Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omlaag

Auteur Topic: NL-Wantsennamen - Alle namen.  (gelezen 9077 keer)

thijsdegraaf

• Gast
Re: NL-Wantsennamen - Alle namen.
« Reactie #180 Gepost op: maart 18, 2019, 23:16:12 pm »

Citaat
Ik heb inderdaad het idee dat Berend de soorten direct aanvraagt bij Hisko,
Dat denk ik ook. o.a. bij Atractotomus marcoi. Ik had dat ook aangenomen bij Charagochilus spiralifer en Tuponia hippophaes.

Citaat
In dit geval zou het dan om Charagochilus spiralifer en Tuponia hippophaes kunnen gaan, beide soorten die als 'verwacht' in het soortregister zijn opgenomen.
Als dat zo is, moet dat in ieder geval met dikke vette letters erbij komen te staan (eigenlijk horen ze dan nog niet op Waarneming). Ik weet niet of jij Berend spreekt. Ik wil hem ook wel een mailtje sturen.
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2019, 07:52:50 am door thijsdegraaf »

Marco de Haas

• Admins
  • Admingroep: Cicaden
    • Facebook: Determinatie van planten en dieren
« Reactie #181 Gepost op: maart 19, 2019, 11:35:24 am »

Citaat
In dit geval zou het dan om Charagochilus spiralifer en Tuponia hippophaes kunnen gaan, beide soorten die als 'verwacht' in het soortregister zijn opgenomen.
Als dat zo is, moet dat in ieder geval met dikke vette letters erbij komen te staan (eigenlijk horen ze dan nog niet op Waarneming). Ik weet niet of jij Berend spreekt. Ik wil hem ook wel een mailtje sturen.

Stuur maar een mailtje, ik spreek Berend volgende week woensdag pas weer waarschijnlijk (of hij moet vanavond toevallig op de voorjaarsbijeenkomst van de wantsenwerkgroep in Limburg zijn). Ik kan de soorten ook in waarneming.nl de status 'verwacht' te geven, maar misschien is gewoon van de website weghalen nog wel beter. Dat zal ik dan doen zodra er antwoord van Berend is.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie hier.

thijsdegraaf

• Gast
« Reactie #182 Gepost op: maart 19, 2019, 12:22:19 pm »

Antwoord Berend;
Citaat
Atractotomus marcoi is inderdaad door Gerard Lommen op licht gevangen en wordt halverwege het jaar gepubliceerd. De beide andere soorten zijn mogelijk te verwachten, maar zeker nog niet waargenomen. Ze horen dus nog niet op waarneming.nl!
Ik denk, dat ik in een apart topic vraag hoe soorten precies worden overgenomen van Ned. Soortenregister. Misschien handig om ze nog even te laten staan Marco, zodat men mijn kritiekpuntje begrijpt?
Goed gezien Henk  :duim:

Aanvulling:
Hier mijn vraag op Waarneming: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=447997.msg2308398#msg2308398
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2019, 17:20:46 pm door thijsdegraaf »

thijsdegraaf

• Gast
« Reactie #183 Gepost op: maart 19, 2019, 17:20:12 pm »

Mijn vrouw is voor de kleinkids insectenplaatjes van AH aan het sparen. Een niet heel diepgravend boekje zag ik (foto van Freek Vonk mag kleiner, Vincent staat er goed op). In het midden staat een plaatje van de bosandoornblindwants. Zonder de discussie over het nut weer te willen opstarten, is het toch leuk om te zien, dat de namen gebruikt worden.
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2019, 09:59:43 am door thijsdegraaf »

marcel234

• Member
« Reactie #184 Gepost op: augustus 17, 2019, 14:05:17 pm »

Wat is de nederlandse naam voor ... ?
In de download staan er drie.

Roodpootboomwants   Pentatoma rufipes   1   Pentatomidae (Shield bugs and Stink bugs)   (Gmelin, 1790)
Roodpootige boomwants   Pentatoma rufipes   1   Pentatomidae (Shield bugs and Stink bugs)    (Linnaeus, 1758)
Roodpootschildwants   Pentatoma rufipes   1   Pentatomidae (Shield bugs and Stink bugs)   (Linnaeus, 1761)
https://old.waarneming.nl/soort/view/2030

Voorlopig heb ik maar deze soortenlijst van gemaakt:

2357093-Checklist-of-the-Hemiptera-of-the-Netherlands.csv
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2019, 21:36:52 pm door marcel234 »

jck

• Member
« Reactie #185 Gepost op: augustus 17, 2019, 14:56:31 pm »

Op Waarneming staan de eerste twee namen niet als synoniem maar " Ook bekend als". In de veldgids - hier te downloaden als je hem niet hebt -

https://www.eis-nederland.nl/DesktopModules/Bring2mind/DMX/Download.aspx?command=core_download&entryid=738&language=nl-NL&PortalId=4&TabId=563

staat ie als Roodpootschildwants, net als hier op Waarneming.

James

marcel234

• Member
« Reactie #186 Gepost op: augustus 17, 2019, 18:27:37 pm »

Samengevat is er dus nog steeds geen lijst met een eenduidig Nederlandse naam voor een soort wants? Zeer spijtig.
2357093-Checklist-of-the-Hemiptera-of-the-Netherlands.csv

Met dank aan Thijs: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=309945.msg1777031#msg1777031
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2019, 22:00:19 pm door marcel234 »

Marco de Haas

• Admins
  • Admingroep: Cicaden
    • Facebook: Determinatie van planten en dieren
« Reactie #187 Gepost op: augustus 17, 2019, 19:17:40 pm »

Roodpootschildwants is dé Nederlandse naam voor Pentatoma rufipes, de andere namen zijn ouder.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie hier.

marcel234

• Member
« Reactie #188 Gepost op: augustus 17, 2019, 21:55:26 pm »

Het komt er waarschijnlijk op neer dat als count>1 je het record met de hoogste name_order moet hebben en dat hoeft geen 999 te zijn. Misschien een idee om de goede lijst in wikidata zetten?

Met dank aan Thijs: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=309945.msg1777031#msg1777031
Teratocoris antennatus is fout
Trigonotylus caelestialium
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2019, 23:17:57 pm door marcel234 »
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.048 seconden met 19 queries.