5 kevers van Heumensoord

Gestart door zakdrager, juli 01, 2018, 06:04:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Vijf kevers gevonden in Heumensoord bij Malden op 29 juni.

Ik weet niet veel van kevers. Dit is wat ik er van maak. Resp.:
- bruine grootoogboktor - Arhopalus rusticus (18 mm)
- (bronzen bos)zwartschild - Pterostichus spec. (12 mm)
- roestbruine bladsprietkever - Serica brunna (9 mm)
- snuitkever (9 mm)
- weekschildkever - Rhagonycha spec. (9 mm)

Indien nodig heb ik meer foto's.

Groet, Henk

jck

Serica brunna (nr 3) lijkt me goed. Nr 5 is een Lagria spec. Deze zijn erg moeilijk van foto en er zijn onlangs een paar discussies hierover op het forum. Mocht je belangstelling hebben -

1. Waarom het zo moeilijk is - https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=427929.0
2. Wat op de foto moet - https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=429728.0

James

zakdrager

Ha James,

Dank voor de interessante links. Altijd goed om te weten voor de volgende keer.

Groet, Henk

Douwe van der Ploeg

1: Of de andere Arhopalus, voor de zekerheid moet je kijken naar hoever het 3e lid van de achtertarsen is ingekeept (helemaal of tot halverwege). Extra kenmerken zijn de afronding van einde van dekschilden, en de eventuele beharing op de ogen.
Douwe van der Ploeg

zakdrager

Dank je wel, Douwe. Op kerbtier.de kwam met de ingevoerde kenmerken 18 mm en bruin halsschild, bruine dekschilden en bruine poten) maar één Arhopalus soort (nl. rusticus) naar voren. Maar misschien is A. ferus geen Duitse soort.

Omdat je er niet bij vertelt welke van de twee welke kenmerken heeft plaats ik even twee detailfoto's. Misschien dat die uitsluitsel geven?

De 1e is van boven en de 2e van onderen genomen.

Groet, Henk

Douwe van der Ploeg

Als je in de familie-overzichten op Kerbtier kijkt, staan bovenaan wat getallen. Bij de boktorren bijvoorbeeld:
CiteerWelt: 27.000    Europa: 600    Deutschland: 197    Erfaßt: 117    Anteil: 59%

Dit betekent dus dat van de 197 bekende soorten uit Duitsland (en nog wat onbekende soorten..) ze slechts 59% op de foto hebben, dat overzicht is dus absoluut niet compleet, laat staan voor de Nederlandse situatie. Als je verder kijkt bij de soorten, zie je rechtsonder de soortnaam een "stoplichtje". Groen: makkelijk vanaf foto, geel: moeilijk vanaf foto, rood: erg moeilijk tot niet te doen vanaf foto. Bij de getoonde Arhopalus is ie rood.

De achtertars op jouw foto lijkt me tot aan de basis ingekeept, wat pleit voor A. rusticus. Ook lijkt me de uiteinde van de dekschilden aan de binnenkant recht afgesneden, klopt ook voor die soort.
Douwe van der Ploeg

zakdrager

Dank je wel, Douwe, goed om te weten.

Groet, Henk