Kleinst Waterhoen Beulakerpolder Overijssel

Gestart door steenl, juni 05, 2011, 13:29:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

steenl

Gisteravond op pad gegaan voor Rallen. Mooi Porseleinhoen in de Weerribben,
In de Beulakerpolder een zingende Kleinst Waterhoen. Anderen hebben eind mei daar een afwijkende kikker gehoord. En twijfelen nu aan onze waarneming. Ons geluid zat apart gescheiden van de roepende kikkers. En zulke kikkers heb ik nog nooit gehoord. Maar kan natuurlijk altijd.
Bij mijn waarneming twee geluidsopname per telefoon toegevoegd.
Is het een Kleinst? Of toch echt een kikker.
http://waarneming.nl/waarneming/view/54907209
 
Groet,
Lennaert

Bas vd Burg

#1
Ik zou hier toch gewoon een Kleinst Waterhoen van maken. Misschien dat anderen (Herman?) het geluid kunnen analyseren (sonagram)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Ik geloof niet dat ik ernaar hoef te kijken om te zeggen dat het volgens mij een Kleinst Waterhoen is.

Herman van der Meer

Jaap Denee

Citaat van: steenl op juni 05, 2011, 13:29:15 PM
Gisteravond op pad gegaan voor Rallen. Mooi Porseleinhoen in de Weerribben,
In de Beulakerpolder een zingende Kleinst Waterhoen. Anderen hebben eind mei daar een afwijkende kikker gehoord. En twijfelen nu aan onze waarneming. Ons geluid zat apart gescheiden van de roepende kikkers. En zulke kikkers heb ik nog nooit gehoord. Maar kan natuurlijk altijd.
Bij mijn waarneming twee geluidsopname per telefoon toegevoegd.
Is het een Kleinst? Of toch echt een kikker.
http://waarneming.nl/waarneming/view/54907209
 
Groet,
Lennaert



Het enige dat ik zou kunnen opmerken is dat de ratel kort is en dat hij qua toonhoogte laag (of lager, hoe je wilt) begint en naar het einde van de ratel in toonhoogte oploopt. Bij een volledige ratel van een Kleinst waterhoen is de toonhoogte hoog-laag-hoog, maar lang niet altijd hoor je zo'n complete ratel... Dit lijkt mij verder qua klank en ritme (droog, juist kort, haast staccato) prima op Kleinst waterhoen te passen en niet op een amfibie.


Ongetwijfeld zijn er mensen die het geluid kunnen isoleren, er een sonagram van kunnen maken en een amfibie zwart op wit kunnen uitsluiten, maar het lijkt mij overbodig.


edit: en ik ben niet de enige, zie ik.


edit2: mogen we de opname van die "afwijkende kikker" even horen, a.u.b.?  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JohanvantBosch

Ik zou hier ook een Kleinst waterhoen van maken....

HansP

Ik heb inmiddels ook de geluidsbestanden ontvangen van de afwijkende kikker. Alleen: deze zijn groter dan 1 MB en dus niet bij mijn waarneming te uploaden. Iemand een handige (lees: zonder ingewikkeld downloads en programmas :rolleye: ) oplossing hiervoor?
Groet,
Hans Pohlmann

HPM

Citaat van: HansP op juni 05, 2011, 15:31:44 PM
Ik heb inmiddels ook de geluidsbestanden ontvangen van de afwijkende kikker. Alleen: deze zijn groter dan 1 MB en dus niet bij mijn waarneming te uploaden. Iemand een handige (lees: zonder ingewikkeld downloads en programmas :rolleye: ) oplossing hiervoor?

Zonder hulpprogramma is het niet mogelijk.
Herman van der Meer

Jaap Denee

Citaat van: HansP op juni 05, 2011, 15:31:44 PM
Ik heb inmiddels ook de geluidsbestanden ontvangen van de afwijkende kikker. Alleen: deze zijn groter dan 1 MB en dus niet bij mijn waarneming te uploaden. Iemand een handige (lees: zonder ingewikkeld downloads en programmas :rolleye: ) oplossing hiervoor?

