eitjes en nimfen van Rhopalus subrufus

Gestart door henny pen-de jong, juni 18, 2019, 22:17:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

henny pen-de jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/174721058/.
1 Wants onbekend - Heteroptera indet. larve/nimf, gezien
datum: 2019-06-15
locatie: Wijchen west (GE)

foto's:






Op 6 juni heb ik bovenstaande eitjes geplaatst met de vraag van welk beestje deze zouden kunnen zijn. Arp gaf mij het advies om ze te volgen... Gelukkig kon ik dat doen. Er kwamen bovenstaande beestjes uit.. Helaas worden sommigen gelijk opgegeten door een roofwantsje...

jck

Volgens mij is dat een Dicyphus op de laatste foto.

James

arpwifi

Het originele forumdraadje is hier: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452505.msg2327465#msg2327465

De baby-killer is uiteraard een Dicyphus (geen Roofwants maar een Blindwants, maar evengoed roofzuchtig)

De kotertjes zijn geen Liorhyssus (die zijn rood), de eitjes zijn geen Corizus - van de wantsen die je in de tuin hebt is dan Rhopalus subrufus de aangewezen kandidaat. Op het Franse forum was er al een paar keer het vermoeden dat die ook zulke rode eitjes heeft, maar nog nooit ver genoeg uitgekweekt om het echt hard te kunnen maken.

Het zou dus prachtig zijn als je er een paar kunt redden en wat groter kunt krijgen ...

Maar voer voorlopig dus maar in onder die naam :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

henny pen-de jong

Rhopalus subrufis komt voor in mijn tuin. Vorig jaar had ik nimfen van diverse afmetingen...ik zal daar nog eens naar  kijken...Misschien alsnog plaatsen ?Bedankt voor de naamgeving...
Ik zag trouwens nog weer nieuwe eitjes. Zowel van de Grauwe veldwants, de Bessenwants en ook weer deze oranje/ rode.Vriendelijke groet, Henny

arpwifi

De vraag is dan dus of je de oranje-rode eitjes van Rhopalidae kunt opkweken tot minimaal 2e/3e stadium nimf zodat we een keer 100% zeker weten dat de eitjes van soort xyz (R.subr.?) er zo uitzien ... dus inderdaad iets van een tak in een vaas, zonder Dicyphusjes of Anthocoridae etc erop :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]