Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Gerben Mensink op december 18, 2013, 15:30:10 PM

De uitspraak van de Raad van State is wel een nieuw element in de discussie over de Huiskraaien.

Als dat een rdactie op mijn voorgaade was: uiteraard, maar daar had ik het dan ook niet over, maar over 'preveniief ingrijpen' en de vermeende schadelijkheid van exoten.

Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Op Eurobirdnet ook een uitgebreide reactie van Norman Deans van Swelm. Via copy/paste van https://www.lists.utwente.nl/cgi-bin/wa.exe?A2=ind1312&L=ebnnl&D=1&T=0&O=D&P=29528 :

Citeer

"Vandaag de hele dag verslaggevers te woord gestaan en in Hoek van Holland tevergeefs naar Huiskraaien gezocht, net voor ik arriveerde waren er 6 gezien. Ik heb de uitspraak van de Raad van State dus slechts in verkorte vorm gelezen. Uitspraken van de Raad van State zijn naar mijn waarneming altijd al een allegaartje geweest als gevolg van rechters die het zich gemakkelijk maken en zich braaf vereenzelvigen met het van overheidswege gebodene maar ook uitspraken van kwaliteit na zorgvuldig onderzoek van de Raad zelf.

De huiskraaienuitspraak is te bizar voor woorden, niet alleen omdat de RvS het Sovonrapport, waarin de opdrachtgevers zo keurig worden bedankt voor geleverde correcties, volstrekt kritiekloos keurig over- en onderschrijven. Voor mij is het meest idiote onderdeel het feit dat de RvS het prima vindt dat la staatssecretaresse, nadat haar ambtenaren doorkregen dat de zaak a priori verloren was zolang de Huiskraai een beschermde soort bleef, lopende de rechtzaak de soort onbeschermd verklaarde met als doel de rechter in staat te stellen de door haar gewenste uitspraak, nl. die van vandaag, te kunnen doen.

Een rechter, een jurist (!) accepteert het nonsens argument dat de Huiskraai bij vergissing een beschermde soort werd, zo'n jurist zou door Montesqui gevierendeeld worden. De scheiding der machten werd door hem juist bepleit om dit corrupte gedrag dat de burger aan volstrekte willekeur uitleverde uit te bannen en hier is een rechter die anno 2013 dergelijk manipulatief gedrag goedkeurt en er dus waarschijnlijk ook geen enkel probleem mee heeft dat dezelfde politica onlangs het verbod van de Raad inzake op nachtelijk schieten van dieren mbv. lichtbakken aan haar laars lapte en eierdieven in Friesland gewoon een vergunning gaf! Alleen al vanwege deze schande voor de Nederlandse rechtspraak vind ik dat deze zaak voorgelegd moet worden aan de Europese rechters.

En dan heb ik het nog niet over de biologische kant van de zaak gehad. Indien de Exoten gestapo na het ontstaan van de vulkanische Galapagoseilanden aldaar een wachtpost had geplaatst om exoten te weren dan zou Charles Darwin de evolutie niet zo prachtig hebben kunnen beschrijven als hij deed. Immers alle diersoorten die daar leefden toen hij daar kwam zouden lang voordien heen gezonden zijn dan wel anderszins door exotenknuppelaars zijn uitgeroeid!

De irritante huiskraaienhuurmoordenaars kunnen thans aan de slag en de verfoeide niet-selectieve bij Verdrag verboden massavallen gebruiken en mogen van de Raad conform de wens van de Provincie Zuid-Holland ook alle daarin zo sterk op de Huiskraai gelijkende inheemse kraaiensoorten de nek omdraaien ten einde te voorkomen dat de gevaarlijke Indische exoot aan de aandacht ontsnapt en zich alsnog in onze samenleving vestigt en dood en verderf zal zaaien zoals zovele ongeloofwaardige ondeskundigen voorzien!

Welterusten,

Norman"


Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Edwin Schuller

Dramaqueen  :rolleye:

En op de Galápagos-eilanden zijn vóór Darwin nooit exoten geweest, wel dwaalgasten. Hadden ze maar een "Exoten gestapo wachtpost" daar geplaatst, dat had een hoop ellende gescheeld en een aantal diersoorten gered. Als er iets een argument is vóór het uitroeien van de Huiskraai is, is het wel de casus Galápagos.

Dat kon nog wel eens druk worden in HvH op 1 januari :)
Edwin Schuller

Ben Wielstra

Wow als je het niet met Norman eens bent ben je wel vuilnis zeg.

