Steun Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, september 10, 2010, 08:15:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op september 23, 2013, 18:40:12 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 23, 2013, 15:57:03 PM
Citaat van: hiskodevries op september 23, 2013, 15:51:25 PM
Dat heeft in 14 dagen tijd 938 euro opgebracht !!!
Persoonlijk vind ik dat erg teleurstellend.

Da's om te janken! (Nederland weer eens op zijn best  :P ).

Bart & Hisko: Wat had je verwacht?

Heus geen 150 K maar toch wel een groter percentage aan mensen die zich betrokken voelen. Ik vrees dat het hier op uit gaat draaien (bijlage).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Waarom denk je dat ze zich niet betrokken voelen?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op september 23, 2013, 19:18:49 PM
Waarom denk je dat ze zich niet betrokken voelen?

Uit de bijna 12.000 gretige actieve gebruikers van waarneming komt na dringende oproep 938 eypo tevoorschijn in 14 dagen. Het boeit echt helemaal niemand op de een of andere manier. (Als iedereen nou gewoon 15 eypo per jaar voor zijn abonnement betaalt [geen geld!] is alles opgelost maar dat kan er blijkbaar niet af naast de svarowski...  :P
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Douwe van der Ploeg

Ik kan alleen voor mezelf spreken, en mij boeit het zeker wel. Echter, 15 euro kan ik gewoon niet missen (ik heb dan ook geen Swarovski). Ik probeer wel andere nuttige dingen voor waarneming.nl te doen, door bijv. soorten toe te voegen en families te ordenen ;)
Douwe van der Ploeg

Botervlieg

Wie zegt dat iedereen de afbeelding gezien heeft?

Waardoor hadden mensen enthousiast moeten raken om geld te geven?
Of waardoor hadden mensen overtuigd moeten raken van de noodzaak om geld te geven?


Ik vind bijna 1000 euro persoonlijk best veel geld voor dat ene vierkantje met een weinig zeggende tekst erop en als je er op klikt een niet (erg) motiverende tekst.


Misschien willen/kunnen jullie een topic starten waarin je de leden wat om hulp vraagt bij het maken van zo'n donatie-plaatje.
Misschien heeft iemand anders een goed idee voor een pakkende tekst o.i.d. 
Zowel op het plaatje, als op de pagina "erachter".


Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op september 23, 2013, 20:49:12 PM
Wie zegt dat iedereen de afbeelding gezien heeft?

Waardoor hadden mensen enthousiast moeten raken om geld te geven?
Of waardoor hadden mensen overtuigd moeten raken van de noodzaak om geld te geven?


Ik vind bijna 1000 euro persoonlijk best veel geld voor dat ene vierkantje met een weinig zeggende tekst erop en als je er op klikt een niet (erg) motiverende tekst.


Misschien willen/kunnen jullie een topic starten waarin je de leden wat om hulp vraagt bij het maken van zo'n donatie-plaatje.
Misschien heeft iemand anders een goed idee voor een pakkende tekst o.i.d. 
Zowel op het plaatje, als op de pagina "erachter".

Oh, het kan volgens mij heel makkelijk allemaal veel wervender en meer confronterend... Maar dat is een commerciële drempel waar we gezamenlijk overheen moeten en die wordt op de een of andere manier zolang mogelijk uitgesteld... (te lang naar mijn idee...).

De Vara heeft wel een goeie de laatste tijd; primetime-programma's zogenaamd opstarten en dan plots onderbreken. (Zie ik elke donderdag als ik zit te wachten op 2 voor 12). Na korte stilte volgt dan de boodschap; "dat wilt u toch niet missen?". Daarna volgt de echte start van het programma pas. Keigoed! (Maar dat is tv, geen internet). (Qua inslag wel een equivalent voor te bedenken).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Persoonlijk vind ik "confronterend" niet direct nodig en gezien de houding van waarneming (zoals ik die ervaar) denk ik zelfs dat dat schadelijk zou kunnen zijn voor waarneming.

Maar wervender en/of enthousiaster etc dat lijkt me de moeite waard.

