Doorzichtig popje van een nachtvlinder => Bladwesp Aproceros leucopoda

Gestart door Josee, juni 12, 2023, 13:27:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/275187448/.
1 Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. pop, gezien
datum: 2023-06-06
locatie: Rotterdam - het Park (ZH)

foto's:

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rayan Majoor

Hoi Josée,

heb je toevallig ook opvallende vraatsporen op dezelfde plant gevonden? Hoewel dit soort netstructuur-cocons wel bij verschillende insectengroepen voorkomen (denk aan het koolmotje bij de vlinders en Donus intermedius bij de kevers), ken ik het voornamelijk van bladwespen. Zo maakt, voor zover ik weet, elke soort uit het genus Arge dit soort cocons (zie bijv. Arge gracilicornis en Arge nigripes), maar ook de iepenzigzagbladwesp, zoals heel mooi is vastgelegd door John Bouwmans. Aangezien jouw cocon ook op iep zat, en ik daarbij ook de zwarte tekening op kop en borstpoot-basis zie, denk ik dat die het is... en dat zou je zo kunnen bevestigen als je ook de typische vraat had gezien.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

#2
Hallo Rayan, wat weer een super leuke en leerzame reactie. Dankjewel! Zulke mooie en opvallende vraatsporen heb ik niet waargenomen, maar met mijn loepje heb ik wel duidelijk de zwarte tekening op kop en pootjes gezien...

... blijf een trage leerling dat ik niet aan bladwespjes heb gedacht  :-[  Fijne avond nog en nogmaals dank  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers