onbekende amaniet

Gestart door BartAbc, september 12, 2014, 12:36:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

BartAbc

Beste mensen

Deze amanieten vond ik vorige week op de Natuurtuin Klarenbeek, tussen Amsterdam en Abcoude.
Onder een berk, op veraarde veengrond. Is er wat van te zeggen? Parelamaniet?




vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

ratje

Ik denk dat de onderste foto aan de onderkant van de steel roodverkleuring is. Dan zou het een parelamaniet zijn.

Jan Knuiman

Wat niet klopt met Parelamaniet is de duidelijk gestreepte hoedrand. Dam / Kuyper melden expliciet dat de rand van de Parelamaniet niet gegroefd is. Wat het dan wel zou kunnen zijn? De hoed lijkt sprekend op die van Amanita regalis, maar de status als zelfstandige soort is onduidelijk. Door sommigen wordt A. regalis beschouwd als een extreme kleurvorm van A. muscaria (Bron: G. Kibby, The Genus Amanita in Britain).




Groet, Jan

Rob Koelman

Citaat van: Jan Knuiman op september 12, 2014, 21:10:18 PMDe hoed lijkt sprekend op die van Amanita regalis, maar de status als zelfstandige soort is onduidelijk. Door sommigen wordt A. regalis beschouwd als een extreme kleurvorm van A. muscaria

Wat is er in dit geval tegen een oude, bruinverkleurde vliegenzwam?
Met vriendelijke groet, Rob

Melchior van Tweel

Ik zie geen bezwaar tegen een verdroogde Parelamaniet
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jan Knuiman

Citaat van: Jan Knuiman op september 12, 2014, 21:10:18 PM
Wat niet klopt met Parelamaniet is de duidelijk gestreepte hoedrand. Dam / Kuyper melden expliciet dat de rand van de Parelamaniet niet gegroefd is.

Je bent het dus niet eens met wat Dam / Kuyper over die gegroefde rand zeggen Melchior?




Groet, Jan

xenion

Normaal klopt dat wel, ik denk dat door de ouderdom/droogte de hoedrand gegroefd is geworden.
Groeten,
Martin

Melchior van Tweel

Ook mijn gedachten. Dam en Kuyper hebben hebben het steeds over verse exemplaren. Lees de inleiding maar eens.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wimperzwam

Nog even voor Jan, op de foto staat ook nog een verser exemplaar zonder gestreepte rand. Je zegt dat e.a. sprekend op regalis lijkt, heb jij die soort ooit gezien? Is een noordelijke/alpine soort die afgezien van de bruine hoed sprekend op onze vliegenzwam lijkt. Ken de soort goed uit o.a. Zweden en de Harz en ik kan je zeggen dat de paddenstoelen op de foto er niet op lijken. Tegenwoordig wordt regalis niet meer als afzonderlijke soort opgevat, omdat moleculair onderzoek heeft laten zien dat de genetische verschillen met muscaria minimaal zijn. Wel weten we inmiddels door dit onderzoek dat de muscaria zoals wij die kennen eigenlijk niet een soort is maar afhankelijk vanwaar deze op aarde voorkomen opgevat dienen te worden als verschillende soorten. Macroscopische verschillen tussen deze verschillende vliegenzwammen zijn niet of nauwelijks te zien.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Jan Knuiman

Dank voor je reactie Henk. Mij is onbekend dat voor A. regalis is vastgesteld dat het geen afzonderlijke soort is. Interessant is dat je ook meldt dat A. muscaria een soortencomplex is (wat weer ruimte laat). Zou je me kunnen attenderen op wat wetenschappelijke referenties hierover (de laatste die ik ken is die van Geml uit 2006)?

Terug naar de hier gestelde vraag of het al dan niet om A. rubescens gaat. Wat mij de laatste maanden opnieuw gebleken is dat A. rubescens een grote variatie in verschijningsvorm toont: van bijna wit zonder velum op de hoed tot diep rossig bruin met heel veel velum en dan ook nog in de variatie van meer puntig tot meer uitgesmeerd. En dan ook nog met een prachtige ring tot helemaal zonder. Verreweg de meeste exemplaren hadden géén gegroefde rand; een enkel wat ingedroogd exemplaar vertoonde een licht gegroefd randje (zoals je vaker ziet bij oudere paddenstoelen). Op de foto zien we drie paddenstoelen met een prominent gegroefde rand en één exemplaar zonder. Het gaat mij te ver (d.w.z. het is niet mijn ervaring) om dit af te doen als een soort indrogingsverschijnsel. Ook bij 'n soort als A. pantherina zie je soms (jonge) exemplaren die geen gegroefde rand hebben, terwijl de rest binnen een groepje dat wel heeft.

Als is vastgesteld dat A. regalis geen aparte soort is, lijkt me de relevante vraag hier of het gaat om een ingedroogd exemplaar van A. rubescens dan wel (een vorm van) A. muscaria.




Groet, Jan




Rob Koelman

Dat er meerdere soorten vliegenzwam zijn is te lezen in een eerder topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=262278.msg1562586#msg1562586

Samenvattend:
De vliegenzwam bestaat wereldwijd uit tenminste drie clades / cryptische soorten die alleen door middel van DNA-onderzoek te onderscheiden zijn. In Europa komen daarvan twee voor. De ene clade is gebonden aan koudere klimaatsomstandigheden (subalpien en alpien) en de andere clade aan meer gematigde temperaturen. Daarvan uitgaande kan je verwachten dat er in Nederland slechts een soort voorkomt (die van de gematigde temperaturen).

De artikelen waaraan gerefereerd wordt:
http://www.fs.fed.us/pnw/pubs/journals/pnw_2008_Geml001.pdf
http://www.lter.uaf.edu/pdf/1190_Geml_Laursen_2006.pdf
Met vriendelijke groet, Rob

BartAbc

Dank voor alle reacties! Ik was een paar dagen niet on-line

Waarschijnlijk dus parelamaniet, maar een vliegenzwam valt niet uit te sluiten. In het laaste geval een afwijkende vorm of een verkleurd exemplaar. Ik kan nog navragen of iemand hem eerder in de typische kleur heeft gezien.

Parelamaniet voldoende zeker om op waarneming.nl te zetten? Of vervuil ik dan het bestand?


vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl