuurt die duiven toch echt zelf naar buiten richting de predatoren... Dat is heel wat anders dan wanneer de duiven uit hun til worden gesleurd.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

jfbouwmeester

Citaat van: Menno op maart 18, 2017, 21:41:00 PM
Die gedachtegang snap ik dan vanuit dat standpunt ook wel weer. Maar een schaap wordt alleen vergoed als deze achter een hek stond, er moet aangetoond kunnen worden dat een wolf de veroorzaker is plus nog een aantal andere voorwaardes. Bij post/sierduiven wordt het wat lastiger omdat het in heel veel gevallen niet aan te tonen is welk dier de duif gepakt heeft omdat er verschillende soorten zijn die duiven pakken (niet alleen roofvogels). Ten tweede je stuurt die duiven toch echt zelf naar buiten richting de predatoren... Dat is heel wat anders dan wanneer de duiven uit hun til worden gesleurd.

Daar zit wat in, alleen dat laatste zal ook weleens gebeuren. Ik heb al een paar maal in de winter een zeer hongerige sperwer bij mijn volière gehad die naar binnen probeerde te dringen wat natuurlijk niet lukte. Voor duiven is de opening groter dus dat zou wel gaan.
Afijn, ik wacht wel af.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

OJGoreng

Tsja, wat is rechtvaardig. Als ik uit mijn raam kijk, komt daar dagelijks een flink deel van de paarduizend Amsterdamse halsbandparkieten langs. De veel grotere aantallen stadsduiven, nakomelingen van beesten uit de duivensport, schijten alles onder. Bij zo'n beetje elke gracht zitten nijlganzen, en als ik de stad uit fiets, kom ik er al snel honderden tegen in de weilanden aldaar. Allemaal beesten die daar uiteindelijk zitten omdat liefhebbers van sier- en sportvogels in het verleden iets te onverantwoordelijk met hun huisdieren zijn omgegaan.
Aan die parkieten beleef ik intussen zelf de grootste lol, en van die duiven en nijlganzen heb ik persoonlijk ook geen last, maar er zijn toch een hoop mensen die hier niet om gevraagd hebben. Dat de slechtvalken op de torenflats om de hoek (net als de in toenemende mate in de stad opererende haviken), het voor een groot deel op die eerste twee soorten voorzien hebben, vinden weinig mensen erg, vermoed ik zo. Zolang duivensportliefhebbers niet stoppen met het aanvullen van de populatie balkonbeschijters moeten ze ook niet zeuren als anderen de natuurlijke tegenpartij een handje helpen.

Aan de andere kant kun je je wel afvragen of het plaatsen van die valkenkasten nog wel zo nodig is, met de huidige slechtvalkstand. Het gaat allemaal wel makkelijker met zo'n kast, maar die beesten kunnen zich ook best redden zonder; een kraaiennest is zo gekraakt.
Met vriendelijke groet, Zainal

A. Vermaat

Nog een verschil tussen de gesneuvelde schapen en duiven. De Schapenboer verdient er zijn boterham mee (in principe), de duivenhouder niet. Uitzonderingen zijn daar wel in, als je ziet wat een duif soms op kan brengen
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

HPM

Het is onrechtvaardig dat er nog veel te weinig Slechtvalken zijn om het gigantische aantal van die vliegende schijtbalen in te perken.
Herman van der Meer

mgieskens

Er zijn hier ook grote groepen "stadsduiven" die aan niemand (meer) toebehoren. Mensen moeten vaak drastische maatregelen nemen om ze van balkons en andere plaatsen te weren. Is dat rechtvaardig? Maar ik betwijfel of een paar extra slechtvalken, met of zonder nestkast, daar veel verandering in gaan brengen. Die duiven planten zich veel harder voort. Zeker zolang ze door andere mensen​voortdurend worden gevoerd.

