binnenkort komt een pagina met een overzicht van alle ikonen en hun betekenis
Als je iconen gebruikt en je moet ze uitleggen, dan heb je de verkeerde iconen gebruikt.
Een icoon is bedoelt om iets niet in woorden te hoeven uitleggen.
Dus als je dat toch moet doen (op een andere pagina, een hele lijst), dan doe je iets verkeerd.
Het zijn dan ook geen iconen maar pictogrammen. Een subtiel verschil waar niet iedereen onderscheid in maakt. Verkeersborden zijn bijvoorbeeld pictogrammen en die spreken niet altijd voor zich, zijn meestal volledig abstract. Die moet je leren lezen voordat je aan het verkeer kunt deelnemen.
Ja ja. 
En op waarneming is gekozen voor "pictogrammen" ipv "iconen"?
Dat komt de gebruiksvriendelijkheid ten goede, omdat/doordat.... ?
Volgens mij gaat dit om een semantische discussie die heel interessant is, maar hier niet zo op zijn plaats...
Belangrijker denk ik dat het gewoon erg moeilijk is om een icoon dan wel pictogram te vinden/bedenken dat "escape" uitbeeld (en ook nog eens voor alle soortgroepen relevant is).
Dat deze pictogrammen/iconen zonder verklaring duidelijk moeten zijn ben ik het ook niet mee eens... het belangrijkste is dat gebruikers snel en compact zo veel mogelijk informatie krijgen over een waarneming... dat een (nieuwe) bezoeker niet meteen 1.2.3. de pictogrammen/iconen kan verklaren is niet erg, als ergens te vinden is wat ze betekenen... daar zul je echt niet aan ontkomen, omdat je altijd wel iets tegenkomt dat heel fijn met een klein pictogram/icoon te representeren is, maar waarvoor het niet zo makkelijk is om een beeldmerk te vinden/bedenken... op den duur zullen regelmatig terugkerende gebruikers de beeldmerken gaan herkennen en het probleem zich oplossen...
Wat natuurlijk niet wegneemt dat het wel verstandig is om een beeld te gebruiken dat zo dicht mogelijk komt bij wat je wilt uitdrukken.