ObsMapp 9: Vragen, opmerkingen en bugs.

Gestart door Alex Kwak, januari 24, 2023, 15:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick Boerboom

Bij mij crast de app ook bij opstarten. Kan 'm dus niet meer openen.

Daarvoor al diverse bugs (en vervelende zaken):

- crashen bij nieuwe locatie op kaart aanwijzen en andere random handelingen.
- Ook kreeg ik van Niels de melding dat ik schijnbaar alle waarnemingen met foto's met een onnauwkeurigheid van 1 km had ingevoerd.
- sowieso was het overnemen van de locatie van de foto een drama. Soms leek de app steeds de locatie van de eerste ingevoerde waarneming/foto over te nemen. Ik kreeg geen logica ontdekt in ja of nee antwoorden op de vraag of de locatie behouden moet blijven na invoeren van een waarneming met foto.
- bij eerste waarneming invoeren duurt het erg lang voordat de soortenlijst (verzamellijst) opent.
- interface is natuurlijk subjectief, maar vind die gele pointer op kaart niet echt super.

ik gebruik android versie 11, op een OnePlus Nord.

Jan Mudde

Citaat van: Rick Boerboom op februari 12, 2023, 11:41:05 AMBij mij crast de app ook bij opstarten. Kan 'm dus niet meer openen.

Daarvoor al diverse bugs (en vervelende zaken):

- crashen bij nieuwe locatie op kaart aanwijzen en andere random handelingen.
- Ook kreeg ik van Niels de melding dat ik schijnbaar alle waarnemingen met foto's met een onnauwkeurigheid van 1 km had ingevoerd.
- sowieso was het overnemen van de locatie van de foto een drama. Soms leek de app steeds de locatie van de eerste ingevoerde waarneming/foto over te nemen. Ik kreeg geen logica ontdekt in ja of nee antwoorden op de vraag of de locatie behouden moet blijven na invoeren van een waarneming met foto.
- bij eerste waarneming invoeren duurt het erg lang voordat de soortenlijst (verzamellijst) opent.
- interface is natuurlijk subjectief, maar vind die gele pointer op kaart niet echt super.

ik gebruik android versie 11, op een OnePlus Nord.

Om welke versie van ObsMapp gaat het? Het crashen is een dingetje van ObsMapp 9.1.1 zoals hierboven velen reeds hebben aangegeven. De meeste andere "bugs"die jij noemt zouden met die versie verholpen moeten zijn (zie aankondiging van versie 9.1.1 ergens hierboven). Met de versie 9.1.2 die nu langzaam beschikbaar komt (een typisch Google-dingetje dat een update een soort van "uitgerold" wordt ipv tegelijk voor alle apparaten beschikbaar is) zou het crashen en de overige zaken verholpen moeten zijn.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op februari 12, 2023, 11:05:04 AMEindelijk, 9.1.2 is vrijgegeven
Daar is nog altijd helemaal niets van te merken..
Groet,
Maarten

Jan Mudde

Citaat van: Maarten Hotting op februari 12, 2023, 16:06:38 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 12, 2023, 11:05:04 AMEindelijk, 9.1.2 is vrijgegeven
Daar is nog altijd helemaal niets van te merken..
Bij mij ook niet, ben al sinds het bericht dat 9.1.2 is vrijgegeven aan het trachten deze te downloaden maar in de Playstore krijg ik nog steeds alleen ObsMapp versie 9.1.1 te zien.......geluk bij een ongeluk is dat 9.1.1 bij mij nog geen crashes oplevert en dat ik op moment ook niet echt behoefte aan ObsMapp heb omdat ik door de griep aan huis gebonden ben.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan Mudde

ObsMapp versie 9.1.2 blijkt dus opnieuw in review te staan bij Google.....

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

ObsMapp 9.1.2 is opeens weer in review, gek wordt je er van...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op februari 12, 2023, 16:34:15 PMObsMapp 9.1.2 is opeens weer in review, gek wordt je er van...

Hoi Alex,

Ach er zijn erger dingen op de wereld maar lichtelijk frustrerend is het wel. Sterkte!!  Ik wacht het rustig af, griepje houdt me toch helaas aan huis gebonden.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op februari 12, 2023, 16:36:20 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 12, 2023, 16:34:15 PMObsMapp 9.1.2 is opeens weer in review, gek wordt je er van...

