Nieuwe soorten in de database

Gestart door Arno van Stipdonk, maart 24, 2007, 15:42:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Done. Geen materiaal verzameld en ook niet laten controleren door een expert, dus als ik het goed begrijp is de aanvraag vrij kansloos, maar het gaat om het idee  ;D

bas.drost96

Ik had laatst deze waarneming gedaan en volgens dit topic is het Coleosporium petasitidis, maar die kan ik niet invoeren. Kan deze soort worden aangemaakt, ook al heb ik geen microscopisch onderzoek naar deze roest gedaan?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

tonnemans


Vandaag op plataan gevonden
Erysiphe platani (howe) Braun & Takamatsu 2000
Fungi, ascomycota erysiphaceae. Graag aan namenlijst toevoegen.
Als Nederlandse naam lijkt plataanmeeldauw wel toepasselijk

Douwe van der Ploeg

Mag de verzamelsoort Laboulbenia spec. geactiveerd worden?
Douwe van der Ploeg

xenion

Citaat van: wouterbosgra op juli 15, 2015, 23:35:41 PM
Done. Geen materiaal verzameld en ook niet laten controleren door een expert, dus als ik het goed begrijp is de aanvraag vrij kansloos, maar het gaat om het idee  ;D
Voor nieuwe NL soorten moet wel materiaal als bewijs verzameld worden ja, tenzij een foto voldoende informatie geeft, wat ik in dit geval niet weet.
Groeten,
Martin

xenion

Citaat van: bas.drost96 op juli 16, 2015, 20:32:16 PM
Ik had laatst deze waarneming gedaan en volgens dit topic is het Coleosporium petasitidis, maar die kan ik niet invoeren. Kan deze soort worden aangemaakt, ook al heb ik geen microscopisch onderzoek naar deze roest gedaan?
Volgens mij wordt die in NL gewoon Coleosporium tussilaginis genoemd (dus zonder de s.l. toevoeging zoals in dat topic werd gemeld).
Groeten,
Martin

xenion

Citaat van: tonnemans op juli 19, 2015, 18:53:31 PM

Vandaag op plataan gevonden
Erysiphe platani (howe) Braun & Takamatsu 2000
Fungi, ascomycota erysiphaceae. Graag aan namenlijst toevoegen.
Als Nederlandse naam lijkt plataanmeeldauw wel toepasselijk

Is aangemaakt, heb je materiaal verzameld en laten determineren? Deze soort staat namelijk nog niet op de Nederlandse soortenlijst.
Groeten,
Martin

xenion

Groeten,
Martin

bas.drost96

Citaat van: xenion op juli 24, 2015, 18:37:36 PM
Citaat van: bas.drost96 op juli 16, 2015, 20:32:16 PM
Ik had laatst deze waarneming gedaan en volgens dit topic is het Coleosporium petasitidis, maar die kan ik niet invoeren. Kan deze soort worden aangemaakt, ook al heb ik geen microscopisch onderzoek naar deze roest gedaan?
Volgens mij wordt die in NL gewoon Coleosporium tussilaginis genoemd (dus zonder de s.l. toevoeging zoals in dat topic werd gemeld).

Oké, dan laat ik hem zo staan ;)
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

tonnemans

Kan je tips geven hoe ik moet verzamelen en laten determineren?

Kan deze soort overigens niet vinden in obsmap, zal zo wel even in wrn.nl proberen.



Citaat van: xenion op juli 24, 2015, 18:42:32 PM
Citaat van: tonnemans op juli 19, 2015, 18:53:31 PM

Vandaag op plataan gevonden
Erysiphe platani (howe) Braun & Takamatsu 2000
Fungi, ascomycota erysiphaceae. Graag aan namenlijst toevoegen.
Als Nederlandse naam lijkt plataanmeeldauw wel toepasselijk

Is aangemaakt, heb je materiaal verzameld en laten determineren? Deze soort staat namelijk nog niet op de Nederlandse soortenlijst.