Maar Hans, even om het simpel te houden: je hebt er toch geen ingewikkeld (hulp)programma voor nodig om ons te vertellen dat het geluid van de afwijkende kikker heel erg afwijkt van de zang van een Kleinst waterhoen?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

steenl

Nee, dat heeft Hans niet nodig. Maar ook dat geluid willen we graag met jullie delen.  :angel:
Dat gaat nu echter niet.
Wij zijn wel overtuigd dat ons geluid een ander geluid betreft dan het opgenomen geluid van de afwijkende kikker.
Nu de twijfelaars nog. Maar de comments op het topic bevestigen onze determinatie. Das mooi.

HPM

Citaat van: steenl op juni 05, 2011, 18:37:57 PM
Nee, dat heeft Hans niet nodig. Maar ook dat geluid willen we graag met jullie delen.  :angel:
Dat gaat nu echter niet.
Wij zijn wel overtuigd dat ons geluid een ander geluid betreft dan het opgenomen geluid van de afwijkende kikker.
Nu de twijfelaars nog. Maar de comments op het topic bevestigen onze determinatie. Das mooi.

Hier een spectrogram van een deel van een van jouw opnamen. Beter kan ik het niet maken. De onderste helft van het frequentiebereik is helemaal verstoord door de wind. De Groene kikkers zitten voornamelijk in een band ongeveer tussen 1500 en 2000. Vrijwel alles wat van het Kleinst Waterhoen rest zit daarboven.
Vergelijk geluid en spectrogram met deze opname: http://www.xeno-canto.org/europe/recording.php?XC=26599

Overigens zie ik net dat jullie waarnemingen zijn goedgekeurd.

Herman van der Meer

dupont

Hoi Herman.

Dank voor de digitalisering. Ziet er goed uit.

CiteerOverigens zie ik net dat jullie waarnemingen zijn goedgekeurd.
En daar doe je het natuurlijk voor. :P

Groet,
Lennaert
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

c_OOl

Ik was op 26 Mei reeds zeker van Kleinst waterhoen gelijk achter bruggetje met stuw, ik had wel mijn twijfels bij nummer 2 aan het eind bij de rode paaltjes
en dan een 50 a 100 meter naar links.
Waarom niet eerder gemeld is bekend, sommige dingen liggen nu eenmaal wat gevoelig bij SBB en Natuurmonumenten.
Ik vind het dan ook fijn dat jullie deze nu hard hebben gemaakt.
Groet Klaas,

JohanvantBosch

Citaat van: dupont op juni 05, 2011, 19:34:54 PM
Hoi Herman.

Dank voor de digitalisering. Ziet er goed uit.

CiteerOverigens zie ik net dat jullie waarnemingen zijn goedgekeurd.
En daar doe je het natuurlijk voor. :P

Groet,
Lennaert

Jongens, doen jullie niet té intiem zo met het uitwisselen van elkaars account  8)

HansP

#13
Herman, dank voor de moeite! Wordt zeer gewaardeerd! :duim:

Ik heb inmiddels ook de roepjes  bij mijn waarneming gezet, waarvan er twijfel is of het een kikker of een Kleinst is. Deze opnames zijn niet van mij en betreffen dus ook geen opnames van vannacht. Bij mijn waarneming staan nu 3 geluiden:

       
  • Bovenste: betreft het geluid van de kikker/KW op korte afstand, dat de andere waarnemer heeft doen twijfelen. Graag jullie specifieke reacties hierop, ook op de bijgevoegde beschrijving. (in lengte geknipt)
  • Middelste: Geluid dat is opgenomen op 25/26 mei en dat in eerste instantie als KW werd gedetermineerd. (in lengte geknipt)
  • Onderste: opname van mijzelf van afgelopen nacht
Zie http://waarneming.nl/waarneming/view/54908475

Ben heel benieuwd naar de reacties!

Gr, Hans
Groet,
Hans Pohlmann

Guus Peterse

Ik vraag me af op basis waarvan de bovenste opname als kikkers is gedetermineerd. Als dat bewezen kan worden, kunnen we alle geluidswaarnemingen van kleinst waterhoen wel weggooien. Voor mij zijn alle drie de opnamen van kleinst waterhoen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op juni 05, 2011, 21:53:04 PM
Ik vraag me af op basis waarvan de bovenste opname als kikkers is gedetermineerd. Als dat bewezen kan worden, kunnen we alle geluidswaarnemingen van kleinst waterhoen wel weggooien. Voor mij zijn alle drie de opnamen van kleinst waterhoen.

Mee eens. Mensen die hier een afwijkende kikker van willen maken zullen eerst maar eens met  een gelijkende geluidsopname moeten komen  waarvan het onomstotelijk vaststaat dat die van een een kikker is.
Herman van der Meer

Ben Gaxiola

Eens.


Je zou voor extra bevestiging ook een berichtje bij het amfibieënforum kunnen plaatsen.
Ben Gaxiola

dupont

Citaat van: JohanvantBosch op juni 05, 2011, 21:12:19 PM
Citaat van: dupont op juni 05, 2011, 19:34:54 PM
Hoi Herman.

Dank voor de digitalisering. Ziet er goed uit.

CiteerOverigens zie ik net dat jullie waarnemingen zijn goedgekeurd.
En daar doe je het natuurlijk voor. :P

Groet,
Lennaert

Jongens, doen jullie niet té intiem zo met het uitwisselen van elkaars account  8)

Tsjonge, Steen, stiekem achter mijn laptop tijdens het petit dinertje bij mij?!  ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Jaap Denee

Citaat van: dupont op juni 05, 2011, 23:07:02 PM
Citaat van: JohanvantBosch op juni 05, 2011, 21:12:19 PM
Citaat van: dupont op juni 05, 2011, 19:34:54 PM
Hoi Herman.

Dank voor de digitalisering. Ziet er goed uit.

CiteerOverigens zie ik net dat jullie waarnemingen zijn goedgekeurd.
En daar doe je het natuurlijk voor. :P

Groet,
Lennaert

Jongens, doen jullie niet té intiem zo met het uitwisselen van elkaars account  8)

Tsjonge, Steen, stiekem achter mijn laptop tijdens het petit dinertje bij mij?!  ;)


Wees blij dat hij alleen je laptop 'leent'.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Voor de volledigheid nogr een paar spectrogrammen ivm het vermeende kikkerprobleem.
De bovenste is uit de al eerder genoemde opname van Ruud van Beusekom. De middelste is de vermeende (afwijkende) kikker bij de waarneming van Hans. De onderste is de 'ratel' van een Groene Kikker van Dick Groenedijk. Ik denk dat die ratel eventueel voor verwarring met Kleinst Waterhoen zou kunnen zorgen, maar ik weet niet of de betwijfelaars dat geluid bedoelen of iets van een andere soort.
Merk op dat Kleinst Waterhoen veel hoger komt en ook een veel groter bereik heeft. Het scheelt meer dan een kilohertz. Kleinst Waterhoen is ook een stuk trager dan die Groene Kikker. De vermeende kikker lijkt mij duidelijk een Kleinst Waterhoen. Vooropgesteld natuurlijk dat het geluid van die Groene Kikker het bedoelde geluid is.
Wat mij betreft ligt het balletje nu bij de betwijfelaars.
Herman van der Meer

dupont

Herman,
Bedankt voor je uitzoekwerk, hulde!!
Wij wachten in spanning af wat er met het 'balletje' gaat gebeuren  ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

steenl

Iedereen en Herman in het bijzonder bedankt voor het meedenken.
Opvallend dat je met telefoonopnamen nog zoveel informatie kan verkrijgen.
Toch vaker geluiden opnemen.

