Reclame op Waarneming.nl

Gestart door Dylan, september 27, 2011, 11:57:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan

Waarneming.nl heeft altijd zonder reclame gefunctioneerd. Regelmatig worden we benaderd door partijen die Waarneming.nl zouden willen steunen in ruil voor advertentieruimte. Dat zou de ontwikkeling en de groei van Waarneming.nl ten goede komen. Momenteel moet er elk jaar geld bij, en acties om gebruikers om ondersteuning te vragen hebben een zeer beperkt resultaat gehad.


Vraag:
Hoe zouden jullie het als gebruikers vinden als er advertenties op Waarneming.nl kwamen?
Voordelen zijn helder (meer inkomsten zonder te hoeven "bedelen" bij gebruikers.
Nadelen?
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Melchior van Tweel

Hallo Dylan,
Wat mij betreft geen bezwaar, maar dan wel advertenties waar we ook wat aan hebben (verrekijkers, natuurreizen, boeken) en dus lever geen wasmiddelen, auto's etc.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Margreet Kwh

Ik vind het een verademing dat er geen advertenties staan op waarneming.nl
Maar ik realiseer me dat dat een weelde is die wellicht niet lang kan duren.
Als er advertenties moeten komen, dan natuur-gerelateerd en zonder gevaar van belangenverstrengeling.
Maar liever niet!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Ik denk dat het in zijn algemeenheid verstandig is voor Waarneming om zich wat commerciëler op te stellen, dat zal de ontwikkeling in een stroomversnelling brengen (-> als er meer binnenkomt kan er ook een ledenadministratie gevoerd worden en zodra die er is komt er nog meer geld binnen [herinneringen aan jaarlijkse contributie bijvoorbeeld zoals Greenpeace en Natuurmonumenten dat ook doen]). Ik heb geen moeite met adv's en gesponsorde items/links, zolang ze maar niet dominant zijn op de feitelijke inhoud en niet in strijd zijn met natuurbelang. Persoonlijk vind ik de aanpak van http://www.naturgucker.de/natur.dll/EXEC wel goed -> 1 afgebakende advertentieruimte op de homepage en de volgpagina's maar deze delen met meerdere adverteerders die dan afgewisseld worden.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Even voor het perspectief.
We zijn benaderd door google ads welke becijferde dat op grond van de bezoekersaantallen van wrn.nl een bedrag met 5 nullen mogelijk moet zijn.
Dan is ook nog enige invloed mogelijk welke reclames wel en niet ( b.v. geen recept van gebraden eend naast de waarnemingen van de Wilde Eend)
Om dit via donatie`s binnen te halen hebben we nog een heeeeele lange weg te gaan (ongeveer 5000 euro totnutoe)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Ik hou het ook liever zo sympatiek advertentieloos als het is maar als het moet dan natuurgericht en zo min mogelijk. Ik word niet goed als ik bijvoorbeeld op Lauwersmeer.com kom.
Maar als er reclame komt zal ik er Adblock e.d. wel op loslaten.
Herman van der Meer

Dylan

Citaat van: HPM op september 27, 2011, 13:09:44 PM
Maar als er reclame komt zal ik er Adblock e.d. wel op loslaten.


Dat staat iedereen natuurlijk altijd vrij.

Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

HPM

Citaat van: Dylan op september 27, 2011, 13:10:33 PM
Citaat van: HPM op september 27, 2011, 13:09:44 PM
Maar als er reclame komt zal ik er Adblock e.d. wel op loslaten.

Dat staat iedereen natuurlijk altijd vrij.

Blij te horen want er zijn sites die beginnen te mekkeren als ze zien dat je adblockers gebruikt.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op september 27, 2011, 13:09:23 PM
een bedrag met 5 nullen mogelijk moet zijn.

Meteen toehappen en het aantal afhakers (wat volgens mij heus wel beperkt blijft) als (tijdelijke) "collateral damage" beschouwen. Zo'n injectie komt de ontwikkeling ten goede en verdere ontwikkeling (gebruiksgemak en mogelijkheden) van de site zal over langere termijn het ledental doen groeien.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Dylan op september 27, 2011, 11:57:30 AM
Momenteel moet er elk jaar geld bij, en acties om gebruikers om ondersteuning te vragen hebben een zeer beperkt resultaat gehad.

