Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Op http://www.academicjournals.org/jgrp/pdf/pdf2011/Feb/Chongomwa.pdf staat een leuk artikel over de situatie in Mombassa. Nog niet lang geleden gepubliceerd.

Mwangome Muye Chongomwa 2011. Mapping locations of nesting sites of the Indian house crow in Mombasa. Journal of Geography and Regional Planning Vol. 4(2), pp. 87-97 (February 2011).

Klaas van Dijk

Op http://www.carolinabirdclub.org/chat/issues/1988/v52n2hocr.pdf staat een artikel over het tweede geval in Noord-Amerika.

(Indian House Crow in Charleston County, S.C.: Second Sighting for North America)

Klaas van Dijk

Op http://www.haller.org.uk/wp-content/uploads/2012/08/8037.pdf staat een (concept?) projectvoorstel uit 1986 met als titel

POPULATION CONTROL PROGRAMME OF THE INDIAN HOUSE CROW ALONG THE KENYA COAST _ Preliminary Study and Pilot Project


Klaas van Dijk

Op http://www.dlist-asclme.org/sites/default/files/doclib/FINAL%20REPORT%20KUNGURU%20MACEMP%202009%20..pdf staat een rapport uit 2009 over Zanzibar.

Titel: CROWS ERADICATION PROGRAMME Survey on population, distribution and socio-economic impacts of Crows, in Zanzibar, Tanzania

Klaas van Dijk

Op http://www.aseanbiodiversity.info/Abstract/51011620.pdf staat een artikel in het 'high impact' tijdschrift 'Journal of Avian Biology' met als titel

Global invasive potential of the house crow based on ecological niche modelling (JOURNAL OF AVIAN BIOLOGY 37: 306-311, 2006, Arpad Nyari, Colin Ryall and A. Townsend Peterson).

Modelstudie met boeiende kaartjes.


Klaas van Dijk

Op http://www.gov.mu/portal/sites/ncb/moa/farc/amas2003/pdf/s6.3.pdf staat een artikel over de situatie op Mauritius:

CONTROL AND / OR ERADICATION OF INDIAN CROWS IN MAURITIUS, M Puttoo and T Archer, 2003.

Klaas van Dijk

Op http://digital.library.adelaide.edu.au/dspace/bitstream/2440/36842/1/Lim_36842.pdf staat

Undesirable aliens (factors determining the distribution of three invasive bird species in Singapore) Haw Chuan Lim, Navjot S. Sodhi, Barry W. Brook and Malcolm C. K. Soh, Journal of Tropical Ecology (2003) 19:685–695.

Een boeiende titel!

Klaas van Dijk

Op http://rmbr.nus.edu.sg/rbz/biblio/57/57rbz561-568.pdf staat dan eindelijk eens een goede studie. Huiskraaien vangen en een zender geven en dan gewoon maar eens kijken wat ze doen. Ziet er boeiend uit.

Zenderonderzoek aan Huiskraaien in Singapore.

Marcel van der Tol

#819
Citaat van: Ben Wielstra op januari 03, 2013, 12:33:16 PM
Mijn punt is een beetje dat je het over natuurbehoud/herstel hebt, maar je beschouwd de komst van een invasieve exoot ook als een natuurlijk process, dus kan je het wegnemen van die soort niet als natuurbehoud/herstel zien. Dit is ook misschien niet direct wat jij zegt. Maar de keerzijde van je punt "uitbreiding door de mens hoort er nou eenmaal bij" dat "het teruggedrongen worden van soorten door de mens er nou eenmaal bij hoort". Dus je kan wel zeggen dat het er allemaal bij hoort of dat de mens gewoon onderdeel van de natuur is, en natuurlijk klopt dat wel ergens, maar je kan dat niet zomaar als argument gebruiken om dan maar niet in te grijpen bij bijvoorbeeld de Huiskraai. Je bent eigenlijk nog nergens op dat moment.

