Hoe rechtvaardig is het plaatsen van nestkasten voor roofvogels?

Gestart door jfbouwmeester, maart 18, 2017, 20:28:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

#120
Ik heb een duivenmelkende buurman die met zijn windbuks op de sperwer schiet. In hoeverre hij representatief is voor de duivenmelkers in het algemeen weet ik niet en in hoeverre ik bevooroordeeld ben weet ik ook niet... maar ik had in ieder geval wel dikke pret toen onlangs een groter familielid wraak kwam nemen door een van zijn duiven te grazen te nemen bij ons op het gazon. https://waarneming.nl/waarneming/view/126732808 Wat mijn betreft kunnen ze niet genoeg nestkasten plaatsen!  ;D

Edit -> om de houding van die (representatieve?) vent verder te illustreren: laatst kreeg hij een duif niet naar binnen (vermoedelijk net terug van een wedstrijd). Na een half uur "kom, kom dan" roepen en met zijn voederbakje rammelen schoot hij hem zelf met zijn windbuks van het dak af.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jfbouwmeester

Citaat van: Bart van Hoogstraten op maart 25, 2017, 10:40:48 AM
Ik heb een duivenmelkende buurman die met zijn windbuks op de sperwer schiet. In hoeverre hij representatief is voor de duivenmelkers in het algemeen weet ik niet en in hoeverre ik bevooroordeeld ben weet ik ook niet... maar ik had in ieder geval wel dikke pret toen onlangs een groter familielid wraak kwam nemen door een van zijn duiven te grazen te nemen bij ons op het gazon. https://waarneming.nl/waarneming/view/126732808 Wat mijn betreft kunnen ze niet genoeg nestkasten plaatsen!  ;D

Edit -> om de houding van die (representatieve?) vent verder te illustreren: laatst kreeg hij een duif niet naar binnen (vermoedelijk net terug van een wedstrijd). Na een half uur "kom, kom dan" roepen en met zijn voederbakje rammelen schoot hij hem zelf met zijn windbuks van het dak af.

Duidelijk een vent die niet goed wijs is.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Johannes Veenstra

Citaat van: Bart van Hoogstraten op maart 25, 2017, 10:40:48 AM
Ik heb een duivenmelkende buurman die met zijn windbuks op de sperwer schiet. In hoeverre hij representatief is voor de duivenmelkers in het algemeen weet ik niet en in hoeverre ik bevooroordeeld ben weet ik ook niet... maar ik had in ieder geval wel dikke pret toen onlangs een groter familielid wraak kwam nemen door een van zijn duiven te grazen te nemen bij ons op het gazon. https://waarneming.nl/waarneming/view/126732808 Wat mijn betreft kunnen ze niet genoeg nestkasten plaatsen!  ;D

Edit -> om de houding van die (representatieve?) vent verder te illustreren: laatst kreeg hij een duif niet naar binnen (vermoedelijk net terug van een wedstrijd). Na een half uur "kom, kom dan" roepen en met zijn voederbakje rammelen schoot hij hem zelf met zijn windbuks van het dak af.

representatief is hij absoluut niet! Heb je bewijzen? Beelden? Kan ik hem aangeven bij de NPO.

Jammer dat jezelf er blijkbaar genoegen aan beleeft dat huisdieren worden opgegeten. Maakt je in mijn ogen qua gedachtengang niet heel veel beter dan de buurman.

Leon Olsthoorn

Citaat van: Johannes Veenstra op april 02, 2017, 16:53:55 PM

Jammer dat jezelf er blijkbaar genoegen aan beleeft dat huisdieren worden opgegeten. Maakt je in mijn ogen qua gedachtengang niet heel veel beter dan de buurman.