Waarom maak je geen Poll op de homepage waarbij je eerst uitlegt dat er gewoonweg iets moet gebeuren om de toekomst, het beheer en verdere ontwikkeling van Waarneming veilig te stellen en dat dat gewoon niet lukt met geleur en gebedel onder de (veelal gratis) gebruikers.
(Ik vind trouwens zelfs dat alle niet-studerende gebruikers van 18 jaar en ouder eigenlijk verplicht contributie moeten betalen).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

peterlindenburg

#10
Hoeveel geld heeft waarneming.nl op jaarbasis eigenlijk nodig? Een bedrag met 5 nullen is misschien wat veel toch?
Er is een tijd geleden een oproep geweest tot doneren, waaraan ik braaf gehoor heb gegeven. Ik heb eigenlijk nog nooit terugkoppeling gehad, niet eens een bedankje, maar ook niet waar het geld terecht komt en wat er concreet mee gebeurt. Ik heb het volste vertrouwen in de mensen hier, dus ik maar me daar persoonlijk niet druk om. Ik vraag me wel af of het werven van donateurs goed is aangepakt. Stel dat je 1000 donateurs weet te werven, die ieder 10 euro per jaar doneren, heb je dan genoeg aan de tienduizend euro die dat heeft opgeleverd?
Kun je niet een 'donate' button op de homepagina aanmaken en ook een graadmeter voor hoeveel er al binnen is?


Mijn mening over reclame: ik heb er een uitgesproken hekel aan en hoop dat het niet zover komt. Ik vind de nadelen dat je het overal maar dan ook overal tegenkomt. Wie weet speelt het onbewust zelfs een rol in het feit dat ik altijd de natuur opzoek om te ontspannen, weg van de beschaving, de herrie...


groeten Peter

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 27, 2011, 13:29:21 PM
Citaat van: Dylan op september 27, 2011, 11:57:30 AM
Momenteel moet er elk jaar geld bij, en acties om gebruikers om ondersteuning te vragen hebben een zeer beperkt resultaat gehad.

Waarom maak je geen Poll op de homepage waarbij je eerst uitlegt dat er gewoonweg iets moet gebeuren om de toekomst, het beheer en verdere ontwikkeling van Waarneming veilig te stellen en dat dat gewoon niet lukt met geleur en gebedel onder de (veelal gratis) gebruikers.
(Ik vind trouwens zelfs dat alle niet-studerende gebruikers van 18 jaar en ouder eigenlijk verplicht contributie moeten betalen).

Ja en dat ze hun gegevens verplicht moeten afstaan aan de NDFF, waar ze ook nog een keer moeten betalen om hun eigen gegevens te mogen zien.

Maar ik ben het dus helemaal niet met je eens. We hebben het daar eerder over gehad. Als mensen hadden moeten betalen voor Waarneming dan was Waarneming nu niet zo aantrekkelijk geweest voor Google.
En als het om dergelijke hoge reclame-inkomsten gaat dan zie ik helemaal geen reden meer om toegangskaartjes te gaan verkopen aan mensen die zich dat misschien helemaal niet kunnen veroorloven.

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: peterlindenburg op september 27, 2011, 13:38:12 PM
Hoeveel geld heeft waarneming.nl op jaarbasis eigenlijk nodig? Een bedrag met 5 nullen is misschien wat veel toch?
Er is een tijd geleden een oproep geweest tot doneren, waaraan ik braaf gehoor heb gegeven. Ik heb eigenlijk nog nooit terugkoppeling gehad, niet eens een bedankje, maar ook niet waar het geld terecht komt en wat er concreet mee gebeurt. Ik heb het volste vertrouwen in de mensen hier, dus ik maar me daar persoonlijk niet druk om. Ik vraag me wel af of het werven van donateurs goed is aangepakt. Stel dat je 1000 donateurs weet te werven, die ieder 10 euro per jaar doneren, heb je dan genoeg aan de tienduizend euro die dat heeft opgeleverd?
Kun je niet een 'donate' button op de homepagina aanmaken en ook een graadmeter voor hoeveel er al binnen is?


