Hoofdmenu

Voorjaarsvogels

Gestart door Vincent Hart, maart 18, 2010, 09:17:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn E.

Citaat van: Robert V.T op januari 29, 2011, 10:01:03 AM
Citaat van: Stijn Eikelboom op januari 29, 2011, 09:46:25 AM
Ook de Spreeuwen beginnen weer actief te worden! Vanmorgen wakker geworden met m'n eerste zingende Spreeuw van het jaar! Verder zocht een vogel van dezelfde soort zojuist op het dak van de buren hulpeloos naar een losliggende dakpan om in te broeden waarschijnlijk. En da's  niet makkelijk op een bevroren dak...

Ja die heb ik ook al horen zingen, 2 dagen geleden fietste ik naar school en ik hoorde een kauw roepen. Ik goed zoeken hoog in een boom, want kauwen zitten hier normaal niet tp, maar niks te vinden. Uiteindelijk zag ik een spreeuw, het bleek dat die een kauw imiteerde. :rolleye:

Het kan nog veel erger! Jarinka en ik hadden een keer een Meerkoet in een boom... "Huh?!..."  Bleek dus ook een Spreeuw te zijn  :lol:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Vanmorgen op weg naar school een roepende Groene Specht. Wat is die vroeg!
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Citaat van: Jarinka op januari 31, 2011, 10:49:58 AM
Vanmorgen op weg naar school een roepende Groene Specht. Wat is die vroeg!

Bij mooi weer kunnen ze al in  december roepen.
Herman van der Meer

Denro

Ik weet niet of het aan mij ligt maar ik hoor bij ons groene spechten het hele jaar door roepen!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Jarinka

Ik rij elke schooldag twee keer langs dat bos, en dit is voor het eerst sinds mei vorig jaar (zo uit m'n hoofd) dat ik er weer eentje hoor roepen. In ieder geval een leuk begin van de dag :)
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

een paartje kraaien heeft al een heel nest gebouwd hier in de buurt :o
Gijs

Folkert Jan

Citaat van: frankw op januari 27, 2011, 09:16:30 AM
Citaat van: rnbflavour op januari 26, 2011, 22:13:42 PM
Vorige week tijdens de avondschemering een roodborst die uit volle borst  ;) aan het zingen was.

Die zingen het hele jaar door..

Roodborsten hebben toch 2 soorten zang?
Baltszang en ik "verdedigd mijn winte territoria zang" (Althans als ik Nico de Haan moet geloven op zijn cd's)  :angel:

Dit was in ieder geval niet dat korte gebrabbel, maar de volle zang.
Het zou goed kunnen dat ze dit het hele jaar doen, maar ik heb het in ieder geval al in geen maanden gehoord.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Vanmorgen ook zingende boomkruiper  :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Robert V.T

Vandaag verschillende paringen gezien van houtduiven, ook al een spreeuw die een inspectieronde deed in de achtertuin bij een spechtengat.
Groeten,

Robert van Tiel

jonas D

Vandaag veel zingende putters gehoord. :blink:
Groeten,
Jonas

Maarten Sluijter

Vanochtend op diverse plaatsen zingende Zanglijsters.
.

HPM

Citaat van: Maarten Sluijter op februari 07, 2011, 17:34:22 PM
Vanochtend op diverse plaatsen zingende Zanglijsters.

Ik heb de eerste in december gehoord, maar vanochtend heb ik van twee tegelijk de zang opgenomen. De voorste zat laag in de bosjes te zingen en dus niet hoger in een boom zoals meestal.
http://waarneming.nl/sound/9/6239.mp3

De Heggemussen beginnen ook weer op gang te komen. Het wachten is op een beetje voorjaarsweer.
Herman van der Meer

Margreet Kwh

Mooi voorjaarsgeluid, Herman!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: MarKoHu op februari 07, 2011, 19:09:35 PM
Mooi voorjaarsgeluid, Herman!

Dank je. En dat bij windkracht 7 en zware bewolking.

Herman van der Meer

stefanhageman

Dat eerste voorjaarsweer kan je morgen verwachten 9-10 graden celsius en flink wat zon.
Stefan Hageman


Denro

Vandaag voor het eerst, dit jaar, een vink horen zingen. Alleen nog zonder vinkenslag.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Lonnie Bregman

Vandaag veel Zanglijsters en een Putter gehoord, het wordt weer voorjaar!
Groeten, Lonnie Bregman

Jan vH

De Blauwe Reigers in 'mijn' kolonie die ik vanaf mijn slaapkamer kan zien en ik ook voor Sovon tel, zijn waarschijnlijk gisteren weer teruggekeerd naar de kolonie. Vanmiddag telde ik alweer negen exemplaren (het is maar een kleine kolonie). Verder ook een roepende Groene Specht daar in de buurt. En ook weer zingende mezen, Houtduiven, enz.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

De verrassing van mijn dag was een andere gebruikelijke vroege (en jaarrond) zanger: Grote Lijster. Op deze manier in mijn regio toch wel een zeldzaamheid.
http://waarneming.nl/waarneming/view/52225425

Herman van der Meer

nicky hulsbosch

#169
Vandaag weer grote lijster. Worden nu volop gezien.  Hier in Limburg zijn nog nauwelijks zanglijster, maar de 1e worden nu gemeld. Ook al verschillende buizerds en sperwers op trek naar noord. De eerste witte kwikken zijn ook weer gezien. Dus het voorjaar gaat langzaam komen.
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

jonas D

Vandaag heb ik ook mijn eerste zanglijster gehoord :blink:
Groeten,
Jonas

Maarten Sluijter

Citaat van: HPM op februari 08, 2011, 21:06:49 PM
De verrassing van mijn dag was een andere gebruikelijke vroege (en jaarrond) zanger: Grote Lijster. Op deze manier in mijn regio toch wel een zeldzaamheid.
http://waarneming.nl/waarneming/view/52225425

Fraaie opname Herman! In het zuidwesten toch nog een schaarse soort (zingend dan.)
.

HPM

Citaat van: Maarten Sluijter op februari 08, 2011, 22:46:11 PM
Citaat van: HPM op februari 08, 2011, 21:06:49 PM
De verrassing van mijn dag was een andere gebruikelijke vroege (en jaarrond) zanger: Grote Lijster. Op deze manier in mijn regio toch wel een zeldzaamheid.
http://waarneming.nl/waarneming/view/52225425

Fraaie opname Herman! In het zuidwesten toch nog een schaarse soort (zingend dan.)

Ja, een behoorlijk schaarse broedvogel. In Meijendel de laatste jaren niet meer dan 1 of 2. Het grootste deel van het duingebied lijkt niet zo geschikt maar lang geleden schijnen ze er een stuk algemener geweest te zijn. Voor mij was het jaren geleden dat ik er een in de omgeving hoorde. Jammer wel want ik vind het altijd een prachtig geluid.


Herman van der Meer

Rickschonewille

Idd een erg mooie opname Herman!

HPM

Citaat van: Rickschonewille op februari 09, 2011, 06:54:33 AM
Idd een erg mooie opname Herman!

Dank je.
Een beetje geluk helpt wel. Als ik een kwartier later was geweest had ik hem gemist.
Herman van der Meer

Sander Haak

Maandagochtend had ik mijn eerste vinkenslag te pakken. Hetzelfde mannetje zat vanmorgen weer uit volle borst te zingen. Dit is toch wel aanzienlijk vroeger dan mijn eerste vorig jaar. Volgens mij was het ook één van de eerste zingende vinken dit jaar gemeld op waarneming.nl. Andere vinken in de omgeving houden zich nog stil. Gisteren en vandaag ook de eerste zingende Groenlingen. De Futen zijn ook weer druk aan het synchroon zwemmen.
Groet, Sander Haak (Woerden)

MarianneW

De Heggenmus zit al een paar dagen te zingen, de koolmezen doen uitbreidt titatitatitattia en komen de nestkastjes al verkennen maar het leukste waren de eerste roepende en ronjes vliegende grutto's in 'mijn eigen' Waverhoek. Het ultieme voorjaarsgeluid voor mij.
Marianne

DuDe

Op weg naar de supermarkt het weemoedige zingen van een roodborst. Prachtig.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Jos Welbedacht

Hier in het Noorden nog weinig zingende vogels, alleen de Koolmezen en Pimpelmezen. Mijn ervaring is dat veel vogels in het zuiden meestal iig een ruime week eerder zingen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Robert V.T

Gister al meerdere vinken en groenlingen gehoord, ook nog een grote lijster.
Groeten,

Robert van Tiel