Dat hangt denk ik heel erg van perspectief af, ik geniet er ook erg van als ik een roofdier een prooi zie vangen. En daar moet ik dan eerlijk bij zeggen dat ik me dan helemaal niet afvraag of het een "huisdier" is of niet, dat onderscheid kan zo'n roofdier ook niet maken.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Jan Borst

Citaat van: snwja3 op maart 24, 2017, 13:00:41 PM
Citaat van: Johannes Veenstra op maart 24, 2017, 12:07:39 PM
Citaat van: snwja3 op maart 24, 2017, 11:19:15 AM
Citaat van: Johannes Veenstra op maart 24, 2017, 11:15:22 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op maart 24, 2017, 09:07:19 AM
Hele andere insteek in deze discussie (wellicht al eerder geopperd);

Als een slechtvalk voornamelijk de zwakkere broeders onder de Postduiven pakt, dan heeft een houder er toch uiteindelijk profijt van? Zijn "populatie" wordt minder zwak. Soort van natuurlijke selectie binnen een onnatuurlijke populatie.

De postduivenhouders ervaren dat niet zo. Als ik voorbij zie komen welke duiven gepakt worden en welke prestaties die al hebben geleverd gaat het niet om de zwakste broeders. De echte goede duiven verlaten vaak de grote groep (ook omdat ze meer snelheid hebben) en worden dan gepakt.

In bovengenoemd onderzoek wordt exact het tegenovergestelde gesteld, juist de zwakke en verdwaalde vogels worden gepakt, bijna geen van de plaatstelijke sterke!
Uit welke feiten/onderzoek kom jij Johannes tot jouw conclusie?

Uit heel veel meldingen van postduivenhouders op oa facebook en forums. De NPO is ook niet voor niets met de mogelijkheid van melden gekomen. Een paar verliezen door de roofvogel is door iedereen wel ingecalculeerd dat is het probleem niet. Op sommige plekken blijft het echter niet bij een paar. Tevens zitten er een aantal aannames bij die niet kloppen.

Duiven hoeven niet persee verdwaald te zijn. Als duiven goed in forme zijn trekken ze soms tijden weg en sluiten zich bij andere trainende duiven aan. Van een aantal zal je inderdaad kunnen zeggen dat ze verdwaald en of verzwakt zijn om wat voor reden dan ook. Maar het zou ook gewoon kunnen dat de duiven op de route van een (trainings)vlucht gepakt zijn. Een rustende duif hoeft ook nog niet direct een zwakke of verzwakte of verdwaalde duif te betekenen. Tevens staat er ook niet vermeld hoeveel duivenliefhebbers er in Axel zijn. Ik heb het even nagekeken en ik kom op 7. De club heeft wel meer leden maar die komen uit andere plaatsen verder weg. Ook kan het zijn dat er bij die ringen een aantal zit welke door de betreffende liefhebber nog niet op naam waren gezet. En dus nog op naam stonden van de kweker. Zeker zo dicht bij de grens is dat niet ongebruikelijk. Van 1 liefhebber weet ik dat er veel met duiven met nederlandse en belgische ringen wordt gespeeld aangezien deze een combinatie vormt met een belgische liefhebber. Voordat je op basis van de ringen conclusies gaat trekken zul je dat eerst ook helder moeten hebben.
Wat ook opvalt is dat er bijna geen andere duifsoorten worden gepakt. Dat een slechtvalk dus goed zou zijn om de populatie stadsduiven te beperken is ook twijfelachtig. Ook kun je uit de gegevens halen dat door nestkasten op bepaalde plaatsen te plaatsen overlast voor duivenmelkers kunt beperken. Borsselle en DOW hebben de helft minder slachtoffers. Tevens gaat het onderzoek er vanuit dat de prooi wordt meegenomen naar het nest. Dit is lang niet altijd het geval. Het werkelijke aantal zal dus hoger liggen. Tevens wordt gesteld: "Slechtvalken broeden in europa oorspronkelijk vooral op rotswanden. Hoge gebouwen zijn surrogaat rotswanden". Ga je nestkasten speciaal voor deze soort plaatsen dan kun je je afvragen of dat wel juist is. Je creeert buiten die surrogaat rotswanden met opzet plaatsen waar anders niet genesteld kon worden op zo'n makkelijke manier.