Douwe van der Ploeg

Voor obsmap moet je handmatig soortenlijsten af en toe vernieuwen, dat gebeurt niet automatisch.
Douwe van der Ploeg

Pieter Van Dorsselaer

#461
Goeiemiddag,
Graag deze toevoegen:
Thyrostroma carpophilum (Lév.) B. Sutton, 1997
familie: Botryosphaeriaceae
http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=134641

groeten,
Pieter

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Pieter Van Dorsselaer

Bedankt Melchior!

Vriendelijke groeten,
Pieter

IJlstra

Kan er ook een verzamelsoort voor de halminktzwammen worden aangemaakt?
bv coprinopsis friesi sl of halminktzwam spec.?

Melchior van Tweel

Daar hebben we toch Coprinopsis spec voor? Wat de soortgroepen betreft volgen we zoveel mogelijk de NMV en die hebben die soortgroep niet onderscheiden. Eventueel zou je ook de meest waarschijnlijke soort kunnen kiezen en die op onzeker zetten.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"


Douwe van der Ploeg

Citaat van: nielsyese op september 25, 2015, 18:07:24 PM
Graag activeren:
* Cladosporium spec. http://waarneming.nl/soort/view/699282
* Penicillium spec. http://waarneming.nl/soort/view/680894

Graag toevoegen:
Paddenstoelen
Familie Pythiaceae
* Phytophthora infestans (Mont.) de Bary, 1876
Douwe van der Ploeg

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jan Knuiman

Onlangs heb ik Tricholoma frondosae gevonden (microscopisch onderzocht en bevestigd door Thom Kuyper), maar die soort is nog niet in de standaardlijst opgenomen. Kan die soort toch worden aangemaakt en vervolgens worden gemeld?




Groet,  Jan

xenion

Gek, die soort was jaren terug toch al eens in Groningen gevonden?
Ik heb hem voor je geactiveerd, melden jullie hem ook nog aan bij de NMV?
Groeten,
Martin

Jan Knuiman

Ja, dat heb ik ook gehoord. Maar van Aldert Gutter heb ik begrepen dat hij nooit is aangemeld of in behandeling is.




Groet, Jan

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

stalino

#475
Een jaar geleden vond ik Byssonectria aggregata, gedetermineerd door Atte van de Berg. Nu blijkt dat na nader onderzoek het B.fusispora is. Hij is een keer eerder gevonden door Gerrit Jansen in het Deelerwoud en later door mij in de omgeving van Ermelo.  Een van de verschillen met B. aggr. is de hogere Q-waarde van B. fusispora. (spoelvormige sporen). Kan deze soort toegevoegd worden? Groet Ieko Staal

boleto

Kan Cribraria piriformis worden aangemaakt? Hans van Hooff stelt de Nederlandse naam Peervormig lantaarntje voor.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=338207.0
Groet,
Leo Bot

Linda13

Graag wil ik een paar toevoegingen in de lijst cortinarius buitenland het gaat om Cortinarius Atrovirens, Praestans en elegantior. Vriendelijke groeten Linda

xenion

Citaat van: stalino op oktober 15, 2015, 10:14:50 AM
Een jaar geleden vond ik Byssonectria aggregata, gedetermineerd door Atte van de Berg. Nu blijkt dat na nader onderzoek het B.fusispora is. Hij is een keer eerder gevonden door Gerrit Jansen in het Deelerwoud en later door mij in de omgeving van Ermelo.  Een van de verschillen met B. aggr. is de hogere Q-waarde van B. fusispora. (spoelvormige sporen). Kan deze soort toegevoegd worden? Groet Ieko Staal
Is toegevoegd.
Groeten,
Martin

xenion

Citaat van: boleto op oktober 15, 2015, 11:07:32 AM
Kan Cribraria piriformis worden aangemaakt? Hans van Hooff stelt de Nederlandse naam Peervormig lantaarntje voor.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=338207.0
Is aangemaakt, nog gefeliciteerd met deze vondst!
Groeten,
Martin