verplaatst: ik weet het echt niet

Gestart door Roely, januari 09, 2014, 23:39:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roely

Hallo kenners,
ik doe maar een gooi door hier te posten, want ik weet het echt niet. Niet eens of het dierlijk of plantaardig is! Ik heb het in mijn handen gehad, maar dat hielp niks.
Wat is dat witte op de foto? Als je de foto cropt zie je dat elke spriet uitmondt in een veel dunner sprietje. Ik dacht eerst aan haarballen van een of ander beest dat rondloopt of -vliegt in de Kennemerduinen, waar ik deze vondst tegenkwam, maar het lijkt me eerder een plantje. Nouja, een groot vraagteken voor mij. Hopelijk niet voor jullie.

groeten en dank
Roely


JW_2all

#1
Reageer ik te vroeg? :o
De foto komt zeker nog?
Groet,
Jan

Roely

ik ben bezig de foto te transporteren... ;D

JW_2all

#3
Wow, mooie foto. Zie je maar weer dat je bij een beschrijving een heel andere voorstelling voor ogen krijgt dan op een foto. Goeie training, wist je dat? Als je (zoals ik) zelf ook teksten moet schrijven.

Deze vorm heb ik nog niet eerder gezien.
En ik heb er echt heel veel gezien.
Hoop dat anderen ook nog even reageren ......
Groet,
Jan

Roely

Dat zal wel. Ik zal wel gezakt zijn voor het vak: beschrijven van een foto, haha.

Maar vertel het maar.

JW_2all

#5
Kun je dat middelste hoopje vooraan croppen en op wat meer dpi uitvergroten?
Ik heb het thuis geprobeerd, maar verder dan de suggestie hondenhaar kwam ik nog niet.
Zie het morgen wel.
Groet,
Jan

Roely

Dat kan ik doen, maar deze foto staat op mijn pc en dat is een oudje en heeft lange opwarmtijd nodig (ik werk nu op mijn laptop). Het is overigens geen scherpe foto, want het was een duistere plek. Dus ga maar even wat anders doen.

Roely

ik heb twee 100% crops gemaakt.
de pakketjes waren pakweg 3 à 4 cm.


JW_2all

Dat zou zomaar eens kunnen. Misschien lopen er experts rond die het kunnen bevestigen?
Groet,
Jan

Roely


JW_2all

#11
Ik ook, en daarom heb ik een klein namenrondje gedaan, n.a.v. onze Poolse mycologische vriend.
Hij verwijst immers naar mycobank.org. Als je dat idee opvolgt, loop je gelijk dood op de naamgevingen.

De laatste 30 jaar is er bijzonder veel veranderd in deze uithoek van het schimmelrijk.
Ooit was dit een clavaria of een xylaria. Toen werd het voor sommigen een  Tilachlidium, maar voor anderen een Isaria, die mogelijk behoort tot de Deuteromycetes en Phycomycetes (Lagere schimmels).

Dat geslacht Isaria heeft bij sommige studiehoofden Laetisaria, bij anderen Phanerochaete.
Als voorbeeld voor de geslachtsnaam verbijstering heb ik me eventjes geconcentreerd op de
Warrige graskorstzwam (Laetisaria fuciformis). Ik wil niet zeggen dat dat de  goede is, maar dit bood houvast.

dat ding heeft de volgende namen gehad:
Synonymy:
Athelia fuciformis (Berk.) Burds., Trans. Br. mycol. Soc. 72(3): 422 (1979)
Corticium fuciforme (Berk.) Wakef., Trans. Br. mycol. Soc. 5(3): 481 (1917) [1916]
Epithele fuciformis (Berk.) Höhn. & Syd., Annls mycol. 4(6): 551 (1907)
Hypochnus fuciformis (Berk.) McAlpine, Annls mycol. 4(6): 549 (1907)
Isaria fuciformis Berk., J. Linn. Soc., Bot. 13: 175 (1872) [1873]
Isaria graminiperda var. fuciformis (Berk.) Cooke, Handb. Austral. fungi: 383 (1892)
Phanerochaete fuciformis (Berk.) Jülich, Persoonia 8(4): 434 (1976)
Xylaria fuciformis (Berk.) Sacc., Syll. fung. (Abellini) 1: 345 (1882)

Je snapt hem al.

Hoewel ik denk dat je Isaria dubia hebt gevonden, zou het ook heel goed  Laetisaria fuciformis kunnen zijn, en ik heb geen idee hoe je die twee uit elkaar houdt. In ieder geval heb ik de boeken niet om dat mee te doen.
Groet,
Jan

Roely

Poehee, dat is een portie onhandig! In het vogelrijk wordt ook nog wel eens wat vernoemd, maar dit slaat alles. Lastig om te communiceren lijkt me, zeker met buitenlanders.

Dank je wel in ieder geval voor het uitgebreide antwoord dat je hebt gegeven en de zoektocht die je hebt ondernomen. Het schimmelrijk lijkt een schimmenrijk.

Leve de duidelijke paddestoel die rood met witte stippen heet, maar dit harig monstertje wekte wel mijn nieuwsgierigheid. Misschien vinden we zijn naam nog eens JW!

groeten en dank,
Roely



xenion

Citaat van: Roely op februari 06, 2014, 12:44:45 PM
Leve de duidelijke paddestoel die rood met witte stippen heet, maar dit harig monstertje wekte wel mijn nieuwsgierigheid. Misschien vinden we zijn naam nog eens JW!
Ga ik het schimmelrijk nog wat schimmiger maken: die ene 'duidelijke' 'rood met witte stippen'-soort is eigenlijk een complex van meerdere soorten...
Groeten,
Martin

Rob Koelman

Citaat van: xenion op februari 06, 2014, 18:33:59 PMdie ene 'duidelijke' 'rood met witte stippen'-soort is eigenlijk een complex van meerdere soorten...

Interessant. Heb je een bron / literatuurverwijzing?

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

xenion

#15
Een erg technisch artikel: http://www.fs.fed.us/pnw/pubs/journals/pnw_2008_Geml001.pdf
Heb eerder al eens een minder technisch artikel met een mooie uitleg over hoe die splitsing is ontstaan gelezen, die probeer ik nog te vinden.


*edit, gevonden: http://www.lter.uaf.edu/pdf/1190_Geml_Laursen_2006.pdf
Groeten,
Martin

JW_2all

#16
Je hebt trekvogels en trekpaddenstoelen. Dit artikel van J. Geml e.o. verklaart wel iets in mijn ogen (Wegener, drijvende continenten, ex-landbrug Beringstraat)

Maar even terug naar de grond.  Ik heb de soort maar 1x gezien. En ik weet niet zeker of ik een foto ervan heb.
Ik had toen een digitale camera met floppies als opslagmedium. Ik kon per dag maar een beperkt aantal foto's maken. En foto's maken was toen minder gebruikelijk, vooral van soorten die alleen microscopisch determineerbaar waren. Dat had toch geen zin. Voor de vele aardtongen en koraalzwammen klopt dat ook.
Groet,
Jan

Roely

Dat het geen zin zou hebben om foto's te maken is kort door de bocht, en erg jammer voor de mensen die na hun kwamen en komen.
Welnu, het pad dat wij in de Kennemerduinen beliepen was volgestrooid met keutels, van de schapen die er lopen. Die lijken een voorkeur te hebben op paden hun darmen te legen (, maar ze lopen dwars door het gebied). De plek van de zwammetjes was daar een meter of wat vandaan. Konijnen zijn er ook genoeg. Ik heb zo'n clustertje zwammetjes opgepakt, maar ik zag niet dat er een keutel onder zat. Wat waarschijnlijk ook niks zegt. Ik had gewoon zo'n sponsje mee naar huis moeten nemen en toe moeten voegen aan de collectie gekkigheden die ik al heb.

