Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bartdevries

Ik heb altijd het idee dat de problematiek qua exoten flink overdrijft wordt, natuurlijk zijn er uitzonderingen, in het bijzonder geisoleerde eilanden en meren waar exoten flink schade kunnen veroorzaken. Toch heb ik het idee dat zelfs dat een beetje overdreven wordt.

Natuur is dynamisch en kan heus wel wat hebben. Zo passen een aantal dieren zich aan de Agapad, die echt zeer schadelijk is omdat de fauna in Australie niet bekend is met zo'n dier, de slangen daar "krijgen" door natuurlijke selectie kleinere bekken zodat ze de grote giftige padden niet op kunnen vreten.

Nou, over de huiskraai. Ik zie dat het hier vooral gaat om schade aan de mens. Volgens mij laten ze het heel dramatisch klinken en is de schade gewoon vergelijkbaar met onze gewone kraai. Het enige verschil is dat huiskraaien socialer zijn als onze zwarte kraaien.

Begrijp me niet verkeerd, het is niet zo dat ik helemaal geen exoten probleem zie, maar ik heb zo'n gevoel dat het echt flink overdreven wordt. Ik heb ook een hekel aan het beleid dat men pas nadat het een probleem is geworden men het dier gaat proberen uit te roeien en daarmee geld weggooid.

Dus ik vind het goed dat ze in een vroeg stadium hier kritisch naar kijken. De zwarte lijst van exotische huisdieren juig ik toe (mede ook omdat deze dieren niet gedomesticeerd zijn en helemaal niet zulke goede huisdieren zijn). De huiskrekel actie, beetje overdreven, maar toch een goede actie. De vangst van de Pallas eekhoorn, een goede actie omdat ik het idee heb dat deze exoot geen niche heeft en dus de niche van onze eekhoorn overneemt (wil niet zeggen dat elke exoot die een niche heeft die nog niet bezit is hier welkom zijn, maar het is wel belangrijk voor het beleid).

Welnu, de huiskraai, ik mag me niet door sentimenten beinvloeden, wat denk ik de reden is achter het overdrijven van het exoten probleem (maar niet onbelangrijk, dit geld ook voor de andere kant van het probleem), maar ik zie eerlijk gezegd weining redenen om deze soort te verwijderen. Om terug te komen op het uitroei beleid, laat ik het eens heksenjacht noemen, als een soort eenmaal echt gevestigd is kun je beter proberen de soort in "toom" te houden, door het op plaatsen waar het schade aanricht het te bejagen, vergelijkbaar met de vos (volgens mij gaat die vlag niet altijd op bij jagers).

Een soort als de huiskraai is echter nog niet echt gevestigd. Maar toch lijkt het me een beter beleid om de soort in "toom" te houden in plaats van zo'n heksenjacht. Maar waarschijnlijk is het goedkoper om ze uit te roeien want dan heb je verder geen last meer van ze. En als je ze uitroeit als overheid hoef je ook niet naar de klachten te luisteren die je zou krijgen als je dat niet zou doen.

Dit is wat ik er over denk, en zoals jullie zien kom ik er ook niet helemaal uit.

Met vriendelijke groeten,

Bart de Vries

arnoud.vandenberg

#1021
@ Bart en Peter: Jullie hebben volgens mij helemaal gelijk. Ambtenaren en politici moeten zich strak aan een beleidslijn houden en alleen soorten vervolgen die echt schadelijk zijn. Zodra je gaat zwalken en soorten gaat vervolgen die niet schadelijk zijn maar dat theoretisch misschien ooit wel zouden kunnen worden, begeef je je op glad ijs. Immers, van geen van de vele 100en uitheemse planten- en dierensoorten die ons land nu eenmaal 'rijk' is, kun je bijv voorspellen wat de toekomst brengt. Je gaat dan met twee maten meten en dat gebeurt nu bijv met Huiskraaien, een soort die aantoonbaar geen schade oplevert maar toch zou moeten worden uitgeroeid.

