Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

Citaat van: Lanius op juli 07, 2015, 12:12:41 PM
Citaat van: Micha van den Boogerd op juli 02, 2015, 21:55:51 PM
Citaat van: Edwin Schuller op juli 02, 2015, 10:46:10 AM
Citaat van: Lanius op juli 02, 2015, 10:11:31 AM
ongeveer 43% te wijten aan exoten

Heb je een bron?

Misschien dat Homo Sapiens hier als invasieve exoot wordt meegerekend, al lijkt het percentage me dan te laag.

Uiteraard is het uitsterven door exoten eigenlijk de schuld van Homo Sapiens. Want dat is net de definitie van een exoot. Eentje die er niet op een natuurlijke manier geraakt, maar door de mens. Reden te meer om de fout van de mens trachten recht te zetten en de exoten alsnog te verwijderen en verhinderen dat er nieuwe bijkomen.

De mens is uiteraard geen exoot... maar hiervoor moet je natuurlijk het begrip exoot (willen) snappen.

Goed voorbeeld is Nieuw Zeeland, daar zijn bij de komst van de mens een groot aantal inheemse soorten uitgestorven (vanwege de meegenomen katten, ratten ed).

eilanden zijn zeer gevoelig omdat daar unieke soorten leven en die soorten zijn meestal ook niet in staat om weerstand te bieden tegen predatoren bv omdat ze het vermogen om te vliegen verloren hebben gedurende de evolutie.

staat me een documentaire bij over een wetenschapper die naar een eiland ging en z'n kat meenam en die zorgde voor het uitsterven van  een lokale vogel die uniek was voor dat eiland

Bart van Hoogstraten

Citaat van: peter van santbrink op juli 07, 2015, 14:06:49 PM
staat me een documentaire bij over een wetenschapper die naar een eiland ging en z'n kat meenam en die zorgde voor het uitsterven van  een lokale vogel die uniek was voor dat eiland

Dat is het verhaal van de Stephens-eilandrotswinterkoning en de vuurtorenwachter met zijn kat. Ik meen dat later onderzoek uitwees dat dat verhaal niet klopte en dat de soort voor de komst van de Maori's ook op het vaste land en andere eilanden zat.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

peter van santbrink

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 07, 2015, 14:13:38 PM
Citaat van: peter van santbrink op juli 07, 2015, 14:06:49 PM
staat me een documentaire bij over een wetenschapper die naar een eiland ging en z'n kat meenam en die zorgde voor het uitsterven van  een lokale vogel die uniek was voor dat eiland

Dat is het verhaal van de Stephens-eilandrotswinterkoning en de vuurtorenwachter met zijn kat. Ik meen dat later onderzoek uitwees dat dat verhaal niet klopte en dat de soort voor de komst van de Maori's ook op het vaste land en andere eilanden zat.

dat is 'm, vogel was inderdaad niet uniek voor het eiland maar de kat heeft wel de eiland populatie opgegeten....

Bart van Hoogstraten

Citaat van: peter van santbrink op juli 07, 2015, 14:33:00 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 07, 2015, 14:13:38 PM
Citaat van: peter van santbrink op juli 07, 2015, 14:06:49 PM
staat me een documentaire bij over een wetenschapper die naar een eiland ging en z'n kat meenam en die zorgde voor het uitsterven van  een lokale vogel die uniek was voor dat eiland

Dat is het verhaal van de Stephens-eilandrotswinterkoning en de vuurtorenwachter met zijn kat. Ik meen dat later onderzoek uitwees dat dat verhaal niet klopte en dat de soort voor de komst van de Maori's ook op het vaste land en andere eilanden zat.


dat is 'm, vogel was inderdaad niet uniek voor het eiland maar de kat heeft wel de eiland populatie opgegeten....