Ik moet je op je goede woord geloven, maar zo als gebruikelijk (helaas) bij anti-roofvogelverhalen wordt het niet onderbouwd en blijft het bij aanames (woorden als zal, mogelijk, etc. blijven gebezigd en ik hoor/lees nog steeds niet wat nu de werkelijke schade is en wat de groei daarvan is geweest de laatste 30 jaar en op conto te schrijven van Slechtvalk) en daarbij  rapporten die tegenover gesteld laten zien aan de kant geschoven. Jammer, je werkt zelf zo niet aan een zinvolle discussie waar we feiten hebben waar we mee verder moeten.
Jan stelt een serieuze vraag, wil graag een serieus en op feiten onderbouwd antwoord waarmee hij verder kan, ook/juist van een duivenhouder. Daar ligt nog veel werk/onderzoek dus.

Mijn ervaringen zijn van een jaar of 10 geleden dus misschien is het tegenwoordig wel heel anders allemaal (maar dat kan ik me haast niet voorstellen).
Een duif die in vorm is gaat wel eens een rondje door de buurt maken, maar zal nooit langer dan een half uur weg blijven. Van 1 liefhebber ken ik het verhaal van een duif die, enkel als hij in erg goede vorm was, wel eens 3 uur ging trainen en dan ook langere tijd wegbleef, maar vaak kwam hij tussentijds dan wel weer een paar keer langs huis om wat rondjes te maken. Dus dat tijden weg trekken is mijn inziens echt onzin. Als de hele groep aan het trainen is willen ze nog wel eens een eindje weg trekken, maar ook dan zijn ze er meestal binnen een half uur weer.
Bij de gemiddelde liefhebber zal 95%-100% eigen kweek zijn dus, tenzij er in Axel erg vermogende liefhebbers wonen, heeft ook dit percentage de ring van de liefhebber zelf om. Het verhaal over de combinatie lijkt mij sterk, aangezien als men in een combinatie speelt altijd de coördinaten moeten worden opgegeven van het hok waar vanaf gespeeld wordt. En je nooit vanaf twee hokken op verschillende locaties mag spelen, anders is het namelijk wel erg makkelijk vals spelen  ;)

Het enige dat je hier niet uit kunt sluiten is inderdaad dat het gewoon fitte duiven kunnen zijn die tijdens een vlucht gepakt worden. Maar in het onderzoek ging het er volgens mij om of de liefhebbers in de nabijheid van het slechtvalkenpaar last ondervonden van dit paar. En op basis van de gevonden ringen kon worden vastgesteld dat er weinig duiven van lokale liefhebbers werden gepakt.

Oenanthe

Citaat van: Johannes Veenstra op april 02, 2017, 16:53:55 PM
Jammer dat jezelf er blijkbaar genoegen aan beleeft dat huisdieren worden opgegeten. Maakt je in mijn ogen qua gedachtengang niet heel veel beter dan de buurman.
Deze houding verklaart veel over het onbegrip tussen duivenhouders en natuurliefhebbers. De laatsten, waartoe ik mijzelf reken, maken onderscheid tussen een roofvogel die uitsluitend dieren doodt om in zijn levensonderhoud te voorzien, en mensen die dieren doden zonder fatsoenlijke reden, zoals de buurman in het verhaal van Bart. Het heeft niets te maken met het beleven van genoegen aan de dood van een levend wezen. Jammer dat sommige duivenhouders dat wel denken en geen onderscheid kunnen maken in de wijze waarop een dier zijn einde vindt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Jammer Johannes, dat je wel de twistpunten opzoekt, maar niet op mijn laatst genoemde oplossing bent ingegaan.
Groeten,

Bram ter Keurs


Johannes Veenstra

Citaat van: Oenanthe op april 03, 2017, 10:16:07 AM
Citaat van: Johannes Veenstra op april 02, 2017, 16:53:55 PM
Jammer dat jezelf er blijkbaar genoegen aan beleeft dat huisdieren worden opgegeten. Maakt je in mijn ogen qua gedachtengang niet heel veel beter dan de buurman.
Deze houding verklaart veel over het onbegrip tussen duivenhouders en natuurliefhebbers. De laatsten, waartoe ik mijzelf reken, maken onderscheid tussen een roofvogel die uitsluitend dieren doodt om in zijn levensonderhoud te voorzien, en mensen die dieren doden zonder fatsoenlijke reden, zoals de buurman in het verhaal van Bart. Het heeft niets te maken met het beleven van genoegen aan de dood van een levend wezen. Jammer dat sommige duivenhouders dat wel denken en geen onderscheid kunnen maken in de wijze waarop een dier zijn einde vindt.

