Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Resedawitje / Oostelijk resedawitje - Pontia daplidice / edusa  (gelezen 6979 keer)

cvsw123

• Admins
Re: Resedawitje / Oostelijk resedawitje - Pontia daplidice / edusa
« Reactie #30 Gepost op: februari 02, 2019, 16:26:05 pm »

Inmiddels zijn twee vlinders uit 2018 via DNA geanalyseerd (hier is er een: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=445694.0). Beide zijn oostelijke resedawitjes (Pontia edusa). Gezien de historische waarnemingen in Duitsland gaan we ervan uit dat alle vlinders van de afgelopen 30 jaar wel oostelijke resedawitjes geweest zullen zijn.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Edwin Schuller

• Member
« Reactie #31 Gepost op: februari 02, 2019, 16:29:55 pm »

Waar is 'de andere' vlinder die geanalyseerd is gevangen?
Edwin Schuller

Roel v B

• Member
« Reactie #32 Gepost op: september 21, 2019, 23:36:14 pm »

Om een vervolg(je) hieraan te geven;

Op twee september dit jaar hebben mijn vriendin en ik uit de volgende, voortlevende exemplaren DNA weten te isoleren, M01/m en M02/f, beiden uit de Millingerwaard.

De uitslag is (wederom) overduidelijk Oostelijk Resedawitje (P. edusa), blijkt uit de sequentie-analyse tegen RSPW02 die vorig jaar gecodeerd is. Voor ge´nteresseerden, het restrictie-enzym MboII knipt het geamplficeerde COI gen, sensu Dinca et al., (2015), van Oostelijk Resedawitje, niet die van de Westelijke.

De uitslag is in lijn met de voorspelling van Chris. Rond Nijmegen zal het in ieder geval met enige zekerheid Oostelijk Resedawitje zijn dit jaar, maar die inschatting laat ik over aan diegenen met meer verstand van zaken - daar ga ik niet over.

Met groet,

Roel

PS: Ik heb geen hele vlinders - die vliegen nog rond, de DNA-extracties van hun cellen liggen nog in de vriezer, indien daar interesse voor is.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2019, 14:28:31 pm door Roel v B »
Roel v Bezouw

- Mackenziella psocoides
- Folsomides parvulus
- Folsomides angularis
- Pachyotoma crassicauda
Pagina's: 1 [2]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.048 seconden met 19 queries.