Ben Wielstra

Hoe is meten met een maat hetzelfde als meten met twee maten? Elke schadelijke exoot is een tijdje niet schadelijk geweest Arnoud, het hele punt is dat je niet gaat wachten om uit te vinden welke wel of niet schadelijk zal zijn. En wat is volgens jou het probleem als je een soort te veel verwijderd? Hoe weegt dat op tegen een soort te weinig verwijderen?


stefanhageman

Citaat van: Ben Wielstra op juli 11, 2013, 10:40:50 AM
Hoe is meten met een maat hetzelfde als meten met twee maten? Elke schadelijke exoot is een tijdje niet schadelijk geweest Arnoud, het hele punt is dat je niet gaat wachten om uit te vinden welke wel of niet schadelijk zal zijn. En wat is volgens jou het probleem als je een soort te veel verwijderd? Hoe weegt dat op tegen een soort te weinig verwijderen?


Ik ben dan wel geen Arnoud maar ik kan het probleem van eens soort te veel verwijderen welk verklaren:


'Draagvlak onder de bevolking bij nieuw te vormen besluiten'


Neem als voorbeeld de recente actie in het Verenigd Koninkrijk waar er een vergunning was afgegeven om de Monniksparkiet uit te roeien/verwijderen. Dit viel in het verkeerde keelgat van de lokale bevolking. Het waren immers 'hun' Monniksparkieten waardoor er groot protest en veel onvrede ontstond, zoveel zelfs dat de hele actie werd afgeblazen. Dit zal de DEFRA en de lokale overheden geen goed hebben gedaan en hierdoor zal er bij toekomstige acties van alle kanten (burgers, bedrijven en overheden) goed overleg dienen plaats te vinden om het vertrouwen weer terug te krijgen en samen tot oplossingen te komen. Gebeurt dit niet dan zal het wantrouwen toenemen en kan het werk flink dwars worden gezeten d.m.v. rechtszaken etc. Dan zijn die Monniksparkieten nog niet zo'n groot probleem maar stel dat er een zeer invasieve exoot vestigt dan zit je pas echt met de handen in het haar als de bevolking zo tegen je is en door de vele langslepende procedures de soort al dermate is toegenomen dat bestrijding te duur/niet meer te doen is. Dit is in feite wat er bij Heiderijk bij Nijmegen gebeurt dat is ook dermate langslepend en dermate veel druk uit de bevolking dat de plannen lang stil komen te liggen/ niet doorgaan met het niet behalen van de doelstellingen als gevolg. Deze 'governance' strategie is ook iets wat ik in het geval van de Huiskraaien mis. Dit zal niet de meest favoriete werkvorm voor een ecoloog zijn maar dan moet je maar ecoloog worden waar er geen mensen wonen. Je hebt hier immers te maken met veel actoren die je tevreden dient te houden.


Daarbij kom ik gelijk bij het punt van een soort te weinig verwijderen. Hierdoor kun je draagvlak behouden door eventuele aantalsregulatie (steriliseren) en het gelijk verwijderen van een nieuwe exoot bij aankomst. Immers dan zijn mensen nog niet gewend/gehecht aan het voorkomen van zo'n soort en zal je meer draagvlak hebben. Dit zal op den duur zowel ecologisch als maatschappelijk zijn vruchten af gaan werpen.  En dan leert men maar leven met die ene exoot.


Daarbovenop leven de Huiskraaien met name door ons mensen verstrekt voedsel (afval/voeren). Is het dan niet egoïstisch die beesten af te schieten om zo onze wegwerpsamenleving in stand te houden? Pak dan het probleem bij de kern aan. Ten eerste voorkomen van vestiging van nieuwe exemplaren en vervolgens het informeren van de lokale bewoners + recreanten over de gevolgen van het voeren/laten slingeren van afval/slechte afvalbakken en investeer in het handhaven van die regels.
Stefan Hageman


HPM

Citaat van: hiskodevries op juli 11, 2013, 14:08:21 PM
elk jaar een uurhokje extra
http://waarneming.nl/soort/maps/261?from=2012-07-11&to=2013-07-11
http://waarneming.nl/soort/maps/261?from=2011-07-11&to=2012-07-11
http://waarneming.nl/soort/maps/261?from=2010-07-11&to=2011-07-11
alleen het aantal exemplaren neemt niet toe