En nee, ik geef geen garanties.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op september 23, 2013, 21:16:19 PM
Persoonlijk vind ik "confronterend" niet direct nodig en gezien de houding van waarneming (zoals ik die ervaar) denk ik zelfs dat dat schadelijk zou kunnen zijn voor waarneming.

Is dat een "gevoel" of kun je omschrijven waarom dat schadelijk zou kunnen zijn? (Vond je deze vraag trouwens confronterend?  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 23, 2013, 21:26:32 PM
Citaat van: M. Baltus op september 23, 2013, 21:16:19 PM
Persoonlijk vind ik "confronterend" niet direct nodig en gezien de houding van waarneming (zoals ik die ervaar) denk ik zelfs dat dat schadelijk zou kunnen zijn voor waarneming.

Is dat een "gevoel" of kun je omschrijven waarom dat schadelijk zou kunnen zijn? (Vond je deze vraag trouwens confronterend?  ;) ).

Nee ik vind je vraag niet confronterend omdat je een open vraag stelt, waar je mij open de kans geeft om mijn reactie te geven en waaruit (b)lijkt dat je bereid bent om te luisteren.

Ik ben zelf lid van waarneming. Ik ken andere leden van waarneming. Ik heb (door NiH) te maken met een groep (mogelijk) nieuwe gebruikers. Ik ken mensen die waarneming niet willen gebruiken. Ik ken mensen die gestopt zijn met het gebruiken van waarneming. En daarnaast lees ik veel mee op het forum.

Ik heb van meerdere van mensen meningen en ervaringen gehoord (of meegemaakt), die niet erg positief zijn. Ik heb persoonlijk de indruk dat waarneming niet zo'n goede naam heeft. Dat steeds meer mensen teleurgesteld zijn of raken in de houding & sfeer op/van waarneming.nl

Ik denk dat als waarneming op een confronterende manier zou proberen geld binnen te halen, dat dat dan onvoldoende of niet zal lukken en daarnaast voor diverse mensen een duwtje in de verkeerde richting kan zijn. Dat dat voor hen de druppel kan zijn om te zeggen: Bekijk het maar.

Maar ik kan het mis hebben.

Dit is op dit moment mijn persoonlijke visie n.a.v. informatie die mij bereikt.

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 23, 2013, 19:24:50 PM
Citaat van: M. Baltus op september 23, 2013, 19:18:49 PM
Waarom denk je dat ze zich niet betrokken voelen?

Uit de bijna 12.000 gretige actieve gebruikers van waarneming komt na dringende oproep 938 eypo tevoorschijn in 14 dagen. Het boeit echt helemaal niemand op de een of andere manier. (Als iedereen nou gewoon 15 eypo per jaar voor zijn abonnement betaalt [geen geld!] is alles opgelost maar dat kan er blijkbaar niet af naast de svarowski...  :P

Ik heb een meer dan 20 jaar oude Bauch & Lomb die ik graag zou vervangen maar ik ben bang dat ik het er de rest van mijn leven mee zal moeten doen. (Tenzij ik 938 euro per 14 dagen zou krijgen.)
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

#40
Citaat van: HPM op september 23, 2013, 21:57:02 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 23, 2013, 19:24:50 PM
Citaat van: M. Baltus op september 23, 2013, 19:18:49 PM
Waarom denk je dat ze zich niet betrokken voelen?

Uit de bijna 12.000 gretige actieve gebruikers van waarneming komt na dringende oproep 938 eypo tevoorschijn in 14 dagen. Het boeit echt helemaal niemand op de een of andere manier. (Als iedereen nou gewoon 15 eypo per jaar voor zijn abonnement betaalt [geen geld!] is alles opgelost maar dat kan er blijkbaar niet af naast de svarowski...  :P

Ik heb een meer dan 20 jaar oude Bauch & Lomb die ik graag zou vervangen maar ik ben bang dat ik het er de rest van mijn leven mee zal moeten doen. (Tenzij ik 938 euro per 14 dagen zou krijgen.)

Maar stel nou dat je het aanbod krijgt om afstand te doen van het waarneming-forum in ruil voor € 15,- per jaar op je spaarrekening voor een nieuwe svarow? Wat zou je dan kiezen?  :rolleyes:

(Voor het geval je dit heel erg hypothetisch zou vinden... geef me je rekeningnummer en dan proberen we het een jaartje ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Bart, je moet bij dit soort dingen niet altijd zo vanuit jezelf redeneren.

Herman van der Meer

hiskodevries

houden we de discussie on topic
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 23, 2013, 22:30:17 PM
Maar stel nou dat je het aanbod krijgt om afstand te doen van het waarneming-forum in ruil voor € 15,- per jaar op je spaarrekening voor een nieuwe svarow? Wat zou je dan kiezen?  ::)

Dan zou ik slechts ongeveer 170 jaar moeten sparen voor die nieuwe swaro :P

Citaat van: hiskodevries op september 24, 2013, 09:12:48 AM
houden we de discussie on topic

Ja meneer!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op september 24, 2013, 09:02:53 AM
Bart, je moet bij dit soort dingen niet altijd zo vanuit jezelf redeneren.

Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat € 1,25 per maand geen geld is voor zo'n kostelijk abonnement. Een los doordeweeks nummer van een dagblad kost hetzelfde en daar heb je maar een paar uur plezier van. Ik heb er in elk geval geen moeite mee om er € 15,- per jaar voor te betalen, ondanks dat het mij de laatste tijd financieel ook behoorlijk tegenzit.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op september 23, 2013, 21:43:43 PM
Ik denk dat als waarneming op een confronterende manier zou proberen geld binnen te halen, dat dat dan onvoldoende of niet zal lukken en daarnaast voor diverse mensen een duwtje in de verkeerde richting kan zijn. Dat dat voor hen de druppel kan zijn om te zeggen: Bekijk het maar.

Als waarneming helemaal niets probeert gaat de stekker eruit... Dat lijkt me een groter probleem dan het slinken van de groep actieve gebruikers (waar overigens helemaal geen sprake van is).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op september 23, 2013, 21:43:43 PM
Ik ben zelf lid van waarneming.

Dit vind ik nou eens een positief uitgangspunt!  :duim: -> je account en je gebruik van waarneming beschouwen als een lidmaatschap. Als iedereen dat nou eens deed...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Melchior van Tweel

Misschien zouden we ook eens na moeten denken wat de meerwaarde is van een betaald abonnement. Meer opties ofzo. Ik zeg niet dat ik daar voor ben, maar ik zou die discussie wel eens willen voeren. Dus gratis werd met basis opties en betaald met pluspakket.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Melchior van Tweel op september 24, 2013, 11:08:01 AM
Misschien zouden we ook eens na moeten denken wat de meerwaarde is van een betaald abonnement. Meer opties ofzo. Ik zeg niet dat ik daar voor ben, maar ik zou die discussie wel eens willen voeren. Dus gratis werd met basis opties en betaald met pluspakket.

Daar heb ik ook al eens aan gedacht maar hoe regel je dat administratief? -> vind daar maar eens een vrijwillige admin voor. Of zou zoiets ook geautomatiseerd kunnen?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

SlechtValk

#49
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 24, 2013, 11:22:52 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op september 24, 2013, 11:08:01 AM
Misschien zouden we ook eens na moeten denken wat de meerwaarde is van een betaald abonnement. Meer opties ofzo. Ik zeg niet dat ik daar voor ben, maar ik zou die discussie wel eens willen voeren. Dus gratis werd met basis opties en betaald met pluspakket.

Daar heb ik ook al eens aan gedacht maar hoe regel je dat administratief? -> vind daar maar eens een vrijwillige admin voor. Of zou zoiets ook geautomatiseerd kunnen?

