Beste mensen,
even wat toelichting op de waarnemingen die door ondergetekende, samen met Jacob Poortstra en Aart van der Spoel, de afgelopen nacht gedaan zijn. Ik zal proberen dat puur feitelijk te brengen. De reden dat juist wij een gezamenlijke telactie deden is dat wij de BMP-a tellers zijn in het gebied waar de Kleinst Waterhoenen gemeld worden.
Wij waren ongeveer gelijktijdig met de melders van de 20/21 KW'en in het gebied aan het tellen (23 uur tot ongeveer 01.30 uur) en zijn hen ook tegen gekomen. Het gebied dat door ons (grotendeels met z'n drieën en later met z'n tweeën samen, om zeker te zijn van wat we hoorden) afgezocht is, omvat de hele Eelder-en Peizermaden ten noorden van de Noorddijk-Verlengde Boterdijk (zo'n 800 ha, maar lang niet allemaal geschikte habitat voor deze soort). In dit gebied vonden wij op twee locaties KW'en. Één was de bekende plek bij de Zanddijk, waar we 2 vogels hoorden roepen. Op een andere plek werden 5 vogels gehoord in een gebied dat langs een weg van ongeveer een kilometer lengte ligt. De vogels zaten hier op ongeveer gelijke afstanden van elkaar verspreid langs de weg, elk afzonderlijk duidelijk waar te nemen. Langs de Drentse Dijk werd nog 1 vogel gehoord, maar er kon niet uitgesloten worden dat dit één van de vogels van de Zanddijk was. Wij hebben verder nergens twijfelgevallen (dus roepen die óf heel ver weg klinken óf lijken op KW) gehoord.
Tot zover de feiten, ter informatie. Daarnaast kan nog gemeld worden dat we bij de Zanddijk gesproken hebben met Arnoud van den Berg, die daar geluidsopnamen maakte. Ook hij hoorde daar 2 roepende vogels, beide ten zuiden van de Zanddijk.
Uiteraard valt niet door jullie te controleren of wij het goed gehoord hebben, of dat er 3 (toegegeven, al wat oudere) vogelaars op pad zijn geweest wiens gehoor zodanig te wensen over laat dat ze het allemaal niet meer meekrijgen. En eigenlijk vind ik dat ook volkomen onbelangrijk. Iedereen mag geloven wat of wie hij/zij wil, of zelf komen luisteren uiteraard. En als het er dan toch 20 blijken te zijn, vind ik dat alleen maar mooi. Maar voor de 'discussie' lijkt het me goed dat jullie de juiste input hebben.
Groeten,
Wim van Boekel
p.s.: bovenstaande is geheel voor mijn rekening en op persoonlijke titel (dus niet namens JP en AvdS) geschreven