Ah, Ik heb het gevonden: https://de.wikipedia.org/wiki/Stephenschl%C3%BCpfer Naderhand bleek de kat het niet in zijn eentje gedaan te hebben maar waren er meerdere verwilderde katten verantwoordelijk.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Het blijft blijkbaar ingewikkeld het onderscheid te maken tussen 'elke problematische exoot is een exoot' en 'elke exoot is een (toekomstig) probleem'. Hetzelfde zie je in de discussie over minderheden, wellicht met eenzelfde angst voor het onbekende als grondslag. De ecologische schade van soorten als Nijlgans en Halsbandparkieten is te verwaarlozen (ondanks hun grote toename), zet dat inderdaad af tegen de ecologische schade veroorzaakt door de mens ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Vincent Hart op juli 07, 2015, 15:18:25 PM
zet dat inderdaad af tegen de ecologische schade veroorzaakt door de mens ...

(Ja, en dan met name tegen die door de buitenlandse mensen veroorzaakte schade!  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jfbouwmeester

Maken we ons niet te druk om exoten vraag ik mij af?
Sommige zijn zo invasief dat bestrijden geen effect meer heeft. Wolhandkrab en sommige waterplanten denk ik aan. Anderen zoals de brulkikker lukt blijkbaar wel omdat we er vroeg genoeg bij zijn. Die huiskraaien dat waren er vroeger een stuk of dertig en dat is eigenlijk niet meer geworden in 2015. Men is ze nu aan het ruimen maar vijf hebben ze er nog niet te pakken. Volgens mij maar wie ben ik? Gewoon een leek dus. Had dit geen nut omdat ze zich maar matig voortplanten in Hoek van Holland. Denk ik aan die losgelaten waterschildpadden, dat zijn er nogal veel. Een paar strenge winters en we zijn weer kwijt. Alleen waar zijn de strenge winters gebleven? De halsbandparkiet leeft blijkbaar gewoon met velen in ons land zonder dat ze een bedreiging vormen voor onze inheemse vogels. De nijlgans daar kan ik me helemaal geen mening over vormen, behalve dan dat ik het best leuke vogels vind. Van de ene kant is het nuttig dat we exoten kwijtraken wordt mij uitgelegd van de andere kant leveren sommige exoten helemaal geen probleem op.
Vormen exoten niet eigenlijk gewoon ook een stukje evolutie vraag ik mij af? Immers in mijn denken beschouw ik een dier dat niet van nature in Nederland thuishoort als een exoot. Dat is mijn kleine denken.
Denk ik niet aan het kleine Nederland maar aan de wereld, dan bestaan er eigenlijk geen exoten, immers ze waren er altijd al. Het is alleen de verplaatsing die opvalt. Hoeveel "nuttige" invloed kunnen wij mensen uitoefenen, wij mensen horen namelijk ook bij het grote geheel. Maken ook evolutie door.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Vincent Hart op juli 07, 2015, 19:13:24 PM
:P

Maar even zonder flauwekul... Ik ben volgens mezelf niet xenofobisch... Maar een schreeuwende Habapa, als ik het station van R'dam uitloop, boeit me net zoveel als een Stadsduif. Terwijl ik er heel erg van geniet als ik hem in zijn oorspronkelijke biotoop zie. Hoe is dat te verklaren? Ben ik toch xenofoob?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: jfbouwmeester op juli 07, 2015, 20:18:10 PM
Denk ik niet aan het kleine Nederland maar aan de wereld, dan bestaan er eigenlijk geen exoten, immers ze waren er altijd al. Het is alleen de verplaatsing die opvalt. Hoeveel "nuttige" invloed kunnen wij mensen uitoefenen, wij mensen horen namelijk ook bij het grote geheel. Maken ook evolutie door.

Jan Bouwmeester

Je hebt evolutie en revolutie. Evolutie gebeurt en natuurlijke revolutie (vulkaanuitbarstingen, bosbranden, aardbevingen, verplaatsing van de continenten, etc.) moet je accepteren. Ik baal er in ieder geval heel eg van dat de inheemse Lieveheersbeestjes in mijn tuin zijn uitgestorven door introductie van het Aziatische Lieveheersbeestje. Alle vorm van revolutie door menselijk handelen moet gewoon uitgebannen worden (Totaal verbod op handel in exotische soorten en stop op experimenten met uitheemse soorten om schadedieren te bestrijden. Het gaat keer op keer altijd mis!).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joostheeremans

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 07, 2015, 20:40:25 PM
Citaat van: Vincent Hart op juli 07, 2015, 19:13:24 PM
:P

Maar even zonder flauwekul... Ik ben volgens mezelf niet xenofobisch... Maar een schreeuwende Habapa, als ik het station van R'dam uitloop, boeit me net zoveel als een Stadsduif. Terwijl ik er heel erg van geniet als ik hem in zijn oorspronkelijke biotoop zie. Hoe is dat te verklaren? Ben ik toch xenofoob?


Het schijnt dat veel PVV-stemmers zich elk jaar opperbest vermaken in all-in-resorts in Turkije... :P
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bart van Hoogstraten

Citaat van: joostheeremans op juli 07, 2015, 20:51:08 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 07, 2015, 20:40:25 PM
Citaat van: Vincent Hart op juli 07, 2015, 19:13:24 PM
:P

Maar even zonder flauwekul... Ik ben volgens mezelf niet xenofobisch... Maar een schreeuwende Habapa, als ik het station van R'dam uitloop, boeit me net zoveel als een Stadsduif. Terwijl ik er heel erg van geniet als ik hem in zijn oorspronkelijke biotoop zie. Hoe is dat te verklaren? Ben ik toch xenofoob?


Het schijnt dat veel PVV-stemmers zich elk jaar opperbest vermaken in all-in-resorts in Turkije... :P

Zodra ze dat geld gaat kosten in Turkije gaat dat plaatje er heel anders uitzien  :P (maar we dwalen af, dit gaat de politieke kant op).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Ben Wielstra

Citeerhetzelfde zie je in de discussie over minderheden, wellicht met eenzelfde angst voor het onbekende als grondslag.


Goede strategie voor discussieren: gewoon heel hard 'Hitler!' roepen naar de tegenpartij.

Vincent Hart

Ik snap het gewoon niet, Ben. Als de wetenschappelijke artikelen laten zien dat bij vogels het effect van exoten op inheemse soorten verwaarloosbaar is, blijft iets irrationeels over.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jfbouwmeester

"Als de wetenschappelijke artikelen laten zien dat bij vogels het effect van exoten op inheemse soorten verwaarloosbaar is, blijft iets irrationeels over. "


Moest ik toch het woordenboek erbij pakken, ik wist niet precies wat irrationeel betekende. = in strijd met de rede.

Maar dan ben ik het met je eens Vincent.

Jan Bouwmeester




jfbOUWMEESTER

HJDT

Citaat van: Vincent Hart op juli 07, 2015, 21:14:22 PM
Ik snap het gewoon niet, Ben. Als de wetenschappelijke artikelen laten zien dat bij vogels het effect van exoten op inheemse soorten verwaarloosbaar is, blijft iets irrationeels over.

Je wordt bedankt Vincent, je hebt Ben uit zijn winterslaap gehaald en die accepteert geen andere mening over exoten dan die van zichzelf. Dit topic wordt dus weer een tijd niet te volgen tot hij weer in slaap valt. . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Ben Wielstra

Dat is nogal een stelling Vincent. Hij is alleen niet duidelijk. Bedoel je exotische vogelsoorten op inheemse vogelsoorten, exotische vogels op inheemse soorten of exotische soorten op inheemse vogelsoorten? Het klinkt ook erg algemeen, zijn alle soorten al onderzocht? En hoe is er met populatieontwikkeling rekening gehouden? Edit: waarom zouden vogels een uitzonderingspositie hebben?


@HJDT, ik accepteer een goed onderbouwde mening, ik accepteer geen onzin.