Bij iets dergelijks zit er altijd een controle element, wat volgens mij moeilijk geautomatiseerd kan worden. Er moet een inschrijvingsprocedure gevolgd worden (en gemaakt) en gecontroleerd, er moet gecontroleerd worden of er daadwerkelijk betaald is, wanbetalers moeten geweerd/gemaand worden, er moet iemand zijn die (gegarandeerd wel eens optredende) fouten (in bijvoorbeeld betaling e.d.) kan afhandelen en last but not least, er moet voldaan worden aan bepaalde privecyvoorwaarden (wet bescherming persoonsgegevens) en beveiliging waarvan ik betwijfel of waarneming.nl daar op dit moment al aan voldoet.

En tot slot is er natuurlijk nog de vraag welke functies je dan zoal betaald zou willen maken... en hier ben ik eigenlijk nog het meest huiverig voor, zeker als ik naar bijvoorbeeld het systeem van dba kijk (alhoewel dat tegenwordig geloof ik weer een stuk opener is voor niet-leden).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 24, 2013, 10:26:48 AM
Citaat van: M. Baltus op september 23, 2013, 21:43:43 PM
Ik denk dat als waarneming op een confronterende manier zou proberen geld binnen te halen, dat dat dan onvoldoende of niet zal lukken en daarnaast voor diverse mensen een duwtje in de verkeerde richting kan zijn. Dat dat voor hen de druppel kan zijn om te zeggen: Bekijk het maar.

Als waarneming helemaal niets probeert gaat de stekker eruit... Dat lijkt me een groter probleem dan het slinken van de groep actieve gebruikers (waar overigens helemaal geen sprake van is).

Bart, waar baseert jij op dat de groep actieve gebruikers niet slinkt? Ja er komen gerust nieuwe gebruikers bij, maar er gaan ook wel degelijk heel belangrijke waarnemers weg.

Maar ach. Je reactie is eigenlijk precies een voorbeeld / bevestiging van wat ik schreef over houding & sfeer op waarneming.

Succes er verder mee.

HPM

Citaat van: Melchior van Tweel op september 24, 2013, 11:08:01 AM
Misschien zouden we ook eens na moeten denken wat de meerwaarde is van een betaald abonnement. Meer opties ofzo. Ik zeg niet dat ik daar voor ben, maar ik zou die discussie wel eens willen voeren. Dus gratis werd met basis opties en betaald met pluspakket.

Daar is eerder al uitgebreid over gediscussieerd.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 24, 2013, 10:40:17 AM
Citaat van: M. Baltus op september 23, 2013, 21:43:43 PM
Ik ben zelf lid van waarneming.

Dit vind ik nou eens een positief uitgangspunt!  :duim: -> je account en je gebruik van waarneming beschouwen als een lidmaatschap. Als iedereen dat nou eens deed...

Bart, wil je dat wat ik zeg niet uit zijn verband rukken? Ik heb een account, dus ik ben lid. Meer niet.

Botervlieg

Citaat van: HPM op september 24, 2013, 11:55:56 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op september 24, 2013, 11:08:01 AM
Misschien zouden we ook eens na moeten denken wat de meerwaarde is van een betaald abonnement. Meer opties ofzo. Ik zeg niet dat ik daar voor ben, maar ik zou die discussie wel eens willen voeren. Dus gratis werd met basis opties en betaald met pluspakket.

Daar is eerder al uitgebreid over gediscussieerd.

Inderdaad. En euhm waarom moeten leden betalen? Wij werken allemaal gratis voor waarneming. Zowel waarnemers als admins werken gratis voor waarneming. Dat is ook een veel gehoord argument waarom waarnemers niet willen betalen/doneren. Ik werk o.a. in de kinderopvang, maar ik ga dan ook mijn baas niet betalen om daar te mogen werken. Vrijwillig doneren is prima natuurlijk, maar verplicht lijkt mij geen goed idee.

Groetjes, Marleen.

HPM

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op september 24, 2013, 11:51:36 AM

A Bart, waar baseert jij op dat de groep actieve gebruikers niet slinkt? Ja er komen gerust nieuwe gebruikers bij, maar er gaan ook wel degelijk heel belangrijke waarnemers weg.

B Maar ach. Je reactie is eigenlijk precies een voorbeeld / bevestiging van wat ik schreef over houding & sfeer op waarneming.
Succes er verder mee.


