sluipwespen in veldparelmoervlinder

Gestart door Jeroen Hoek, mei 11, 2024, 21:27:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

Beste mensen,
In het vroege voorjaar heb ik enkele veldparelmoervlinderrupsen verzameld om op te kweken om te zien of er nog iets geks uit kwam. en zo bleek, er kwam uit meer dan de helft parasitaire wespjes. ik ben zeer benieuwd om welke wespjes dit zou gaan. ik heb er enkele gelijk in de 70% alcohol gedaan.
Is er iemand die belangstelling hier voor heeft? ik vermoed dat het wel iets bijzonders moet betreffen gezien de rariteit van de gastheer.

Met Vriendelijke Groet,
Jeroen Hoek

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/309061916/.
1 Cotesia melitaearum
datum: 2024-05-05
locatie: Maastricht - Sint-Pietersberg Zuid (LI)

foto's:


met vriendelijke groet, Jeroen

Milo van Loon

Gezien de gastheer zie ik eigenlijk geen andere mogelijkheid dan Cotesia melitaearum, maar ik heb niet de kennis om dat onder de binoc te bevestigen :). Voor Braconidae moet je Kees van Achterberg hebben, en anders is Augustijn de Ketelaere misschien wel geinteresseerd.

Milo van Loon

#2
Ik heb Kees afgelopen woensdag op Naturalis gesproken en hij doet niet aan Microgastrinae omdat het een moeilijke groep is. Wel gaf hij me een andere naam: Mark Shaw, onderzoeker aan de National Museums of Scotland (markshaw1945(at)gmail.com). Wellicht kun je hem een mailtje sturen.

lukasverboom

Citaat van: Milo van Loon op mei 17, 2024, 20:50:35 PMIk heb Kees afgelopen woensdag op Naturalis gesproken en hij doet niet aan Microgastrinae omdat het een moeilijke groep is. Wel gaf hij me een andere naam: Mark Shaw, onderzoeker aan de National Museums of Scotland (markshaw1945(at)gmail.com). Wellicht kun je hem een mailtje sturen.

Het is niet aan te raden om emailadressen openbaar op het internet te zetten, dat kan spam veroorzaken. Dus ik heb hem even aangepast.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Frank van de Putte

Ben toch wel benieuwd waarom je eigenlijk rupsen van een bedreigde en beschermde vlinder gaat vangen en opkweken, heb je daar een speciale vergunning voor? 
Groetjes,

Frank van de Putte

William de Jong

#5
Citaat van: Frank van de Putte op mei 18, 2024, 11:18:01 AMBen toch wel benieuwd waarom je eigenlijk rupsen van een bedreigde en beschermde vlinder gaat vangen en opkweken, heb je daar een speciale vergunning voor? 

Daar ben ik ook erg benieuwd naar.

Groeten, William de Jong