Mijn mening over reclame: ik heb er een uitgesproken hekel aan en hoop dat het niet zover komt. Ik vind de nadelen dat je het overal maar dan ook overal tegenkomt. Wie weet speelt het onbewust zelfs een rol in het feit dat ik altijd de natuur opzoek om te ontspannen, weg van de beschaving, de herrie...


groeten Peter

Een bedrag met 5 nullen kan 10.000 eypo zijn maar ook 99.999. Ik denk dat uitblijven van reactie op jouw donatie te maken heeft met het ontbreken van zoiets als een ledenadministratie (kost geld).
En kijk eens naar de bijlage. Is dat nu werkelijk echt zo hinderlijk???
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

peterlindenburg

Bij een bedrag met 5 nullen denk ik aan minimaal honderdduizend euro, is dan niet wat Hisko bedoelt?
En het bijhouden van een ledenadministratie zou toch niet moeilijk zijn voor een site die van de databases aan elkaar hangt ;)
En wat betreft de bijlage van Bart, ja, ik vind dat echt hinderlijk


groet Peter

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op september 27, 2011, 13:41:11 PM
En als het om dergelijke hoge reclame-inkomsten gaat dan zie ik helemaal geen reden meer om toegangskaartjes te gaan verkopen aan mensen die zich dat misschien helemaal niet kunnen veroorloven.

Dat ben ik dus helemaal met jou eens! Het is gewoon het een of het ander. En met het een blijkt het niet te lukken, dus... Gesponsorde links/adv's vind ik gewoonweg de simpelste oplossing om Waarneming veilig te stellen voor iedereen die zich dat eigenlijk niet kan permitteren. Als je aan het einde van elke maand niets hebt is € 15,- op jaarbasis immers al veel geld.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Er is nogal wat verschil tussen de verschillende reclames. Tekstlinkjes, statische plaatjes of bewegende banners maakt nogal uit.

Mijn mening: gerichte en niet-bewegende reclame is voor mij geen probleem. Het voorbeeld van Bart vind ik bijvoorbeeld geen enkel probleem.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Botervlieg

Het beste lijkt mij als waarneming zelf eerst beter gaat werken, ook mbt donateurs enzo.
Want nu wordt er gezegd van er is te weinig, maar ik vind dat niet vreemd als ik lees wat er aan gedaan wordt: vrijwel niets. Mensen krijgen niet eens reactie. En zoals ik wel eens eerder heb gemeld heb ik wel eens een geld inzamel aanbod gedaan en die werd zelfs afgewezen. Niet omdat ik steeds oude koeien uit de sloot wil halen maar ik zou het beter vinden als daar aan gewerkt wordt ipv reclame op de site.

Ik heb nog niets gedoneerd, ik ben studerend en heb het niet heel breed, maar ik heb het er nu ook minder voor over door de negatieve reacties hier op het forum over het doneren. Als je een poll maakt, neem dat er dan zeker in mee! (Of mensen minder/niet doneren door de negatieve reacties over het doneren op het forum en het feit dat je er totaal geen reactie/bedankje over krijgt)
Meer openheid en duidelijkheid over inkomsten en uitgaven zou denk ik ook kunnen helpen. (misschien ook voor in de poll "zou u wel/meer doneren als er meer openheid is..."

Jullie zijn zelf je visitekaartje. En google tja, ik weet natuurlijk niet wie dat heeft gezegd en in hoeverre dat waar is, google heeft daar ongetwijfeld ook zelf belang bij, en zeker omdat hier zoveel bezoekers komen. Vergeet ook niet dat google al je gedrag opslaat, ik weet niet of dat nog weer meer veranderd als zij hier op de site reclame zetten. Maar dat er nu weinig geld binnenkomt vind ik niet vreemd. Erg teleurstellend, want volgens mij is er eerder ook een topic over geweest over het doneren en wat de problemen zijn, maar wat is er veranderd?

En met reclame wordt waarneming er niet leuker op. Jullie waren juist beter omdat er géén reclame was.

Ik vind reclame hinderlijk ja, het is al druk en vol genoeg op waarneming (en op het forum) met icoontjes, kleurtjes, foto's en weet ik wat nog meer.

