Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

#420
Citeeris voor een belangrijk deel gaan zitten in logo's/icoontjes?
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dit flauw. Een nieuw programma schrijven gaat niet alleen over logo's/Icoontjes. Uiteraard is dat goed besproken, maar ze zullen wel over meer dingen wakker hebben gelegen. Je zou het ook raar vinden als Hisko had gezegd, dat men daar geen tijd in gestopt had. Zo doe je het nooit goed.

Douwe van der Ploeg

#421
Citaat van: hiskodevries op januari 15, 2019, 14:45:30 PM
dat gaat zeker niet gebeuren, over die ikonen is maanden vergaderd, hebben grafisch ontwerpers nachten van wakker gelegen, hebben drie besturen uren over geborreld
(ik heb ook liever rood,roder)

Kan je dan misschien wel aangeven wie dit uiteindelijke besluit heeft genomen, en waarom?

...

In het algemeen zal ik ook maar eens wat gaan zeggen, want ook ik heb het eens een tijdje zonder al te veel klagen aangekeken, maar we zijn nu wat weken verder en ik zie nog steeds geen vooruitgang. Uiteraard niks persoonlijk, maar het komt érg op mij over dat:
- Er een nieuwe site "moest" komen volgens mensen/instanties/besturen (en nu heb ik het niet over onder de motorkap, dat is logisch);
- Deze mij onbekende mensen allerlei dingen hebben besloten om mij (ons?) onbekende redenen, zoals het zeldzaamheidsicoontje ipv rood;
- "De nieuwe site" gereleased MOEST worden in 2018 (om te kunnen voldoen aan de voorwaarden van een subsidie? of andere redenen?);
- De site toen duidelijk nog niet af was;
- Het geld nu vrijwel op is waardoor het afmaken ook nog enige tijd kan duren.

Dat ik nu opmerkingen lees over drie besturen en grafisch ontwerpers die uren bezig zijn om een suf icoontje te ontwikkelen gaat me werkelijk de pet te boven, iets met laatste druppels. Wie denken ze dat ze zijn? ANDERS IS NIET BETER

Er is nu een enorme waslijst met missende functies, of met functies die niet naar behoren (zoals ik het zie) werken. Ik heb hier een hele stapel waarnemingen naast mij liggen die ik in de kerstdagen wilde invoeren: niet gebeurd, want de huidige site is wat mij betreft voor het grootste gedeelte onwerkbaar. Ja, je kan een foto invoeren en dan pakt ie leuk het tijdstip erbij, en geeft misschien zelfs een suggestie voor een soort die ik al lang zelf bedacht had. Hoera, twee keer 5 tekens typen bezuinigd. Wat niet kan is een hele serie waarnemingen in één keer invoeren, of snel een scherm hebben met foto's met de juiste informatie, en zo nog een heleboel meer. Ja, je kan terug naar de oude site, wat er vervolgens érg lelijk uitziet en op een mobiel niet goed werkt, fijn. En waarom dit allemaal nodig was, is me nog steeds niet duidelijk.

Ik was vandaag met enkele collega's in gesprek, allemaal veldecologen die écht veelvuldig gebruik maken van waarneming.nl, zowel om waarnemingen in te voeren, om informatie te vinden over soorten, als determinatiehulp en om gebiedsinformatie op te zoeken, en ik heb GEEN ENKELE positieve opmerking over de nieuwe site gehoord, en alleen maar negatieve. De enige positieve opmerking die ik heb gehoord buiten "het wereldje" is van mijn vader, die één keer per jaar eens een doodgereden steenmarter invoert. "Ziet er wel leuker uit". Zijn dat de waarnemers die je aan wil trekken, en zijn de mensen (professionals en experts, al dan niet betaald) die in het seizoen 12 uur per dag buiten rondlopen de waarnemers die je liever aan andere apps hebt (direct naar de NDFF, telmee, collector, direct naar terreinbeheerders, of zelfs waarnemingen in eigen huis houden)? Want ik zal je vertellen: de eersten die interesse hebben in natuur waren er al, en van de tweede groep is minstens een redelijk deel dat serieus aan het overwegen. Ik wel in ieder geval.

