Welke korstmos is dit?

Gestart door H Timans, augustus 17, 2019, 11:06:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Ik kwam dit tegen op de heide bij Laren. Ik ben er vrij lang mee bezig geweest en heb de veldgids en veldsleutel geraadpleegd maar ik kom er niet uit. Wellicht kan iemand mij verder helpen? Excuses voor de vele foto's, maar ik vond de documentatie anders niet compleet.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/178048665/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet.
datum: 2019-08-07
locatie: Laren (NH) - Zuiderheide (NH)

foto's:














Ferse apo's grijsachtig bruin tot bruin en met subtiele kleurovergang. Grijze rand, apo dan bollig. Jonge apo's grijs, knoopjeskorstachtig. Niet soredieus, knobbelachtig glad. Niet reagerend met K en C.
Mvg Harold Timans

Guido Berger

Harold probeer de doorsnede voor mij simpele ziel eens wat beter te beschrijven want ik kan het niet helemaal goed zien.
Epithecium (of epihymenium als je het zo wilt noemen) kleur ...
Hymenium kleur en dikte ...
Hypothecium kleur ...
Asco sporen eencellig of tweecellig of viercellig of ...
Ascosporen grootte ...
Andere dingen?
Dan kan ik misschien iets controleren in Smith et al.

Mijn gevoel op de bovenste plaatjes zegt heel simpel Boomglimschoteltje. Maar ja, ik ben niet zo'n held in de bomendingen.

Pluijm

Zou ook denken aan een Lecania. Wellicht kun je nog een keer zo'n bollig exemplaar van een apothecium versnijden. Apothecium opweken, goed choppen en pletten, al het grof materiaal uit de druppel verwijderen, zodat je in een dunne waterfilm kunt zoeken naar sporen.
Mijn eerste ingeving was L. naegelii, met viercellige sporen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Citaat van: H Timans op augustus 17, 2019, 11:06:03 AM


Eens met bovenstaande, maar deze foto vind ik er toch meer Bacidia/Bacidina-achtig uitzien (arceutina?). Twee soorten? Met die microscoopfoto's kan ik ook niet zoveel.

Als je in een preparaat de sporen beter wilt bekijken wil het weleens helpen om het dekglaasje een beetje heen en weer te bewegen en zachtjes te drukken, dan valt het schijfje uit elkaar. Zoek op die manier eens de losse sporen en de parafysen, en beschrijf die. Daarmee zouden we al veel verder moeten komen.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

H Timans

Dank voor de opmerkingen! Ik zal wat systematischer werken als ik achter de microscoop zit, dat lijstje van jou Guido is dan een goede leidraad. Qua substraat kwaliteit is dit voor mij een beetje de max, ik probeer met een vlijmscherp mesje in een druppeltje water de brokjes apo zo klein mogelijk te snijden, vervolgens gebruik ik dat voor het preparaat. Ik vind dan meestal wel een paar asci met de sporen er in. Ik heb (nog) geen keuringsvloeistoffen die de sporen in de asci en de parafysen beter laat oplichten, qua fotokwaliteit is dit dus voorlopig het beste wat ik kan maken (alles met smartphone). Ik zal nog wel proberen wat lossen sporen te vinden. Daarnaast zal ik dat lijstje even invullen Guido en in dit topic neerzetten.

Wat de determinatie betreft hoor ik verschillende geluiden. Als het een glimschoteltje is, dan had ik dat aan habitus nooit herkend maar dat zal wel komen omdat ik nog niet zoveel Glimschoteltjes in het veld gezien heb. Ik deel de mening met Lukas dat ik het het meeste vind lijken op Knoopjeskorst/Purperschaaltje maar ik zie vooralsnog geen goede match.
Mvg Harold Timans

lukasverboom

In plaats van in een waterdruppeltje snijd ik zelf mijn preparaten als het kan altijd op het originele substraat, en droog. Onder een stereomicroscoop zijn er dan makkelijker nette plakjes van te snijden, die overal even dun zijn. Het kost de nodige oefening, maar je preparaten worden vele malen duidelijker.

Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

De parallelle sneedjes maak ik ook als het apothecium nog op de schors vastzit, dan floepen ze niet weg. Daarna de plakjes nog loswippen.
Ben ook benieuwd of hier niet twee soorten op de foto staan.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Zie nu ook de nieuwe opmerking bij de waarneming.
Mvg Harold Timans

henkjanvdkolk

Zoals al bij de waarneming aangegeven zou ik dit benoemen als een oude vorm van Gewoon purperschaaltje. De apotheciën zijn te groot voor een Bacidia en Lecania. Lecania ontwikkeld normaal ook niet zo'n dikke zwarte rand als op sommige van de foto's te zien is. Gewoon purperschaaltje koloniseert gladde schors, maar wanneer de boomschors vervolgens begint te kreukelen kan je dit soort kwijnende vormen tegenkomen.
Op één van de microscopische foto's meen ik eencellige ascosporen te zien, maar eigenlijk valt er op de microscopische foto's (zoals eerder al aangegeven) helaas niet veel te zien.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

H Timans

Bedankt Henk-jan, ik zal de naam dan aanpassen naar G. Purperschaaltje.
Mvg Harold Timans