Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Herman van der Meer

Rudy_Offereins

Heet van de pers: inmiddels heeft de RvS Faunabescherming in het ongelijk gesteld en mogen de Huiskraaien weggevangen worden  :( :-\
Vriendelijk groet, Rudy

garryb

#1083
De hele uitspraak is HIER te lezen.

Ben Wielstra

Ik denk niet dat Faunabescherming uberhaupt met goede argumenten had kunnen komen (ik heb ze nog niet gehoord) maar wat ze aangedragen hebben is slap, zeker de opmerking over de status. Die is gewoon vals zou ik zeggen. Dan verdien je het niet.

HPM

Uit de uitspraak:

"Dat de huiskraai zelf naar het schip is gevlogen en dat deze wijze van verspreiding niet ongebruikelijk is voor de huiskraai, neemt niet weg dat door het handelen van de mens de huiskraai per schip van het ene naar het andere gebied is verplaatst"

"De populatie huiskraaien is al enige jaren van ongeveer dezelfde omvang. Dat om die reden niet zeker is dat de populatie in de toekomst zal groeien, brengt echter, anders dan de Faunabescherming heeft aangevoerd, niet met zich dat ervan moet worden uitgegaan dat de populatie deze omvang zal blijven behouden."


Ongeacht van wat je vindt van overwegingen en uitspraak, lijkt het mij dat er geen (wetteljke) grond is om de Huiskraai op de Nederlandse lijst te handhaven.
Herman van der Meer

joostheeremans

Het kon zo ook echt niet langer, verschillende klanten van de snackbar zijn al één of meerdere frietjes verloren door die huiskraaien en bovendien is er ook een keer een hond aangevallen ergens in het broedseizoen in 2009 toen deze het nest te dicht naderde. Ja, we boffen maar dat we in een land leven met een regering die niet schuwt om ook de grote problemen effectief aan te pakken. We moeten niet te vroeg juichen natuurlijk, maar ik denk dat met deze uitspraak de algehele achteruitgang van de biodiversiteit weleens tot stand kan zijn gebracht.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Ben Wielstra

Oh dat kan ik ook:

Faunabescherming is weer beschikbaar om andere grote problemen aan te pakken en eigenhandig de biodiversiteit weer tot die van 10000 jaar terug te brengen!

Vincent Hart

Gefeliciteerd voor wie zich zorgen maakte over de opkomst van de Huiskraai, heb alleen niet de illusie dat dit een voorbeeld is van een overheid die zich serieus zorgen maakt over onze inheemse (avi)fauna. Ook al zou het - hoe lachwekkend ook - nog wel kunnen dat ze dat zelf wel gelooft ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerben Mensink

Er ligt dus een klus voor het CDNA om met deze uitspraak in de hand de status van de Huiskraai te herzien.
groet,
Gerben Mensink

Vincent Hart

Ik zou niet weten waarom deze uitspraak iets zou veranderen aan het eerder ingenomen standpunt van de CDNA, Gerben:
http://www.dutchavifauna.nl/news/29
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

migratorius

Citaat van: Gerben Mensink op december 18, 2013, 11:53:27 AM
Er ligt dus een klus voor het CDNA om met deze uitspraak in de hand de status van de Huiskraai te herzien.
Zoek maar eens op wat de wettelijke status van de Grote Canadese Gans of Fazant is...

JanHein

Gerben Mensink

Omdat de Raad van State zegt .... neemt niet weg dat door het handelen van de mens de huiskraai per schip van het ene naar het andere gebied is verplaatst.. Dat heet volgens mij shipassited (in goed Nederlands  8) ). En vogels die bewezen shipassited zijn worden dacht ik niet geaccepteerd op de Nederlandse lijst.

groet,
Gerben Mensink

Vincent Hart

De 'Canadese Gans' staat op de lijst van inheemse diersoorten JH, en Fazant wordt door niemand als inheems beschouwd.
@Gerben: De Huiskraai staat op de Nederlandse lijst omdat CDNA verspreiding d.m.v. schepen als 'soorteigen' beschouwt voor die soort.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op december 18, 2013, 12:22:21 PM
De 'Canadese Gans' staat op de lijst van inheemse diersoorten JH, en Fazant wordt door niemand als inheems beschouwd.
@Gerben: De Huiskraai staat op de Nederlandse lijst omdat CDNA verspreiding d.m.v. schepen als 'soorteigen' beschouwt voor die soort.