Dit is het wensentopic, dus hier wensen:

Zorg dat de oude site weer volledig en goed werkt, ook op mobiele devices.
Release een nieuwe site pas als ie ECHT af is, en alle functies erop zitten. Bugs kan gebeuren, onaf slaat nergens op. Je koopt toch ook geen nieuwe auto, om op de afhaaldatum erachter te komen dat er nog geen sloten op de deuren, achterbank, mistlichten en dak opzitten?
Maak de mensen hoger op duidelijk dat het belangrijkste deel van waarneming.nl de gebruikers zijn. Die moeten er mee werken, die gebruiken functies en die zijn over het algemeen heel goed in staat om aan te geven wat werkt en wat niet. Zijn geen comissies en besturen voor nodig.

Hisko: nogmaals, niet persoonlijk. Ik besef me dat jij ontzettend veel tijd, energie en gemoedsrust in die nieuwe site stopt en hebt gestopt, en ik waardeer het zeer hoe jij hier blijft reageren en gaatjes probeert te stoppen. Dankje daarvoor.
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

En toch nog wat wensen die ik meerdere keren in opmerkingen heb langs zien komen, maar blijkbaar nog niet éénduidig in dit topic was geformuleerd (of ik heb er overheen gelezen):

- Zorg dat in overzichten, als je wilt filteren op levensstadia, gedrag, methode alleen de opties getoond worden die horen bij de soortgroep die is geselecteerd. Dus als ik kevers kies, ik niet de optie "rups" zie en al helemaal niet meerdere keren de optie "dood".

- Maak een knopje Forum dat weer duidelijk in de menubalk zit, als zelfstandig item. Daar zit je kennis, daar communiceer je, dat is misschien de 2e belangrijkste optie van de hele site. Die moet je niet verstoppen in een menu'tje.
Douwe van der Ploeg

gbeersma

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 16, 2019, 00:49:14 AM

- Zorg dat in overzichten, als je wilt filteren op levensstadia, gedrag, methode alleen de opties getoond worden die horen bij de soortgroep die is geselecteerd.

Mee eens, maar ook het omgekeerde: als ik nu een zoetwaterslak vang kan ik aangeven dat dat met een schepnet gebeurt, maar vang ik in hetzelfde net een bloedzuiger dan kan het opeens niet.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Henk Soepenberg

Opgavemogelijkheid waardplant/voedselplant/gastheer staat nog niet in de wensenlijst. Of komt het vak op/in niet terug?
Vriendelijke groeten,
Henk

hiskodevries

Citaat van: HvG op januari 17, 2019, 10:52:40 AM
Opgavemogelijkheid waardplant/voedselplant/gastheer staat nog niet in de wensenlijst. Of komt het vak op/in niet terug?
2.7 in het docje
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

marcel234

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 16, 2019, 00:49:14 AM
- Maak een knopje Forum dat weer duidelijk in de menubalk zit, als zelfstandig item. Daar zit je kennis, daar communiceer je, dat is misschien de 2e belangrijkste optie van de hele site. Die moet je niet verstoppen in een menu'tje.
Als je op het logo van het forum klikt kom je op de website uit en vroeger kon je door op het logo van de website te klikken terug naar het forum. Dat laatste werkt niet meer. Als je een eenvoudig menu wilt zou je dat menu item weer terug kunnen verhuizen naar het logo.

hiskodevries

Citeervroeger kon je door op het logo van de website te klikken terug naar het forum.
dat moet dan wel in 2005 geweest zijn oid
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel234

Citaat van: hiskodevries op januari 18, 2019, 09:08:01 AM
Citeervroeger kon je door op het logo van de website te klikken terug naar het forum.
dat moet dan wel in 2005 geweest zijn oid
Ik denk dat ik het in december 2018 voor het laatst gebruikt heb. Op de eerste dag van Waarneming.nl V3 werkte het iig niet meer.

hiskodevries

Citaat van: marcel234 op januari 18, 2019, 11:09:38 AM
Citaat van: hiskodevries op januari 18, 2019, 09:08:01 AM
Citeervroeger kon je door op het logo van de website te klikken terug naar het forum.
dat moet dan wel in 2005 geweest zijn oid
Ik denk dat ik het in december 2018 voor het laatst gebruikt heb. Op de eerste dag van Waarneming.nl V3 werkte het iig niet meer.
ik weet zeker van niet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

