ObsMapp 9: Vragen, opmerkingen en bugs.

Gestart door Alex Kwak, januari 24, 2023, 15:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josien Hofs

Heb de nieuwe versie geinstalleerd, maar het invoeren lukt nog niet. Bij de poging een plant in te voeren blijven de vakjes activiteit, levensstadium en methode zwart. Als ik de foto laat identificeren krijg ik de engelse naam.

Gert van der Heide

Net de update gedownload...nog steeds dezelfde problemen. Ook de vakken Activiteit, Levensstadium, Methode zijn leeg..kan niets invullen. Foto herkenning krijg steeds Engelstalig response. B.v. Gele hoornpapaver wordt Yellow Horn Poppy* moet dan de soortgroep installeren :huh: heb alles gedownload. Heb de app volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Snap er niets meer van!

RutgerB

Citaat van: hiskodevries op februari 13, 2023, 11:24:33 AM[moderatie] link naar obscure app store verwijderd[/moderatie]
Die apk daar werkte wel prima :blink: , maar ik begrijp het. Misschien zit er wel een dik virus bij.

hiskodevries

Rutger. Over het selecteren met lokale of wetenschappelijke naam. Ik kan heel snel tussen die twee switchen als je in het soortzoekscherm zit
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op februari 13, 2023, 10:01:38 AMWe weten dat in 9.1.2. vrij random een soort niet is op te slaan omdat activiteit en kleed niet zijn te selecteren.

Dit hoef je nu niet meer opnieuw te melden.
Bij voorbaat dank

Een patch daarvoor is in de maak.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Obsmapp is volledig op de schop gegaan. Dit gaat uiteraard gepaard met wat software problemen. Deze problemen zijn vaak snel opgelost in de software, maar het duurt soms erg lang voordat Google de update gereviewd en goedgekeurd heeft.
Heb geduld.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Waarnemingen in de omgeving blijkt niet te werken als je niet ook de betreffende soortgroep uit het betreffende land hebt gedownload. Dus eenvoudig te omzeilen: download van het betreffende land de betreffende soortgroep. Dus zit je in Frankrijk en wil je de vogels in de omgeving zien, download dan van Frankrijk de soortgroep Vogels.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Citaat van: hiskodevries op februari 13, 2023, 13:35:46 PMRutger. Over het selecteren met lokale of wetenschappelijke naam. Ik kan heel snel tussen die twee switchen als je in het soortzoekscherm zit
Je kunt kiezen voor beide tegelijk in je voorkeuren. Dat werkt niet, want laat je vervolgens alleen in lokale namen zoeken. Maar ik werk dus inmiddels weer met 7.39.

wimmes

Beste Alex,

de obsmapp 9.1.1 start niet op.
Na het begin scherm, die heel even in beeld blijft, springt de app eruit.

Weet jij van dit probleem?

Vr gr

Wim

Jan Mudde

#279
Citaat van: wimmes op februari 13, 2023, 19:03:03 PMBeste Alex,

de obsmapp 9.1.1 start niet op.
Na het begin scherm, die heel even in beeld blijft, springt de app eruit.

Weet jij van dit probleem?

Vr gr

Wim

Beste wim,

We zitten inmiddels al op ObsMapp versie 9.1.2! Te downloaden vanaf de Playstore. Ook die versie is nog niet foutloos (zie heel veel commentaren hierboven!!! ) maar zou wel gewoon moeten opstarten.

Neem ook even notie van dit bericht; https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,501090.0.html#new

De daarin beschreven handelwijze voor het correct melden van bugs, geven van opmerkingen en verdere zaken betreffende ObsMapp maakt het voor de ontwikkelaars mogelijk om naar oplossingen voor zaken te gaan zoeken ipv eerst weer te gaan moeten uitvragen aan de gebruiker wat er exact aan de hand lijkt te zijn!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

[Moderatie]posts verwijderd die niet bij het onderwerp horen.[/moderatie]
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

j.simons

Alex vragen en bugs over functie tellen

de instellingen worden niet onthouden.
bijvoorbeeld de landen die je seleteert, dan is het prettig als dat land dan ook volgende keer weer als geselecteerde keuze wordt gebruikt.

het is onduidelijk wat ongeldig type is
ik lees het nu zo: het is een waarneming die niet voldoet aan de gekozen type bij inclusief.
ik heb een keer een hybride ingevoerd maar wil deze niet in mijn lijst bij tellen dus dat staat dan niet aan.
dan wordt dat als ongeldig type aangeduidt. de aanduiding is wat sterk maar ik weet nu wat het is.
het resultaat geeft een aantal soorten.
maar als ik vervolgens inclusief hybriden gebruikt blijft het aantal soorten gelijk.
dit kan ik niet verklaren?
of het zijn alleen soorten (volgens een lijst) of het zijn alle verschillende typen die apart in de lijst worden opgenomen als daartoe een keuze is.

 

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op februari 14, 2023, 09:40:31 AMAlex vragen en bugs over functie tellen

Dank voor je opmerkingen, ik heb hiervoor intern een issue aangemaakt
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Guus Peterse

Ik heb sinds vanmorgen spontaan de versie 9.1.2 op mijn telefoon geïnstalleerd gekregen. Op een Galaxi A71 met Android-versie 13. En ik kom een interessant probleem tegen. Als ik via Vogels in Nederland een middelste bonte specht wil invoeren (en dit geldt tot nu toe alleen voor middelste bonte specht), zijn de vakken Activiteit, Levensstadium en Methode zwart en kan ik niet opslaan. Als ik het via Vogels in Europa probeer, gebeurt er zelfs helemaal niets als ik middelste bonte specht selecteer. Alle andere soorten die ik tot nu toe geprobeerd heb in te voeren, deden het gewoon.
Daarnaast heeft mijn ObsMapp sinds kort de neiging de soortenlijst in vogels in Afrika te veranderen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Alex Kwak

Citaat van: Guus Peterse op februari 14, 2023, 11:58:18 AMIk heb sinds vanmorgen spontaan de versie 9.1.2 op mijn telefoon geïnstalleerd gekregen. Op een Galaxi A71 met Android-versie 13. En ik kom een interessant probleem tegen. Als ik via Vogels in Nederland een middelste bonte specht wil invoeren (en dit geldt tot nu toe alleen voor middelste bonte specht), zijn de vakken Activiteit, Levensstadium en Methode zwart en kan ik niet opslaan. Als ik het via Vogels in Europa probeer, gebeurt er zelfs helemaal niets als ik middelste bonte specht selecteer. Alle andere soorten die ik tot nu toe geprobeerd heb in te voeren, deden het gewoon.

https://forum.waarneming.nl/index.php?msg=2550832

Citaat van: Guus Peterse op februari 14, 2023, 11:58:18 AMDaarnaast heeft mijn ObsMapp sinds kort de neiging de soortenlijst in vogels in Afrika te veranderen.

Daar kan ik uiteraard niets mee zonder verdere info
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Guus Peterse

Wat voor verdere info heb je dan nog nodig? Ik zet soortenlijst op vogels Nederland, voer een soort in, sla op en de volgende keer dat ik een soort wil invoeren staat-ie op vogels Afrika. Veel meer informatie heb ik niet. Het is natuurlijk geen ramp, maar gek is het wel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Alex Kwak

Citaat van: Guus Peterse op februari 14, 2023, 13:31:57 PMWat voor verdere info heb je dan nog nodig? Ik zet soortenlijst op vogels Nederland, voer een soort in, sla op en de volgende keer dat ik een soort wil invoeren staat-ie op vogels Afrika. Veel meer informatie heb ik niet. Het is natuurlijk geen ramp, maar gek is het wel.

Dat is al heel wat meer info  :blink:
Het zou wel eens een issue kunnen zijn dat automatisch opgelost met een ander issue dat nu in review staat. Wacht update 9.1.3 even af zou ik zeggen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

riadn

Planten zijn nog steeds niet in te brengen. Versie 9.2.1

Jan Mudde

Citaat van: riadn op februari 14, 2023, 20:00:17 PMPlanten zijn nog steeds niet in te brengen. Versie 9.2.1

Neem even kennis van deze instructie alvorens een reeds bekend probleem te posten;

https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,501090.0.html

De huidige versie is overigens ObsMapp 9.1.2

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alfredkok

#289
Ik kan de plantenlijst wereld niet downloaden, en plantenlijst europa lijkt niet meer te bestaan? Hierboven stond ergens dat het bestand wellicht te groot was maar hiervoor had ik deze lijst ook.

Verder wordt er altijd de locaties van foto's overgenomen, terwijl die vaak minder nauwkeurig is dan die van de app zelf. Ik gebruik deze functie het liefst alleen bij achteraf invoeren maar de vraag wordt niet meer gesteld en telkens de locatie handmatig wijzigen is nogal veel werk.

9.1.2
Android 13
Galaxy a52

Matthijs Molenaar

Waarom worden de ingevoerde foto's van ObsMapp verkleind? Bij iemand anders is het ook het geval zie ik, wat is hier de reden?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Alex Kwak

Citaat van: Alfredkok op februari 14, 2023, 20:51:08 PMIk kan de plantenlijst wereld niet downloaden

Vermeld aub ook waarom niet, zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,501090.0.html


Citaat van: Alfredkok op februari 14, 2023, 20:51:08 PMVerder wordt er altijd de locaties van foto's overgenomen, terwijl die vaak minder nauwkeurig is dan die van de app zelf. Ik gebruik deze functie het liefst alleen bij achteraf invoeren maar de vraag wordt niet meer gesteld en telkens de locatie handmatig wijzigen is nogal veel werk.