Dat is misleidend. Er is geen ruimtelijke toename. Ze zitten nog steeds alleen maar in de Hoek. tenzij ze elders volledig geheim worden gehouden maar dan zie je dat niet op de kaarten van Waarneming.
Herman van der Meer

HPM

#1026
Citaat van: FrankR op juli 11, 2013, 19:21:52 PM
Als je inderdaad een raster neemt van 1 km en "alleen goedgekeurde waarnemingen" aanvinkt is er al minder 'drama'. Dat Utrechtse geval van 2012 bijv. heeft nooit tot vervolgwaarnemingen geleid ondanks intensief zoeken door verschillende Utrechtse vogelaars.


Vanaf 1994 zijn het nooit meer dan 3 uurhokken per maand en meestal alleen de een of twee van de Hoek..   Het kan zijn dat het er vorige maand 5 waren maar dat is een samenloop van omstandigheden. (zowel 's Gravenhage als 's Gravensande?)

PS Geen 's Gravensande maar Monster.
Herman van der Meer


Richard Houtman

PPS) geen 's Gravenzande maar 's-Gravenzande ;)
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

arnoud.vandenberg

Ben: Wat me het meeste tegenstaat bij de bestrijding van bepaalde vogelsoorten is het gemak waarmee erover wordt gesproken. Alsof je vullis opruimt, onkruid uit je bloembak trekt, terwijl het om VOGELS gaat (weliswaar geen mensen, maar toch...). Zonder te eisen dat de noodzaak om tot actie over te gaan grondig wordt onderzocht, verlaag je de drempel om vogels te doden.


Ben Wielstra

CiteerBen: Wat me het meeste tegenstaat bij de bestrijding van bepaalde vogelsoorten is het gemak waarmee erover wordt gesproken. Alsof je vullis opruimt, onkruid uit je bloembak trekt, terwijl het om VOGELS gaat (weliswaar geen mensen, maar toch...). Zonder te eisen dat de noodzaak om tot actie over te gaan grondig wordt onderzocht, verlaag je de drempel om vogels te doden.

Blijkbaar hecht je meer waarde aan vogels dan aan andere soorten (onkruid). Er gaan veel meer vogellevens verloren in bijvoorbeeld het verkeer of in de jacht of vleesproductie dus al je doel vogelslevens redden is kan dat efficienter. Plus hoe langer je wacht hoe meer je er mogelijk moet verwijderen. Vandaar dat de steun voor de Huiskraai wat scheef op me over komt.

peter van santbrink

Citaat van: Ben Wielstra op juli 12, 2013, 11:04:04 AM
CiteerBen: Wat me het meeste tegenstaat bij de bestrijding van bepaalde vogelsoorten is het gemak waarmee erover wordt gesproken. Alsof je vullis opruimt, onkruid uit je bloembak trekt, terwijl het om VOGELS gaat (weliswaar geen mensen, maar toch...). Zonder te eisen dat de noodzaak om tot actie over te gaan grondig wordt onderzocht, verlaag je de drempel om vogels te doden.

Blijkbaar hecht je meer waarde aan vogels dan aan andere soorten (onkruid). Er gaan veel meer vogellevens verloren in bijvoorbeeld het verkeer of in de jacht of vleesproductie dus al je doel vogelslevens redden is kan dat efficienter. Plus hoe langer je wacht hoe meer je er mogelijk moet verwijderen. Vandaar dat de steun voor de Huiskraai wat scheef op me over komt.

Dit snap ik dus niet; hoe snel denk je dat die populatie toe gaat nemen ? nogmaals, vogels broeden 1x per jaar dus evt toename is makkelijk te volgen en volgens mij is deze populatie vrij stabiel wat duidt op een soort regulatie binnen de groep.

Hoe lang leven ze eigenlijk, gelijk aan de Zwarte Kraai (4-17 jaar) ?

Wat ook interessant is hoe een Huiskraai normaal leeft (dus in z'n originele habitat), is dit in kolonies zoals je hier vaak ziet bij b.v. Roeken en hoe is de genenpool in zo'n kolonie (allemaal familie) ? worden jongen die grootgebracht zijn niet verjaagd uit een groep (zoals b.v. bij zoogdieren vaak gebeurd) om evt inteelt issues te voorkomen ?