Faunabescherming klampt zich wel erg vast aan dat onzinargument "de Huiskraai is beschremd". Dan verdien je het zo'n rechtzaak te verliezen. Hadden ze maar beter hun best moeten doen.

HPM

#1114
Citaat van: Edwin Schuller op december 19, 2013, 10:03:41 AM
...

Dat kon nog wel eens druk worden in HvH op 1 januari :)

Het is nuttig als ook deze maand nog geteld gaat worden want er zijn pas 12 waarnemingen met een maximum van 6. 9,

Overigens worden nu de waarnemingen van Huiskraai in Waarneming verborgen. Een beetje onzin omdat heel Nederland weet  dat ze in Hoek van Holland zitten. Bovendien levert het verbergen (voor mij) problemen op met het snel beoordelen van de aantallen. Zo zijn de bij de statistieken de maxima per maand erdoor verdwenen.
Voor de jagers levert dat natuurlijk dezelfde problemen op, maar er is nog steeds achter te komen. Alles verbergen, inclusief de aantallen, is de enige mogeloijkheid om ze niet van info te voorzien, maar dan hebben we zelf ook geen zicht meer op de stand van zaken.
Herman van der Meer

HPM


Hierbij maar weer eens de grafiek, bijgewerkt tot november 2013.
De aantallen zijn dit jaar aan de lage kant, het laagste sinds 2006, terwijl er (officieel) nog geen bestrijding is geweest.
Zouden ze over hun top zijn?
Herman van der Meer

Rikstar

Dit zijn nou kaartjes waar de raad van state wat aan heeft.  :(
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

jeroenroelofsen

#1117
Citaat van: HPM op december 19, 2013, 11:19:57 AM

Hierbij maar weer eens de grafiek, bijgewerkt tot november 2013.
De aantallen zijn dit jaar aan de lage kant, het laagste sinds 2006, terwijl er (officieel) nog geen bestrijding is geweest.
Zouden ze over hun top zijn?
:angel: Ondergedoken?
Serieus, leuke grafieken, wel opmerkelijk dat het lijkt te stabiliseren. Vraag is of dat zo is, er minder wordt ingevoerd, zijn we weggetrokken? Wordt er minder gemeld.... Etc Etc
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

garryb

#1118
CiteerOp Eurobirdnet ook een uitgebreide reactie van Norman Deans van Swelm. Via copy/paste van https://www.lists.utwente.nl/cgi-bin/wa.exe?A2=ind1312&L=ebnnl&D=1&T=0&O=D&P=29528 :

Eurobirdnet? Dat gaat over vogels en vogels kijken hoor! Je bedoelt waarschijnlijk EBNNL, een medium van rond de eeuwwisseling dat is overgenomen door een handvol wereldverbeteraars met een tunnelvisionaire mening waar niemand op zit te wachten (zoals Ben zegt, ben je een andere mening toegedaan dan Van Swelm cs dan wordt je als vuilnis weggezet, de meeste vogelaars zijn daardoor al lang afgehaakt).

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op december 19, 2013, 11:39:55 AM
Citaat van: HPM op december 19, 2013, 11:19:57 AM

Hierbij maar weer eens de grafiek, bijgewerkt tot november 2013.
De aantallen zijn dit jaar aan de lage kant, het laagste sinds 2006, terwijl er (officieel) nog geen bestrijding is geweest.
Zouden ze over hun top zijn?

:ange l:Ondergedoken?
Serieus, leuke grafieken, wel opmerkelijk dat het lijkt te stabiliseren. Vraag is of dat zo is, er minder wordt ingevoerd, zijn we weggetrokken? Wordt er minder gemeld.... Etc Etc

Het aantal is al jaren min of meer stabiel.  Uit de (schijnbare?) afname dit jaar, de bgrootste ooit,  valt nog geen conclusie te trekken.
De populatiie blijft tot nu toe waarschijnlijk vooral bestaan door de lange levensduur van de vogels en door nieuwe aanvoer.

Juist het gebrek aan toename in HvH is een reden omm grote vraagtekens te zetten bij het argument van het gevaar van een  explosieve toename.
Herman van der Meer

leostegeman

Even een andere wending in de discussie; is het afschieten van huiskraaien erger dan het bejagen van andere kraai-achtigen??? Jaarlijks worden namelijk vele duizenden kraai-achtigen bejaagd, maar daar hoor ik toch erg weinig over in vergelijking met de huiskraaien??