Er zal best wel eens een"dure" snelle duif worden gepakt, maar over het algemeen vormen die vetgemeste eigenaar-loze duiven en halsbandparkieten een makkelijkere prooi.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

BramtK

Hoe rechtvaardig je het plaatsen van nestkasten voor roofvogels als daarmee mogelijk de hobby van duivenhouders wordt geschaad? Door het aantal duivenhouders af te zetten tegen het aantal vogelaars/fotografen/nestcamkijkers. En dan zijn we snel klaar.
Groeten,

Bram ter Keurs

jfbouwmeester

Citaat van: BramtK op maart 19, 2017, 14:21:14 PM
Hoe rechtvaardig je het plaatsen van nestkasten voor roofvogels als daarmee mogelijk de hobby van duivenhouders wordt geschaad? Door het aantal duivenhouders af te zetten tegen het aantal vogelaars/fotografen/nestcamkijkers. En dan zijn we snel klaar.

Ik weet niet of ik je goed begrepen heb. Maar aantallen rechtvaardigen niets.
Een ding zeg je in ieder geval goed, de hobby van de duivenhouders wordt geschaad.

We mogen niemand schaden volgens mij. De duivenhouders niet en de roofvogels niet.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Citaat van: jfbouwmeester op maart 19, 2017, 15:26:34 PM
...
We mogen niemand schaden volgens mij. De duivenhouders niet en de roofvogels niet.

Duivenhouders kunnen een andere hobby kiezen, roofvogels niet.
Ik vind het ook niet rechtvaardig dat je alle roofvogel over één kam scheert.
Herman van der Meer

jfbouwmeester

Citaat van: HPM op maart 19, 2017, 15:37:36 PM
Citaat van: jfbouwmeester op maart 19, 2017, 15:26:34 PM
...
We mogen niemand schaden volgens mij. De duivenhouders niet en de roofvogels niet.

Duivenhouders kunnen een andere hobby kiezen, roofvogels niet.
Ik vind het ook niet rechtvaardig dat je alle roofvogel over één kam scheert.

Ik wilde niet discrimineren en alleen Haviken en slechtvalken vermelden en af en toe een vrouwtjes sperwer. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

OlivierO

Jaren lang werden (worden?) roofvogels door de mens onterecht vervolgd. Het is onze PLICHT om er voor te zorgen dat ze terug op peil komen qua bestand. Deze vraag vind ik gewoon alle realiteit voorbij.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

BJHM Possen

In het boek van Rob Bijlsma staat volgens mij wel wat beschreven over roofvogels (Havik) en wedstrijdduiven; als ik mij goed herinner -is alweer een tijdje geleden- gaat het voor de Havik vaak niet goed. Lijkt mij overigens ook dat de roofvogels de makkelijke prooien kiezen, ofwel "stadsduiven" (onze Dordtse Slechtvalk doet dat 2 keer per dag in ieder geval). Zal incidenteel ook wel een uitgeputte wedstrijdduif tussen zitten, maar de "winnaars" zullen dat toch zelden zijn? Geen idee, eigenlijk.

Een wat rare discussie ook, die voelt als de "omgekeerde wereld".
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

Jeroen Nagtegaal

In deze discussie gaat het natuurlijk alleen om Slechtvalk. Alle andere soorten gebruiken natuurlijke nestgelegenheden.
Persoonlijk vraag ik me ook wel af we slechtvalk nog moeten helpen. Het is een soort die vroeger niet tot broeden kwam in NL door het ontbreken van geschikte nestlocaties. Daarnaast is de trend alles behalve negatief.


Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rob Koelman

In meerdere gemeenten worden kapitalen uitgegeven om de overlast van stadsduiven te beperken. De slechtvalk is daarbij niet meer dan een natuurlijke bondgenoot...

Verder gaan er ook enorm veel wedstrijdduiven dood door bijvoorbeeld verkeer en slecht weer. Dus laten we ophouden de slechtvalk tot zondebok te maken...

Lees dit eens als voorbeeld: http://www.ad.nl/buitenland/ruim-20-000-wedstrijdduiven-zoekgeraakt-in-noodweer~a1d05e61/


Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

"Persoonlijk vraag ik me ook wel af we slechtvalk nog moeten helpen. Het is een soort die vroeger niet tot broeden kwam in NL door het ontbreken van geschikte nestlocaties. Daarnaast is de trend alles behalve negatief."