Hoi Alex,

Ach er zijn erger dingen op de wereld maar lichtelijk frustrerend is het wel. Sterkte!!  Ik wacht het rustig af, griepje houdt me toch helaas aan huis gebonden.

Grtz, Jan

Beterschap!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

haakbek

Ik heb de nieuwe versie obsmapp maar bij mij kan ik geen waarnemingen downloaden ze komen wei in het venster maar daarna stopt het
Wat doe ik fout
Groeten
Hans

haakbek

Ik kan geen waarnemingen meer downloaden na de nieuwe obsmapp versie wat doe ik fout?
Groet
Hans Meijer

Jan Mudde

Citaat van: haakbek op februari 12, 2023, 16:58:30 PMIk kan geen waarnemingen meer downloaden na de nieuwe obsmapp versie wat doe ik fout?
Groet
Hans Meijer

Wanneer het dan om versie ObsMapp 9.1.1 gaat dan is het al dagen bekend dat die versie op de raarste momenten crasht. De fix daarvoor ( ObsMapp 9.1.2 )is reeds meer dan 36 uur geleden aangeboden aan Google, was goedgekeurd maar staat nu weer in de review bij Google. Daar kunnen Alex of wie dan ook niets aan doen. Er zit voor iedereen bij wie ObsMapp versie 9.1.1 crashed niets anders op dan af te wachten op de vrijgave door Google van de versie 9.1.2 van ObsMapp.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

haakbek

Citaat van: Jan Mudde op februari 12, 2023, 17:16:23 PM
Citaat van: haakbek op februari 12, 2023, 16:58:30 PMIk kan geen waarnemingen meer downloaden na de nieuwe obsmapp versie wat doe ik fout?
Groet
Hans Meijer

Wanneer het dan om versie ObsMapp 9.1.1 gaat dan is het al dagen bekend dat die versie op de raarste momenten crasht. De fix daarvoor ( ObsMapp 9.1.2 )is reeds meer dan 36 uur geleden aangeboden aan Google, was goedgekeurd maar staat nu weer in de review bij Google. Daar kunnen Alex of wie dan ook niets aan doen. Er zit voor iedereen bij wie ObsMapp versie 9.1.1 crashed niets anders op dan af te wachten op de vrijgave door Google van de versie 9.1.2 van ObsMapp.

Grtz, Jan
Bedankt Jan
Ik kon zo gauw geen antwoord vinden heb wel op de site gezocht
Ik wacht af tot het herstel er is
En ja ik heb 911 versie nu staan
Groeten
Hans

W.appels

 :-[ ik heb de nieuwe versie van obsmap 9.1.1. De vorige versie werkte prima. De nieuwe versie een halve dag goed maarde dag
Erop werkte hij niet meer. Hij crasht steeds. Meerdere malen opnieuw geïnstalleerd.gekeken op smartphone of daar fouten zaten maar daar was alles goed. Mijn vraag is wat ik moet doen om dit op te lossen. Anders of er betere versie komt zodat ik de app kan gebruiken.

Groet Walter appels

Alex Kwak

Citaat van: W.appels op februari 12, 2023, 20:30:12 PM:-[ ik heb de nieuwe versie van obsmap 9.1.1. De vorige versie werkte prima. De nieuwe versie een halve dag goed maarde dag
Erop werkte hij niet meer. Hij crasht steeds. Meerdere malen opnieuw geïnstalleerd.gekeken op smartphone of daar fouten zaten maar daar was alles goed. Mijn vraag is wat ik moet doen om dit op te lossen. Anders of er betere versie komt zodat ik de app kan gebruiken.

Groet Walter appels

Neem even de moeite om te kijken of je antwoord ergens in de laatste paar posts staat zou ik zeggen...  :-X
Oftewel, er zit een fout in 9.1.1 en we waqchten tot Google 9.1.2 heeft goedgekeurd
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op februari 12, 2023, 20:31:53 PM
Citaat van: W.appels op februari 12, 2023, 20:30:12 PM:-[ ik heb de nieuwe versie van obsmap 9.1.1. De vorige versie werkte prima. De nieuwe versie een halve dag goed maarde dag
Erop werkte hij niet meer. Hij crasht steeds. Meerdere malen opnieuw geïnstalleerd.gekeken op smartphone of daar fouten zaten maar daar was alles goed. Mijn vraag is wat ik moet doen om dit op te lossen. Anders of er betere versie komt zodat ik de app kan gebruiken.