Maar dat is mijn mening.

Marleen

hiskodevries

CiteerHet beste lijkt mij als waarneming zelf eerst beter gaat werken, ook mbt donateurs enzo.
Dat staat of valt met genoeg mankracht die deze administratie kunnen opzetten en uitvoeren. Dan krijg je een kip/ ei verhaal
waarvan maar is af te wachten wat het oplevert, zie mijn vorige post.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Taka

Je kan natuurlijk mensen die een soort contributie betalen wat voordelen geven, zoals geen advertenties en/of bepaalde functionaliteiten voor betalers voorbehouden ("eigen gebieden" komt dan bij me op).

(Sybe)

hiskodevries

Citaat van: Taka op september 27, 2011, 14:33:45 PM
Je kan natuurlijk mensen die een soort contributie betalen wat voordelen geven, zoals geen advertenties en/of bepaalde functionaliteiten voor betalers voorbehouden ("eigen gebieden" komt dan bij me op).
dan krijg je van die engelse toestanden, ik denk niet dat het de populariteit goed doet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

zie hier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=69960.msg506374#msg506374  de huidige inkomsten
waarbij aangetekend moet worden dat het betreffende contract tot maart 2012 loopt.
via ideal is in 1,5 jaar tijd 4778 euro binnen gekomen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Niels de Zwarte

zolang het geen flash reclame is, of net als bij nu.nl af en toe een advertentie die achter je hele beeldscherm gaat, heb ik er niet zoveel problemen mee.
volgens mij heeft het merendeel een account bij gmail of live/hotmail en ook daar zie je advertenties en accepteer je dat voor gratis en goede diensten.
voorkeur zo net als bij gmail zijn; advertentie met tekst en linkje, niet met plaatjes, laat staan bewegende.


voor het bedrag kun je mooi alle admins een flesje wijn geven en... een nieuwe server kopen :-)


Dylan

Ik zie een aantal reacties die neerkomen op "Maak eerst eens serieus werk van donateurs".


Dat hebben we geprobeerd, daar zijn we niet in geslaagd. Dat kan uiteraard aan ons liggen.


Zijn er mensen die ervaring hebben met fondsenwerving op een manier die Waarneming.nl ten goede zou kunnen komen, en die ons daarmee zouden willen helpen?
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Botervlieg

Citaat van: Dylan op september 27, 2011, 14:49:23 PM
Ik zie een aantal reacties die neerkomen op "Maak eerst eens serieus werk van donateurs".
Dat hebben we geprobeerd, daar zijn we niet in geslaagd. Dat kan uiteraard aan ons liggen.
Dylan, bedankt dat je hier op reageert, mag ik vragen wat jullie hebben geprobeerd? Ik heb het namelijk niet gezien / het is mij niet opgevallen. Ik wil graag met jullie meedenken hierover, vandaar mijn vraag.


Citaat van: Dylan op september 27, 2011, 14:49:23 PMZijn er mensen die ervaring hebben met fondsenwerving op een manier die Waarneming.nl ten goede zou kunnen komen, en die ons daarmee zouden willen helpen?
Ervaring is een groot woord, maar ik heb er wel eens het e.e.a mee gedaan (hobby). Ook weet ik het e.e.a over databases en informatiemanagement (studie), als ik iets kan doen wil ik best helpen.

Groetjes, Marleen

Taka

Citaat van: hiskodevries op september 27, 2011, 14:42:35 PM
Citaat van: Taka op september 27, 2011, 14:33:45 PM
Je kan natuurlijk mensen die een soort contributie betalen wat voordelen geven, zoals geen advertenties en/of bepaalde functionaliteiten voor betalers voorbehouden ("eigen gebieden" komt dan bij me op).
dan krijg je van die engelse toestanden, ik denk niet dat het de populariteit goed doet.

Wat bedoel je met "engelse toestanden"? ik ken die uitdrukking niet.

Het is toch niet zo raar om betalers wat meer functionaliteit te geven? Ik betaal persoonlijk liever een (redelijk) bedrag dan dat ik advertenties zie.

