Omdat de vindplaats van de Iepenzigzagbladwesp op zo'n 40 meter van mijn huis is, ben ik afgelopen tijd regelmatig gaan kijken of er nog steeds "activiteit" was.
Diverse blaadjes met vraatpatroon, maar geen larve of lege pop in de buurt. Veel Iepenopslag kort bij elkaar, maar slechts één plek met vraatpatronen. Op een niet aangevreten blad nog 'n lege pop gevonden.
Op 2 augustus verzamelde ik nog 'n larve. (
deze waarneming). Verpopte op 5 augustus in een zomercocon (foto hieronder). Vijf dagen later op 10 aug kwam dit imago uit. Dat was een hele klus voor het beestje. Heb het 1,5 uur gevolgd, maar zij had nog geen doorgang kunnen maken. Moest weg en toen ik 3 uur later weer thuis was, liep het imago vrij rond.

Ging op 10 augustus nog even vers Iepenblad halen voor dit beestje. Wilde kijken of ik de eileg en ei-ontwikkeling zou kunnen volgen. Wel eileg, maar geen larven zien ontwikkelen.
Vond op 10 augustus nog wel onderstaande 2 grote larven. Vanwege grootte dacht ik in eerste instantie aan andere soort, maar de "zwarte T op de voorpoten is onmiskenbaar. Beide larven waren de volgende ochtend al verpopt op bodem kweekbak. Pop was een dichter "netje" dan anders, maar leek me geen wintercocon. Larve/prepop wel in overwinteringsmodus.
EDIT: Misschien is de
nachtvorst die er in juli is geweest van invloed geweest op "de keuze voor winterpop". (al bij de eileg dan?). Zijn volgens mij ook daarna nog een paar koude nachten geweest.
Situatie 24 aug. 2015. Larven/prepoppen in cocons zijn gewoon groen gebleven en niet uitgekomen. Cocon is een dicht netje, veel dichter dan bij de eerdere cocons. Die waren ook steeds vastgehecht aan Iepenblad; dit keer waren de larven binnen 'n dag verpopt en op de bodem van de kweekbak. In het artikel in Entomologische berichten wordt gemeld dat larven verzameld vanaf 19 september meteen een wintercocon maakten.Deze 2 dus al op 11 augustus. Larven waren ook groter dan de larven die ik eerder verzamelde en toen ze volgroeid waren. Blijkbaar is dit dan toch een wintercocon of er is iets anders misgegaan. Kijken of ze volgend voorjaar (2016) uitkomen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/105375090Iepenzigzagbladwesp - Aproceros leucopoda gezien op 2015-08-10 Veenendaal - West
Foto's:

Ben net nog even naar dezelfde vindplaats terug geweest. Zaten meer larven dan ik daar eerder bij elkaar gezien heb. Op 1,5 meter breedte van de Iepenopslag al meer dan 20 stuks. Heb er een aantal verzameld om te kijken of ze meteen in wintercocon gaan (
deze waarneming).