Het gebruik van de terminologie natuurbehoud/herstel is niet veel meer dan woordgebruik, dat voor velen geen uitleg nodig heeft. Het streven naar de terugkeer en behoud van natuurwaarden zoals wij die kennen en gekend hebben is zelfs in de wet vastgelegd. Dat streven is een puur menselijke afweging geweest. Mensen denken te weten hoe de natuur hoort te zijn en besluiten om zich in te zetten om die natuur te behouden of terug te laten keren. Mensen hebben wensen en idealen en streven een droom na en bezitten in veel gevallen ook de mogelijkheden om die dromen uit te laten komen.
Dat doet niets af van de natuurlijkheid van het proces waarmee menselijke commensalen over de wereld verspreid worden. Hét argument om de menselijke commensalen te bestrijden is hoofdzakelijk de onnatuurlijkheid van de manier waarop de soorten in nieuwe gebieden arriveren. Met dat argument van onnatuurlijkheid ben ik het niet eens en zou daarom voor mij geen reden mogen zijn om tot bestrijding over te gaan.
Wel kan ik mij voorstellen dat je er als mens voor kiest om een soort die in een voor de soort nieuw ecosysteem arriveert en ontegenzeggelijk schadelijk is voor de flora en fauna, waarvan we als mensen hebben afgesproken dat we die willen behouden, te bestrijden. Ik zie dat niet als een wezenlijk verschillend van een maatregel om de schadelijkheid van menselijk handelen te bestrijden, zoals het tegengaan van ontwatering, vermesting, of plezierjacht. Uiteindelijk zullen de organismen die eerder geprofiteerd hebben van de menselijk handelingen, nadeel van herstelmaatregelen kunnen ondervinden.
Met een Bruine Rat op een eiland in de Pacific, waar grondbroedende endemen voorkomen, is het niet moeilijk om vooraf met een grote waarschijnlijkheid, de schadelijkheid van de Bruine Rat voor de endemen vast te stellen. Als je afgesproken hebt dat je die grondbroedende endemen wilt beschermen, dan ligt het voor de hand om te proberen het eiland ratvrij te maken en ratvrij te houden. De Bruine Rat zal er als soort niet onder lijden en de gekozen oplossing kan in dit geval ook duurzaam zijn.
In deze discussie is de schadelijkheid van de Huiskraai, voor de flora en fauna die in Nederland door iedereen als inheems gezien wordt, niet aangetoond. Dat is een niet onbelangrijke conclusie van het SOVON-rapport, die staat als een huis. Vanuit voorzorg kan je wellicht de keuze maken om niet te wachten totdat het bewijs is geleverd, maar op basis van wat mij nu bekend is van de Huiskraai, acht ik bovendien de waarschijnlijkheid dat de Huiskraai een serieuze bedreiging voor de inheemse flora en fauna wordt minimaal, of liever gezegd verwaarloosbaar. Die conclusie staat overigens niet in het SOVON-rapport, maar had er naar mijn mening wel in opgenomen moeten worden.
Ik gebruik dus niet het argument van de natuurlijkheid van de Huiskraai om niet in te grijpen. Ik gebruik alleen de door mijzelf bevonden natuurlijkheid van de Huiskraai om deze soort dezelfde behandeling te geven als iedere andere soort. Dat wil zeggen een soort die het streven naar behoud van de inheemse flora en fauna, zoals die min of meer wettelijk is vastgelegd, in de weg staat, mag onder strikte voorwaarden bestreden worden. In diezelfde wetten is ook vastgelegd dat dit met grote terughoudendheid moet gebeuren. Die terughoudendheid is er niet voor niets. Het is een beperking die we ons zelf hebben opgelegd, volgens mij omdat bij het streven naar een ideaalbeeld voor de natuur, de intrinsieke waarde van alle levende organismen niet veronachtzaamd mag worden. Het risico dat mijn inschatting van de schadelijkheid van de Huiskraai achteraf onjuist blijkt te zijn, is een consequentie die ik dan ook moet en zal aanvaarden.

evertdirks

Ik stel in ieder geval voor om gezien het zwerfgedrag met behulp van boten, de naam van dit beestje te veranderen in
Verhuiskraai Corvus ēmigrāre.
;D

Evert

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Theo Linders

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 03, 2013, 20:13:25 PM
Op http://rmbr.nus.edu.sg/rbz/biblio/57/57rbz561-568.pdf staat dan eindelijk eens een goede studie. Huiskraaien vangen en een zender geven en dan gewoon maar eens kijken wat ze doen. Ziet er boeiend uit.

Zenderonderzoek aan Huiskraaien in Singapore.

