Hoofdmenu

welke kever

Gestart door blaauw7, december 15, 2007, 20:20:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Deze kever vond ik in oktober op een wilgenblad. Hij/zij verstopte zich onder het schild. Wat zou het kunnen zijn?
Groeten,
Dick Belgers

thijsdegraaf

Door die rand aan de onderkant van het schild doet hij  aan een Viervlek lieveheersbeestje denken. Het Wilgenlieveheersbeestje (nooit in het echt gezien) heeft het ook. Maar ik zie nergens afbeeldingen zonder stippen.
Ik ben nieuwsgierig wat het wordt.

Groet,
Thijs

javanerkelens

Het zou misschien........ook het rond grienhaantje kunnen zijn.
Plagiodera versicolora (schadelijk voor wilgen)

Zie ook deze link http://www.golddistel.de/kaefer/chrysomeli...rsicolora-i.htm

Groetjes Joke  :D

(spannend Thijs......) :grin:  
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

De puntjes in het schild kun je zien. Hij heeft ook een rand en hij komt in wilgen voor. Knap van je!!!
Gek dat er niets in het Nederlands te vinden is op het internet.

Groetjes  :duim:
Thijs

javanerkelens

Klopt ! Kevers zijn volgens mij erg populair in Duitsland....ha ha, daar vindt je mooie keversites.........maar ik vond nog foto's in Waarneming.nl (niet zo heel duidelijk en de rand is slecht te onderscheiden)http://waarneming.nl/soort.php?id=19355&tab=foto

Maar inderdaad raar, dat het diertje weinig bekend is, op nederlandse site's (want volgens mij is hij erg schadelijk voor Wilgen en dan zou je toch verwachten dat hij voor zou komen op site's van tuinders ofzo......... :blink:

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

blaauw7

Beste Joke en Thijs,
Het beest lijkt inderdaad wel wat op Plagiodera versicolora. Ook het habitat klopt wel. En het blad is volgens mij van een schietwilg. Alleen zijn de foto's van waarnemingen.nl wat onduidelijk en zijn de beesten daar wat boller. Misschien dat Jan of Theodoor nog wat kunnen toevoegen.
Groeten,
Dick Belgers

jan cuppen

Op grond van alle overwegingen denk ik ook dat het Plagiodera is, maar van de kenmerken waarop je determineert is eigenlijk niets te zien. Kortom je gaat af op vorm, kleur en plant. Er zijn wel meer keversoorten die er in meer of mindere mate op lijken (Agelastica, Phratora-soorten, Phaedon-soorten, Chrysomela-soorten, of zelfs Alticinae, bv Psylliodes dulacamare), maar die zien er toch net iets anders uit. Zeer waarschijnlijk dus Plagiodera.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

blaauw7

Bedankt Thijs, Joke en Jan!! We maken er Plagiodera Cf versicolora van.
Is Plagiodes overigens een oude benaming voor Plagiodera?
Groeten,
Dick Belgers