Mierwesp?

Gestart door Marcel, augustus 14, 2007, 00:45:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel

Gevonden in de Achterhoek. Een mierachtig insect, dat in holletjes van graafbijtjes kruipt. De grootte is minder dan een centimer (geschat). Weet iemand of dit een mierwesp is en ook of er een soortnaam aan te geven is?
groet
Marcel
Groet,
Marcel

Marcel

en een ander opname meer van de zijkant.
Groet,
Marcel

wilde

#2
Leuk beestje. Die heb ik nog nooit gezien. Dat het een Mierwesp (Mutillidae) zal zijn is wel duidelijk, maar ja, welke?
Volgens het ned. soortenregister zijn er slechts 3 soorten van die familie, allemaal met slechts 1 vertegenwoordiger van hun geslacht:
Mutilla europaea (Grote mierwesp)
Myrmosa atra (Bruine mierwesp)
Smicromyrme rufipes

Ik denk dat het die laatste is: mannetjes met; vrouwtjes zonder vleugels.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Marcel

Dank je Albert,
Ik denk ook dat het een gewone mierwesp is (Smicromyrme rufipes). Voor een grote mierwesp is hij (zij) te klein. Over de de bruine mierwesp kan ik weinig vinden, maar op 1 plaatje bevat het achterlijf meer bruin.  Andere kenmerken:roodbruine poten, voelsprieten en borststuk zouden duiden op de gewone mierwesp.
Ze waren overigens niet zeldzaam en op verschillende stukjes zand, waar ook graafbijtjes zaten, heb ik ze gezien.
Dank je voor de info en determinatie.
Groet
Marcel
Groet,
Marcel

Jelle

#4
Volgens mij ook deze mierwesp. De kleur is wel nogal gelig en de wittige beharing op het achterlijf is weggesleten.

Ik heb er onlangs ook een foto van genomen:

vrouwtje



mannetje (de rode vorm)


Marcel

Foto is zeker gelig, het valt me nu pas op.
Ze is inderdaad wel wat kalig. Andere soortgenoten hebben wel wat meer beharing. En die heb ik jammergenoeg er niet scherp op.
Groet
Marcel
Groet,
Marcel