Een goede studie is iets anders dan een studie waar je je in kunt vinden....

@Marcel, dat de huiskraai door iedereen als inheems gezien wordt, is niet waar en dat lijkt me nu toch wel duidelijk na 29 pagina's discussie....
Verder vind ik dat de huiskraai wel degelijk potentieel heeft om invasive te worden, gezien de situatie in de Afrikaanse landen....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Marcel van der Tol

#822
Citaat van: Theo Linders op januari 04, 2013, 11:42:39 AM
@Marcel, dat de huiskraai door iedereen als inheems gezien wordt, is niet waar en dat lijkt me nu toch wel duidelijk na 29 pagina's discussie....
Verder vind ik dat de huiskraai wel degelijk potentieel heeft om invasive te worden, gezien de situatie in de Afrikaanse landen....

Dat bedoel ik ook niet. Het inheems zijn slaat terug op "flora en fauna"  die door iedereen als inheems gezien wordt, ik zal een komma tussen Huiskraai en het woord voor plaatsen.

Welke situatie in Afrikaanse landen? Lees die rapporten nu eens goed. Op grond van welke feiten en welk onderzoek kan je van een wezenlijke bedreiging voor de inheemse fauna in Afrika spreken? Ik ben het nog niet tegengekomen. Heel veel correlatiebiologie, waarbij de correlaties niet eens berekend zijn. Ja Huiskraaien eten jonge vogels. Nou en? Dat doen in ons land Kauwen, Zwarte Kraaien, Eksters en Blauwe Reigers ook. Als ik over Singapore en Hong Kong lees, waar met name in Singapore serieus onderzoek is gedaan, lijkt eigenlijk alleen overlast voor de mens de belangrijkste reden zijn. Dezelfde soort overlast als in Nederland van Spreeuwenslaapplaatsen en Roekenkolonies wordt gerapporteerd.
In India is de lijst van misdaden net zo groot als in Afrika. Dat geeft te denken. Ik lees daar hetzelfde over de Huiskraai, wat ik in Nederland uit bepaalde kringen over Eksters, Kraaien en Roeken hoor. De Huiskraai zou andere kraaiachtigen wegconcurreren? Tegen de Jungle Crow in het gebied waar ze oorspronkelijk vandaan komen, kunnen ze anders niet op, dat is namelijk wel onderzocht.
In Iran, zouden ze een sternenkolonie opgeruimd hebben. Maar als je het goed leest, is dit ook een kwestie van correlatiebiologie. De Huiskraai nam toe en de sternenkolonie nam af. Ja er zijn Huiskraaien gezien die een eitje kwamen tikken op die kolonie. Met geen woord wordt gerept over andere mogelijke oorzaken van het verdwijnen van zo'n kolonie. En voor die regio kan ik er nog wel een paar bedenken. Waardeloze en volstrekt onbruikbare informatie.

Klaas van Dijk

Citaat van: Theo Linders op januari 04, 2013, 11:42:39 AM
Citaat van: Klaas van Dijk op januari 03, 2013, 20:13:25 PMOp http://rmbr.nus.edu.sg/rbz/biblio/57/57rbz561-568.pdf staat dan eindelijk eens een goede studie. Huiskraaien vangen en een zender geven en dan gewoon maar eens kijken wat ze doen. Ziet er boeiend uit. Zenderonderzoek aan Huiskraaien in Singapore.
Een goede studie is iets anders dan een studie waar je je in kunt vinden....

hoi Theo,

Zou je even met argumenten kunnen aangeven wat er niet goed is aan deze studie? Tuurlijk, N = 13 vogels (dus klein, en onderverdeeld in adult / onvolwassen en juveniel), gevolgde tijd = gemiddeld 21 dagen en aantallen 'hits' is gemiddeld 36 / vogel. Maar Lim en Sodhi hebben wel, voor zover ik het kan bekijken, hun onderzoeksopzet zo goed mogelijk gestandaardiseerd en random opgezet. Vanzelfsprekend is de reikwijdte van de resultaten dus relatief beperkt. Maar, en zeker niet in de laatste plaats, gaat het in dit artikel over Huiskraai. Die soort staat centraal.