HPM

Citaat van: Ben Wielstra op juli 07, 2015, 21:00:17 PM
Citeerhetzelfde zie je in de discussie over minderheden, wellicht met eenzelfde angst voor het onbekende als grondslag.


Goede strategie voor discussieren: gewoon heel hard 'Hitler!' roepen naar de tegenpartij.

Als ze dat naar de Huiskraaien hadden gedaan zouden die vanzelf zijn vertrokken.
Herman van der Meer


jfbouwmeester

"Je hebt evolutie en revolutie. Evolutie gebeurt en natuurlijke revolutie (vulkaanuitbarstingen, bosbranden, aardbevingen, verplaatsing van de continenten, etc.) moet je accepteren. Ik baal er in ieder geval heel eg van dat de inheemse Lieveheersbeestjes in mijn tuin zijn uitgestorven door introductie van het Aziatische Lieveheersbeestje. Alle vorm van revolutie door menselijk handelen moet gewoon uitgebannen worden (Totaal verbod op handel in exotische soorten en stop op experimenten met uitheemse soorten om schadedieren te bestrijden. Het gaat keer op keer altijd mis!)."

Dat bedoel ik nauw, wij mensen proberen alles te regelen en ordenen. Met welk effect? Je zegt het zelf; Het gaat keer op keer altijd mis.

Dus wat voor invloed hebben wij? Blijkbaar een negatieve.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Vincent Hart

Sorry Michel. Ik was weer eens vergeten dat van Ben alleen mensen met een ander standpunt dat standpunt hoeven te onderbouwen. Aan de andere kant hebben we nog wel wat tijd stuk te slaan voor er buiten weer wat te beleven is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

#1521
Citaat van: jfbouwmeester op juli 07, 2015, 21:38:03 PM
"Als de wetenschappelijke artikelen laten zien dat bij vogels het effect van exoten op inheemse soorten verwaarloosbaar is, blijft iets irrationeels over. "


Moest ik toch het woordenboek erbij pakken, ik wist niet precies wat irrationeel betekende. = in strijd met de rede.

Maar dan ben ik het met je eens Vincent.

Jan Bouwmeester

Ik ben om! Ik ga vanaf morgen in een volière achterom net zolang Zuidpoolkippen kweken totdat ze blauw zijn ipv wit en als ze dan ontsnappen zie ik dat als een verrijking van onze inheemse fauna!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HJDT

Citaat van: Ben Wielstra op juli 07, 2015, 21:45:40 PM
@HJDT, ik accepteer een goed onderbouwde mening, ik accepteer geen onzin.

Deze stelling onderstreept in ieder geval precies wat ik bedoel. Maar ik zal me er niet mee bemoeien. . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

jfbouwmeester

"Ik ben om! Ik ga vanaf morgen in een volière achterom net zolang Zuidpoolkippen kweken totdat ze blauw zijn ipv wit en als ze dan ontsnappen zie ik dat als een verrijking van onze inheemse fauna!" ;D

Goed zo Bart!  Jij vat de koe bij de horens, helaas zijn die horens meestal al verwijderd. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Herman van der Meer

Ben Wielstra

Je hebt je er al mee bemoeit Michel. Je beschuldigd me van iets wat niet waar is. Dat kan je ook niet doen. Want zoals ik al zei: ik accepteer geen onzin.

Vincent Hart

Dank Herman, een lekker deuntje is hier inderdaad het hoogst haalbare.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

FF een filmpje tussendoor om af te koelen wil ook wel helpen https://youtu.be/ey0wvGiAH9g
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

OlivierO

Ik ga er mij niet mee bemoeien, maar ik lees het wel mee en ik heb een vraag: Wie is Michel?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Bart van Hoogstraten

#1529
Citaat van: OlivierO op juli 07, 2015, 22:44:03 PM
Ik ga er mij niet mee bemoeien, maar ik lees het wel mee en ik heb een vraag: Wie is Michel?

Oh, die bouwt websites als ie niks beters te doen heeft. (De website is nog steeds niet klaar trouwens  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/