Graag zou ik weten van welke wants deze eitjes zijn!

Gestart door henny pen-de jong, juni 07, 2019, 16:00:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

henny pen-de jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/173947676/.
10 Wants onbekend - Heteroptera indet. ei, gezien
datum: 2019-06-06
locatie: Wijchen west (GE)

foto's:




Zag deze eitjes op een uitgebloeide bloem van de Akelei. Kennelijk een geliefde plaats om eitjes af te zetten. Dit is al de derde soort die ik zie. Kaneelglasvleugelwants, Bessenwants en Grauwe veldwants heb ik daar gezien

Kopieer naar klembord  Terug naar waarneming

Arp

Hoi Henny,

Deze zijn van een glasvleugelwants (Rhoplalidae), maar ik denk niet van de Kaneelwants - die zijn niet zo rood. De enige waar ik dergelijk rode eitjes van ken is de Langvleugelige (Liorhyssus hyalinus), maar ik ken niet van alle Rhopalidae de eitjes.

Wel leuk om te volgen en de uitgeslopen nimfjes ook te kieken, dan is er ook wel meer over te zeggen denk ik.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

henny pen-de jong

Arp, bij mij in de tuin leven ook de Geblokte Glasvleugelwantsen.
Deze wantsen zie ik nu in mijn tuin: De Rhaphigaster nebulosa, de Rhopalus subrufus, de Dolcyoris baccarum en de Corizus hyoscyami...
Ik heb ze ook parend gezien en gefotografeerd.
Kort geleden had ik eitjes van de Grauwe veldwants! Staan ook op Waarneming.  Prachtige eitjes...En dat was leuk om ze te volgen...Heb ze ook op VV geplaatst.
En ik heb een Bessenwants een eitje zien leggen. Ik blijf dat allemaal volgen...
Het leuke is dat ze allemaal die eitjes leggen op de uitgebloeide Akelei. Of in de zaaddoos of aan een stengel...
Groet, Henny

henny pen-de jong

Misschien dan toch de Geblokte glasvleugelwants !?? Die komt veel voor in de tuin...

Arp

Momenteel kan ik wegens verhuizingen een tijdje niet bij al mijn literatuur en oude laptops etc. dus ik kan niet helpen uitzoeken of ik info over de eitjes van Rhopalus subrufus heb. Ik heb ze in elk geval zelf nog niet eerder bewust gezien. Als je het echt wilt weten moet je dus op iemand wachten die wel van all Rhopalidae de eitjes kent, of het takje op een vaas zetten en binnen uit laten komen en dan de nimfen fotograferen. Kan ook zijn dat je ze tot het tweede stadium ofzo moet voeren voordat iemand de nimfen op naam durft te brengen overigens.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

henny pen-de jong

Denk dat ik ze niet binnen op de vaas kan zetten. Weet ook niet hoe lang het duurt voor dat eitjes van wantsen uitkomen. Volgende week ben ik van dinsdag tot zaterdag niet thuis. Kan ze dan ook NIET volgen helaas...en dat vind ik jammer...
Gr.Henny