Hoewel buiten de competentie, kan de CDNA kan ook wel vinden dat moord en doodslag is toegestaan. Toch denkt de rechter daar anders over. Wat betreft de status van de Huiskraaien is het net zo.
Herman van der Meer

Gerben Mensink

Citaat van: Vincent Hart op december 18, 2013, 12:22:21 PM
@Gerben: De Huiskraai staat op de Nederlandse lijst omdat CDNA verspreiding d.m.v. schepen als 'soorteigen' beschouwt voor die soort.
Weet ik. Maar daar denkt de Raad van State dus anders over. En het is in Nederland (gelukkig) goed gebruik dat we de uitspraken van de rechter naleven. Daarom dus mijn idee dat het CDNA de status van de Huiskraai zou moeten heroverwegen.
(En de status van de Grote canadees mag m.i. ook heroverwogen worden omdat die met een onzinredenering op de Nederlandse lijst staat, maar daar gaat dit topic niet over  ;D )
groet,
Gerben Mensink

Vincent Hart

Het is in Nederland goed gebruik dat je je aan de wet moet houden, niet dat je geen standpunten mag hebben/ventileren die in strijd zijn met het wettelijk standpunt (al is er inderdaad een maatschappelijke verschuiving zichtbaar naar het laatste). Pas als je gaat handelen in strijd met de wet danwel anderen daartoe aanzet, heb je een probleem. Het zou anders kunnen zijn als de Nederlandse lijst van de CDNA juridische status zou hebben.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Wielstra

En hadden ze die Casarca's maar nooit zenders en ringen omgedaan!

Vincent Hart

Over exponentiële groei gesproken. Ik neem aan dat we die ook moeten gaan wegvangen, Ben?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Citaat van: Gerben Mensink op december 18, 2013, 12:32:03 PM
Citaat van: Vincent Hart op december 18, 2013, 12:22:21 PM
@Gerben: De Huiskraai staat op de Nederlandse lijst omdat CDNA verspreiding d.m.v. schepen als 'soorteigen' beschouwt voor die soort.
Weet ik. Maar daar denkt de Raad van State dus anders over. En het is in Nederland (gelukkig) goed gebruik dat we de uitspraken van de rechter naleven. Daarom dus mijn idee dat het CDNA de status van de Huiskraai zou moeten heroverwegen.
De rechter heeft een uitspraak gedaan over de vraag of de provincie de huiskraaien mag verwijderen, niet over de vraag of de CDNA ze op de Nederlandse lijst mag zetten. Daar mag de CDNA zijn eigen keus in maken op grond van zijn eigen argumenten. En nog altijd vind ik dat er hele goede redenen zijn om huiskraaien, en zelfs om ship-assisted vogels in het algemeen op de Nederlandse lijst te zetten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM


De lijst van het Nederlandse vogelen heeft geen wettelijke status maar is ook niet onderworpen aan de wet.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Citaat van: guusp op december 18, 2013, 12:56:37 PM
Citaat van: Gerben Mensink op december 18, 2013, 12:32:03 PM
Citaat van: Vincent Hart op december 18, 2013, 12:22:21 PM
@Gerben: De Huiskraai staat op de Nederlandse lijst omdat CDNA verspreiding d.m.v. schepen als 'soorteigen' beschouwt voor die soort.
Weet ik. Maar daar denkt de Raad van State dus anders over. En het is in Nederland (gelukkig) goed gebruik dat we de uitspraken van de rechter naleven. Daarom dus mijn idee dat het CDNA de status van de Huiskraai zou moeten heroverwegen.
De rechter heeft een uitspraak gedaan over de vraag of de provincie de huiskraaien mag verwijderen, niet over de vraag of de CDNA ze op de Nederlandse lijst mag zetten. Daar mag de CDNA zijn eigen keus in maken op grond van zijn eigen argumenten. En nog altijd vind ik dat er hele goede redenen zijn om huiskraaien, en zelfs om ship-assisted vogels in het algemeen op de Nederlandse lijst te zetten.

hallo Guus, op zich heb je gelijk, maar vreemd is het wel dat de overheid in 2011 de CDNA/CSNA gevraagd heeft de status van de Huiskraai te herzien (lees: van de lijst afhalen). Kennelijk wordt aan de soortenlijst toch een soort van "juridische" status toegekend
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Als de overheid consequent is zetten ze de Huiskraaien op het vliegtuig naar het land  van herkomst. Tenzij de Huiskraaien kunnen aantonen dat ze homofiel zijn.
Daarmee is er dan gelijk geen kans meer dat de populatie zal toenemen.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Garry, bedankt voor de link http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/zoeken-in-uitspraken/tekst-uitspraak.html?id=77122&summary_only=

Boeiend en lastig om 1-2-3 goed te doorgronden. Vooralsnog blijf ik het gevoel houden dat de overheid tijdens het spel de regels in haar voordeel heeft veranderd [= formele status veranderen] en dat de RvS erg veel woorden nodig heeft om dit soort handelingen recht te breien (maar misschien zie ik het totaal verkeerd).

Groetjes, Klaas

Robert Heemskerk

En wie wil het ze gaan vertellen.. dat ze hier niet meer welkom zijn in Nederland?  ;)

Als ze nu een volgende keer komen met de boot, dan weten ze i.e.g dat ze dan ook geld moeten meenemen.
Voor geld kun je die status wel kopen denk ik en durven ze het 'economische risico' wel aan.

Gerben Mensink

Citaat van: HPM op december 18, 2013, 13:38:38 PM
Als de overheid consequent is zetten ze de Huiskraaien op het vliegtuig naar het land  van herkomst. Tenzij de Huiskraaien kunnen aantonen dat ze homofiel zijn.
Daarmee is er dan gelijk geen kans meer dat de populatie zal toenemen.
Weer eens een uiterst zinvolle bijdrage in dit topic  :duim:
groet,
Gerben Mensink

jeroenroelofsen

Heel triest natuurlijk. Maar aan de andere kant, door "relatief" snel ingrijpen kan wel ellende voorkomen worden.
Enkele voorbeelden;
-halsbandparkieten die in de hele randstad tegenwoordig overvloedig aanwezig zijn en nestgelegenheden van andere soorten inpikken
-nijlganzen, agressieve soort die ook steeds talrijker wordt en geen/weinig broedvogels in de nabijheid van hun nest dulden
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Oenanthe

Citaat van: jeroenroelofsen op december 18, 2013, 15:22:36 PM
Heel triest natuurlijk. Maar aan de andere kant, door "relatief" snel ingrijpen kan wel ellende voorkomen worden.
Enkele voorbeelden;
-halsbandparkieten die in de hele randstad tegenwoordig overvloedig aanwezig zijn en nestgelegenheden van andere soorten inpikken
-nijlganzen, agressieve soort die ook steeds talrijker wordt en geen/weinig broedvogels in de nabijheid van hun nest dulden

Dit soort voorbeelden zie ik wel graag met betrouwbare bronnen onderbouwd voordat ik ze serieus neem.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op december 18, 2013, 15:24:26 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op december 18, 2013, 15:22:36 PM
Heel triest natuurlijk. Maar aan de andere kant, door "relatief" snel ingrijpen kan wel ellende voorkomen worden.
Enkele voorbeelden;
-halsbandparkieten die in de hele randstad tegenwoordig overvloedig aanwezig zijn en nestgelegenheden van andere soorten inpikken
-nijlganzen, agressieve soort die ook steeds talrijker wordt en geen/weinig broedvogels in de nabijheid van hun nest dulden

Dit soort voorbeelden zie ik wel graag met betrouwbare bronnen onderbouwd voordat ik ze serieus neem.

Afgezien daarvan is die discussie hier uitentreure gevoerd.

Herman van der Meer

Gerben Mensink

De uitspraak van de Raad van State is wel een nieuw element in de discussie over de Huiskraaien.
groet,
Gerben Mensink