Bovenstaande antwoord vind ik heel duidelijk.
Overigens wijs ik de slechtvalk niet als "schuldige"aan. Het rare vind ik alleen dat men op een kerktoren naast een duivenmelker met succes voor de slechtvalk een nestkast heeft geplaatst. Dus in dit specifieke geval vind ik de mens de schuldige.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rijswijk †

Meng me niet in de discussie wat wel of niet gerechtvaardigd is.

Wat ik me afvraag: NPO vraagt duivenhouders te melden als hun duiven tot prooi gemaakt wordt door roofvogels. Als niet ingevoerde in de duivenmaterie vraag ik mij af: hoe en wanneer weet een duivenhouder dat zijn duif te prooi valt aan een roofvogel? Ik zou denken dat de duivenhouder alleen kan constateren dat een duif uitgevlogen is en niet terugkeert. En het hoe en waarom????????

In Rijswijk huist sinds 2010 ook een slechtvalkenpaar en dat brengt sindsdien jongen voort (ja, in een geplaatste broedbak.....). De eerste jaren heb ik daar in het balts- broedseizoen veel tijd doorgebracht. Zag de valken inderdaad regelmatig met duifachtigen aan komen vliegen. Maar ook met veel andere vogels (meeuwtjes, halsbandparkieten, snippen. In de broedbak zijn ook resten van vleermuizen gevonden). Ik heb de valken nooit vlakbij de toren een duif zien vangen. Altijd kwam er een valk, vanaf verre zichtbaar, met een prooi aanvliegen.

Op een goede dag stond ik daar met iemand die een hekel aan stadsduiven had en iemand die vlakbij de stadhuistoren woonde en daar duiven hield. Wel, je begrijpt hoe dat gesprek verliep.......

Op dat moment kwam er een fervent roofvogelliefhebber langs en hij vertelde:
Slechtvalken kiezen bij voorkeur sier/postduiven. Zij vliegen meestal hoger dan de stadsduiven. De valk laat zich vallen op zijn prooi en heeft dan door zijn snelheid nog wat "uitvliegruimte" naar beneden nodig voor hij weer naar boven kan optrekken met zijn prooi. De stadsduiven vliegen vaak niet erg veel hoger dan de daken van woningen. Dan heeft de valk onvoldoende ruimte.
Tegen de man met duiven zei hij: ze zullen jouw duiven niet zo gauw vlak bij jouw til (heet dat zo?) pakken. Als ze bij je vertrekken of terugkomen vliegen ze op woning (flat) hoogte. Pas als ze hoog vliegen, maar dan zijn ze al uit jouw zicht, kunnen ze prooi zijn.

Ik weet niet of dit alles zo is. Als ik lieg, lieg ik in commissie......

Maar blijft mijn vraag: hoe weet een duivenhouder dat zijn duif ten prooi gevallen is aan een slechtvalk of andere roofvogel, zodat hij dat zou kunnen melden?
Groet, Minke.

Rob Koelman

Citaat van: Rijswijk op maart 19, 2017, 19:25:01 PMMaar blijft mijn vraag: hoe weet een duivenhouder dat zijn duif ten prooi gevallen is aan een slechtvalk of andere roofvogel, zodat hij dat zou kunnen melden?

Als het gaat om zondebokken liggen antwoorden op vragen bij voorbaat vast...
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

[

Maar blijft mijn vraag: hoe weet een duivenhouder dat zijn duif ten prooi gevallen is aan een slechtvalk of andere roofvogel, zodat hij dat zou kunnen melden?
[/quote]

Zie de bijlage.

duif met ring.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Jeroen Nagtegaal

#21
Even ter info. Ik vraag me af of deze foto voor dit doet mag worden gebruikt. De originele foto staat hier: http://www.pbase.com/ronaldkamphuis/image/140471013

Een andere reden van het verdwijnen van de duiven kan natuurlijk ook liggen aan de topografie van de duivenmelker... Zie de kaart op https://www.npoveenendaal.nl/roofvogel
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jfbouwmeester

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 19, 2017, 20:25:40 PM
Even ter info. Ik vraag me af of deze foto voor dit doet mag worden gebruikt. De originele foto staat hier: http://www.pbase.com/ronaldkamphuis/image/140471013

Een andere reden van het verdwijnen van de duiven kan natuurlijk ook liggen aan de topografie van de duivenmelker... Zie de kaart op https://www.npoveenendaal.nl/roofvogel

Ik heb geen idee of deze foto mag worden gebruikt. Als dat zo is dan zal ik hem gewoon verwijderen.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

BJHM Possen

Da's helder, inderdaad: een roofvogel.

Maar als je op basis hiervan een melding van je duif terug krijgt?

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=350992.msg1930308#msg1930308

Ook toen al kreeg ik het advies het slachtoffer te melden bij de NPO, maar de ring was door betreffende collega's niet geheel gelezen (en de poot bij kantoor netjes opgeruimd blijkbaar)
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

Rob Koelman

Voor de goede orde: slechtvalken foerageren oa op duiven en dus ook op wedstrijdduiven.

Door eenzijdige berichtgeving wordt de slechtvalk tot zondebok gemaakt voor alle dode sportduiven.

ONZIN! STOPPEN DAARMEE!

Of gaan we straks ook verspreidingskaartjes met de woonlocaties van moslims of joden of welke bevolkingsgroep dan ook publiceren...  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 19, 2017, 18:15:04 PM
In deze discussie gaat het natuurlijk alleen om Slechtvalk. Alle andere soorten gebruiken natuurlijke nestgelegenheden.
Persoonlijk vraag ik me ook wel af we slechtvalk nog moeten helpen. Het is een soort die vroeger niet tot broeden kwam in NL door het ontbreken van geschikte nestlocaties. Daarnaast is de trend alles behalve negatief.



In 1990 bijna geen slechtvalken en nu 150 in heel Nederland. De stijging is procentsgewijs dan wel veel maar 150 in heel Nederland is nog steeds erg weinig.
Van mij mogen het er dus best meer worden!

Het was eerst een rustige discussie over het plaatsen van nestkasten. Meer niet. Dat rustige moeten we zo houden.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

OJGoreng

Citaat van: Rob Koelman op maart 19, 2017, 21:38:20 PM
Of gaan we straks ook verspreidingskaartjes met de woonlocaties van moslims of joden of welke bevolkingsgroep dan ook publiceren...  :wacko:

Dat schurkt wel érg dicht tegen Godwin's Law aan, Rob.

Het hele verhaal doet me me wel afvragen hoe de duivensport zich eigenlijk verhoudt tot artikel 3.34 van de Wet Natuurbescherming. Dat er een hoop duiven vrijwillig niet terugkeren lijkt me evident, en dan ben je dus feitelijk dieren aan het uitzetten als je het mandje opentrekt. Helpen slechtvalken niet eigenlijk gewoon duivenmelkers beschermen tegen boetes?
Met vriendelijke groet, Zainal

Oenanthe

Ik heb de site van de NPO even bekeken. Er wordt gretig gebruik gemaakt van de mogelijkheid een aanval te melden. De kaart puilt uit van de stippen maar bewijs levert geen van de melders. Nu zal ik daar eens niet moeilijk over doen, want ik weet heus wel dat roofvogels tamme duiven buit maken. Ik ben het met de mensen eens die zeggen dat de duivenmelkers bewust risico's met hun troetelkinderen nemen als ze die buiten laten vliegen. Ik kan Jan ook wel volgen als hij zich afvraagt of 'wij' (degenen die nestplaatsen voor slechtvalken creëren) rechtvaardig bezig zijn richting duivenhouders. Mijn antwoord daarop is: ik vind het vreemd om roofvogels te beschuldigen van duivenmoord terwijl duivenhouders zelf meer duiven doden in het kader van de selectie en het voorkomen van bevolkingsoverschotten in hun eigen til dan al onze roofvogels op kunnen. Als oud duivenhouder weet Jan daar waarschijnlijk ook wel van toch?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Natuurlijk valler er duiven ten prooi aan roofvogels, maar dat kaartbeeld lijkt me inderdaad een tikkeltje overdreven.
Groeten,

Bram ter Keurs

Oenanthe

Overdreven is het zeker, aangezien meldingen die uit Nederland komen in de Golf van Biskaje of daar in de buurt op de kaart komen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips