Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

psoer

Ik begrijp niet dat Sovon zo'n opdracht accepteert als je van te voren weet welke conclusie de opdrachtgever zal trekken, het geld zal wel weer gelonkt hebben.
Groeten, Peter Soer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op februari 01, 2013, 17:11:34 PMKlaas, je vergeet "indien" en "wanneer".

Klopt.

In het Sovon-rapport staat eveneens niet aangegeven:'de vogels zullen moeilijk zijn te verwijderen zolang ze op de lijst beschermde inheemse diersoorten staan' (citaat van Roy Slaterus / Sovon op 10 januari 2013 in een artikel in de Volkskrant).

Je kunt je dus de vraag stellen waarom dit advies niet in het Sovon-rapport staat (en allerlei andere adviezen wel). Ergo, waarom heeft Sovon dit knelpunt (specifiek voor de Nederlandse situatie) niet in het rapport vermeld en niet aangegeven wat je moet doen om het knelpunt op te lossen?

Bas vd Burg

Klaas, omdat dit niet tot de onderzoeksvragen behoorde? Daarnaast vermoed ik dat "men" de impact hiervan heeft onderschat en wellicht zelfs over het hoofd heeft gezien
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 01, 2013, 18:40:46 PM
Citaat van: HPM op februari 01, 2013, 17:11:34 PMKlaas, je vergeet "indien" en "wanneer".

Klopt.

In het Sovon-rapport staat eveneens niet aangegeven:'de vogels zullen moeilijk zijn te verwijderen zolang ze op de lijst beschermde inheemse diersoorten staan' (citaat van Roy Slaterus / Sovon op 10 januari 2013 in een artikel in de Volkskrant).

Je kunt je dus de vraag stellen waarom dit advies niet in het Sovon-rapport staat (en allerlei andere adviezen wel). Ergo, waarom heeft Sovon dit knelpunt (specifiek voor de Nederlandse situatie) niet in het rapport vermeld en niet aangegeven wat je moet doen om het knelpunt op te lossen?

Omdat het wettelijk kader niet tot de deskundigheid van SOVON behoort?
Maar ik begrijp je niet, want als ze het wel gedaan zouden hebben zou je ze dat ongetwijfeld hebben verweten.

Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: Bas vd Burg op februari 01, 2013, 19:10:44 PMDaarnaast vermoed ik dat "men" de impact hiervan heeft onderschat en wellicht zelfs over het hoofd heeft gezien.

^^^^ zou best wel eens de waarheid kunnen zijn?

Bart van Hoogstraten

Vanmiddag tussen 14:00 uur en 15:30 uur bij Dit is de Dag op radio 1 een lezing van Embert Messelink over de Huiskraai en zijn intelligentie mbt meeliften op schepen: https://twitter.com/embertmesselink/status/299440730533933056
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

PWink


Het ministerie heeft de Huiskraai verwijderd van de lijsten van beschermde inheemse diersoorten, bedoeld in artikel 4, eerste lid van de Flora- en faunawet:

Zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2013-8498.html

Uit de toelichting:

" In de lijst met vogelsoorten is de vermelding van de huiskraai (corvus splendens) en de heilige ibis (Threskiornis aethiopicus) verwijderd. Deze soorten worden beschouwd als invasieve exoten. Exoten zijn dieren, planten of micro-organismen die Nederland niet op eigen kracht kunnen bereiken, maar door menselijk handelen hier terecht zijn gekomen. Ze worden aangemerkt als invasief als een bedreiging voor beschermde flora en fauna kunnen vormen, indien zij zich in de natuur zouden vestigen. Voor de effectieve bestrijding van reeds in Nederland aanwezige populaties van de huiskraai en de heilige ibis is het van belang dat deze status van invasieve exoot duidelijk is. Dientengevolge zijn de twee soorten uit de lijst van beschermde inheemse vogelsoorten verwijderd."

Toen ik de lijst van de Europese Commissie http://ec.europa.eu/environment/nature/conservation/wildbirds/eu_species/index_en.htm bekeek bleek de soort ook ineens verhuisd te zijn van bijlage...  (staat nu bij de 'introduced species').

Ben benieuwd of dit het oordeel van de rechter zal veranderen.

Groet,
Pascal

rinsevdvliet

Wie (naam persoon) zorgt ervoor dat bovenstaande informatie bij de staatssecretaris terecht komt en welke ambtenaar neemt vervolgens de beslissing tot de wijziging?
Of is dat een heel domme/naïeve vraag?

