Hoofdmenu

Voorjaarsvogels

Gestart door Vincent Hart, maart 18, 2010, 09:17:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Michiel en Milka

Gisteren eerste gierzwaluwen. Afgelopen zondag eerste koekoek.
Groet, Michiel

Lonnie Bregman

Ik had deze week deze nieuwe voor 2010 (op volgorde): Rosse grutto, Grote stern, Zwartkopmeeuw (LIFER), Oeverloper, Grote karekiet (LIFER) en Bosrietzanger.
Groeten, Lonnie Bregman

Rickschonewille

Iedereen praat in 'Vandaag gezien' alweer over zingende vogels, en dat de lente op komst is. Dus laten we hier verdergaan :)

smoely

Een winterkoninkje was uitbundig aan het zingen vandaag op school.

Folkert Jan

Vorige week tijdens de avondschemering een roodborst die uit volle borst  ;) aan het zingen was.
Ook de koolmezen komen los.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Wouter van der Ham

over 2 maanden, in April  ( toch? ) komen weer alle lentevogels binnen :) heb er egt zin in!!!!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

firecrest

Citaat van: wouteren3 op januari 26, 2011, 22:18:21 PM
over 2 maanden, in April  ( toch? ) komen weer alle lentevogels binnen :) heb er egt zin in!!!!
Het begint over een paar weken al met Grutto's, Lepelaars en Tjiftjaffen ;)

Folkert Jan

Citaat van: firecrest op januari 26, 2011, 22:36:57 PM
Citaat van: wouteren3 op januari 26, 2011, 22:18:21 PM
over 2 maanden, in April  ( toch? ) komen weer alle lentevogels binnen :) heb er egt zin in!!!!
Het begint over een paar weken al met Grutto's, Lepelaars en Tjiftjaffen ;)

mwoah...paar weken is wel erg vroeg

dan is het toch al vaak weer begin maart
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Robertmeer

Het is al begonnen met al die zingende Heggenmussen, Zanglijsters etc! ;D
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Folkert Jan

Citaat van: Robertmeer op januari 26, 2011, 22:46:50 PM
Het is al begonnen met al die zingende Heggenmussen, Zanglijsters etc! ;D

Pff hier nog niet. Zelfs nog geen merel
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Maarten Sluijter

Tot nu toe al diverse Turkse Tortels, Koolmezen, Pimpelmezen, Heggenmussen, Roodborsten, Merels, Zanglijsters. De lepelaars zijn er hier al (6 exx.), nu nog wachten op de eerste Tjiftjaf!
.

stefanhageman

Die Lepelaars overwinteren daar toch? (ik had ze in december ook al in de Prunjepolder)
Hier al Zanglijsters, Merels en Koolmezen zingend.
Stefan Hageman


frankw

Citaat van: rnbflavour op januari 26, 2011, 22:13:42 PM
Vorige week tijdens de avondschemering een roodborst die uit volle borst  ;) aan het zingen was.

Die zingen het hele jaar door..

Maarten Sluijter

Citaat van: stefanhageman op januari 27, 2011, 08:50:30 AM
Die Lepelaars overwinteren daar toch? (ik had ze in december ook al in de Prunjepolder)
Hier al Zanglijsters, Merels en Koolmezen zingend.

Klopt, deze winter overwinteren er zes exemplaren op Schouwen-west.
.

nicky hulsbosch

Op verschillende plekken al zingende grote lijsters. Zanglijsters lijken hier compleet verdwenen net als witte kwikstaart. Deze zullen de komende weken langzaam binnendruppelen
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

Wouter van der Ham

Citaat van: nicky hulsbosch op januari 27, 2011, 17:20:21 PM
Op verschillende plekken al zingende grote lijsters. Zanglijsters lijken hier compleet verdwenen net als witte kwikstaart. Deze zullen de komende weken langzaam binnendruppelen

Daarnet nog een zanglijster in de tuin!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Wouter van der Ham

Begin januari 2010,het 1e weekend na Oud en Nieuw, zat er bij mij al een tjiftjaf in de boom!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Stijn E.

Citaat van: wouteren3 op januari 27, 2011, 17:23:36 PM
Begin januari 2010,het 1e weekend na Oud en Nieuw, zat er bij mij al een tjiftjaf in de boom!

Die overwinteren hier toch gewoon? Een Fitis zou bijzonder zijn, maar van een Tjiftjaf deze maanden kijk ik niet raar op :P Of zou dat wel zo moeten zijn? B)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jan vH

Citaat van: Stijn Eikelboom op januari 27, 2011, 17:27:28 PM
Citaat van: wouteren3 op januari 27, 2011, 17:23:36 PM
Begin januari 2010,het 1e weekend na Oud en Nieuw, zat er bij mij al een tjiftjaf in de boom!

Die overwinteren hier toch gewoon? Een Fitis zou bijzonder zijn, maar van een Tjiftjaf deze maanden kijk ik niet raar op :P Of zou dat wel zo moeten zijn? 8)

Heel bijzonder is het inderdaad niet, maar algemeen zijn ze ook niet in januari. Zie ook de waarnemingen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Stijn E.

Citaat van: Jan vH op januari 27, 2011, 17:30:33 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op januari 27, 2011, 17:27:28 PM
Citaat van: wouteren3 op januari 27, 2011, 17:23:36 PM
Begin januari 2010,het 1e weekend na Oud en Nieuw, zat er bij mij al een tjiftjaf in de boom!