HPM

Citaat van: leostegeman op december 19, 2013, 12:36:08 PM

Even een andere wending in de discussie; is het afschieten van huiskraaien erger dan het bejagen van andere kraai-achtigen??? Jaarlijks worden namelijk vele duizenden kraai-achtigen bejaagd, maar daar hoor ik toch erg weinig over in vergelijking met de huiskraaien??

Bejagen is iets anders dan uitroeien.
Zoek zelf de verschillen.
Herman van der Meer

maurice.lahaye

In de eerste helft van 2005 was ook sprake van een daling, waarna de populatie alsnog explosief is toegenomen. Leuke grafiek van Herman, maar populatie-technisch houd ik mijn hart vast.


Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Citaat van: maurice.lahaye op december 19, 2013, 12:45:42 PM
In de eerste helft van 2005 was ook sprake van een daling, waarna de populatie alsnog explosief is toegenomen. Leuke grafiek van Herman, maar populatie-technisch houd ik mijn hart vast.


Maurice

Ja, maar sinds die toename na 2005 zit er weinig intwikkeling in. En zoals ik zei is een aan de hand van dit jaar nog niets te zeggen over afname. Dan moeten we toch miimaal een jaar verder zijn.
Herman van der Meer


HPM

Citaat van: Ben Wielstra op december 19, 2013, 13:16:11 PM

Ik voorspel een afname volgend jaar.

Ik voorspel een toename buiten Hoek van Holland, maar veel zal dat niet uitmaken want ze zijn niet zo goed in kindjes maken.

Herman van der Meer

Edwin Schuller

#1126
Citaat van: HPM op december 19, 2013, 10:42:27 AM
Overigens worden nu de waarnemingen van Huiskraai in Waarneming verborgen.

Ik zie het, had ik nog niet door. Waarom???

Update: ook vreemd... de Huiskraai heeft op waarneming.nl de status "Status: inheems, Soort" maar in de informatie staat "Dit is een invasieve exoot.".  :rolleye:
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op december 19, 2013, 13:34:39 PM
Citaat van: HPM op december 19, 2013, 10:42:27 AM
Overigens worden nu de waarnemingen van Huiskraai in Waarneming verborgen.

Ik zie het, had ik nog niet door. Waarom???

Update: ook vreemd... de Huiskraai heeft op waarneming.nl de status "Status: inheems, Soort" maar in de informatie staat "Dit is een invasieve exoot.".  :rolleye:

Dat laatste zie ik niet. Wel "Flora- en faunawet beschermde soort als bedoeld in artikel 4", wat dus niet meer klopt.

Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: leostegeman op december 19, 2013, 12:36:08 PM
Even een andere wending in de discussie; is het afschieten van huiskraaien erger dan het bejagen van andere kraai-achtigen??? Jaarlijks worden namelijk vele duizenden kraai-achtigen bejaagd, maar daar hoor ik toch erg weinig over in vergelijking met de huiskraaien??

De huiskraaien worden zelfs bejaagd omdat ze mogelijk een negatief effect kunnen hebben op andere kraaiachtigen. Dit gebeurt onder meer met vangkooien waarin ongetwijfeld ook andere kraaiachtigen terecht komen, deze zullen dan ook worden gedood omdat 'ze anders weer terugkomen bij de kooi' of iets in die trant. Je gaat bijna denken dat het middel erger is dan de kwaal  :-\
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Edwin Schuller

Citaat van: HPM op december 19, 2013, 14:31:35 PM
Dat laatste zie ik niet. Wel "Flora- en faunawet beschermde soort als bedoeld in artikel 4", wat dus niet meer klopt.

-> http://waarneming.nl/soort/info/261

"Huiskraai - Corvus splendens
Familie: Kraaien (Corvidae)   Status: inheems, Soort   Zeldzaamheid: Zeldzaam
Ondersoort: Huiskraai ssp splendens - Corvus splendens splendens
Ondersoort: Huiskraai ssp zugmayeri - Corvus splendens zugmayeri
--------------------------------------------------------------------------------
Dit is een invasieve exoot.
Lees meer hierover in deze herkenningsfiche."


Maar afgezien daarvan; waarom worden de Huiskraaien nu ineens verborgen op waarneming?
Edwin Schuller

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Edwin Schuller op december 19, 2013, 14:43:14 PM
Maar waarom worden de Huiskraaien nu ineens verborgen op waarneming?
Een of meer Admins zijn wellicht bang dat info van Wrn.nl gebruikt om het vangen mogelijk te maken? Lijkt mij een geheel persoonlijke keuze en dus vrij aan de waarnemer...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Edwin Schuller op december 19, 2013, 13:34:39 PM(...) ook vreemd... de Huiskraai heeft op waarneming.nl de status "Status: inheems, Soort" (...).

