Cribraria argillacea? Nee, Cribraria piriformis. Nieuw voor Nederland.

Gestart door boleto, september 22, 2015, 22:16:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

boleto

Is deze op grond van de foto's te benoemen? Ik kan geen alternatief vinden en het substraat klopt ook precies.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/108821009
onzeker Zandkleurig lantaarntje - Cribraria argillacea gezien op 2015-09-21 Terschelling - Formerumerbos
Foto's:









Toelichting:
Op verregaand verrotte dennenstam.
bij voorbaat dank Leo Bot

Nog een extra foto toegevoegd en materiaal opgestuurd naar Hans van Hooff.
Groet,
Leo Bot

Marian Jagers

Gaaf Leo  :rolleye:
Maar ongetwijfeld zul je m'n andwoord wat minder vinden.
Inderdaad Cribraria.
Naar verhouding grotere, gesteelde vruchtlichamen (dat is van jouw foto niet in te schatten) kunnen verward worden met C. macrocarpa.
Maar ook vind ik jouw vondst nogal bruin en dan komen er ook andere soorten in aanmerking.
Werk voor de  :micro:
Groeten Marian

boleto

Groot zijn de vruchtlichamen beslist niet; duidelijk kleiner bijv. dan Physarum album. Daardoor was het ook lastig ze goed op de foto te krijgen. Morgen nog maar even kijken of ik nog rijpe exemplaren kan verzamelen. Dan wordt het weer werk voor Hans, denk ik. Ik wil wel proberen er zelf iets mee te doen, maar ik tast dan 'n beetje in het duister, want boeken heb ik hier niet van.
Groet,
Leo Bot

Marian Jagers

Dag Leo,

Dan wordt het lastig om er zelf uit te komen. Onder Cribraria's zitten lastig van elkaar te onderscheiden soorten. Juist bij de bruine soorten komt het erg aan op kleine details van hoe de structuur van de beker er uit ziet, de korrels op het netwerk er boven en soms de net andere vorm van de sporen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het is. Het lijkt me geen C. argillacea.
Groeten Marian

boleto


Ik heb het volgende bericht van Hans ontvangen:
"Deze soort heb ik gedetermineerd als Cribraria piriformis (Hooff 11543). De determinatie is gecontroleerd door Marianne Meyer in Frankrijk.
Het is een nieuwe soort voor Nederland, van harte gefeliciteerd met deze mooie vondst Leo!
De soort is te herkennen aan de vorm van het vruchtlichaam, de grote donkerbruine dictydine korrels in de knopen van het peridium en op de kom."





Groet,
Leo Bot

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.


tjerk


Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

tjerk

De moeite waard lijkt me om deze waarneming op de website van de nmv (Alles over paddenstoelen) te zetten in de rubriek "Bijzondere waarnemingen".
Groet,
Tjerk

rmorsink

Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/