Mvg,
Rinse van der Vliet

PWink

Denk niet dat hier één specifieke ambtenaar verantwoordelijk voor is. Het is een uitvloeisel van het beleid zoals verwoord in de 'Beleidsnota Invasieve Exoten' uit 2007 van het (toenmalige) ministerie van LNV. Hierin werd o.a. aangegeven dat, als een invasieve exoot zich in Nederland heeft gevestigd, deze bestreden moet worden op het moment dat de populatie nog klein en beheersbaar is.

Volgens deze nota zou er een Coördinerend Orgaan Invasieve Exoten (COIE) worden opgericht, bestaande uit deskundigen en maatschappelijk betrokkenen. Dit COIE zou het ministerie adviseren. Uiteindelijk is er echter besloten om in plaats daarvan het Team Invasieve Exoten (TIE) op te richten. Dit team bestaat uit een aantal ambtenaren van het ministerie en geeft aan adviesbureaus opdracht om risicoanalyses op te stellen voor specifieke soorten. Het TIE stelt vervolgens op basis van deze analyses een advies op voor de staatssecretaris die op basis hiervan het beleid voor de betreffende soort vaststelt. De risicoanalyses worden tegenwoordig op de website van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (waar het TIE is ondergebracht) geplaatst.

Zie: http://www.nvwa.nl/onderwerpen/ongewenste-uitheemse-planten/dossier/invasieve-exoten/risicoanalyses-consultatie/risicoanalyserapporten. Wat de Huiskraai betreft gaat het om het welbekende SOVON-rapport. De adviezen zelf zijn volgens mij niet openbaar. Ik kan ze in elk geval niet vinden.

Op de risico-analyses zou inspraak mogelijk zijn. De reacties zouden bij het advies gevoegd worden. Een aantal nieuwe analyses is recent vrijgegeven voor commentaar  (zie: http://www.vwa.nl/actueel/mededelingen-uitheemse-dieren-en-planten/nieuwsbericht/2030341/reageren-op-beoordelingsrapporten-over-exoten-tot-15-april ) maar bij een aantal oudere analyses, waaronder die voor Huiskraai en Heilige ibis, is dit opvallend genoeg nooit gebeurd.

De voorzieningenrechter van de Rechtbank 's-Gravenhage heeft in haar uitspraak van 27 december 2012 (http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BY8385) aangegeven dat de soort, mede gelet op de plaatsing op de lijst, aangemerkt moest worden als een beschermde inheemse diersoort als bedoeld in artikel 4 van de Flora- en faunawet. Dit had weer tot gevolg dat voor deze soort de eis van het behoud van een 'gunstige staat van instandhouding' van toepassing was zodat de soort niet mocht verdwijnen. In reactie hierop heeft de staatssecretaris nu dus de lijst aangepast.

Vincent Hart

Valt ergens te lezen waar de 'lijst van inheemse soorten' in de F&F-wet - en mutaties daarop ... - gebaseerd worden? Ik kan zo snel niets vinden. De lijst zo doornemend zie ik een nogal willekeurig mengelmoesje van soorten op de lijst staan (Noddy?) die misschien ooit nog wel eens in Nederland zouden kunnen opduiken, en daarmee een even willekeurige 'schaduwlijst' van soorten die het niet gered hebben. De F&F-wet als alternatief Voorspelspel?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joostheeremans

#971
Citaat van: Vincent Hart op april 05, 2013, 08:41:22 AM
Valt ergens te lezen waar de 'lijst van inheemse soorten' in de F&F-wet - en mutaties daarop ... - gebaseerd worden? Ik kan zo snel niets vinden. De lijst zo doornemend zie ik een nogal willekeurig mengelmoesje van soorten op de lijst staan (Noddy?) die misschien ooit nog wel eens in Nederland zouden kunnen opduiken, en daarmee een even willekeurige 'schaduwlijst' van soorten die het niet gered hebben. De F&F-wet als alternatief Voorspelspel?


Met reuzenalk op lijst 2 toont de overheid zich in ieder geval ambitieus.


edit: ook eskimowulp staat er op
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Klaas van Dijk

Citaat van: Vincent Hart op april 05, 2013, 08:41:22 AMValt ergens te lezen waar de 'lijst van inheemse soorten' in de F&F-wet - en mutaties daarop ... - gebaseerd worden? Ik kan zo snel niets vinden. De lijst zo doornemend zie ik een nogal willekeurig mengelmoesje van soorten op de lijst staan (Noddy?) die misschien ooit nog wel eens in Nederland zouden kunnen opduiken, en daarmee een even willekeurige 'schaduwlijst' van soorten die het niet gered hebben. De F&F-wet als alternatief Voorspelspel?

hoi Vincent,

Pascal Wink heeft in het topic 'Bronskopeend ZH' hier ook nog het één en ander over gezegd, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219656.30 (posting #45 en #55). Wordt het je dan iets duidelijker?

Groetjes, Klaas


rudi

Er zullen weer nieuwe per boot aankomen, het hoort bij de soort lijkt me..
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

HPM


Huiskraaien en de rol van Sovon

"Als wij het verzoek krijgen, gaat Sovon probleemanalyses en lite-
ratuuronderzoek niet uit de weg (zoals bij de Huiskraai). Dat vinden
wij bij onze maatschappelijke taak horen. Daarbij laten we zien wat
er bekend is over de soort en in dit geval over mogelijke schade en
mogelijke bestrijding. Wij zijn ervan overtuigd dat lastige discussies
altijd gevoerd moeten worden met juiste en betrouwbare cijfers. In
Sovon-Nieuws 2010, nr.1, pag.28 hebben we aandacht besteed aan
de analyse die we destijds hebben uitgevoerd naar de Huiskraaien.
Ook zijn alle rapporten voor iedereen toegankelijk op onze website.
Kortom, Sovon stelt haar kennis en analyses in de vorm van publi-
caties beschikbaar.

Sovon is binnen de discussies over wel of niet bestrijden geen
partij. Sovon richt zich op het verzamelen en presenteren van de
best mogelijke gegevens, zodat mogelijke discussies gevoed worden
door juiste en betrouwbare gegevens. Zouden we partij kiezen in
lastige discussies dan komt die onafhankelijkheid en betrouwbaar-
heid in het geding. Als onze gegevens niet meer vertrouwd worden,
is het hek van de dam. Dan hebben belangengroeperingen het
voor het zeggen en zijn cijfers oncontroleerbaar. Het is duidelijk
dat de vogels zelf daarmee allerminst gebaat zijn. Het is voor ons
dus belangrijk om onpartijdig te zijn en we laten de belangenbe-
hartiging voor vogels dan ook over aan organisaties die dat wel
als doelstelling hebben, zoals bijvoorbeeld Vogelbescherming of
de Faunabescherming. Het is vervolgens aan beleidsmakers om
besluiten te nemen."

Julia Stahl, hoofd Onderzoek Sovon
in Sovon-Nieuws jaargang 26 (2013) nr 1.
http://www.sovon.nl/sites/default/files/doc/Sonie20131.pdf
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Vandaag heeft de Partij voor de Dieren een heel stel Kamervragen over deze kwestie ingediend. Via knip/plak van https://www.partijvoordedieren.nl/tweedekamer/kamervragen/i/2933


CiteerVragen over de wettelijke bescherming van de huiskraai 08-05-2013

Vragen van het lid Thieme (Partij voor de Dieren) aan de staatssecretaris van Economische Zaken over de wettelijke bescherming van de huiskraai

1. Kunt u aangeven waarom u de huiskraai Corvus splendens, die in 1994 voor het eerst in Nederland gesignaleerd is en volgens de laatste telling uit 23 exemplaren bestaat[1], afgelopen maart plotseling de status van 'invasieve exoot' heeft toegekend[2]?

2. Kunt u bevestigen dat veel ornithologen de huiskraai als inheemse vogelsoort beschouwen en deelt u de mening dat zij als zodanig wettelijke bescherming moet genieten?

3. Bent u ermee bekend dat de Stichting De Faunabescherming in beroep is gegaan tegen de uitspraak van de provincie Zuid-Holland, waarin toestemming wordt gegeven om de hele (kleine) populatie huiskraaien in Hoek van Holland uit te roeien?

4. Bent u ervan op de hoogte dat de juridische procedure van Stichting De Faunabescherming nog lopende is? Zo ja, kunt u aangeven waarom u het besluit om de bescherming van de huiskraai in te trekken tijdens deze lopende juridische procedure heeft genomen en hoe u dit besluit ziet in relatie tot deze zaak die nog onder de rechter is? Zo nee, waarom niet?

5. Kunt u aangeven of de uitspraak van de rechter invloed zal hebben op uw reeds genomen besluit?

6. Bent u bereid de door u doorgevoerde wijziging met betrekking tot de huiskraai in de Bekendmaking lijsten beschermde inheemse diersoorten 2013 van 25 maart 2013, die invloed heeft op een nog lopende juridische procedure over dit onderwerp, onmiddellijk terug te draaien? Zo ja, op welke termijn en wijze gaat u dit doen? Zo nee, waarom niet?

[1] http://www.sovon.nl/sites/default/files/doc/SOVON-notitie_2012-105_Huiskraaitelling.pdf

[2] Bekendmaking lijsten beschermde inheemse diersoorten 2013, van 25 maart 2013, nr. 13030897


Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Ben Wielstra

Maar de Huiskraai was toch altijd al een invasieve exoot? Dat de Huiskraai door prutswerk van ornithologen die slecht op de hoogte zijn van wat inheems eigenlijk betekent (maar beter zou moeten weten) foutief als inheems op sommige lijstjes is gezet is beschamend en natuurlijk werk je zo'n fout zo snel mogelijk weg, vooral als het een eerlijke wetenschappelijke discussie in de weg staat! Waarom zou het pro Huiskraai kamp daar op tegen zijn?

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

ArjenDrost †

Citaat van: deDVC op mei 19, 2013, 19:23:17 PM
Zo is het met de Huiskraai waarschijnlijk ook gegaan.
http://waarneming.nl/waarneming/view/76150964
Laat dat waarschijnlijk maar weg... Maar dat wisten we al ;)

Ben Wielstra

Ik krijg niet het idee dat die mussen zo massaal getwitcht zijn. Ik zie geen verschil met de Huiskraai, als die telbaar zouden zijn dan ook de mussen. Ik ben benieuwd of ze van boord gaan (en broeden?). Ik heb zelf maar enkele dagen op de Plancius doorgebracht en het was er best plezierig, maar om er nou de rest van je leven te slijten...

ArjenDrost †

Ik geloof dat de CDNA ooit besloten heeft een uitzondering te maken voor de huiskraai omdat het voor deze soort normaal is om hun areaal uit te breiden m.b.v. schepen (kijk maar naar de wereldverspreiding van deze soort. Volgens mij is dat met deze musjes niet het geval.

Van mij mogen ze wel aan boord blijven, zie ik ze deze zomer op Spitsbergen ;)

jvogels

#984
Citaat van: ArjenDrost op mei 19, 2013, 19:57:09 PM
Ik geloof dat de CDNA ooit besloten heeft een uitzondering te maken voor de huiskraai omdat het voor deze soort normaal is om hun areaal uit te breiden m.b.v. schepen (kijk maar naar de wereldverspreiding van deze soort. Volgens mij is dat met deze musjes niet het geval.

Van mij mogen ze wel aan boord blijven, zie ik ze deze zomer op Spitsbergen ;)

Japanse oesters Amerikaanse zwaardschedes verspreiden zich volgens mij ook met behulp van schepen. Ik zie dat die kaapverdische mus ook nog de status "inheems" heeft in de database van wrn.nl. Wie o wie heeft de durf om dit recht te gaan zetten?

edit: volgens mij zijn japanse oesters meer door kwekers geintroduceerd dan door boten

Ben Wielstra

#985
Maar deze musjes hebben hun areaal nu toch uitgebreid met behulp van een schip? Meerdere vogels hebben het geprobeerd, een aanzienlijk deel van de wereldpopulatie! Supernormaal dus! En eens moet het de eerste keer zijn dat een soort begint nieuwe plekken te koloniseren (deze poging meteen twee, Madeira en NL)!

ArjenDrost †

Citaat van: jvogels op mei 19, 2013, 20:01:20 PM
Japanse oesters verspreiden zich normaliter ook met behulp van schepen. Ik zie dat die kaapverdische mus ook nog de status "inheems" heeft in de database van wrn.nl. Wie o wie heeft de durf om dit recht te gaan zetten?
Dit is vanochtend gedaan zodat de vogels wel (tijdelijk) op de voorpagina verschijnen (wat leuk is vanwege de bijzonderheid). Binnenkort zal dit weer aangepast worden (zie het zeldzaamheden in Nederland-topic).

Groeten, Arjen

jvogels

Het hele fenomeen "exoot" heeft alleen een betekenis als je de term "door toedoen van de mens ergens terecht gekomen" er bij betrekt.

joostheeremans

Een positieve achteruitgang van het aantal endemische vogelsoorten op de Kaapverdische Eilanden.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Jongens, die mussen hebben zich nog niet gevestigd. Er is zelfs nog niet een geconstateerd dat ze ergens aan land zijn gegaan.
De vergelijking met Huiskraai gaat dus nog volkomen mank.

Herman van der Meer