Bij veel andere artikelen (bijvoorbeeld over de schade aan landbouwgewassen in Pakistan, zie eerdere links) staat namelijk de Huiskraai  niet centraal, maar het landbouwgewas / de landbouwgewassen. Men gaat daar dus kijken / waarnemen bij landbouwgewassen en notities maken over de mate waarin Huiskraaien foerageren (etc.) op deze landbouwgewassen. Je krijgt dan wel een beeld van hoeveel / hoe vaak (etc) Huiskraaien op deze landbouwgewassen zitten, maar dat zegt dus weinig over Huiskraaien in het algemeen, maar vooral veel over die landbouwgewassen. Je moet dus (idealiter individueel herkenbare) Huiskraaien gedurende een complete daglichtperiode volgen / protocolleren om een goed beeld te krijgen van het voedsel van Huiskraai (in tijd en ruimte, voor, tijdens en na het broedseizoen, in de droge tijd / regentijd, broedvogels / niet broedvogels, etc.). Allemaal niet gedaan, lees de stukken er maar op na. Of kijken naar het voedsel wat ze de jongen voeren (etc).

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 03, 2013, 19:43:17 PMhttp://www.academicjournals.org/jgrp/pdf/pdf2011/Feb/Chongomwa.pdf (Mwangome Muye Chongomwa 2011. Mapping locations of nesting sites of the Indian house crow in Mombasa. Journal of Geography and Regional Planning Vol. 4(2), pp. 87-97 (February 2011)
heb ik ondertussen ook doorgelezen. Erg leuk. Met goede aanbevelingen (over bv vuilstorten). Eindelijk iemand (een student!; zijn vader wordt in het dankwoord vermeld) die niet iedereen heeft nagepraat maar zelf op onderzoek is uitgegaan. En uiteraard met gebruik van Google Earth, maar daarna het veld (= de stad) in en daar heeft hij van alles & nog wat gemeten. Wat is jouw oordeel hierover?

Het niveau van het tijdschrift http://www.academicjournals.org/jgrp/ (zie ook http://www.academicjournals.org/) kan ik niet goed inschatten. In ieder geval moet je 550 dollar betalen als je een artikel opstuurt (zonder garantie dat het wordt geplaatst).

Groetjes, Klaas

Theo Linders

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 04, 2013, 13:40:00 PM
Citaat van: Theo Linders op januari 04, 2013, 11:42:39 AM
Citaat van: Klaas van Dijk op januari 03, 2013, 20:13:25 PMOp http://rmbr.nus.edu.sg/rbz/biblio/57/57rbz561-568.pdf staat dan eindelijk eens een goede studie. Huiskraaien vangen en een zender geven en dan gewoon maar eens kijken wat ze doen. Ziet er boeiend uit. Zenderonderzoek aan Huiskraaien in Singapore.
Een goede studie is iets anders dan een studie waar je je in kunt vinden....

hoi Theo,

Zou je even met argumenten kunnen aangeven wat er niet goed is aan deze studie? Tuurlijk, N = 13 vogels (dus klein, en onderverdeeld in adult / onvolwassen en juveniel), gevolgde tijd = gemiddeld 21 dagen en aantallen 'hits' is gemiddeld 36 / vogel. Maar Lim en Sodhi hebben wel, voor zover ik het kan bekijken, hun onderzoeksopzet zo goed mogelijk gestandaardiseerd en random opgezet. Vanzelfsprekend is de reikwijdte van de resultaten dus relatief beperkt. Maar, en zeker niet in de laatste plaats, gaat het in dit artikel over Huiskraai. Die soort staat centraal.


Ik zeg niet dat de studie niet goed is, daar kan ik zo snel niet over oordelen en daar gaat het nu ook niet om. Op het eerste gezicht is er niets mis mee, maar dat geldt voor meer artikelen die jij geplaatst heb, zoals die over potentiele verspreiding.
Maar ik erger me er een beetje aan dat je tig artikelen stort en dan bij diegene die strookt met jou gedachtegang zegt "eindelijk eens een goede studie".
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Klaas van Dijk

Citaat van: Marcel van der Tol op januari 04, 2013, 12:06:57 PM
Citaat van: Theo Linders op januari 04, 2013, 11:42:39 AMVerder vind ik dat de huiskraai wel degelijk potentieel heeft om invasive te worden, gezien de situatie in de Afrikaanse landen.
In India is de lijst van misdaden net zo groot als in Afrika. Dat geeft te denken. Ik lees daar hetzelfde over de Huiskraai, wat ik in Nederland uit bepaalde kringen over Eksters, Kraaien en Roeken hoor. De Huiskraai zou andere kraaiachtigen wegconcurreren? (...). In Iran, zouden ze een sternenkolonie opgeruimd hebben. Maar als je het goed leest, is dit ook een kwestie van correlatiebiologie. De Huiskraai nam toe en de sternenkolonie nam af. Ja er zijn Huiskraaien gezien die een eitje kwamen tikken op die kolonie. Met geen woord wordt gerept over andere mogelijke oorzaken van het verdwijnen van zo'n kolonie. En voor die regio kan ik er nog wel een paar bedenken. Waardeloze en volstrekt onbruikbare informatie.

Beste Theo,

Ik zou je willen adviseren om het klassieke artikel van Niko Tinbergen uit 1932 in Ardea (vergelijkende waarnemingen aan enkele meeuwen en sterns, Ardea 21 (1-2):1-13) eens een paar maal grondig van A-Z door te lezen. De PDF staat gewoon online op de website van de NOU (www.ardeajournal.nl). Mag ik daarna weten wat je hiervan vindt?

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

Citaat van: Theo Linders op januari 04, 2013, 14:10:41 PMIk zeg niet dat de studie niet goed is, daar kan ik zo snel niet over oordelen en daar gaat het nu ook niet om. Op het eerste gezicht is er niets mis mee, maar dat geldt voor meer artikelen die jij geplaatst heb, zoals die over potentiële verspreiding. Maar ik erger me er een beetje aan dat je tig artikelen stort en dan bij diegene die strookt met jou gedachtengang zegt "eindelijk eens een goede studie".

hoi Theo,

Excuses dat ik (veel) te veel links naar artikelen hier heb geplaatst. Mijn bedoeling was dat iedereen dan zelf makkelijk in staat is om na te gaan of beweringen van mij en van diverse anderen (onder andere over het niveau van deze bronnen, de manier hoe ze in het Sovon-rapport worden gebruikt, etc.) wel kloppen. Met andere woorden: is onze kritiek terecht of niet? En wat is er mis aan als ik even kort aangeef wat ik -bij snel doorsnuffelen- ergens van vind? Dus laat maar weten wat je van deze artikelen vindt. Hoef natuurlijk niet, maar is het dan niet zo dat je beweringen wat op los zand berusten?

Citaat van: Theo Linders op januari 04, 2013, 11:42:39 AMVerder vind ik dat de huiskraai wel degelijk potentieel heeft om invasive te worden, gezien de situatie in de Afrikaanse landen....
Beroep je je eigenlijk op bijlage 1 in het Sovon-rapport (http://www.sovon.nl/sites/default/files/doc/De%20huiskraai%20in%20Nederland_risicoanalyses%20en%20beheer_rap2009_08.pdf )? Daar staat namelijk te lezen (pagina 53):

CiteerBomford (2003) beschreef een uitgebreid risico-assessmentmodel met betrekking tot exoten in Australië. Daarbij komen drie verschillende risico-categorieën naar voren, namelijk A risico's met betrekking tot de veiligheid van mensen, B vestigingskans en C het risico op plaagvorming. Volgens dit model vertegenwoordigt de Huiskraai, indien dit model gebruikt kan worden voor de Nederlandse situatie,de volgende risico's: A (0) niet gevaarlijk; B (9) hoge vestigingskans; en C (18) hoog risico van plaagvorming. Daarmee valt de soort in de categorie: extreme dreiging.

Dus hoe ziet het advies eruit als dat in een hogere bestuurslaag terecht komt (en dus dan zonder mitsen en maren)?

Groetjes, Klaas

ejslootweg

De huiskraaien worden nu op radio 1 besproken.

groeten, Erik
groeten, Erik

Margreet Kwh

#828
Citaat van: ejslootweg op januari 04, 2013, 15:35:54 PM
De huiskraaien worden nu op radio 1 besproken.
...
Dank voor de tip, Erik. Ik ving nog net op dat Kees Moeliker al had afgesproken dat de eventueel gevangen kraaien naar het RMU zouden gaan.
Edit: spelfout in de naam van Kees verbeterd
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

jaapbird

#829
Klaas :

Citaat<blockquote>Bomford (2003) beschreef een uitgebreid risico-assessmentmodel met betrekking tot exoten in Australië. Daarbij komen drie verschillende risico-categorieën naar voren, namelijk A risico's met betrekking tot de veiligheid van mensen, B vestigingskans en C het risico op plaagvorming. Volgens dit model vertegenwoordigt de Huiskraai, indien dit model gebruikt kan worden voor de Nederlandse situatie,de volgende risico's: A (0) niet gevaarlijk; B (9) hoge vestigingskans; en C (18) hoog risico van plaagvorming. Daarmee valt de soort in de categorie: extreme dreiging.</blockquote>
Dus hoe ziet het advies eruit als dat in een hogere bestuurslaag terecht komt (en dus dan zonder mitsen en maren)?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maar er zit juist een mits in dit stuk :

nl indien dit model gebruikt kan worden voor de Nederlandse situatie

Bart van Hoogstraten

#830
Citaat van: Marcel van der Tol op januari 03, 2013, 21:56:09 PM
Het gebruik van de terminologie natuurbehoud/herstel is niet veel meer dan woordgebruik, dat voor velen geen uitleg nodig heeft. Het streven naar de terugkeer en behoud van natuurwaarden zoals wij die kennen en gekend hebben is zelfs in de wet vastgelegd. Dat streven is een puur menselijke afweging geweest. Mensen denken te weten hoe de natuur hoort te zijn en besluiten om zich in te zetten om die natuur te behouden of terug te laten keren. Mensen hebben wensen en idealen en streven een droom na en bezitten in veel gevallen ook de mogelijkheden om die dromen uit te laten komen.
Dat doet niets af van de natuurlijkheid van het proces waarmee menselijke commensalen over de wereld verspreid worden. Hét argument om de menselijke commensalen te bestrijden is hoofdzakelijk de onnatuurlijkheid van de manier waarop de soorten in nieuwe gebieden arriveren. Met dat argument van onnatuurlijkheid ben ik het niet eens en zou daarom voor mij geen reden mogen zijn om tot bestrijding over te gaan.
Wel kan ik mij voorstellen dat je er als mens voor kiest om een soort die in een voor de soort nieuw ecosysteem arriveert en ontegenzeggelijk schadelijk is voor de flora en fauna, waarvan we als mensen hebben afgesproken dat we die willen behouden, te bestrijden. Ik zie dat niet als een wezenlijk verschillend van een maatregel om de schadelijkheid van menselijk handelen te bestrijden, zoals het tegengaan van ontwatering, vermesting, of plezierjacht. Uiteindelijk zullen de organismen die eerder geprofiteerd hebben van de menselijk handelingen, nadeel van herstelmaatregelen kunnen ondervinden.
Met een Bruine Rat op een eiland in de Pacific, waar grondbroedende endemen voorkomen, is het niet moeilijk om vooraf met een grote waarschijnlijkheid, de schadelijkheid van de Bruine Rat voor de endemen vast te stellen. Als je afgesproken hebt dat je die grondbroedende endemen wilt beschermen, dan ligt het voor de hand om te proberen het eiland ratvrij te maken en ratvrij te houden. De Bruine Rat zal er als soort niet onder lijden en de gekozen oplossing kan in dit geval ook duurzaam zijn.
In deze discussie is de schadelijkheid van de Huiskraai, voor de flora en fauna die in Nederland door iedereen als inheems gezien wordt, niet aangetoond. Dat is een niet onbelangrijke conclusie van het SOVON-rapport, die staat als een huis. Vanuit voorzorg kan je wellicht de keuze maken om niet te wachten totdat het bewijs is geleverd, maar op basis van wat mij nu bekend is van de Huiskraai, acht ik bovendien de waarschijnlijkheid dat de Huiskraai een serieuze bedreiging voor de inheemse flora en fauna wordt minimaal, of liever gezegd verwaarloosbaar. Die conclusie staat overigens niet in het SOVON-rapport, maar had er naar mijn mening wel in opgenomen moeten worden.
Ik gebruik dus niet het argument van de natuurlijkheid van de Huiskraai om niet in te grijpen. Ik gebruik alleen de door mijzelf bevonden natuurlijkheid van de Huiskraai om deze soort dezelfde behandeling te geven als iedere andere soort. Dat wil zeggen een soort die het streven naar behoud van de inheemse flora en fauna, zoals die min of meer wettelijk is vastgelegd, in de weg staat, mag onder strikte voorwaarden bestreden worden. In diezelfde wetten is ook vastgelegd dat dit met grote terughoudendheid moet gebeuren. Die terughoudendheid is er niet voor niets. Het is een beperking die we ons zelf hebben opgelegd, volgens mij omdat bij het streven naar een ideaalbeeld voor de natuur, de intrinsieke waarde van alle levende organismen niet veronachtzaamd mag worden. Het risico dat mijn inschatting van de schadelijkheid van de Huiskraai achteraf onjuist blijkt te zijn, is een consequentie die ik dan ook moet en zal aanvaarden.