A Zie de kolom "cijfers per jaar" van onder naar boven (en 2013 is nog lang niet om): http://waarneming.nl/statistiek.php

B is een hele vette paradox...  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Mensen, als we hier gaan lopen hakkentakken op elkaar dan gaat dit onderwerp snel op slot.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Hoewel ik denk dat de conclusie uit eerdere discussies (dat de donatiebereidheid te klein is om kostendekkend te zijn) correct is, denk ik ook dat op dit punt nog lang niet het onderste uit de kan gehaald is, zonder dat het storend wordt.

We moeten vooral niet vergeten dat met uitzondering van een selecte groep actieve gebruikers, de overgrote meerderheid helemaal niet zo vaak op het forum komt, en daardoor helemaal niet zo goed op de hoogte is van de financiele moeilijkheden waarin waarneming.nl zich bevind/drijgt te begeven.

Ik sprak enkele mensen die de "t-shirt steunactie" wel degelijk gezien hadden, maar totaal niet begrepen hadden dat dit een actie was omdat de financiele situatie toch wel peniebel leek te gaan worden (en belangrijker, toen ze hiervan op de hoogte waren al meer donatiebereid waren!).

Het viel mij ook op dat veel mensen niet veel meer van de homepage zien dan de tabel met zeldzame soorten (dus het nieuws wat daaronder staat nauwelijks aandacht schenken en ik moet bekennen dat ik daar ook wel enigzins onder val). Misschien kan hier, op een slimme manier, designtechnisch nog verbeteringen behaald worden (ik denk bijvoorbeeld aan het af en toe plaatsen van een enkel belangrijk nieuwsitem BOVEN de tabel met waarnemingen).

Ook denk ik dat het meer inzichtelijk maken van de kosten (zoals bijvoorbeeld bij de statistieken, meer technische gegevens zoals hoeveel servers etc. ervoor nodig zijn, hoeveel manuren eraan besteed worden en belangrijkste natuurlijk hoeveel de boel nou werkelijk kost), mensen meer met de neus op de feiten drukt en daardoor donatiebereidheid zou kunnen verhogen.
Tot slot denk ik dat de optie om toch (zeer selectief) reclame plaatsen te verkopen op de site, toch zeer serieus overwogen moet worden, hierbij zou wel goed gekeken moeten worden welke reclame passend is, want google zijn ad gedoe lijkt me daar om veel redenen niet erg geschikt voor (denk bijv. aan de mogelijkheid dat er allerlei jacht gerelateerde advertenties zouden kunnen verschijnen, of verzekerings- of autoreclames bij verkeersslachtoffers) (al ben ik niet helemaal op de hoogte van de mogelijkheden voor het selecteren en uitsluite van bepaalde types reclame bij google).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Melchior van Tweel

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 24, 2013, 11:22:52 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op september 24, 2013, 11:08:01 AM
Misschien zouden we ook eens na moeten denken wat de meerwaarde is van een betaald abonnement. Meer opties ofzo. Ik zeg niet dat ik daar voor ben, maar ik zou die discussie wel eens willen voeren. Dus gratis werd met basis opties en betaald met pluspakket.

Daar heb ik ook al eens aan gedacht maar hoe regel je dat administratief? -> vind daar maar eens een vrijwillige admin voor. Of zou zoiets ook geautomatiseerd kunnen?
Er zijn allerlei site waarbij dat zo is, dus ik neem aan dat dat geautomatiseerd kan
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Citaat van: HPM op september 24, 2013, 11:55:56 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op september 24, 2013, 11:08:01 AM
Misschien zouden we ook eens na moeten denken wat de meerwaarde is van een betaald abonnement. Meer opties ofzo. Ik zeg niet dat ik daar voor ben, maar ik zou die discussie wel eens willen voeren. Dus gratis werd met basis opties en betaald met pluspakket.

Daar is eerder al uitgebreid over gediscussieerd.
Das waar, maar is nu wel heel actueel geworden, daarom wil ik de discussie nogeens openen. Als anderen het daar tenminste mee eens zijn. Overigens kan de conclusief nog steeds zijn dat we het niet willen
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl