Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Wielstra

Volkomen volkomen? Of slechts gedeeltelijk volkomen?

HPM

Citaat van: Ben Wielstra op mei 19, 2013, 20:30:46 PM
Volkomen volkomen? Of slechts gedeeltelijk volkomen?

Volkomen volkomen.
Je kan dit hooguit als een illustratie van het begrip 'ship assited' zien. Van hoe het onze Huiskraaien hier gekomen zouden kunnen zijn.
Herman van der Meer

gerdwichers8


HPM

Citaat van: gerdwichers8 op mei 19, 2013, 22:00:17 PM
..dus gaat de vergelijking op.

Nee. Op dit moment is het alleen nig maar de manier waarop die mussen hier zouden kunnnen komen en als ze zich vestigen hoe ze hier zijn gekomen. De Huiskraaien hebben zich daadwerkelijk gevenstigd en voortgeplant en het zal altijd onklend blijven hoe ze hier zijn gekomen.
Herman van der Meer

Ben Wielstra

Oei als niet zeker is dat de Huiskraaien hier per schip zijn gekomen dan zouden ze niet telbaar zijn! Dan hebben de mussen betere papieren!

HPM

Citaat van: Ben Wielstra op mei 20, 2013, 09:35:14 AM
Oei als niet zeker is dat de Huiskraaien hier per schip zijn gekomen dan zouden ze niet telbaar zijn! Dan hebben de mussen betere papieren!

Zodra het er meer dan 0 zijn zijn te te tellen.
Herman van der Meer

gerdwichers8

als het er 0 zijn, zijn ze te tellen

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op mei 20, 2013, 11:19:06 AM
als het er 0 zijn, zijn ze te tellen

Tuurlijk. Dan kan je de meest gekke dingenn tellen die in je opkomen.
Zo tel ik dagelijks nul blote mevrouwen bij mij in de gracht.

Ondertussen hebben die Homomussen een eigen topic
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=226047.0
Herman van der Meer

gerdwichers8

..als dàt in je opkomt, kun je met dit weer die blote mevrouwen beter niet in die gracht zoeken.
De Middellandse Zee regio is nu een betere omgeving, daar zijn die kraaien ook makkelijker vergeten.

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op mei 20, 2013, 12:51:02 PM
..als dàt in je opkomt, kun je met dit weer die blote mevrouwen beter niet in die gracht zoeken.
De Middellandse Zee regio is nu een betere omgeving, daar zijn die kraaien ook makkelijker vergeten.

Als ik er nul wil tellen kan ik het beter hier doen.
Herman van der Meer

gerdwichers8


simonvb

Met vriendelijke groet,

Simon

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op mei 20, 2013, 14:37:11 PM
Hier kan ik je niet serieus nemen

Nee, gelukkig is dit forum wat dat betreft veilig, maar als het wel kon zou ik toch de voorkeur aan iemand anders geven om mij serieus te laten nemen.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op mei 21, 2013, 18:48:14 PM
Citaat van: gerdwichers8 op mei 20, 2013, 14:37:11 PM
Hier kan ik je niet serieus nemen

Nee, gelukkig is dit forum wat dat betreft veilig, maar als het wel kon zou ik toch de voorkeur aan iemand anders geven om mij serieus te laten nemen.

;D ;D ;D (laat me raden; door een blote mevrouw uit de gracht  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Het schijnt dat morgenvroeg (24-06-'13) om 10:00 uur de rechtszitting over de Huiskraaienkwestie is: https://twitter.com/InvasieveExoten/status/348879878613000193
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Er zijn  nog geen aanwijzingen voor een afname van het aantal Huiskraaien dit jaar en ook niet voor een toename.
Herman van der Meer

bert regensburg

Citaat van: HPM op juli 04, 2013, 09:43:40 AM
Er zijn  nog geen aanwijzingen voor een afname van het aantal Huiskraaien dit jaar en ook niet voor een toename.
Kan iemand melden of er het afgelopen voorjaar (maart of zo), net als in 2012, nog een slaapplaatstelling is gedaan door BSR/SOVON?
Of is daar door NVWA/TIE geen opdracht meer voor gegeven, gezien de lopende juridische procedures?



m.vr.gr.
Bert Regensburg.

garryb

Bert, Bureau Stadsnatuur heeft geen formele slaapplaatstelling (in opdracht) meer gedaan waaruit een representatief aantal naar voren is gekomen. Of Sovon nog onafhankelijk heeft geteld is mij even onduidelijk. Er is echter wel een goed ijkpunt voor 2013. Eind december 2012, toen de wegvangactie aanstaande leek, werden de vogels veel bezocht. Er zijn toen door verschillende mensen betrouwbare tellingen gedaan toen de vogels zich rond het station concentreerden en op overige bekende plaatsen geen vogels aanwezig waren. Er bevonden zich toen maximaal 27 vogels (inclusief de zugmayeri) tegelijkertijd. Op basis van de vele beschikbare foto's zou misschien zelfs achterhaald kunnen worden hoeveel daarvan juveniel waren (=aanwas 2012).

HPM

Volgens waarneming was in december 2012 het maximum 28.
Herman van der Meer

garryb

#1009
Ja Herman, volgens de telling van 1 waarnemer was dat zo. Die had er zelfs 29 inclusief de zugmayeri, overigens zonder enige toelichting. Het totaal van 27 is daarentegen door meerdere personen onafhankelijk van elkaar en op verschillende momenten vastgesteld. Ik zou die 29 voorzichtigheidshalve niet serieus nemen zonder bevestiging van anderen en het op maximaal 27 houden.

HPM

Als het goed is zijn die 28 inclusief zugmayeri, dat heb ik niet gecontroleerd. Maar ik wilde alleen maar zeggen dat je met waarneming goed in de buurt komt. Dat is ook al eerder gebleken. Dat er geen formele telling heeft plaatsgevonden betekent dus niet dat we helemaal 'blind' zijn voor de maxima van Huiskraai.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Gister een bijdrage op Eurobirdnet van Norman van Swelm over deze kwestie (Gemakzuchtige Haagse rechter dient knoeiende ambtenaren: de Huiskraai, onschuldig op alle punten, moet dood!). Zie https://www.lists.utwente.nl/cgi-bin/wa.exe?A2=ind1307&L=ebnnl&T=0&F=&S=&P=1901

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

HPM

Citaat van: HPM op juli 04, 2013, 18:45:08 PM

Als het goed is zijn die 28 inclusief zugmayeri, dat heb ik niet gecontroleerd. ...


Dis 28 is inderdaad exclussief 1 zugmayeri. 29 dus.
Er is iemand (of iemanden) die de gewone als spelndens splendens noteert. verwarrend en het is dus wel een beetje opletten. Het maximum daarvan 1s 26.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

De uitspraak van de rechter is in PDF hier te downloaden.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rene Janssen

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 06, 2013, 11:42:50 AM
De uitspraak van de rechter is in PDF hier te downloaden.
Conclusie: heb je hem nog niet op je lijst: rijden! En anders afwachten tot een nieuw dier is aangekomen met een schip voor volgende jaarlijsten in het geval alle dieren gevangen worden. Hopelijk is dit een goed besluit voor de biodiversiteit. Het motto "voorkomen is beter dan genezen" blijkt de Rechtbank bank te volgen. Daar kun je het niet mee eens zijn, ik geloof dat we in een Rechtstaat leven en rechters hun best doen Recht te spreken.
René Janssen

Ben Wielstra

Nou volgens mij is dit een goed moment voor de CDNA om de Huiskraai eindelijk van de lijst te mikken. Die had daar natuurlijk al nooit op moeten staan (een feit dat in Norman's EBNNL mails even gemakkelijk niet genoemd wordt...) maar als de CDNA dit gecorrigeerd had voor deze uitspraak dan had zij mede de schuld gekregen van wat sommige als moord bestempelen (belachelijke vergelijking). Verder moet Faunabescherming niet lopen miepen dat ze de zaak verloren hebben. Als je de boel bij elkaar loopt te liegen (Huiskraai is geen exoot, populatie is stabiel, dit is niet meer ontwetendheid, wat ook al onvergeeflijk is, dit is moedwillig de boel verdraaiend) dan zal dat aan het licht komen. Als Faunabescherming daarentegen eerlijk geweest was dan had het misschien anders kunnen lopen (hoewel ik denk van niet want het "geen risico nemen" is een sterk argument, maar ze had allicht sterker gestaan).

Vincent Hart

Er is toch niets veranderd aan de factoren op basis waarvan de CDNA de soort als inheems beschouwt Ben?
Sterker nog, om op jouw niveau te blijven, de soort is bijna twee keer zo zeldzaam geworden  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Wielstra

Neen er is niks veranderd. De CDNA heeft toentertijd simpelweg een foutieve beslissing genomen (een exoot kan niet ook inheems zijn). Fouten kunnen echter rechtgezet worden, maar ik kan me voorstellen dat de CDNA niet het risico wilde lopen dat haar beslissing consequenties had voor het lot van de Huiskraai. Nu dit niet meer aan de orde is kan de CDNA als nog de correctie doorvoeren. Snap je?

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

peter van santbrink

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 06, 2013, 11:42:50 AM
De uitspraak van de rechter is in PDF hier te downloaden.

toch wel lachwekkend, die argumentatie die ze gebruiken:

de Huiskraai kan zich exponentieel vermenigvuldigen met het risico van plaagvorming; alsof we het hebben over een virus/bacterie of b.v. een muis; vogels broeden in principe 1x per jaar en als ik het goed begrijp gebeurd er niet veel op dit gebied

Huiskraaien kunnen schade aanrichten aan gewassen, vee en bedrijfsmatige visserij; gewassen zou kunnen maar niet met deze aantallen: vee, denk dat de koeien zich wel kunnen verdedigen en bedrijfsmatige visserij ??? bedoelen ze dat de Huiskraaien de lokale visrestaurants plunderen ?

en die argumentatie dat de populatie nog niet is toegenomen omdat ze zich moeten aanpassen aan het klimaat ??? zijn bijna 20 jaar verder  :huh: ;en ook de dreiging van drastische toename als ze zich eenmaal hebben aangepast, wederom die dreiging van een plaag in korte tijd

Volgens mij zitten die Huiskraaien vnl rond de eettenten en profiteren van de troep die wij achterlaten.

Wordt ook een beetje moe van het aanhalen van ervaringen uit andere gebieden; kans is heel klein dat de parameters overeenkomen met die hier in Hoek van Holland

Volgens mij kan die populatie trouwens nooit gezond zijn, inteelt en geen influx van "verse genen" is niet goed voor een soort