Die overwinteren hier toch gewoon? Een Fitis zou bijzonder zijn, maar van een Tjiftjaf deze maanden kijk ik niet raar op :P Of zou dat wel zo moeten zijn? 8)

Heel bijzonder is het inderdaad niet, maar algemeen zijn ze ook niet in januari. Zie ook de waarnemingen.

Neuh OK, maar 'al' is misschien ook niet het goede woord  :rolleyes:
In elk geval een leuke waarneming Wouter, dat is zeker  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankneijts

Citaat van: Stijn Eikelboom op januari 27, 2011, 17:27:28 PM
Citaat van: wouteren3 op januari 27, 2011, 17:23:36 PM
Begin januari 2010,het 1e weekend na Oud en Nieuw, zat er bij mij al een tjiftjaf in de boom!

Die overwinteren hier toch gewoon? Een Fitis zou bijzonder zijn, maar van een Tjiftjaf deze maanden kijk ik niet raar op :P Of zou dat wel zo moeten zijn? 8)
Zó massaal overwinteren Tjiffen nou ook weer niet en na zo'n strenge winterperiode verdwijnen er ook veel: door sterfte vermoedelijk en/of omdat ze alsnog wat verder zuidwaarts trekken (veel Tjiffen overwinteren in ZW-Europa of N-Afrika). Op plekken waar ik vlak vóór de sneeuw en vorst nog Tjiffen zag, zie ik er nu geen meer. Maar het is ook eigenlijk de eerste zingende Tjiftjaf die echt telt als voorjaarsbode en dat is toch meestal pas in maart (hoewel soms al op de 1e) al zingen overwinterende vogels af en toe een heel stuk vroeger. Fitissen trekken veel verder weg, overwinteren nooit  en zijn gewoonlijk pas in de laatste week van maart terug. E.e.a. hangt vaak sterk af van het weer bij ons en/of ten zuiden van NL: is maart erg koud en nat met een opleving qua temperatuur in de laatste week dan kan het gebeuren dat er tussen de 1e zingende Tjiftjaf en de 1e zingende Fitis maar een paar dagen verschil zit, terwijl dat bij zacht weer v.a. eind februari een week of 3 kan schelen. Ook kan er bij een aantal zomergasten een duidelijk verschil te zien zijn tussen Noord- en Zuid-Nederland wat vooral zichtbaar is als je over een aantal jaren de gemiddelde aankomstdatums berekent.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Margreet Kwh

Vanmorgen een zingende spreeuw die al prachtig metallic eruit zag.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jarinka

Citaat van: MarKoHu op januari 28, 2011, 16:48:17 PM
Vanmorgen een zingende spreeuw die al prachtig metallic eruit zag.
Prachtig hè, zo met de zon erop? Toen Stijn en ik samen naar zijn huis fietsten remde ik opeens heel hard. Dus hij ook remmen, met de gedachte dat er een bijzondere soort zat. "Moet je zien hoe mooi die Spreeuwen er nu uit zien!"
De vorige gebeurtenis heeft zich vandaag meerdere malen voorgedaan, o.a. met Meerkoeten, Waterhoentjes en Kauwtjes ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Vandaag Aalscholvers en Kokmeeuwen in zomerkleed en op twee plekken baltsende Futen gezien, en een Grote Bonte Specht horen roffelen. Mijn eerste roffelende specht had ik trouwens dit jaar al op 3 januari.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Lonnie Bregman

Mijn eerste roffelende grote bonte specht van dit broedseizoen had ik op 27 december, daarna duurde het tot 22 januari voor ik m'n eerste (en tot nu toe enige) roffelende van dit jaar had.
Groeten, Lonnie Bregman

HPM

Mijn eerste dit seizoen ingevoerde geluidsopname van Grote Bonte Specht is van 30 december maar de eerste roffels die ik hoorde was als ik mij goed herinner rond Sinterklaas.
http://waarneming.nl/soort/sounds/109
Bij sommige soorten begint het nieuwe seizoen al ver voor het nieuwe jaar.
Herman van der Meer

Yeronimo

Vandaag een merel voor het eerste horen zingen, dat was alweer een tijd geleden.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Stijn E.

Ook de Spreeuwen beginnen weer actief te worden! Vanmorgen wakker geworden met m'n eerste zingende Spreeuw van het jaar! Verder zocht een vogel van dezelfde soort zojuist op het dak van de buren hulpeloos naar een losliggende dakpan om in te broeden waarschijnlijk. En da's  niet makkelijk op een bevroren dak...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Robert V.T

Citaat van: Stijn Eikelboom op januari 29, 2011, 09:46:25 AM
Ook de Spreeuwen beginnen weer actief te worden! Vanmorgen wakker geworden met m'n eerste zingende Spreeuw van het jaar! Verder zocht een vogel van dezelfde soort zojuist op het dak van de buren hulpeloos naar een losliggende dakpan om in te broeden waarschijnlijk. En da's  niet makkelijk op een bevroren dak...

Ja die heb ik ook al horen zingen, 2 dagen geleden fietste ik naar school en ik hoorde een kauw roepen. Ik goed zoeken hoog in een boom, want kauwen zitten hier normaal niet tp, maar niks te vinden. Uiteindelijk zag ik een spreeuw, het bleek dat die een kauw imiteerde. :rolleye:
Groeten,

Robert van Tiel