Dat klopt, zie http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=777

Groetjes, Klaas

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 19, 2013, 14:44:31 PM
Citaat van: Edwin Schuller op december 19, 2013, 14:43:14 PM

Maar waarom worden de Huiskraaien nu ineens verborgen op waarneming?

Een of meer Admins zijn wellicht bang dat info van Wrn.nl gebruikt om het vangen mogelijk te maken? Lijkt mij een geheel persoonlijke keuze en dus vrij aan de waarnemer...

Dat doen waarnemers dan ook wel eens.
Zoals ik al schreef is de informatie nog steeds beschikbaar en is het alleen een beetje moeilijker geworden, maar uit de statistieken was het toch al niet dierect af te lezen dus gemakklijk is het nooit geweest.
Maar ik neem toch aan dat het destructiebedrijf niet van Waarneming afhankelijk is om het effect van de eigen vernietigingscampagne te bepalen.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Edwin Schuller

migratorius


HPM

Citaat van: Edwin Schuller op december 19, 2013, 15:06:10 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op december 19, 2013, 14:51:04 PM
Dat klopt, zie http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=777

Hoe kan dat kloppen? Een "invasieve exoot" met "Status: inheems"?

Het zijn tweee verschillende standpunten. De kerk in het midden laten heeft zoiets geloof ik, hoewel je het ook anders kan noemen.
Maar de opvatting dat het (in Nederland) een invasieve soort is past niet echt bij de huidige poging om de uitroeiing te bemoeilijken.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: Edwin Schuller op december 19, 2013, 15:06:10 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op december 19, 2013, 14:51:04 PMDat klopt, zie http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=777
Hoe kan dat kloppen? Een "invasieve exoot" met "Status: inheems"?

Niet dus. En dat is de essentie van één van de punten die Norman en anderen aanvoeren m.b.t. de discussie over de status van Huiskraai.

Er zijn goede argumenten om van mening te zijn dat juist deze tegenstrijdigheid in het Sovon-rapport uit 2009 uitgebeend had moeten worden.

Groetjes, Klaas

Ben Wielstra

De oplossing bleek heel makkelijk. Het beest is niet inheems. Nooit geweest ook. Dan wordt dat foutje rechtgezet (waar de oorzaak van dat foutje lag is al duidelijk geworden in dit topic) en de tegenstrijdigheid is dan weg. Dat zou de discussie ten goede moeten komen. Maar nee hoor, dan is het weer zeuren.

arnoud.vandenberg

Citaat van: Ben Wielstra op december 19, 2013, 19:04:32 PM
De oplossing bleek heel makkelijk. Het beest is niet inheems. Nooit geweest ook. Dan wordt dat foutje rechtgezet (waar de oorzaak van dat foutje lag is al duidelijk geworden in dit topic) en de tegenstrijdigheid is dan weg. Dat zou de discussie ten goede moeten komen. Maar nee hoor, dan is het weer zeuren.


Best grappig dat een van de weinige wilde soorten in ons land, Huiskraai, uitgeroeid dient te worden terwijl soorten waarvan de populatie voor een deel uit gekweekte en losgelaten vogels bestaat (Dwerggans, Slechtvalk, Ooievaar, Kwak, Grote Trap, Oehoe, Steenuil, Raaf, etc) wel worden beschermd.

MaartenHaverkamp

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 19, 2013, 19:11:11 PM
Citaat van: Ben Wielstra op december 19, 2013, 19:04:32 PM
De oplossing bleek heel makkelijk. Het beest is niet inheems. Nooit geweest ook. Dan wordt dat foutje rechtgezet (waar de oorzaak van dat foutje lag is al duidelijk geworden in dit topic) en de tegenstrijdigheid is dan weg. Dat zou de discussie ten goede moeten komen. Maar nee hoor, dan is het weer zeuren.


Best grappig dat een van de weinige wilde soorten in ons land, Huiskraai, uitgeroeid dient te worden terwijl soorten waarvan de populatie voor een deel uit gekweekte en losgelaten vogels bestaat (Dwerggans, Slechtvalk, Ooievaar, Kwak, Grote Trap, Oehoe, Steenuil, Raaf, etc) wel worden beschermd.


Lijkt me logisch, wat is de toegevoegde waarde van de huiskraai? Een soort die op veel plekken grote schade heeft aangericht. Voorkomen is beter dan genezen, zeker als genezen met dit soort beesten niet meer mogelijk is. Geen risico: weg ermee!