Die discussie loopt, zie elders in deze thread
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 14, 2023, 21:29:05 PMWaarom worden de ingevoerde foto's van ObsMapp verkleind? Bij iemand anders is het ook het geval zie ik, wat is hier de reden?

Serverruimte, max 1000x1000 even uit m'n hoofd
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alfredkok

Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2023, 08:30:23 AM
Citaat van: Alfredkok op februari 14, 2023, 20:51:08 PMIk kan de plantenlijst wereld niet downloaden

Vermeld aub ook waarom niet, zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,501090.0.html

Heb de lijst meerdere keren geprobeerd te downloaden, eerst tegelijk met reptielen amfibieën wereld. Die laatste stond toen wel in mn lijst, maar planten niet. Daarna meerdere keren opnieuw geprobeerd te downloaden. Lijkt gewoon te laden en te downloaden maar verschijnt niet in je lijsten. Een beetje alsof de download ergens vastloopt en dan afsluit.

Jan Mudde

#295
Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2023, 09:23:12 AMEr is een tijdelijke work-around voor het niet in kunnen voeren van soorten omdat dan de activiteit enz. uitgegrijsd zijn:
- In de geavanceerde instellingen kies "Soortendatabase leegmaken"
- ObsMapp herstart automatisch
- Download alle soortgroepen van Nederland
- En nu belangrijk: Maak GEEN verzamelgroep aan
Alles zou nu gewoon in te voeren moeten zijn vanuit de juiste soortgroep

Ik verwacht een patch hiervoor pas in de loop van de komende week, vandaar deze tip.

Hallo Alex,

Uitgevoerd volgens je instructie maar bij de planten gaat het gelijk al weer mis, na selectie van de soort blijven alle overige vakjes in het invoerscherm leeg op telmethode en "relatie met" na en kan k de waarnemingen vervolgens niet invoeren.

Samsung Galaxy S20 FE 5G, Android 13, ObsMapp 9.1.2

Grtz, Jan

Aanvulling; even volledig random wat soorten betreft alle overig soortgroepen uitgeprobeerd >  het probleem doet zich alleen bij Planten (Nederland, Nederlands) voor. (alleen nog maar alle Nederlandse soortenlijsten gedownload en uitgeprobeerd).

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Alfredkok op februari 15, 2023, 09:21:13 AM
Citaat van: Alex Kwak op februari 15, 2023, 08:30:23 AM
Citaat van: Alfredkok op februari 14, 2023, 20:51:08 PMIk kan de plantenlijst wereld niet downloaden

Vermeld aub ook waarom niet, zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,501090.0.html

Heb de lijst meerdere keren geprobeerd te downloaden, eerst tegelijk met reptielen amfibieën wereld. Die laatste stond toen wel in mn lijst, maar planten niet. Daarna meerdere keren opnieuw geprobeerd te downloaden. Lijkt gewoon te laden en te downloaden maar verschijnt niet in je lijsten. Een beetje alsof de download ergens vastloopt en dan afsluit.

De plantenlijst van de wereld bevat inmiddels zo'n 500.000(!) soorten.
Ik kan mij voorstellen dat niet elk toestel hier mee om kan gaan. Om dat op te lossen moet een nieuwe/beter opdeling van planten gemaakt worden. En dat doe je niet zomaar...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hannes ledegen

#297
Gevonden! Het probleem zit hem in de groep "orchideeën Europa" als je die uitvinkt na een clean install of het wissen van de soortenlijsten werkt alles, ook verzamelgroepen indelen etc. Kunnen we die misschien aan database kant tijdelijk offline halen, Alex?
Kernteam mobiele apps van Observation.org & website
Te vinden in het veld voor vooral libellen en vogels

Jan Mudde

Lijkt idd
Citaat van: h.ledegen op februari 15, 2023, 10:02:01 AMGevonden! Het probleem zit hem in de groep "orchideeën Europa" als je die uitvinkt na een clean install of het wissen van de soortenlijsten werkt alles, ook verzamelgroepen indelen etc. Kunnen we die misschien aan database kant tijdelijk offline halen, Alex?

Lijkt idd te kloppen!!!! Net uitgeprobeerd en alles werkt idd. Dank voor het zoekwerk!!!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Hans Verdaat

Heb ObsMapp gedeinstalleerd.
Heb de 9.1.2 versie geinstalleerd.
Bij installatie soortenlijsten NL gedownload. Toen leek alles te werken.
Vervolgens meer soortenlijsten gedownload voor andere gebieden. Toen ontstond weer de error dat er 3 velden niet meer in te vullen zijn.

probleem dus niet geheel opgelost met de laatste update