BIG YEAR 2016 Arjan Dwarshuis

Gestart door Roel Schwartz, december 31, 2015, 19:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

theo53

Nooit gedacht dat een polynoom een synoniem was van 'ondersoort' en dat je met gemiddelde lijnen en trendlijnen de mooiste soorten kunt scoren.   :blink:
Theo Admiraal

Rein Genuït

Volgens mij loop je hopeloos achter Theo  ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

theo53

Misschien wel Rein. Wellicht moet ik op zolder eens zoeken naar mijn wiskunde boek van de HBS. Of zou ik nu moeten uitleggen wat HBS is/was...?
Theo Admiraal

Rein Genuït

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

jeroenroelofsen

Dit topic is groter dan de laatste 2 pagina's Theo  ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroenroelofsen

Inmiddels 915 soorten.

Zou het reisschema niet op de bigyear pagina opgenomen kunnen worden?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rients

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 07, 2016, 13:55:09 PM

Zou het reisschema niet op de bigyear pagina opgenomen kunnen worden?

Ik steun je verzoek (zie #411)
Rients Niks

Rients

#457
Ik lees hier en daar dat om pakweg 6400 soorten in een jaar te zien, er 6400/366 =  17.5 nieuwe soorten per dag gescoord moeten worden.
Dat is een nuttige richtlijn. Echter, omdat de teller nu na 38 dagen op 915 staat ( 24 soorten per dag), is voor de rest van het jaar een gemiddelde van 15.7 voldoende. (6400 - 915)/ (366-38). Als er nog een paar "klapper" dagen komen, of i.e.g. veel dagen boven dat benodigde gemiddelde,  gaat dat benodigde gemiddelde (voor de rest van het jaar) steeds lager worden.

Dus: als het zien van nieuwe soorten in de loop van het jaar moeilijker wordt, is het goed te bedenken dat het benodigde gemiddelde ook naar beneden bijgesteld mag worden.

Dat betekent overigens niet dat Arjan steeds relaxter kan gaan zoeken, want die nieuwe soorten zijn steeds moeilijker te vinden.
Het lijkt me dat op een gegeven moment de afweging relevant wordt om die tijd te steken in reizen (bijv. Canarische eilanden, Kaap Verde) voor een handjevol redelijk makkelijk te scoren endemen, of langer moet zoeken naar lokale endemen/nog ontbrekende soorten (bij wijze van spreken Koperwiek ;), Goudvink, Kleine Bonte Specht) op plekken waar hij al is?
Rients Niks

hiskodevries

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 07, 2016, 13:55:09 PM
Inmiddels 915 soorten.

Zou het reisschema niet op de bigyear pagina opgenomen kunnen worden?
waar kun je dat reisschema vinden?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Mark Broeckaert

Met vriendelijke groet, Mark

ronald nuiver

World
noaharjanTotal
Africa
1151
30
1966
atlantic
9
1
52
Australie
619
1
1577
Asia
1006
569
1656
Europe
480
269
818
Indean Ocean
1
1
77
Latin America
426
0
485
Mid-America
283
0
408
North America
548
33
776
Pacific Ocean
18
0
305
Great Ocean
30
0
56
World Wide
11
9
12
South America
1450
2
2576
6032
915
10764



Volgens de IoC lijst Noah heeft 10 soorten in zijn lijst die volgens de IOC (nog) ondersoorten zijn.
De winst is te halen in Zuid Amerika


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Mark Broeckaert

Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2016, 16:37:36 PM
Citaat van: Mark Broeckaert op februari 07, 2016, 16:17:00 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 07, 2016, 16:15:23 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op februari 07, 2016, 13:55:09 PM
Inmiddels 915 soorten.

