Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

henksluis

greetings from Dandified vulture

Bart van Hoogstraten

Citaat van: henksluis op februari 16, 2014, 23:34:35 PM
de allerlaatste waarnemer is de BEUL >:D

(Die heeft hier geen account vrees ik) (hoop ik, hoop ik!). Maar niet getreurd -> er zijn er nog zat (alleen niet binnen het telhokje waar je jezelf in opgesloten hebt  ;) ). http://www.iucnredlist.org/details/22705938/0
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Edwin Schuller

Is meer bekend over de laatste cijfers van Duke? Hoeveel hebben ze er inmiddels te pakken?
Edwin Schuller

Rene Janssen

Ik ben ook echt benieuwd naar hun vangsucces.
René Janssen

arnoud.vandenberg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 16, 2014, 23:40:24 PM
Citaat van: henksluis op februari 16, 2014, 23:34:35 PM
de allerlaatste waarnemer is de BEUL >:D

(Die heeft hier geen account vrees ik) (hoop ik, hoop ik!). Maar niet getreurd -> er zijn er nog zat (alleen niet binnen het telhokje waar je jezelf in opgesloten hebt  ;) ). http://www.iucnredlist.org/details/22705938/0


wel een rommeltje bij IUCN: in hun range staat de soort genoteerd als een 'vagrant' in Brittannie, Denemarken en Spanje en als 'introduced' in Nederland en op Gibraltar

Henri25

Citaat van: Rene Janssen op februari 17, 2014, 14:03:27 PM
Ik ben ook echt benieuwd naar hun vangsucces.

Ze doen allemaal wel erg geheimzinnig, net als de vervaging op Waarneming ineens.. hoezo?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Edwin Schuller

Dat vervagen is al een tijdje zo... wie zijn "ze"?
Edwin Schuller

Vincent Hart

Het embargo is er inderdaad al een tijdje, indertijd ook door (ik meen) Hisko gecommuniceerd.
Omdat Waarneming.nl geen partij wil trekken in Huiskraaien wel/niet verwijderen, is besloten waarnemingen niet te tonen. Zo dragen gegevens van Waarneming.nl(-gebruikers) niet bij aan de verwijderacties.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Henri25

Citaat van: Edwin Schuller op februari 17, 2014, 17:01:33 PM
Dat vervagen is al een tijdje zo... wie zijn "ze"?

Klopt, dat weet ik, maar ik vroeg me af waarom dit zo was. "Ze" zijn de mensen die het vangen regelen en uitvoeren. Ik heb nog nergens kunnen vinden hoe ze dit doen, waar ze dit doen en hoe het staat met het aantal dieren dat al gevangen is. Dat zou toch juist transparant moeten blijven?

Citaat van: Vincent Hart op februari 17, 2014, 17:02:14 PM
Het embargo is er inderdaad al een tijdje, indertijd ook door (ik meen) Hisko gecommuniceerd.
Omdat Waarneming.nl geen partij wil trekken in Huiskraaien wel/niet verwijderen, is besloten waarnemingen niet te tonen. Zo dragen gegevens van Waarneming.nl(-gebruikers) niet bij aan de verwijderacties.

Kijk, dat beantwoord iig een grote vraag van mij, bedankt Vincent!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Edwin Schuller

Citaat van: Henri25 op februari 17, 2014, 17:08:46 PM
Dat zou toch juist transparant moeten blijven?

Dat zou ik zeker ook graag willen, maar ik kan me er alles bij voorstellen dat Duke dit hele gebeuren zo min mogelijk in het openbaar doet. Ik zou niet weten waarom ze het zouden moeten doen en ik kan me er alles bij voorstellen dat het voor hun alleen maar nadeling werkt...
Laten we wel wezen, het is geen populaire maatregel. Dat deze niet door Duke is verzonnen, en dat Duke ook maar mensen zijn die een boterham proberen te verdienen is helaas niet aan iedereen uit te leggen.
Edwin Schuller

Stan.

CiteerDat deze niet door Duke is verzonnen, en dat Duke ook maar mensen zijn die een boterham proberen te verdienen is helaas niet aan iedereen uit te leggen.

Gelukkig kunnen we in Nederland zelf kiezen waar we ons brood mee proberen te verdienen, en kan je mensen dus ook gewoon verantwoordelijk houden voor hun keuze daarin.
Groeten,
Stan van Remmerden

Klaas van Dijk

Citaat van: Vincent Hart op februari 17, 2014, 17:02:14 PM(...). Omdat Waarneming.nl geen partij wil trekken in Huiskraaien wel/niet verwijderen (...).

Is dat wel zo gezien de posting op de Facebookpagina van waarneming.nl van 30 januari 2014?

Ik heb in ieder geval de titel 'Huiskraai: van welkom naar afval' en de drie illustratieve foto's opgevat als een statement.

Daar staat wel tegenover dat de tekst eronder uitdraagt dat waarneming.nl geen partij trekt "(..). De eerste 6 vogels zijn al gedood en de rest zal ongetwijfeld snel volgen. Is vogelminnend Nederland hier blij mee of juist niet? Deze vraag mag iedereen voor zichzelf beantwoorden.(..)."