De roofvogel dood idd om te blijven leven. Het probleem zit echter in het feit dat hij hiervoor ook huisdieren(duiven) gebruikt. Dit dier had dus een eigenaar die het dier mist. Het zal misschien in het verhaal van Bart qua missen wel wat meevallen. Maar feit is dat als wilde dieren zich gaan voeden met huisdieren er baasjes zijn die ze missen en zich er zorgen om maken en hopen blijven op hun terugkomst. We hebben het nu over duiven maar vervang duiven eens door katten, ik denk dat er dan direct actie werd ondernomen.  Huisdieren als groot onderdeel van het menu beinvloed ook de stand. Gaan we daar bovenop ook nog eens extra nestgelegenheid plaatsen dan kun je stellen dat duivenhouders indirect gebruikt worden om de roofvogelstand te vergroten.

HPM

In gebieden in Nederland waar Slechtvalken vooral wonen is een overvloed aan duiven zonder eigenaar.
Als duivenmelkers ernstig psychisch lijden onder het gemis van een enkele duif zal het vast wel mogelijk zijn om ze ter compensatie maandelijks een emmertje vol te bezorgen.
Herman van der Meer

Johannes Veenstra

echter deze stadsduivenpopulatie hou je er niet mee onder controle. Stadsduiven verblijven ook vaak op de grond en tussen gebouwen terwijl de slechtvalk er liever boven jaagt. Het gaat soms niet om een enkele duif maar om een groot deel van het hokbestand.

Oenanthe

Citaat van: Johannes Veenstra op april 04, 2017, 19:46:43 PM
De roofvogel dood idd om te blijven leven. Het probleem zit echter in het feit dat hij hiervoor ook huisdieren(duiven) gebruikt. Dit dier had dus een eigenaar die het dier mist. Het zal misschien in het verhaal van Bart qua missen wel wat meevallen. Maar feit is dat als wilde dieren zich gaan voeden met huisdieren er baasjes zijn die ze missen en zich er zorgen om maken en hopen blijven op hun terugkomst. We hebben het nu over duiven maar vervang duiven eens door katten, ik denk dat er dan direct actie werd ondernomen.  Huisdieren als groot onderdeel van het menu beinvloed ook de stand. Gaan we daar bovenop ook nog eens extra nestgelegenheid plaatsen dan kun je stellen dat duivenhouders indirect gebruikt worden om de roofvogelstand te vergroten.
Wie een geringde duif vindt en die meldt bij de NPO krijgt regelmatig niets te horen van de eigenaar. Die stelt er blijkbaar geen prijs op. Schijnt te maken te hebben met het feit dat alleen duiven die zelfstandig de weg naar huis vinden, interessant zijn voor duivenmelkers.

Wie zijn dieren buiten los laat neemt bewust risico's. Katten worden regelmatig door auto's, trams en treinen gedood. Om die reden houden veel kattenliefhebbers hun dieren altijd binnen. Ideetje voor duivenmelkers?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

snwja3

Citaat van: Johannes Veenstra op april 04, 2017, 20:17:52 PM
Het gaat soms niet om een enkele duif maar om een groot deel van het hokbestand.

Weer zo'n bewering die nergens onderbouwd wordt, onderzocht en/of beschreven is en dan ook nog niet alleen op conto van Slechtvalk en plaatsen nestkasten is te schrijven, kom eens met echte feiten!
Zo discusieren jagers ook, een bekende communicatie taktiek: veel uitkramen en doen alsof het feiten zijn, niets onderbouwen, andere opgebrachte juiste feiten links laten liggen en niet op ingaan en dan maar wollig in vele herhalingen doorpraten, genoeg mensen die het dan uiteindelijk wel gaan geloven.
Wietze Janse