Je vroeg om meningen. Die krijg je. Verder zie je maar wat je er mee doet.
(Sybe)

Dylan

Citaat van: M. Baltus op september 27, 2011, 14:56:18 PM
Dylan, bedankt dat je hier op reageert, mag ik vragen wat jullie hebben geprobeerd? Ik heb het namelijk niet gezien / het is mij niet opgevallen. Ik wil graag met jullie meedenken hierover, vandaar mijn vraag.


Even denken hoe we deze discussie kunnen voeren zonder de meningen voor/tegen reclame naar de achtergrond te wijzen. Nieuw topic voor donaties/fondsenwerving?

Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Dylan op september 27, 2011, 14:49:23 PM
Zijn er mensen die ervaring hebben met fondsenwerving op een manier die Waarneming.nl ten goede zou kunnen komen, en die ons daarmee zouden willen helpen?

Ik heb afgelopen jaar met een eenmalige actie mijn best gedaan om sponsors te vinden voor Waarneming. Grote handicap waarop ik daarbij stuitte was dat dat sponsorbedrag voor bedrijven niet aftrekbaar was (dan moeten ze uit de netto-omzet betalen en niet uit de bruto, houden ze niet van). Hiervoor dient de Stichting een erkend goed doel te zijn. Ik denk dat je de drempel sterk verlaagt als je dit voor mekaar krijgt maar vraag me niet hoe. Maar dan nog! Ook al wordt de Stichting Natuurinfo een erkend goed doel, dan nog wordt het een zeer zware dobber om in deze tijden bedrijven te vinden die geld schenken zonder dat hun naam direct zichtbaar gekoppeld is aan de site. Ik begrijp uit 'n post van Hisko hierboven dat er structureel 70.000 eypo per jaar tekort is (dat is 63 x het bedrag wat ik met moeite bij mekaar kreeg). En dat is alleen maar voor onderhoud van de site, budget voor verdere ontwikkeling en betaalde krachten (voor bv 'n ledenadministratie die donateurs moet herinneren en bedanken) is er dan nog niet eens.
Ik zeg: ga commercieel! (en dat is heus geen dans naar de hel met de duivel).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

peterlindenburg

#27
Citaat van: Dylan op september 27, 2011, 14:58:11 PM
Citaat van: M. Baltus op september 27, 2011, 14:56:18 PM
Dylan, bedankt dat je hier op reageert, mag ik vragen wat jullie hebben geprobeerd? Ik heb het namelijk niet gezien / het is mij niet opgevallen. Ik wil graag met jullie meedenken hierover, vandaar mijn vraag.


Even denken hoe we deze discussie kunnen voeren zonder de meningen voor/tegen reclame naar de achtergrond te wijzen. Nieuw topic voor donaties/fondsenwerving?


Lijkt mij een uitstekend idee.  Om discussie over inkomsten goed te kunnen voeren lijkt het vitaal dat we weten hoeveel waarneming op jaarbasis nodig denkt te hebben, is dat inderdaad 70 duizend euro?
edit: ik zie in het andere topic (waar Hisko hierboven naar verwees) dat er ongeveer 225 duizend euro nodig is per jaar? Als dat hoge bedrag klopt ben ik eerder geneigd tot reclame, hoe jammer ik dat ook vind.

Bart van Hoogstraten

Wat ik hieruit begrijp is dat Waarneming 225.000 euro per jaar kost. Door een contract voor bepaalde tijd (dat is dus onzeker voor de toekomst) komt er in ieder geval nu 150.000 binnen. De openstaande 75.000 hebben ze geprobeerd met werving onder de leden en dat leverde 5000 euri op. 70.000 to go!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

om even op de mockup van Bart te reageren, je moet dan denken aan zoiets als je de waarnemingen van Vlieland aan het bekijken bent
niets bewegends of foto`s

Over britse toestanden. Bekijk  deze site http://birdguides.com/home/default.asp  zodra je details wilt zien of een interessant artikel wilt lezen moet je lid zijn en daar moet je voor betalen.
Wel eens met die mensen gesproken, die draaien met quitte met deze opzet maar dan heb je het wel over een 'iets' grotere achterban en hebben ze ook nogal wat in de verkoop
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0