Jaap Denee

Citaat van: HPM op juni 05, 2011, 23:48:00 PM
Voor de volledigheid nogr een paar spectrogrammen ivm het vermeende kikkerprobleem.
De bovenste is uit de al eerder genoemde opname van Ruud van Beusekom. De middelste is de vermeende (afwijkende) kikker bij de waarneming van Hans. De onderste is de 'ratel' van een Groene Kikker van Dick Groenedijk. Ik denk dat die ratel eventueel voor verwarring met Kleinst Waterhoen zou kunnen zorgen, maar ik weet niet of de betwijfelaars dat geluid bedoelen of iets van een andere soort.
Merk op dat Kleinst Waterhoen veel hoger komt en ook een veel groter bereik heeft. Het scheelt meer dan een kilohertz. Kleinst Waterhoen is ook een stuk trager dan die Groene Kikker. De vermeende kikker lijkt mij duidelijk een Kleinst Waterhoen. Vooropgesteld natuurlijk dat het geluid van die Groene Kikker het bedoelde geluid is.
Wat mij betreft ligt het balletje nu bij de betwijfelaars.

Mooi werk, Herman. Ik wil even kwijt dat ook ik je bijdragen met regelmaat zeer kan waarderen en dat er, ondanks een aantal zuurtjes  ;) , heel grappige en nu weer zeer waardevolle bij zitten.

Als het balletje nu volledig stil komt te liggen, jongens, moet je er gewoon nog een keer tegen aan schoppen. Via dit forum of anders liefst ongenuanceerd via de sms, dat schijnt een hoop los te maken. Of eigenlijk beter: bel elkaar gewoon eerst even op voordat je een sms stuurt, dan doe je het tenminste echt verstandig (maar dat hoef ik jullie niet uit te leggen).
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Citaat van: Jaap Denee op juni 06, 2011, 11:08:59 AM

Mooi werk, Herman. Ik wil even kwijt dat ook ik je bijdragen met regelmaat zeer kan waarderen en dat er, ondanks een aantal zuurtjes  ;) , heel grappige en nu weer zeer waardevolle bij zitten.
[...]

OK. Na een paar zuurtjes is dat goed om te horen.


Herman van der Meer

HPM

Citaat van: steenl op juni 06, 2011, 10:30:29 AM
Iedereen en Herman in het bijzonder bedankt voor het meedenken.
Opvallend dat je met telefoonopnamen nog zoveel informatie kan verkrijgen.
Toch vaker geluiden opnemen.

Omdat telefoons eigenlijk alleen voor de menselijke stem zijn bedoeld zijn ze niet goed in de hogere frequenties waar de meest vogels zitten. Ze hebben een heel beperkt bereik en wat ze wel aan hogere frequenties pakken is dan meestal vervormd. Maar dit soort lage geluiden gaan redelijk, vooral als je dichtbij genoeg ben en zorgt dat je hem een beetje uit de wind houdt.
Herman van der Meer

HansP

Zojuist nog even uitgebreid getelefoneerd met de twijfelaar: die is ook om! Hij was onvoldoende op de hoogte van de 'golf' die een KW in een sonogram laat zien, zoals perfect weergegeven op Xeno canto (opname Ruud van Beusekom). Determinatie als KW is daarmee door iedereen aanvaard.

ik wil iedereen, en met name Herman van der Meer, zeer hartelijk danken voor de inbreng. Dit is toch weer een leerzame ervaringe gebleken!
gr, Hans
Groet,
Hans Pohlmann

HPM

Het lijkt me handig om bij je waarneming een verwijzing naar deze discussie te zetten. Als je er behoefte aan hebt mag je ook het spectrogram bijvoegen.

Herman van der Meer