De uitzonderingen zijn altijd het duurst. dus als mensen de functionaliteit niet willen dan kan die beter niet gemaakt worden of ze conformeren zich aan de meerderheid.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

nee die is niet aanwezig. je kunt op de site nergens foto`s / geluiden waarderen laat staan dat de uitzonderingen daarop bestaan.
zie ook mijn gedachten over de tijd bij waarnemingen overzichten in https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=444614.msg2296811#msg2296811
tonen tijd staat in de ontwikkelomgeving overal al aan, maar de procedure om de uitzonderingen te maken is nog niet ontwikkeld, want vrij complex.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Frank, dan heb je niet helemaal goed meegelezen. het idee achter de nieuwe site is dat deze compleet opnieuw gebouwd wordt in django/python
komende vanuit php is geen enkele regel code herbruikbaar.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Tjonge. Moet me toch even van het hart: Het duizelt me. Al die vragen voor het overnemen van functies en al die foutmeldingen. Ik heb sterk het gevoeld dat de nieuwe site te vroeg gelanceerd is en dat er eerst veel meer functies in hadden moeten worden gezet en veel meer moest worden getest voordat de site "in de lucht" ging. Maar dat ben ik hè.
Laat ik overigens ook eens wat positiefs zeggen: In vind de nieuwe site er mooi uitzien en ik vind het een prima idee om de waarneming.nl toekomstbestendig te maken. Maar had daar (flink) wat meer tijd voor genomen...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Bart van Hoogstraten

#435
Citaat van: Melchior van Tweel op januari 18, 2019, 14:00:47 PM
Tjonge. Moet me toch even van het hart: Het duizelt me. Al die vragen voor het overnemen van functies en al die foutmeldingen. Ik heb sterk het gevoeld dat de nieuwe site te vroeg gelanceerd is en dat er eerst veel meer functies in hadden moeten worden gezet en veel meer moest worden getest voordat de site "in de lucht" ging. Maar dat ben ik hè.
Laat ik overigens ook eens wat positiefs zeggen: In vind de nieuwe site er mooi uitzien en ik vind het een prima idee om de waarneming.nl toekomstbestendig te maken. Maar had daar (flink) wat meer tijd voor genomen...

Daar wil ik graag het volgende aan toevoegen: Als je de nieuwe site optioneel maakt met een button (andersom dan nu dus), gaat de ontwikkeling heel veel langer duren omdat de gewoontedieren hem niet zullen bezoeken (en hun wensen en commentaren onbekend blijven). De strategie van de ontwikkelingscampagne klopt gewoon. En daarbij werkt de nieuwe site op telefoon en tablet (in het veld) vele malen beter en prettiger dan de oude. Met de huidige trend dat iedereen minstens 'n 2 Gb-abonnement heeft wordt er (steeds) veel meer van die media gebruikt gemaakt dan van een vaste computer thuis. (En wie voert er tegenwoordig nog waarnemingen in op de website?, dat doet iedereen met ObsMapp en iObs).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jeroenroelofsen

Nu staan vaak alleen plaatsnamen op de homepage bij een soort. Zou fijn zijn als daar standaard de provincie aan toe wordt gevoegd.
Gebeurd nog wel eens dat er van een plaats meerdere zijn. En sommige plaatsnamen (dorpen) zijn zo onbekend dat je eerst moet doorklikken om te zien waar het nu werkelijk is.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

hiskodevries

Citaat van: Melchior van Tweel op januari 18, 2019, 14:00:47 PM
Tjonge. Moet me toch even van het hart: Het duizelt me. Al die vragen voor het overnemen van functies en al die foutmeldingen. Ik heb sterk het gevoeld dat de nieuwe site te vroeg gelanceerd is en dat er eerst veel meer functies in hadden moeten worden gezet en veel meer moest worden getest voordat de site "in de lucht" ging. Maar dat ben ik hè.
Laat ik overigens ook eens wat positiefs zeggen: In vind de nieuwe site er mooi uitzien en ik vind het een prima idee om de waarneming.nl toekomstbestendig te maken. Maar had daar (flink) wat meer tijd voor genomen...
Melchior. Naar aanleiding van jouw vraag en eerdere opmerkingen in dezelfde trant die binnenkomen op dit forum en email heb ik het bestuur gevraagd om daar eens een antwoord op te formuleren.
Laten we in dit onderwerp verder gaan met daadwerkelijke breed gedragen wensen waar alle waarnemers van profiteren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijn

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 18, 2019, 15:09:21 PM
Nu staan vaak alleen plaatsnamen op de homepage bij een soort. Zou fijn zijn als daar standaard de provincie aan toe wordt gevoegd.
Gebeurd nog wel eens dat er van een plaats meerdere zijn. En sommige plaatsnamen (dorpen) zijn zo onbekend dat je eerst moet doorklikken om te zien waar het nu werkelijk is.
Dikke +1 voor deze. Een merkwaardige achteruitgang t.o.v. de oude site dat er (ook in dit geval) minder informatie wordt getoond dan voorheen.
Marijn Prins

Erik van Dijk

Is er ergens een overzicht van de toegevoegde functies die niet in het wensenlijstje staan?
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Oscar Balm

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 18, 2019, 14:55:07 PM
En wie voert er tegenwoordig nog waarnemingen in op de website?, dat doet iedereen met ObsMapp en iObs
Ik voer waarnemingen in op de (oude) website en blijf dat ook doen.
In iedere geval zolang de oude (overzichtelijke) site live blijft.
Als de nieuwe site dan nog zo krakkemikkig is dan stop ik met invoeren.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

RonJMBerkhout

Hoi,

Ik ben nog steeds bezig functies te ontdekken in de nieuwe site. Dus ik weet nog niet goed in hoeverre ik nog mogelijkheden van de oude site mis of in hoeverre ze in de planning staan. Maar een functie waar ik al jaren dankbaar gebruik van maak is die van "mijn kaarten". Ik gebruik deze functie vooral om mijn waarnemingen van (braam)soorten in en rond Limburg (dus ook die gemaakt in België en Duitsland) op km basis te onderzoeken. Dit maakt mijn onderzoek zeer overzichtelijk! Maar tot nu toe heb ik hier nog niets van kunnen vernemen in de nieuwe versie of in het overzicht van wensen op de eerste pagina van deze topic!!!

Ik hoop toch zeer dat deze optie niet verloren zal gaan...

Met vriendelijke groet, Ron

Corryabbink

Citaat van: Oscar Balm op januari 18, 2019, 19:50:54 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 18, 2019, 14:55:07 PM
En wie voert er tegenwoordig nog waarnemingen in op de website?, dat doet iedereen met ObsMapp en iObs
Ik voer waarnemingen in op de (oude) website en blijf dat ook doen.
In iedere geval zolang de oude (overzichtelijke) site live blijft.
Als de nieuwe site dan nog zo krakkemikkig is dan stop ik met invoeren.

Ik ook :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

Citaat van: Erik van Dijk op januari 18, 2019, 18:27:28 PM
Is er ergens een overzicht van de toegevoegde functies die niet in het wensenlijstje staan?
erik, deze snap ik niet helemaal .
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Platbuik

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 18, 2019, 14:55:07 PM
En wie voert er tegenwoordig nog waarnemingen in op de website?, dat doet iedereen met ObsMapp en iObs.

Ik op mijn beurt ken werkelijk niemand die zich in dit "feit" kan vinden. B)
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Platbuik op januari 19, 2019, 11:12:46 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 18, 2019, 14:55:07 PM
En wie voert er tegenwoordig nog waarnemingen in op de website?, dat doet iedereen met ObsMapp en iObs.

Ik op mijn beurt ken werkelijk niemand die zich in dit "feit" kan vinden. B)

Dan zit je in een uitzonderlijk klein en eenzijdig kringetje want alleen al de ObsMapp-app is al tussen 10.000 en 15.000 x gedownload en geïnstalleerd. Dat is dus alleen al voor android-gebruikers, zonder de i-phoners. Het aantal waarnemingen dat met de apps wordt ingevoerd groeit gestaag en staat momenteel op 70%.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marleen op januari 19, 2019, 14:21:15 PM
Hier in Noorwegen kan ik niets met ObsMapp, dus heb die van mijn telefoon verwijdert en doe alles weer via de site.

Hoezo kun je niets met ObsMapp in Noorwegen?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Tot nu toe is in 2019 69% van de data mobiel ingevoerd .
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Citaat van: hiskodevries op januari 19, 2019, 15:29:47 PM
Dat wil je weten omdat?
Omdat ik er benieuwd naar ben.

Achteraf aanvullend invoeren via de website is ook invoeren via de website. In het model wat waarneming.nl voor ogen heeft blijkbaar verhuizen alle acties van de laptop/PC naar de smartphone. Dat lijkt me voorbarig. Beide devices hebben bestaansrecht en vullen elkaar aan.