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

petermeer

Voor het hele artikel, zie: https://www.facebook.com/waarneming/posts/10153006037384041.

@Klaas, uiteraard zijn er meerdere auteurs die wel eens een stukje schrijven op facebook namens waarneming.nl. Natuurlijk proberen we objectief te blijven, soms lukt dat beter dan de andere keer. Is ook wel een beetje aan de auteur en ligt natuurlijk ook aan het onderwerp.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Jeroen Nagtegaal

Persoonlijk blijf ik het een raar besluit vinden om alle waarnemingen op embargo te zetten... Was hier echt aanleiding voor? Oftewel vragen van gebruikers. Ik kan me voorstellen dat waarnemers het prima zelf kunnen beslissen, nu zijn de gewone vogelaars, die ze nog willen zien, eigenlijk de dupe... Ik zou mijn waarnemingen bijvoorbeeld gewoon openbaar invoeren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Douwe van der Ploeg

En daarnaast heeft het natuurlijk weinig nut..

Zonder embargo kijk je op http://waarneming.nl/soort/view/261 en ziet dat er huiskraaien zijn ingevoerd op een plek waar ze al vele jaren zitten en die overal op internet te vinden is (of ze zijn niet ingevoerd..). Met embargo ga je naar dezelfde pagina, ziet dat er huiskraaien zijn ingevoerd (of niet) en ga je er (vanzelfsprekend) vanuit dat het deze locatie is... Als je het echt effectief wil vervagen, doe het dan net zoals bij een zeker muizenvangend vogelbeest. (En daar zou ik persoonlijk geen bezwaar tegen hebben).
Douwe van der Ploeg

bert regensburg

#1275
Citaat van: Vincent Hart op februari 17, 2014, 17:02:14 PM
Het embargo is er inderdaad al een tijdje, indertijd ook door (ik meen) Hisko gecommuniceerd.
Omdat Waarneming.nl geen partij wil trekken in Huiskraaien wel/niet verwijderen, is besloten waarnemingen niet te tonen. Zo dragen gegevens van Waarneming.nl(-gebruikers) niet bij aan de verwijderacties.
Het embargo is nog maar net precies 2 maanden oud (ingesteld een dag nadat de Raad van State uitspraak had gedaan, 18-12-13, waarmee de verwijderactie kon worden gestart).
Het is prima dat Waarneming.nl geen partij wil trekken, of een zo laat ingesteld embargo effectief is, is al in eerdere bijdragen betwijfeld.
Misschien moet Waarneming.nl eens overwegen om in het vervolg af te zien van het op de voorbladzijde doorlinken
naar de uitgaven van "Kijk op Exoten", waarin in de afgelopen zeven afleveringen artikelen hebben gestaan over de volgende vogelsoorten (in volgorde van opkomst): Rosse Stekelstaart, Huiskraai, Halsbandparkiet, Heilige Ibis, Monniksparkiet, Bruinkopdiksnavelmees en Mandarijneend. In de meeste gevallen werd hierin verzocht vooral waarnemingen en broedpogingen van deze soorten door te geven aan SOVON en Waarneming.nl.
Het lijkt me een kwestie van tijd voordat Waarneming.nl besluit ook voor deze soorten de waarnemingen te vervagen/ onder emargo te zetten. En voor de Grote Alexanderparkiet, die nog even mist in het lijstje van geprioriteerde soorten.





m.vr.gr.
Bert Regensburg

jeroenroelofsen

Citaat van: Douwe van der Ploeg op februari 17, 2014, 22:54:58 PM
Als je het echt effectief wil vervagen, doe het dan net zoals bij een zeker muizenvangend vogelbeest. (En daar zou ik persoonlijk geen bezwaar tegen hebben).
(als je bedoelt wat ik denk, die vangt echt veel meer dan muizen, maar dat terzijde).

Je hebt wel een punt dat op internet en ook nu nog via waarneming.nl heel makkelijk te achterhalen waar ze historisch gezien het meest hebben gezeten. Logische gedachte dat je dan daar begint te zoeken....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

hiskodevries

de mensen van duke zijn natuurlijk niet helemaal maf, die weten echt wel dat de huiskraai in HvH zit en niet in Utrecht. Wij wijzen ze alleen niet de exacte lokatie aan, die mogen ze zelf uitzoeken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Lanius

Citaat van: bert regensburg op februari 18, 2014, 14:00:45 PM
Misschien moet Waarneming.nl eens overwegen om in het vervolg af te zien van het op de voorbladzijde doorlinken
naar de uitgaven van "Kijk op Exoten", waarin in de afgelopen zeven afleveringen artikelen hebben gestaan over de volgende vogelsoorten (in volgorde van opkomst): Rosse Stekelstaart, Huiskraai, Halsbandparkiet, Heilige Ibis, Monniksparkiet, Bruinkopdiksnavelmees en Mandarijneend. In de meeste gevallen werd hierin verzocht vooral waarnemingen en broedpogingen van deze soorten door te geven aan SOVON en Waarneming.nl.
Het lijkt me een kwestie van tijd voordat Waarneming.nl besluit ook voor deze soorten de waarnemingen te vervagen/ onder emargo te zetten. En voor de Grote Alexanderparkiet, die nog even mist in het lijstje van geprioriteerde soorten.


Ik hoop vooral dat waarneming.nl dit net niet doet; Want als dat veranderd in een clubje: "we moeten zoveel mogelijk exoten beschermen", trek ik graag meteen al mijn waarnemingen terug in.
Graag objectieve gegevens en een "kijk op exoten" past daar perfect binnen.
Hoe sommige die Huiskraaien toch als uitzondering willen zien is me een raadsel, soit, het zal wel te maken het met de exclusiviteit van die soort hier in West-Europa. Ik geef toe dat ik het ergens ook wel sneu toen men de Kookaburra's verwijderde waar ik woonde:
http://waarnemingen.be/waarneming/view/72658862
maar op lange termijn is dat de enige goeie oplossing.

Al is bootvluchteling nog net iets anders dan ontsnapte kooivogels.
Davy De Groote

arnoud.vandenberg

Citaat van: hiskodevries op februari 18, 2014, 15:13:51 PM
de mensen van duke zijn natuurlijk niet helemaal maf, die weten echt wel dat de huiskraai in HvH zit en niet in Utrecht. Wij wijzen ze alleen niet de exacte lokatie aan, die mogen ze zelf uitzoeken.


Hulde.

Ben Wielstra

CiteerOmdat Waarneming.nl geen partij wil trekken in Huiskraaien wel/niet verwijderen, is besloten waarnemingen niet te tonen. Zo dragen gegevens van Waarneming.nl(-gebruikers) niet bij aan de verwijderacties.

Dat is toch zeker partij trekken?

arjan.kop

Omdat het al dan niet verwijderen ook niet noemenswaardig gefrustreerd wordt zou ik daar 'nee' op antwoorden.

migratorius

Citaat van: Ben Wielstra op februari 19, 2014, 17:32:03 PM
CiteerOmdat Waarneming.nl geen partij wil trekken in Huiskraaien wel/niet verwijderen, is besloten waarnemingen niet te tonen. Zo dragen gegevens van Waarneming.nl(-gebruikers) niet bij aan de verwijderacties.
Dat is toch zeker partij trekken?
Ik vind het heel verstandig om één lijn te trekken: of je toont alles, of je toont niets. Als je mensen de keuze zou laten (verbergen of tonen) zouden de mensen die hun waarneming tonen als voorstanders van verwijdering gezien kunnen worden, wat ze misschien niet zijn. En als je het wél bent, wil je dat misschien ook niet aan de grote klok hangen.
In Engeland werden mensen in elk geval bijzonder boos als je Rosse Stekelstaarten meldde.

JanHein

redjered23

Ik kreeg gisteren de Feed van de weblog van Ben van de Broek binnen: Hij is op vakantie in Eilat, het onderste puntje van de Sinaï Woestijn. Het wemelt daar van de Huiskraaien en niemand let er op. Ik moest meteen aan mijn eerste Elsevier Vogelgidsboekje van 1975 denken met de halsbandparkiet toen nog alleen een stipje in israel, een groen stipje, het gehele jaar aanwezig. Bijna 30 jaar later is het een zeer algemene vogel in heel Europa met duizenden aantallen in NL. Niemand heeft ze ooit tegengehouden. De Huiskraai zit nu dus met honderden in Eilat, over 30 jaar zijn ze hier dus met honderden of duizenden aanwezig, want niemand houdt ze tegen in de havens van Tripoli, Bordeaux of Antwerpen. Alleen in Hoek van Holland denken ze door een stelletje af te schieten omdat met dan denkt aan beheersing te doen, de zwarte golf over dertig jaar tegen te kunnen houden. Nature is Larger than Life as we know it. :)
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Botervlieg

Misschien kiezen ze wel juist deze soort om te verwijderen. Juist omdat het een beperkt groepje is dat niet zo hard groeit.
Hier kunnen ze wat mee, dit valt onder controle te krijgen.
Door de huiskraai weg te halen laten ze zien "met succes" iets doen aan de "invasieve exoten"

?

KorHaan

Redjered23,


Dat wij ze hier wegvangen is dan ook alleen maar bedoeld om te laten zien, dat Nederland in Europees verband "zijn verantwoordelijkheid" neemt en dus niet aansprakelijk is voor economische schade in de toekomst. Meer zit er niet achter, denk ik. Maar je hebt volkomen gelijk dat in de toekomst een nieuwe invasie zeker niet ondenkbaar is.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

dirk21

ik was er gisteren nog en had er meteen 4 bij station dus er zitten er nog steeds verschillende.
gr dirk
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl


Certhia

Citaat van: redjered23 op februari 25, 2014, 20:36:11 PM
Hij is op vakantie in Eilat, het onderste puntje van de Sinaï Woestijn.

Negev woestijn bedoel je natuurlijk, maar point taken.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."