Groet Walter appels

Neem even de moeite om te kijken of je antwoord ergens in de laatste paar posts staat zou ik zeggen...  :-X

Je vraagt wel heeeeel veel van de gebruiker hoor Alex  :angel: Terugbladeren in een topic om te kijken of je vraag niet al reeds gesteld en/of beantwoord is, tsssss weet je niet hoeveel moeite dat kost  :wacko:

  Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

bij mij is die nu aan het updaten naar 9.1.2.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

#256
Dit topic een beetje opgeruimd. Verkeerde adviezen en op de persoon spelen.

Nu weer verder met echte opmerkingen over versie 9.1.2.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Zie je de update niet en kan je niet langer wachten:
op je smartphone:
open de playstore
 apps en apparaat beheren,
recente updates bekijken,
updates beschikbaar ,
checken op updates.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn van Sluijs

#258
9.1.2:

- 'Opslaan' blijft grijs bij de meeste (alle?) plantentaxa uit NL lijst. Opslaan lukt bij mij tot nu toe alleen bij Plant onbekend. Bij andere soortgroepen lijken geen issues.
- Mogelijk gerelateerd: bij gebruik van de beeldherkenningsfunctie verschijnt een Engelse naam van de plant, terwijl mijn soortenlijst ingesteld staat op NL + wetenschappelijk. Bovendien verschijnt een * met de opmerking "*) Onbekende soort, download eerst de soortgroep", terwijl de soort wel in de geactiveerde lijst staat.
- Crash bij download plantenlijst wereldwijd.
Vriendelijke groeten,
Martijn

David Tempelman

Ook 9.1.2 geïnstalleerd,  zelfde euvel. Planteninvoer probleem schijnt in D niet te spelen.
met vriendelijke groet,
David

hiskodevries

David, welke landlijst gebruik je ?
De wereldlijst planten is vermoed ik veel te groot om te laden.(500.000 records ongeveer)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hans Verdaat

Ik kom dit ook bij vogels tegen. Sommige soorten werken wel andere niet, bijvoorbeeld Bosuil niet.
ik gebruik de soortenlijst 'vogels Nederland'

Martijn van Sluijs

Europese orchideeën lijkt bij mij wel te werken. De Duitse en Belgische plantenlijst dan weer niet.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Martijn van Sluijs

Citaat van: Hans Verdaat op februari 13, 2023, 09:39:17 AMIk kom dit ook bij vogels tegen. Sommige soorten werken wel andere niet, bijvoorbeeld Bosuil niet.
ik gebruik de soortenlijst 'vogels Nederland'
Bosuil werkt bij mij wel.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Martijn van Sluijs

Citaat van: hiskodevries op februari 13, 2023, 09:39:08 AMDe wereldlijst planten is vermoed ik veel te groot om te laden.(500.000 records ongeveer)
Als het niet kan, dan wellicht ook niet de optie bieden. Maar dit euvel lijkt mij nu even bijzaak.
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

We weten dat in 9.1.2. vrij random een soort niet is op te slaan omdat activiteit en kleed niet zijn te selecteren.

Dit hoef je nu niet meer opnieuw te melden.
Bij voorbaat dank
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wimdewild

Ik heb nu geüpdatet naar 9.1.2. maar ik kan nog steeds geen waarnemingen uploaden.  :huh:
Vriendelijke groet,
Wim

Alex Kwak

Citaat van: wimdewild op februari 13, 2023, 10:25:16 AMIk heb nu geüpdatet naar 9.1.2. maar ik kan nog steeds geen waarnemingen uploaden.  :huh:

Graag iets meer info. "het kan niet" helpt niet zo veel...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

#268
Ik had 9.1.2 ook gedownload en zag dat de voorkeur 'lokaal / wetenschappelijk' en 'wetenschappelijk / lokaal' nog niet werkt. Het zoekt niet in de wetenschappelijke namen, maar in beide gevallen alleen 'lokaal'. Je wilt dat je in beide lijsten zoekt. In 7.39.1 is dat ook het geval.

Als ik de voorkeur (alleen) wetenschappelijk gebruik kan ik wel zoeken in wetenschappelijke namen en 'kiezen' maar krijg ik in het invoerscherm de Nederlandse naam te zien. Deze bug heb ik in de testfase al gemeld.


hiskodevries

[moderatie] link naar obscure app store verwijderd[/moderatie]
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0