Zou het reisschema niet op de bigyear pagina opgenomen kunnen worden?
waar kun je dat reisschema vinden?

hier:
http://www.arjandwarshuis.com/the-biggest-year-the-official-first-half-year-itinerary/
dat loopt tot 19-6
loopt nog een stukje door tot 29-6
Ik neem aan dat op deze pagina ook het 2e half jaar zal komen te staan.
Met vriendelijke groet, Mark

hiskodevries

Dat is dan iets voor de doe het zelvers
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

egilio

Citaat van: Rients op februari 07, 2016, 14:27:59 PM
Dus: als het zien van nieuwe soorten in de loop van het jaar moeilijker wordt, is het goed te bedenken dat het benodigde gemiddelde ook naar beneden bijgesteld mag worden.

Dat betekent overigens niet dat Arjan steeds relaxter kan gaan zoeken, want die nieuwe soorten zijn steeds moeilijker te vinden.
Het lijkt me dat op een gegeven moment de afweging relevant wordt om die tijd te steken in reizen (bijv. Canarische eilanden, Kaap Verde) voor een handjevol redelijk makkelijk te scoren endemen, of langer moet zoeken naar lokale endemen/nog ontbrekende soorten (bij wijze van spreken Koperwiek ;) , Goudvink, Kleine Bonte Specht) op plekken waar hij al is?


Die afweging is er vanaf het begin, per gebied. Kom je in een nieuw gebied/land dan is het aantal nieuwe soorten de eerste 1-2 dagen hoog, om daarna af te nemen. Hierbij moet je vooral de endemen (voor dat gebied) in de gaten houden, immers de niet-endemen kun je elders ook zien. Noah was daar behoorlijk op gefocused, en verkastte meestal naar 3-5 dagen, hierdoor bleef hij dicht bij een lineaire lijn tussen tijd en nieuwe soorten (en als je inzoomt zie je de trappetjes: eerste dagen veel soorten, daarna afvlakken). Arjan schreef dat hij eigenlijk een dag te lang in Sri Lanka was geweest, Max schrijft nu dat ze eigenlijk een dag te lang in Thailand zijn geweest. Hij begon met een vliegende start, maar hij zal hard moeten werken om op eenzelfde lijn te blijven.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Rients








Wat betreft het reisschema, dit kaartje stond op het forum onder "Je hebt uitdagingen en uitdagingen" (post van Bart van Hoogstraten). Weliswaar zonder data, maar wel het hele jaar.
Rients Niks


hdijk

Ik begrijpen uit de waarnemingen dat de route binnen Maleisië is omgelegd?
Hendrik Jan van Dijk

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ronald nuiver


jeroenroelofsen

Hoe wil je de heuvels in zuid Limburg dan noemen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

vincentvanderspek

"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


Vincent Hart


Citaat van: ronald nuiver op februari 10, 2016, 18:01:11 PM
10-02 Arjan 1010 soorten  en Noah 970 soorten
Landen waar Arjan en Noah tot nu toe zijn geweest (incl landen die Arjan niet bezoekt)
UAE - 7
India - 87
Myanmar - 31
China – 83
Taiwan - 34
Sri Lanka - 3
Singapore -3
Malaysia -91
Total – 339


Noah bezocht deze landen in totaal in 64 dagen. Arjan tot nu toe in 40 dagen
Arjan heeft nu 143 soorten gezien die niet op Noah's lijst staan.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ronald nuiver

Dank je Vincent was hem al kwijt ??/

Vincent Hart

Ik heb hem niet weggehaald. Er ging iets verkeerds met lettergrootte in je bericht dus heb hem even geciteerd. Ik vermoed dat daarna iemand jouw toch al onleesbare bericht 'overbodig' vond  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

garryb

Blog update Arjan volgt over ca. 3 dagen. De heren zijn druk en gaan nu naar Danum. Borneo gaat als een trein, alle endemen zijn binnen m.u.v. Friendly Warbler en de serpent eagle. Highlights o.a. Bristlehead (5!), Bornean Groundcuckoo (gehoord) en Large Frogmouth.

Mark Broeckaert

Met vriendelijke groet, Mark

ronald nuiver

De naam Black-backed Kingfisher komt niet in de IOC lijst voor dit moet zijn Oriental Dwarf Kingfisher (evt aanpassen in Observation.org)