Verschillen bij eekhoorns

Gestart door michel.wissink, november 16, 2009, 20:33:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

michel.wissink

Ik heb dit weekend vertoefd in een bosrijk vakantiepark in Brabant, en heb er genoten van de tientallen eekhoorns. Daarbij is me een tweetal verschillen opgevallen:
Ten eerste varieert de kleur enorm; er liepen prachtig bruinrode eekhoorns, maar ook bijna-zwarte. Is dit individuele kleurverschil te verklaren?
Verder zag ik eekhoorns met enorme oorpluimen, en weer andere totaal zónder oorpluimen. Daarover kan ik weinig informatie vinden. Kan iemand me er iets over vertellen?

Een zeer donkere:


En eentje zonder oorpluimen:

Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Freakster

Michel,

Niet dat ik er veel verstand van heb, dus misschien kan iemand anders een betere toelichting geven, maar ik dacht dat zowel de lange oorpluimen als de donkere vacht allebei kenmerken zijn van het winterkleed. Dus dat het één samenhangt met het ander, hoewel de oorpluimen dacht ik net iets eerder komen.
Waarschijnlijk komt het individuele kleur- en pluimverschil simpelweg doordat de één wat achterloopt op de ander, geen twee diertjes zijn natuurlijk exact hetzelfde. Ik kan me voorstellen dat het slechts rond deze periode is dat er deze verscheidenheid te zien is, en dat ze straks allemaal met pluimen en donkere vacht rondlopen.

Maar nogmaals, daar kan iemand anders vast beter uitleg over geven.
Freek

Lampe

#2
Kleur variaties zijn heel normaal bij eekhoorns (melanisme komt voor) en dit is zelfs regio gebonden.
Wel kan een eekhoorn wat grijzer worden naar mate deze ouder wordt.

De verschillen in grote van pluimen en dikte van staart heeft idd wat met het winterkleed te maken.

Voeding, ziektes en dergelijke hebben veel effect op de groei van de vacht.
Vriendelijke groet,

Nico

michel.wissink

Bedankt voor de reacties heren.
Mag ik dan stellen - nog los van leeftijd - dat de bovenste foto een eekhoorn in volledig winterkleed laat zien, en de onderste een eekhoorn nog in volledig zomerkleed?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

tekenaar

min of meer: ontbrekende oorpluimen = ofwel een jong dier ofwel een eekhoorn in zomervacht.

Kleurvariatie is erfelijk bepaald, en inderdaad zijn hierin grote regionale verschillen. Een donkere kleur zegt dus niets over zomer/wintervacht.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/