Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Advies gevraagd m.b.t. statief voor struintelescoop.  (gelezen 237 keer)

Arno Wouters

• Member
Advies gevraagd m.b.t. statief voor struintelescoop.
« Gepost op: januari 05, 2019, 15:14:06 pm »

Mijn 30 jaar oude Swarovski Habicht AT 80 met statief (Kluut) en draagstel bevalt me prima voor vogelexcursies, maar blijft voor het overige doorgaans in de kast: te groot en te zwaar om mee te sjouwen. Ik zou zo graag een combinatie hebben die ik altijd mee kan nemen, vooral als ik ga wandelen, maar ook als ik voor werk met de trein naar Groningen ga en nog een uur over heb om een kijkje te nemen in de Onlanden of voorafgaande aan een concert in Nijmegen nog even de Ooijpolder in wil. Ik overweeg daarom een Vortex HD 11-33x50 te kopen (of misschien een Nikon ED 50). Die kan makkelijk mee in een dagtochtrugzak en kan er ook nog wel bij in m'n laptoprugzak. Alleen heb ik dan ook nog een bijpassend statief nodig. Ik ben de hele dag al aan het googlen en het begint me te duizelen. Een statief met een transportlengte van 45 cm past waarschijnlijk net in beide rugzakken (maar ik weet niet of er in de laptoprugzag nog plaats is voor een statief en een telescoop, naast m'n laptop, lunch, schrijfwaren etc.), maar welke minimale maximale werkhoogte moet zo'n ding hebben (ik ben 1.86 m.)? Wat voor kop moet erop? Past een willekeurige telescoop op iedere kop (de meeste sites zeggen niks over telescoopstatieven - ze hebben het over fotostatieven of videostatieven)? Is er een snelkoppeling nodig? Ik heb in dit forum een paar keer de Velbon Ultra Luxi M geadviseerd gezien. Die heeft een maximale hoogte van 139 cm. Is dat niet wat weinig? Bovendien lijkt de kop 2 hendels te hebben, is dat niet onhandig? Ik heb een hand nodig om scherp te stellen en een om te richten en heb maar 2 handen. Wat betekenen termen als videokop, 2-weg kop en balhoofd?
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2019, 15:33:47 pm door Arno Wouters »

Wilfred

• Member
Re: Advies gevraagd m.b.t. statief voor struintelescoop.
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2019, 23:05:10 pm »

Veel bijdrages op dit forum over de Nikon ED50 in combinatie met het Velbon Ultra Luxi M (of L) statief en de Flipside 200 (of 300) rugzak zijn van mijn hand.
Ik ben al jaren groots fan van dit systeem, gebruik het nog steeds op elke trip en kan er werkelijk overal mee terecht zonder gedoe.
Als je via de zoekfunctie mijn berichten doorspit kom je echt alles tegen wat je maar wil weten.
Daarin ook getailleerde informatie over de statief- en werkhoogte van de Luxi M die prima bruikbaar is tot 180 lich.lengte, daarboven de Luxi L nemen.
Ik weet overigens niet of de betreffende Luxi statieven nog steeds in deze uitvoering te koop zijn (anders MP)
Verder ook informatie over de bijbehorende 2-weg statiefkop waarvan ik de naar opzij uitstekende hendel heb vervangen door een korte vleugelmoer waardoor ie met gemak in de rugzak past.
Daarmee wordt het een soort videokop (dus met een achterhendel) wat voor een telescoop eigenlijk het meest praktisch is (zeker geen balhoofd nemen).
De meeste informatie en tips vindt je in deze lange thread uit 2016:  https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=349137.0
Daarin komt bijna alles ter sprake tot en met het occulair aan toe en ik heb er ook wat fotos geplaatst.
Als je meer wil weten dan "geef maar een gil".

Arno Wouters

• Member
« Reactie #2 Gepost op: januari 06, 2019, 17:02:14 pm »

Aangenaam kennis te maken Wilfred! Ik had de draad waar je naar verwijst en jouw adviezen daarin gelezen (en de term 'struintelescoop' gestolen  :blink:), maar er lang niet alles van begrepen en ben blij dat je reageert!

Die Fllipside rugzak was me ontgaan, maar het idee spreekt me aan. Ze zijn wel duur. Begrijp ik het goed dat je de scope in het vak dat via het achterpand opengaat vervoert en het statief in het daarvoor bestemde zijvak aan de buitenkant?

Ik zal eens zoeken naar een winkel waar ik zo'n ding kan passen.

Maar eerst een telescoop en statief (tenslotte heb ik al een dagtochtrugzak en een laptoprugzak!)

De Velbon Ultra Luxi M is op dit moment bij bol.com te koop: https://www.bol.com/nl/p/velbon-ultra-luxi-m-fotostatief/9000000012457796/suggestionType=typedsearch&bltgh=rIhA8UhS8iA4EdsmIkdC5g.1.2.ProductTitle#product_specifications. Er staat 'let op bijna uitverkocht' bij, maar dat kan verkoopbevorderingsonzin zijn (bij amazon is alles altijd bijna uitverkocht).

Ik begrijp dat een werkhoogte van 139 cm inderdaad te weinig is, dus ik zou voor de L moeten gaan. Die kon ik gisteren nergens vinden.