Nouja, dan maar waargenomen zonder dat er een naam aan gegeven is. Het was gewoon opvallend.

Het artikel laat ik met jullie welnemen ongelezen, dat lijkt me voer voor mycologen.

Rob Koelman

Citaat van: xenion op februari 06, 2014, 19:36:27 PMEen erg technisch artikel: http://www.fs.fed.us/pnw/pubs/journals/pnw_2008_Geml001.pdf Heb eerder al eens een minder technisch artikel met een mooie uitleg over hoe die splitsing is ontstaan gelezen, die probeer ik nog te vinden.

*edit, gevonden: http://www.lter.uaf.edu/pdf/1190_Geml_Laursen_2006.pdf


Even in een paar minuten de artikelen 'gescand'. Als ik het goed heb begrepen bestaat de vliegenzwam wereldwijd uit tenminste drie clades / cryptische soorten die alleen door middel van DNA-onderzoek te onderscheiden zijn. In Europa komen daarvan twee voor. De ene clade is gebonden aan koudere klimaatsomstandigheden (subalpien en alpien) en de andere clade aan meer gematigde temperaturen. Daarvan uitgaande kan je verwachten dat er in Nederland slechts een soort voorkomt (die van de gematigde temperaturen) en hoeven wij ons in het veld niet druk te maken over de mogelijke aanwezigheid van meerdere, niet te onderscheiden soorten.

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

Roely

Kan een dergelijke conclusie niet aan het begin of einde van een artikel worden gezet? Dat zou handig zijn voor het overzicht, en voor mensen als ik.

Rob Koelman

#20
Citaat van: Roely op februari 07, 2014, 16:33:23 PMKan een dergelijke conclusie niet aan het begin of einde van een artikel worden gezet? Dat zou handig zijn voor het overzicht, en voor mensen als ik.

De vraagstelling in de artikelen gaat er over - als ik het goed begrijp tenminste; ik heb de artikelen slechts even heel snel doorgelezen - of de wereldwijd voorkomende soorten vliegenzwammen geografisch gescheiden voorkomen (slechts in beperkte mate) en wat het mechanisme achter het ontstaan van de verschillende soorten is (aanpassing aan verschillende klimaatomstandigheden). Ik heb dit samengevat vanuit de vraag of er in Nederland meerdere soorten vliegenzwammen zouden kunnen voorkomen (naar verwachting niet, maar voor een zekere antwoord op deze vraag zou ook Nederlands materiaal moeten worden geanalyseerd, dat is nu niet gebeurd).

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

grietaf

Citaat van: Roely op februari 07, 2014, 16:33:23 PM
Kan een dergelijke conclusie niet aan het begin of einde van een artikel worden gezet? Dat zou handig zijn voor het overzicht, en voor mensen als ik.
Ben het helemaal met je eens, Roely. er wordt veel te veel bijgesleept wat allang niet meer over jouw onderwerp gaat.
Grieta.

JW_2all

#22
Ik houd het op een onzekere Isaria dubia, of op een onbekende Isaria.
In beide gevallen gaat het om een soort die niet is opgenomen in waarneming, en dus niet te melden valt.
Groet,
Jan

Roely

Ander soort vraag dan hierover:
ik weet nog tamelijk exact waar de schimmels stonden/lagen. Komen schimmels weer terug op diezelfde plek, of is dat onzeker, alleen al omdat er niet noodzakelijkerwijs het goede substraat hoeft te liggen (gesteld dat de soort op keutels groeit)?

Roely

Jan, zou jij jouw foto kunnen posten?

JW_2all

#25
 :'( Ik kan de foto niet terug vinden. Ik heb mijn hele digitale archief doorgespit, en kan nu in theorie nog proberen of die op het originele medium staat of op een van de backups, maar dat heb ik er niet voor over.
;D Mijn fotografisch geheugen lijkt groter te zijn dan 1,5 terrabyte aan plaatjes.

:angel: Wat ik wel even kan doen is kijken in de synoniemenlijst:

Deze geeft dit aan:
Tilachlidium brachiatum (Batsch) Petch, in Ellis, Trans. Norfolk Norw. Nat. Soc. 15: 198 (1941)

synoniemen:
Clavaria brachiata Batsch, Elench. fung., cont. prim. (Halle): 233 (1786)
Isaria brachiata (Batsch) Schumach., Enum. pl. (Kjbenhavn) 2: 443 (1803)

In verspreidingsatlas.nl staan twee Isaria's: Isaria dubia en Isaria fuciformis (alias Laetisaria fuciformis (McAlpine) Burdsall)

:wrong: Die tweede is het niet, de eerste misschien.

:micro: En daar valt alleen met een microscoop achter te komen,
mits je de genoemde vakliteratuur kunt vinden.
Dus dat is in dit geval hopeloos.

:right: Als je hem volgend jaar opnieuw vindt, neem een stukje mee, en vraag een van de forum gebruikers om het uit te zoeken. Er is altijd wel iemand te vinden die dat nou net een leuke puzzel vindt.

Tot slot jouw vraag: komt de soort terug op dezelfde plaats?
Daar valt met zekerheid niets over te zeggen. Ja, op een zelfde soort plek, nee niet exact op die plaats (dus een paar meter meer naar links of naar rechts).

Ecologie en onderzoekbaarheid
- een parasitair levende soort (kan stand houden, en uitbreiden, plaag-soort) .
- gastheer: grasachtigen
- cyclische levensfase: circa 6 verschillende stadia,
  - alleen dit stadium (zwamvlok-stadium) is met het blote oog makkelijk te herkennen is
  - een van de andere (loep nodig) stadia vormt sporen.

Als je dus de zwamvlok oogst, dan kan iemand die opkweken in de vensterbank tot het stadium waarin sporen worden gevormd, mits je ook wat gras meeneemt......
Groet,
Jan

Roely

Als het het goed begrijp ga ik dus min of meer in dezelfde tijd (iets ervoor, iets erna, dus december, januari, evt februari) rond die plek op zoek naar de zwamvlok met substraat, en bied die aan op dit forum, zodat een vrijwilliger kan uitvinden welke soort het is. Bij andere weersomstandigheden wordt het waarschijnlijk moeilijk.
In wat voor stadium zou de zwam nu kunnen verkeren, een maand na de foto's?

Dank je Jan voor je uitgebreide behandeling van deze kwestie!

JW_2all

#27
Citaat van: Roely op februari 11, 2014, 10:28:47 AM
Dank je Jan voor je uitgebreide behandeling van deze kwestie!

Weet je wat het is: pure nieuwsgierigheid. Jij laat iets zien, bij mij gaat een luikje open. Een soort waarvan ik niets weet, behalve toevallig hoe hij eruit ziet. Dat is niet mijn stijl. Ik wil altijd weten hoe iets groeit, en waar, en wanneer, en waarom, en wat het daar doet. Op niet alle vragen heb ik antwoord gevonden. Wanneer bijvoorbeeld, weet ik nog niet. En welke grassoort er nou precies geparasiteerd wordt, weet ik ook nog niet, behalve dan dat gras een duinsoort van schraal grasland moet zijn.

En ik ga erop in omdat we op dat moment een gezamenlijk belang hebben. We willen het immers allebei weten? En ik ga erop in, omdat ik eigenlijk iets moet doen wat bovenaan mijn todo-lijstje staat, maar daar net even geen zin in heb. Het is dus ook typisch vlucht-gedrag dat ik zoveel tijd op het forum rondneus.
Groet,
Jan

Roely

Haha, dat ken ik  ;D
En ik ben er ook nieuwsgierig naar, terwijl ik verder over schimmels en paddestoelen weinig weet. Maar dit groeisel viel echt buiten het kader van mijn kennis, naar een onbekende paddestoel met hoed zou ik niet zo op zoek zijn gegaan denk ik.

En nu aan je werk! ;-)