Zachte ooievaarsbek of bermooievaarsbek?

Gestart door SanderBollen, maart 03, 2024, 21:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

SanderBollen

Hallo,

Ik heb een vraag over deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/300117643/

De beeldherkenning zegt hier bermooievaarsbek, maar de beharing op de bladsteel lijkt mij meer op zachte ooievaarsbek zoals beschreven in deze forumpost lijken.

Ook, het is pas begin maart en het bloeit al (en volgens mij heb deze ook al eind februari zien bloeien op deze plek, maar toen geen foto genomen), en volgens Heukels horen beide pas in mei te bloeien? Zit ik nu helemaal verkeerd?

De plant groeit in een berm, dus bermooievaarsbek zou in ieder geval qua naam wel toepasselijk zijn :).

Alvast bedankt!


nielseimers

Goede, kritische vraag! :duim: De bloeitijden die in Heukels' Flora beschreven staan, gelden voor 99% van de planten. Maar buiten deze periode kunnen planten ook bloeiend aangetroffen worden, je hebt hier dus vroege bloei te pakken.

Wat betreft de beeldherkenning, niet op vertrouwen. Jij bent de baas, niet de beeldherkenning! :rolleye:

Rien Ondersteijn

Ja, die Heukels leefde dan ook in de 19-de eeuw...   ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

Nathalie De Somer

Hallo Sander,
Nog enkele andere kenmerken die je tegenkomt als je gaat sleutelen met Heukels' flora:
Bij Bermooievaarsbek is de kroon meestal dubbel zo lang als de kelk, bij zachte ooievaarsbek ongeveer even lang. Veel van de kenmerken komen pas in beeld als je de onderzijde van de bloem fotografeert, of een zijdelingse foto neemt (dus niet van bovenaf).
Je kan ook de vorm en kleur van de steunblaadjes gebruiken, op jouw foto zie je die lichtbruin (zoals bij Zachte) bij Bermooievaarsbek zijn die paars.
Idee: Als je een Heukels'flora hebt, sleutel dan eens van achter naar voren, dus start vanaf de soort en kijk welke beslissingen nodig waren om tot de soort te komen, zo geraak je vertrouwd met de andere kenmerken die gebruikt worden om de soort vast te stellen.
vriendelijke groet,
Nathalie

SanderBollen