Het is me niet duidelijk
  • of er een statiefkop op deze statieven zit en zo ja wat voor een (het plaatje bij bol.com toont een kop, maar de specificatie zegt er niks over
  • of er een snelkoppeling bij zit
  • of de Vortex ook op deze statieven past

Ik kwam gisteren nog twee andere kandidaten tegen:

Een Vanguard Espod CX 204AP van 1 kg, met een kop met 1 hendel, snelkoppeling, en een maximale werkhoogte van 155 cm (is dat wel genoeg?): https://www.coolblue.nl/product/407608/vanguard-espod-cx-204ap.html

Met een transportlengte van 52,6 cm past ie niet in m'n rugzakken. ik kan hem er ws. wel aan de zijkant buiten aanhangen Met m'n Kluut is dat niet prettig, maar misschien is het met een minder zwaar statief geen bezwaar.

Een Manfrotto Compact Advanced met een transportlengte van 44,5 cm, een maximale werkhoogte tot 165 cm (met middenkolom) en een snelkoppeling: https://www.cameranu.nl/nl/p528972/manfrotto-compact-advanced-statief-zwart

Het gewicht van 1420 g. vind ik wat aan de hoge kant, de werkhoogte zonder middenkolom (140.3 cm) is krap, maar mijn belangrijkste aarzeling betreft de 2 hendels. Misschien kan er ook hier een door een vleugelmoer vervangen worden?

Van beide statieven wordt gemeld dat ze op alle fotocamera's passen, maar passen ze ook op een telescoop?
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2019, 17:15:35 pm door Arno Wouters »

Wilfred

• Member
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2019, 10:47:11 am »

Ik weet niet precies wat ze met de werkhoogte bedoelen maar waarschijnlijk doelen ze op de bovenzijde van de bijbehorende statiefkop ofwel de hoogte van de statiefplaat.
Ik zal die maat bij mijn statief eens nachecken.
Die 139 lijkt laag maar daar komt je scope nog op met het schuin omhoog stekend occulair.
Met licht gebogen hoofd en rug kan ik er met mijn 178 lengte prima en ook voor wat langere tijd doorheen kijken zonder dat het oncomfortabel is.
Ben je langer dan pakwek 180 en/of heb je een wat grotere rugzak dan mijn Flipside 200 dan kun je beter de iets langere (wel zwaardere) versie nemen, de Ultra Luxi L.
Toen ik de set van sope/statief/rugzak zo'n 5 jaar geleden samenstelde was mijn doelstelling: zo licht, compact en comfortabel mogelijk maar wel functioneel en bruikbaar.
Daar heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds plezier van, vandaar ook mijn enthousiasme.
Ik zal vanavond of morgen wat uitgebreider reageren op je vragen.

Wilfred

• Member
« Reactie #4 Gepost op: januari 08, 2019, 00:09:31 am »

Mijn Nikon ED50 met zoom occulair weegt circa 700 gram, het statief met kop circa 1181 en de Flipside-200 circa 950 gram (totaal: 2831)
De transportlengte van het statief+kop in mijn rugzak is slechts 34,5 cm !!!
De maximale hoogte van statief+kop (zonder scope) meet ik op 138cm (bovenzijde statiefplaat).
Met de ED50 (angled versie) ligt het bovenste puntje van het zoomocculair op circa 151 cm.
Dat laatste lijkt weinig maar valt nog best mee.
Je ogen zitten tenslotte al circa 12 cm onder lichaamslengte en bovendien buig je je nek en rug nog wat tijdens de inkijk.

De foto van de Ultra Luxi M uit je bolcom-link is exact dezelfde als die ik heb.
Op die foto hebben ze de rechter dwarshendel uit z'n gat gedraaid en achterin de achterhendel gedraaid zodat het tijdens transport in een rugzak geen onhandig uitsteeksel vormt. Nadeel daarvan is dat je hem er steeds op en af moet schroeven.
Zoals gemeld heb ik dat gat een vleugelmoer gedraaid waarmee de kantelfunctie operationeel blijft (zelden nodig).
De Flipside 200 (of 300) is geen must maar wel een lekkere stevige, compacte en praktische rugzak.
In een van mijn threads moet nog ergens een foto staan van de Flipside met statief en scope als inhoud.
Bij mij zit dus ook het statief zit in de rugzak maar heb ik verder nauwelijks ruimte voor andere spullen.
Overigens kocht ik er destijds een op Marktplaats als nieuw voor 40 euro.
Uiteraard zijn er genoeg andere rugzakken die evengoed geschikt zijn.

De door jouw genoemde statieven hebben beide een langere transportlengte wat op zich geen probleem hoeft te zijn als ie buitenaan de rugzak hangt.
Wat ik bij beiden mis of in elk geval niet kan ontdekken is een spreidfunctie waarmee de poten platgelegd kunnen worden in 2 of 3 stappen.
Dat geeft het Ultra Luxi statief een enorme flexibiliteit waar ik al veel profijt van heb gehad.
Ik gebruik dat bijvoorbeeld vaak in kijkhutten om de 2 achterste poten verticaal en uitgeschoven op het zitbankje te laten rusten en de voorste poot horizontaal en ingekort op de iets hogere tafel of leuning.
Met de middenkolom kan ik dan een exacte hoogte instellen. Werkt perfect.
Voordeel daarvan is dat je in zo'n hut heel weinig ruimte nodig hebt en gewoon vooraan kunt staan/zitten met je scope waar anderen met hun grote uitrusting ergens in het midden moeten blijven staan. Ik zal eens kijken of ik daar nog ergens een foto voorbeeld van kan vinden.

Wat betreft aansluiting:elke statiefplaat is aan te sluiten op een telesoop.
Die aansluitingen goed zijn gestandaardiseerd en anders is er wel een verloopje voor te krijgen. 
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2019, 00:14:40 am door Wilfred »
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.045 seconden met 19 queries.