Wat mij betreft moeten de Huiskraaien weg als blijkt dat ze zich niet op een gezonde manier kunnen voortplanten (en dat is volgens mij hier het geval) en dus niet omdat ze zgn overlast veroorzaken. Wel moet bepaald worden of ze zich inderdaad voortplanten, als dit niet het geval is dan mogen ze hier blijven


August

Citaat van: Ben Wielstra op juli 12, 2013, 11:04:04 AM
CiteerBen: Wat me het meeste tegenstaat bij de bestrijding van bepaalde vogelsoorten is het gemak waarmee erover wordt gesproken. Alsof je vullis opruimt, onkruid uit je bloembak trekt, terwijl het om VOGELS gaat (weliswaar geen mensen, maar toch...). Zonder te eisen dat de noodzaak om tot actie over te gaan grondig wordt onderzocht, verlaag je de drempel om vogels te doden.

Blijkbaar hecht je meer waarde aan vogels dan aan andere soorten (onkruid). Er gaan veel meer vogellevens verloren in bijvoorbeeld het verkeer of in de jacht of vleesproductie dus al je doel vogelslevens redden is kan dat efficienter. Plus hoe langer je wacht hoe meer je er mogelijk moet verwijderen. Vandaar dat de steun voor de Huiskraai wat scheef op me over komt.
Ben ze rukken op ze zitten nu voor de Kentucky Fried Chicken op de Leyweg ( Den Haag). Dus gevaar voor de volksgezondheid . Koop een geweer schiet ze dood Ben. Alleen jij kan ons nog redden voor dit nadere onheil. Misschien als bonus kan je de lokale Nijlganzen ook te pakken krijgen. Kom superheld na al je woorden nu graag daden ;D
August van Rijn

Ben Wielstra

CiteerDit snap ik dus niet; hoe snel denk je dat die populatie toe gaat nemen ? nogmaals, vogels broeden 1x per jaar dus evt toename is makkelijk te volgen en volgens mij is deze populatie vrij stabiel wat duidt op een soort regulatie binnen de groep.

Het risico bestaat bij exoten dat populatiegroei exponentieel is. Je ziet dus eerst een langzame toename maar die versnelt steeds. Ja dat geldt zelfs voor bijvoorbeeld olifanten. Van de huiskraai weten we dat ze van twee toegenomen zijn naar achterin de twintig. Dat is niet in tegenspraak met exponentiele groei maar wel met een stabiele populatie.

peterlindenburg


het is misschien zinvoller om je druk te maken over wat er allemaal gebeurd is met de kip die ze bij KFC serveren ;D

Citaat van: August op juli 12, 2013, 12:19:13 PM
Ben ze rukken op ze zitten nu voor de Kentucky Fried Chicken op de Leyweg ( Den Haag). Dus gevaar voor de volksgezondheid . Koop een geweer schiet ze dood Ben. Alleen jij kan ons nog redden voor dit nadere onheil. Misschien als bonus kan je de lokale Nijlganzen ook te pakken krijgen. Kom superheld na al je woorden nu graag daden ;D

HPM

#1036
Citaat van: Ben Wielstra op juli 12, 2013, 12:29:43 PM
CiteerDit snap ik dus niet; hoe snel denk je dat die populatie toe gaat nemen ? nogmaals, vogels broeden 1x per jaar dus evt toename is makkelijk te volgen en volgens mij is deze populatie vrij stabiel wat duidt op een soort regulatie binnen de groep.

Het risico bestaat bij exoten dat populatiegroei exponentieel is. Je ziet dus eerst een langzame toename maar die versnelt steeds. Ja dat geldt zelfs voor bijvoorbeeld olifanten. Van de huiskraai weten we dat ze van twee toegenomen zijn naar achterin de twintig. Dat is niet in tegenspraak met exponentiele groei maar wel met een stabiele populatie.

Onzin, Ben. De huiskraaienpopulatie ia al jaren stabiel en heeft een minimale natuurlijke-aanwas.
Herman van der Meer

August

Citaat van: peterlindenburg op juli 12, 2013, 12:32:51 PM

het is misschien zinvoller om je druk te maken over wat er allemaal gebeurd is met de kip die ze bij KFC serveren ;D

Citaat van: August op juli 12, 2013, 12:19:13 PM
Ben ze rukken op ze zitten nu voor de Kentucky Fried Chicken op de Leyweg ( Den Haag). Dus gevaar voor de volksgezondheid . Koop een geweer schiet ze dood Ben. Alleen jij kan ons nog redden voor dit nadere onheil. Misschien als bonus kan je de lokale Nijlganzen ook te pakken krijgen. Kom superheld na al je woorden nu graag daden ;D
Dus het gevaar is straks dat KFC medewerkers de huiskraaien vangen, en deze gaan serveren ipv kip :blink:
August van Rijn

laatvlieger

Citaat van: HPM op juli 12, 2013, 12:44:40 PM
Citaat van: Ben Wielstra op juli 12, 2013, 12:29:43 PM
CiteerDit snap ik dus niet; hoe snel denk je dat die populatie toe gaat nemen ? nogmaals, vogels broeden 1x per jaar dus evt toename is makkelijk te volgen en volgens mij is deze populatie vrij stabiel wat duidt op een soort regulatie binnen de groep.

Het risico bestaat bij exoten dat populatiegroei exponentieel is. Je ziet dus eerst een langzame toename maar die versnelt steeds. Ja dat geldt zelfs voor bijvoorbeeld olifanten. Van de huiskraai weten we dat ze van twee toegenomen zijn naar achterin de twintig. Dat is niet in tegenspraak met exponentiele groei maar wel met een stabiele populatie.

Onzin, Ben. De huiskraaienpopulatie ia al jaren stabiel en heeft een minimale natuurlijke-aanwas.
herman, laat dat eens zien met grafieken svp. Ik geloof er namelijk niks van, volgens mij is de populatie wel degelijk elk jaar een beetje groter geworden.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Oenanthe

Citaat van: arnoud.vandenberg op juli 12, 2013, 07:56:49 AM
Ben: Wat me het meeste tegenstaat bij de bestrijding van bepaalde vogelsoorten is het gemak waarmee erover wordt gesproken. Alsof je vullis opruimt, onkruid uit je bloembak trekt, terwijl het om VOGELS gaat (weliswaar geen mensen, maar toch...). Zonder te eisen dat de noodzaak om tot actie over te gaan grondig wordt onderzocht, verlaag je de drempel om vogels te doden.

Bij exoten is vanouds de vraag: grijp je in en zo ja wanneer. Nijlganzen en Canadese ganzen hebben we jarenlang met rust gelaten. Nu mag er ineens ingegrepen worden en moeten er tienduizenden aan geloven. Bij de huiskraai wil men blijkbaar ingrijpen voor een massaslachting nodig is die de populatie toch niet uitroeit.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: laatvlieger op juli 12, 2013, 14:04:09 PM
Citaat van: HPM op juli 12, 2013, 12:44:40 PM
Citaat van: Ben Wielstra op juli 12, 2013, 12:29:43 PM
CiteerDit snap ik dus niet; hoe snel denk je dat die populatie toe gaat nemen ? nogmaals, vogels broeden 1x per jaar dus evt toename is makkelijk te volgen en volgens mij is deze populatie vrij stabiel wat duidt op een soort regulatie binnen de groep.

Het risico bestaat bij exoten dat populatiegroei exponentieel is. Je ziet dus eerst een langzame toename maar die versnelt steeds. Ja dat geldt zelfs voor bijvoorbeeld olifanten. Van de huiskraai weten we dat ze van twee toegenomen zijn naar achterin de twintig. Dat is niet in tegenspraak met exponentiele groei maar wel met een stabiele populatie.

Onzin, Ben. De huiskraaienpopulatie ia al jaren stabiel en heeft een minimale natuurlijke-aanwas.
herman, laat dat eens zien met grafieken svp. Ik geloof er namelijk niks van, volgens mij is de populatie wel degelijk elk jaar een beetje groter geworden.

