kokermot??

Gestart door whout, oktober 28, 2010, 20:51:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

whout

Deze beestjes vinden we in de garage.

Waarschijnlijk een kokermot of zakdrager volgens een reactie.
Alleen de tijd klopt niet????? Wat dat inhoud weet ik ook niet.

Heeft iemand meer informatie voor ons?
Netjes buiten zetten? Welke plant of boom houd het beestje van?

Komt hier uiteindelijk dan een vlinder uit?

Wie weet raad?

Willianne

zakdrager

Dag Williane,

Het is inderdaad een zakdrager (familie Psychidae). De tijd van het jaar klopt juist heel goed. In deze tijd van het jaar kun je ze veel makkelijker vinden omdat de rupsen op zoek zijn naar een goede plek voor de winter. De meeste soorten verpoppen in het vroege voorjaar en daarna komt er inderdaad een vlindertje uit.

Als ze zelf naar binnen komen, hoef je ze niet persé naar buiten te zetten, behalve als je een verwarmde garage hebt. Ze zijn op zoek naar een beschutte, droge plek.

Het is een mooie foto maar ik heb graag nog wat aanvullende informatie:
- hoe groot zijn de zakjes (in mm exact, zonder uitstekende delen en zonder de rups)?
- hoeveel zijn het er ongeveer?
- in welk deel van Nederland woon je, in wat voor omgeving?

Kun je nog een foto maken waarop juist het zakje in zijn geheel goed te zien is?

Groet

Henk


whout

Hoi Henk,

Dank je zeg. Wij hebben geen verwarmde garage, maar wel vanuit de gang naar de garage een doorbraak gemaakt, dus is het daar denk ik nu wel warmer als voor heen, en komen natuurlijk nu naar binnen.  De kokon is 8mm groot, beestje niet kunnen meten, want die zit erin als je het nodig hebt.  Ik heb er tot nog toe ongeveer 10-15 gevonden. Ik woon in zeeland in het plaatsje stavenisse. Hier zijn nog meer foto's

Groet willianne

whout

Hier is de tweede.

zakdrager

Dag Williane

Het is Dahlica triquetrella. Ik kom tot die conclusie o.b.v. de lengte van de zakjes en het gegeven dat ze vooral met kleine zandkorreltjes zijn bedekt + enkele delen van dode insecten. (Je hebt trouwens de onderkant van het zakje gefotografeerd, je kunt hem eigenlijk beter op zijn onderkant leggen en dan schuin van boven een foto maken waarop je de beide zijden kunt zien, dan heb je hem wat 'natuurlijker')

Het zijn geheel onschadelijke beestjes, hoor. Ze verpoppen in het vroege voorjaar en - meestal zo in april - kun je dan de zich ongeslachtelijk voortplantende vleugelloze vrouwtjes aan het zakje zien hangen die met hun legboor eitjes in het zakjes afzetten. Daar komen na ca 2 weken de jonge rupsjes uit en dan begint het weer opnieuw.

Groet,

Henk