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Johannes Veenstra op april 04, 2017, 19:46:43 PM
Citaat van: Oenanthe op april 03, 2017, 10:16:07 AM
Citaat van: Johannes Veenstra op april 02, 2017, 16:53:55 PM
Jammer dat jezelf er blijkbaar genoegen aan beleeft dat huisdieren worden opgegeten. Maakt je in mijn ogen qua gedachtengang niet heel veel beter dan de buurman.
Deze houding verklaart veel over het onbegrip tussen duivenhouders en natuurliefhebbers. De laatsten, waartoe ik mijzelf reken, maken onderscheid tussen een roofvogel die uitsluitend dieren doodt om in zijn levensonderhoud te voorzien, en mensen die dieren doden zonder fatsoenlijke reden, zoals de buurman in het verhaal van Bart. Het heeft niets te maken met het beleven van genoegen aan de dood van een levend wezen. Jammer dat sommige duivenhouders dat wel denken en geen onderscheid kunnen maken in de wijze waarop een dier zijn einde vindt.

De roofvogel dood idd om te blijven leven. Het probleem zit echter in het feit dat hij hiervoor ook huisdieren(duiven) gebruikt. Dit dier had dus een eigenaar die het dier mist. Het zal misschien in het verhaal van Bart qua missen wel wat meevallen. Maar feit is dat als wilde dieren zich gaan voeden met huisdieren er baasjes zijn die ze missen en zich er zorgen om maken en hopen blijven op hun terugkomst. We hebben het nu over duiven maar vervang duiven eens door katten, ik denk dat er dan direct actie werd ondernomen.  Huisdieren als groot onderdeel van het menu beinvloed ook de stand. Gaan we daar bovenop ook nog eens extra nestgelegenheid plaatsen dan kun je stellen dat duivenhouders indirect gebruikt worden om de roofvogelstand te vergroten.

Willen jullie meer of minder wilde vogels? MINDER, MINDER, MINDER.  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Johannes Veenstra op april 02, 2017, 16:53:55 PM
Jammer dat jezelf er blijkbaar genoegen aan beleeft dat huisdieren worden opgegeten. Maakt je in mijn ogen qua gedachtengang niet heel veel beter dan de buurman.

In jouw ogen... Zo zo. Zullen we het eens over mijn blauwe ogen hebben?!
Mensen die thuis voor de lol vogeltjes in een kooi hebben of wat zitten te klooien met uitgemendelde rotsduiven zijn geen vogelliefhebbers. Dat zijn simpele hebberts die geen enkel ecologisch inzicht hebben en de wildstand onder druk zetten met faunavervalsing. Wat is daar nou voor een lol aan om wilde beesten om te toveren in een wedstrijd-/siervoorwerp?! En dan ga je voor die zielige hobby ook nog eens luchtruim zitten claimen! Ik heb het hierboven al eerder vermeld maar je bent echt in de totaal verkeerde uithoek van het internet beland om hier sympathie te winnen / gelijk te halen voor je standpunt!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

OlivierO

Man man man, wat een "discussie". Ik kan het idee achter dit topic al niet begrijpen, laat staan wat er door sommige in verteld wordt ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Oenanthe

Niet persoonlijk worden zou de lucht al behoorlijk laten opklaren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

JJ Blom

Inmiddels is het Slechtvalkenpaar in Amsterdam Zuid-Oost van zijn eieren beroofd. Zeer waarschijnlijk door Zwarte Kraaien die zich opvallend vaak ophielden in de buurt van de kast. Voor de duivenhouders aldaar wellicht een geruststellende gedachte, alsmede voor de Halsbandparkieten van de naburige golfbaan.
Groeten, Jan-Jacob

Oenanthe

Ze weten dan waarschijnlijk niet dat slechtvalken na verlies van hun eieren vrijwel zonder mankeren een vervangend legsel beginnen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jfbouwmeester

Citaat van: Oenanthe op april 06, 2017, 13:03:48 PM
Niet persoonlijk worden zou de lucht al behoorlijk laten opklaren.

:duim:

ik dacht dat de discussie al stopgezet was.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

BramtK

Citaat van: BramtK op maart 24, 2017, 21:35:27 PM
...
Nee Johannes, op basis van deze resultaten moet je concluderen dat het tactisch plaatsen van nestkasten geen oplossing is.
...
Misschien is het wel zinnig om met duiven minder lange vluchten te maken.
...

@ Johannes.
Groeten,

Bram ter Keurs