Goed betoog en ik breng een kleine wijziging aan in mijn stellingname; van volledig neutraal naar een welkom van de soort. Ik geef hem het voordeel van mijn twijfel. (maar ik weet niet of ik er wakker van zal liggen als hij toch geruimd wordt en blijf erbij dat het een exoot is). Na je verhaal moest ik denken aan de "Verklarende woordenlijst, Natuurbescherming" van Rob Bijlsma;
- Natuurbeheer: 'Die wolk daar moet meer naar links.'  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bastiaan van de Wetering

M.v.g. Bastiaan van de Wetering

Levenslijst
Vogels: 293
Nachtvlinder 340
Dagvlinders: 43
Libellen: 52

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op januari 04, 2013, 15:45:12 PM
Citaat van: ejslootweg op januari 04, 2013, 15:35:54 PM
De huiskraaien worden nu op radio 1 besproken.
...
Dank voor de tip, Erik. Ik ving nog net op dat Kees Moelijker al had afgesproken dat de eventueel gevangen kraaien naar het RMU zouden gaan.

Dat heb ik helaas gemist. Is dat ergens alsnog te beluisteren? Of is het kort samen te vatten?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Bastiaan van de Wetering op januari 04, 2013, 17:06:07 PM
Gelukkig maken de HUKR 2013 wel mee :duim: :right:

Heeft de rechter een uitspraak gedaan? (kan niets vinden op internet)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 04, 2013, 17:11:16 PM
Citaat van: Bastiaan van de Wetering op januari 04, 2013, 17:06:07 PM
Gelukkig maken de HUKR 2013 wel mee :duim: :right:

Heeft de rechter een uitspraak gedaan? (kan niets vinden op internet)
Het is al weer enkele dagen 2013...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 04, 2013, 17:09:22 PM
Citaat van: MarKoHu op januari 04, 2013, 15:45:12 PM
Citaat van: ejslootweg op januari 04, 2013, 15:35:54 PM
De huiskraaien worden nu op radio 1 besproken.
...
Dank voor de tip, Erik. Ik ving nog net op dat Kees Moelijker al had afgesproken dat de eventueel gevangen kraaien naar het RMU zouden gaan.

Dat heb ik helaas gemist. Is dat ergens alsnog te beluisteren? Of is het kort samen te vatten?
http://www.radio1.nl/items/68984-kees-moeliker
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op januari 04, 2013, 17:34:35 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 04, 2013, 17:09:22 PM
Citaat van: MarKoHu op januari 04, 2013, 15:45:12 PM
Citaat van: ejslootweg op januari 04, 2013, 15:35:54 PM
De huiskraaien worden nu op radio 1 besproken.
...
Dank voor de tip, Erik. Ik ving nog net op dat Kees Moelijker al had afgesproken dat de eventueel gevangen kraaien naar het RMU zouden gaan.

Dat heb ik helaas gemist. Is dat ergens alsnog te beluisteren? Of is het kort samen te vatten?
http://www.radio1.nl/items/68984-kees-moeliker

Bedankt Margreet!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

redjered23

zonder 29 paginaas commentaar te hoeven teruglezen: was de lokale televisieitem al besproken hier, waarbij alleen kauwtjes in beeld kwamen bij het bespreken van het huiskraaienprobleem, ik volgde laatst een youtube tip...
http://youtu.be/W1YEOZuB6gU

leuke misleidende video, als deze `huiskraaien´ afgevangen werden zou ik daar minder problemen mee hebben.  ;)
gr René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers