Najaarstrek 2008

Gestart door TjeerdBurger, juni 28, 2008, 12:49:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kasper S

Citeer
CiteerOok leuk om in de gaten te houden: Koperwieken.
Vandaag geteld in Tilburg: Koperwiek   1740
Over De Vulkaan meer dan 70000
Da's iets meer ja! Nog een andere telpost omgeving tilburg: 3722
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

teunvankessel

Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Kasper S

Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

DanielS

Daniel

henkjanvdkolk

Citeerhttp://waarneming.nl/waarneming/view/40542879

Trekken meerkoeten ook..?
Ik denk van wel, mischien 's nachts? net als de andere hoenders?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Sando

Meerkoeten trekken zeer zeker! Voornamelijk/uitsluitend 's nachts. 's Winters komen er vele 10.000den, zoniet 100.000den uit het noorden en oosten naar ons landje!

GrtXz,
Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

Kasper S

Stoer om er zoveel te zien. Weer wat geleerd. Dankjewel!
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

frankw

CiteerToch een opleving vandaag.. 405ex. Maar echt los gaat het nog niet. Komende week maar goed in de gaten houden!
Nog steeds komt het niet echt op gang met de Buizerd. Gisteren bijna 600ex. over Falsterbö maar de rest van de week bijna niets.. Bij ons toch wel dagelijks 30-60 overtrekkende Buizerds maar nog niet echt spectaculair..

henkjanvdkolk

Mischien morgen?

Vandaag was een dag met slecht weer, morgen word het beter weer!
Mischien word dat wel een dag waarop de buizerden massaal doortrekken?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankw

#99
Ik vrees van niet.. Vanaag geen 1 over Falsterbö, gisteren dus wel >600 maar het gros daaarvan zal vandaag langs zijn gekomen. Misschien morgen nog een staartje...

Zou het zo kunnen zijn dat door het schijnbare voedselgebrek onder 'kleinere'  vogels in het noorden, de roofvogels, of iig de Buizerd, langer in het noordelijke gebied kan blijven hangen omdat er nog voldoende voedsel te vinden is voor hen op dit moment? Normaal zijn rond deze datum de meeste Buzierds wel gepasseerd geloof ik. Of ze komen iig flink door rond deze tijd.
Misschien dat er door voedselgebrek onder kleine vogels en eventueel zoogdieren er meer zwakke dieren overblijven die niet fit zijn voor de trek oid en die dus als voedsel kunnen(blijven) dienen voor roofvogels?

henkjanvdkolk

#100
CiteerIk vrees van niet.. Vanaag geen 1 over Falsterbö, gisteren dus wel >600 maar het gros daaarvan zal vandaag langs zijn gekomen. Misschien morgen nog een staartje...

Zou het zo kunnen zijn dat door het schijnbare voedselgebrek onder 'kleinere'  vogels in het noorden, de roofvogels, of iig de Buizerd, langer in het noordelijke gebied kan blijven hangen omdat er nog voldoende voedsel te vinden is voor hen op dit moment? Normaal zijn rond deze datum de meeste Buzierds wel gepasseerd geloof ik. Of ze komen iig flink door rond deze tijd.
Misschien dat er door voedselgebrek onder kleine vogels en eventueel zoogdieren er meer zwakke dieren overblijven die niet fit zijn voor de trek oid en die dus als voedsel kunnen(blijven) dienen voor roofvogels?
Ok,

Maar niet alles hangt af van wat bij Falsterbo gebeurt!

Vandaag was het regen, ook daar geloof ik! Logisch dat er dan geen buizerd langsvliegt!

Mischien zou dat dus kunnen betekenen dat die '600' buizerden niet vandaag langs zijn gekomen, maar morgen langskomen!?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankw

Tuurlijk kan dat, alleen de ervaring leert (wat ik hoor op de telpost, dus niet die van mij) dat er een duidelijk verband zit tussen Falsterbö en de trek 'hier'. Zeker bij oostelijke winden.

pwolf

CiteerIk vrees van niet.. Vanaag geen 1 over Falsterbö, gisteren dus wel >600 maar het gros daaarvan zal vandaag langs zijn gekomen. Misschien morgen nog een staartje...
dag Frank,

Wanneer Falsterbo een trekgolfje heeft gehad dan zien we daar in Nederland echt pas dagen later iets van  (en nee, dat hoeven niet daadwerkelijk dezelfde beesten te zijn). Buizerden die gisteren langs Falserbo vlogen zijn ongetwijfeld nog in Denemarken, of bedoelde je iets anders en lees ik je bericht niet goed Frank?

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

frankmeer

CiteerMeerkoeten trekken zeer zeker! Voornamelijk/uitsluitend 's nachts. 's Winters komen er vele 10.000den, zoniet 100.000den uit het noorden en oosten naar ons landje!

GrtXz,
Net als Waterhoentjes. Zie http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...ndpost&p=302078
Frank van der Meer

Adri Clements

Citeer
CiteerIk vrees van niet.. Vanaag geen 1 over Falsterbö, gisteren dus wel >600 maar het gros daaarvan zal vandaag langs zijn gekomen. Misschien morgen nog een staartje...
dag Frank,

Wanneer Falsterbo een trekgolfje heeft gehad dan zien we daar in Nederland echt pas dagen later iets van  (en nee, dat hoeven niet daadwerkelijk dezelfde beesten te zijn). Buizerden die gisteren langs Falserbo vlogen zijn ongetwijfeld nog in Denemarken, of bedoelde je iets anders en lees ik je bericht niet goed Frank?

groeten, pim
Verschilt dat misschien ook per soort?
Mezen vliegen langzamer dan vinken ofzo, ik noem maar wat.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Kasper S

Citeer
CiteerMeerkoeten trekken zeer zeker! Voornamelijk/uitsluitend 's nachts. 's Winters komen er vele 10.000den, zoniet 100.000den uit het noorden en oosten naar ons landje!

GrtXz,
Net als Waterhoentjes. Zie http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...ndpost&p=302078
Dat maakt het nog leuker! Als zon normaal vogeltje uit een ver gebied komt!
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

frankw

Citeer
CiteerIk vrees van niet.. Vanaag geen 1 over Falsterbö, gisteren dus wel >600 maar het gros daaarvan zal vandaag langs zijn gekomen. Misschien morgen nog een staartje...
dag Frank,

Wanneer Falsterbo een trekgolfje heeft gehad dan zien we daar in Nederland echt pas dagen later iets van  (en nee, dat hoeven niet daadwerkelijk dezelfde beesten te zijn). Buizerden die gisteren langs Falserbo vlogen zijn ongetwijfeld nog in Denemarken, of bedoelde je iets anders en lees ik je bericht niet goed Frank?

groeten, pim
Je leest het goed. Op telpost Elten komt het gros de dag ná flinke trek over Falsterbö langs.
Kijk bijvoorbeeld vorig jaar: 19-10 ruim 3500 Buizerd over Falsterbö de volgende dag ruim 500 bij 'ons'. De dagen evroor en erna echt (nog) maar kleine groepjes. De piek op deze telpost valt in de regel precies 1 dag na massale trek over Falsterbö (van Buizerd). (mits deze daar vrij vroeg op de dag langskomen)
Vorig jaar kon je er de klok op gelijk zetten. Vanaf 12.00u. zouden ze aankomen en precies om 12.00u. kwamen de eerste groepen binnen. Vanaf 14.00u. ging het helemaal los met groepen tot 110ex.

Dit laatste is iig uit mijn eigen ervaring, andere (meer) ervaren tellers aldaar bevestigen dat dit meestal het geval is. Iig rond 20 oktober..

Een van de tellers gaat aan dit fenomeen een artikel wijden t.z.t..

Er moet overigens wel vermeld worden dat dit zich voordeed bij noord oosten wind, wat de trek snelheid ongetwijfeld verhoogt heeft.

Jelle Aalders

Vandaag een groep van 33 buizerds over de voetbalvelden van kilder :D rond half 2. Dit is ongeveer 8 km van trektelpost elten. Ben benieuwd of die daar zijn opgepikt
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Alwin van Lubeck

White-backed Woodpecker, Dendrocopos leucotos  
Finland  
About 240 individuals seen for this autumn in southern Finland, between 30th Aug - 25th Oct 2008.

Three-toed Woodpecker, Picoides tridactylus  
Finland  
About 1360 individuals seen for this autumn in southern Finland, between 1st Sept - 24th Oct 2008.


Veel Witrug- en Drieteenspechten in Finland, als dat nou even gaat trekken  :whistle:  
Mvg,
Alwin van Lubeck

BWoets

#109
Vandaag (pas) de eerste 11 Pestvogels langs Falsterbo.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

bramborkent

Zou het kunnen dat de Buizerds al lang over zijn gevogen gedurende de twee weken NO wind in september (13-27 sept)? Met zo'n windje in de rug en goede thermiek (het was zonnig) vliegen ze te hoog om waar te nemen.
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

frankw

Ik denk dat dat ook goed mogelijk is. Er was idd in die tijd een vrij vroege opleving qua grotere aantallen overtrekkende Bzuierd

frankw

zaterdag overigens toch nog 90ex. en maandag ook nog 60ex. Buizerd

Kasper S

Net nog een grote groep van minimaal 60 Houtduiven richting zuid. Ook meen ik een grote groep van 50+ aalscholvers overvliegend gezien te hebben, vogels waren te hoog om ze zeker te maken. Helaas geen groepen buizerds.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

hdijk

Grote vogels 'extreem hoog' zijn vaak Grauwe Ganzen, zag er net ook nog een paar in de wolken verdwijnen.
Hendrik Jan van Dijk

Thijs Fijen

CiteerGrote vogels 'extreem hoog' zijn vaak Grauwe Ganzen, zag er net ook nog een paar in de wolken verdwijnen.
Heb ook een grote groep Ooievaars, Vale Gieren, Aalscholvers, Kraanvogels hoog in de wolken zien verdwijnen....
Thijs Fijen

Kasper S

Daarom, op basis daarvan kun je ze nooit zeker maken ;). Had nog effe de hoop dat het buizerds waren, maar nee helaas. Ganzen inderdaad niet uit kunnen sluiten  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

henkjanvdkolk

#117
Vandaag 230 pestvogels langs Falsterbo!

En 105 buizerds! Mischien de komende dagen dat ze eindelijk gaan (als ze nog niet gegaan zijn)? Vrijdag/Zaterdag is het oostenwind, laat ze maar komen!!!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Kasper S

#118
CiteerVandaag (pas) de eerste 11 Pestvogels langs Falsterbo.
Een hele vooruitgang!
Staan daar trouwens mensen 24/7 te tellen?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

TjeerdBurger

CiteerVandaag 230 pestvogels langs Falsterbo!

En 105 buizerds! Mischien de komende dagen dat ze eindelijk gaan (als ze nog niet gegaan zijn)? Vrijdag/Zaterdag is het oostenwind, laat ze maar komen!!!
yeah! Waxwings on the move!