Blader naar terug in dit topic. Ik ben nog niet toe aan een update.
Herman van der Meer

peter van santbrink

Citaat van: laatvlieger op juli 12, 2013, 14:04:09 PM
Citaat van: HPM op juli 12, 2013, 12:44:40 PM
Citaat van: Ben Wielstra op juli 12, 2013, 12:29:43 PM
CiteerDit snap ik dus niet; hoe snel denk je dat die populatie toe gaat nemen ? nogmaals, vogels broeden 1x per jaar dus evt toename is makkelijk te volgen en volgens mij is deze populatie vrij stabiel wat duidt op een soort regulatie binnen de groep.

Het risico bestaat bij exoten dat populatiegroei exponentieel is. Je ziet dus eerst een langzame toename maar die versnelt steeds. Ja dat geldt zelfs voor bijvoorbeeld olifanten. Van de huiskraai weten we dat ze van twee toegenomen zijn naar achterin de twintig. Dat is niet in tegenspraak met exponentiele groei maar wel met een stabiele populatie.

Onzin, Ben. De huiskraaienpopulatie ia al jaren stabiel en heeft een minimale natuurlijke-aanwas.
herman, laat dat eens zien met grafieken svp. Ik geloof er namelijk niks van, volgens mij is de populatie wel degelijk elk jaar een beetje groter geworden.

oke, dus die hele populatie komt van 2 exemplaren; tsja, dan kan deze populatie genetisch niet echt gezond zijn, vooral niet op een dieet van patat en lekkerbekkies  ;D


HPM

Citaat van: peter van santbrink op juli 12, 2013, 15:14:28 PM
.
oke, dus die hele populatie komt van 2 exemplaren; tsja, dan kan deze populatie genetisch niet echt gezond zijn, vooral niet op een dieet van patat en lekkerbekkies  ;D

Augustus vorig jaar (of misschien al wat eerder) is een exemplaar van de ondersoort zugmayeri verschenen. Het lijkt aannemelijk dat dat een nieuwe introductie was. Het valt daarom zeker niet uit te sluiten dat er nog meer introducties zijn geweest, die dan niet zijn herkend. Er valt daardoor zelfs niet uit te sluiten dat de populatie meer door import in stand wordt gehouden dan door reproductie.
Herman van der Meer

hiskodevries

Frank Majoor bellen die gooit overal wel een paar kleurringen overheen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gerdwichers8

#1044
Citaat van: HPM op juli 12, 2013, 15:40:49 PM
Citaat van: peter van santbrink op juli 12, 2013, 15:14:28 PM
.
oke, dus die hele populatie komt van 2 exemplaren; tsja, dan kan deze populatie genetisch niet echt gezond zijn, vooral niet op een dieet van patat en lekkerbekkies  ;D

Augustus vorig jaar (of misschien al wat eerder) is een exemplaar van de ondersoort zugmayeri verschenen. Het lijkt aannemelijk dat dat een nieuwe introductie was. Het valt daarom zeker niet uit te sluiten dat er nog meer introducties zijn geweest, die dan niet zijn herkend. Er valt daardoor zelfs niet uit te sluiten dat de populatie meer door import in stand wordt gehouden dan door reproductie.


kunt u dat staven met een vergelijkbare toename of liever nog een meerdere toename in het Middellandse Zee gebied?
Veel schepen varen daar immers langs vanuit het bolwerk van de soort in het Indische  Oceaan gebied.
Dat de kraaien bij het Suez kanaal  van boord gaan (weerszijden land) doet me vermoeden dé oorzaak te zijn dat  het MiddZee gebied véél minder kraaien oplevert dan je zou verwachten als de kraai echt zo gehecht is aan het reizen per schip.
Het zou bèst nog wel eens kunnen zijn dat de HvH vogels en die te Antwerpen onderdeks hebben gezeten en niet zo makkelijk bij Suez van boord konden.

HPM

Citaat van: hiskodevries op juli 12, 2013, 15:54:37 PM
Frank Majoor bellen die gooit overal wel een paar kleurringen overheen

Dat had kunnen helpen om meer kennis over de populatie te krijgen, en dat had natuurlijk al lang gelden moeten gebeuren, maar als ze hoe dan ook tóch worden afgeschoten is onderzoek een beetje zinloos.
Herman van der Meer

arnoud.vandenberg

#1046
Citaat van: Ben Wielstra op juli 12, 2013, 12:29:43 PM
CiteerDit snap ik dus niet; hoe snel denk je dat die populatie toe gaat nemen ? nogmaals, vogels broeden 1x per jaar dus evt toename is makkelijk te volgen en volgens mij is deze populatie vrij stabiel wat duidt op een soort regulatie binnen de groep.

Het risico bestaat bij exoten dat populatiegroei exponentieel is. Je ziet dus eerst een langzame toename maar die versnelt steeds. Ja dat geldt zelfs voor bijvoorbeeld olifanten. Van de huiskraai weten we dat ze van twee toegenomen zijn naar achterin de twintig. Dat is niet in tegenspraak met exponentiele groei maar wel met een stabiele populatie.

Lezers weten heus wel dat er soms maar weinig hoeft te veranderen of een soort kan zomaar enorm in aantal toenemen; het is de afgelopen twee eeuwen immers met hun eigen soort (Homo sapiens) gebeurd. Dit fenomeen beperkt zich niet tot uitheemse soorten maar komt net zo goed bij inheemse voor. Je kunt het voor alle onpopulair geachte soorten en populaties gebruiken als excuus om ze uit te roeien maar dat lijkt me onwenselijk...

Ben Wielstra

Vergeet je er bij te vermelden dat het beduidend vaker bij exoten voorkomt Arnoud, terwijl dat juist zo essentieel is en juist daarom een goed "excuus" voor zero tolerance is.

HPM

Citaat van: Ben Wielstra op juli 13, 2013, 10:28:58 AM
Vergeet je er bij te vermelden dat het beduidend vaker bij exoten voorkomt Arnoud, terwijl dat juist zo essentieel is en juist daarom een goed "excuus" voor zero tolerance is.

Dat heeft niets met het  exoot zijn te maken.  Bovendien is 'exoot' een kwestie van definitie.
Herman van der Meer

peter van santbrink

Citaat van: arnoud.vandenberg op juli 13, 2013, 06:37:59 AM
Citaat van: Ben Wielstra op juli 12, 2013, 12:29:43 PM
CiteerDit snap ik dus niet; hoe snel denk je dat die populatie toe gaat nemen ? nogmaals, vogels broeden 1x per jaar dus evt toename is makkelijk te volgen en volgens mij is deze populatie vrij stabiel wat duidt op een soort regulatie binnen de groep.

Het risico bestaat bij exoten dat populatiegroei exponentieel is. Je ziet dus eerst een langzame toename maar die versnelt steeds. Ja dat geldt zelfs voor bijvoorbeeld olifanten. Van de huiskraai weten we dat ze van twee toegenomen zijn naar achterin de twintig. Dat is niet in tegenspraak met exponentiele groei maar wel met een stabiele populatie.

Lezers weten heus wel dat er soms maar weinig hoeft te veranderen of een soort kan zomaar enorm in aantal toenemen; het is de afgelopen twee eeuwen immers met hun eigen soort (Homo sapiens) gebeurd. Dit fenomeen beperkt zich niet tot uitheemse soorten maar komt net zo goed bij inheemse voor. Je kunt het voor alle onpopulair geachte soorten en populaties gebruiken als excuus om ze uit te roeien maar dat lijkt me onwenselijk...

beetje vreemde vergelijking om deze lokale situatie te vergelijken met de groei van de menselijke populatie (neem aan dat je de mondiale bedoeld)  :huh:

Volgens mij zal in principe een inheemse soort nooit explosief toenemen want dit zou het einde betekenen van die soort; kan alleen gebeuren als de natuurlijke balans verstoord is/wordt en dit is bijna altijd de schuld van de mens

en nogmaals, explosief toenemen zal meevallen: 30 exemplaren, stel 15 paren (is minder natuurlijk), 3-6 eieren, stel 4 worden volwassenen zit je op 90; flinke toename maar als dit gebeurd (zeer onwaarschijnlijk) heb je een jaar de tijd om te beslissen wat te doen