zomersneeuw; horen de bekers er bij?

Gestart door vdvaart, oktober 13, 2015, 22:53:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/109380036
Zomersneeuw - Cladonia foliacea gezien op 2015-10-10 Meijendel - Vlakte van Waalsdorp
Foto's:






Ik ben vooral geïnteresseerd in de vraag of de bekers bij de soort horen. Ze zijn meest nogal rommelig, zonder korrels, alleen gemarmerd en met schubben. Ze staan links en rechts in de overzichtsfoto.  Er staan wel een paar nette bekers tussen die er weer heel anders uitzien, wel korrelig, ontschorst, bruinig; daarvan denk ik dan dat ze er niet bijhoren. Staan op de voorgrond in de eerste uitsnede.

bij voorbaat dank Koos van der Vaart
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

het is tamelijk zeldzaam dat Cladonia foliacea apotheciën heeft maar dit zijn ze volgens mij. In de gids is sprake van "gemarmerde stelen" en dat zie ik hier.

vdvaart

Dank je wel Ben. Je zegt het niet, maar de kleinere bekers op de voorgrond van de eerste detailfoto horen dan niet bij de zomersneeuw, want niet gemarmerd. Ik denk dat ze bij bruin bekermos horen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

alegro

In de duinen ben ik zomersneeuw met bekers wel vaker tegengekomen. En wat de kleine bekertjes betreft, die zouden ook van C pocillum kunnen zijn.
Wat was op die plek de situatie? Kalkrijk of niet?
Grüezi mitenand,
Arjan

vdvaart

Ja, kalkrijk, gezien de aanwezigheid van andere mossen van de kalkrijke duinen. Het onderscheid tussen pocillum en grayi heb ik nog niet onder de knie vrees ik.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

alegro

Citaat van: vdvaart op oktober 15, 2015, 07:36:49 AM
Ja, kalkrijk, gezien de aanwezigheid van andere mossen van de kalkrijke duinen. Het onderscheid tussen pocillum en grayi heb ik nog niet onder de knie vrees ik.

In kalkrijke duinen is C pocillum meer voor de hand liggend dan C grayi, al kunnen er natuurlijk ook plaatselijk kalkarme stukjes tussen zitten.
Ik vind het exemplaar op deze foto lastig te beoordelen, maar ik meen aan de binnenkant van de bekers wat grovere, schubjesachtige structuren waar te nemen. Dat is dus een kenmerk van C pocillum, C grayi is meer uniform fijner korrelig.

Eigenlijk zou je deze even moeten "plukken", om te zien wat er qua grondblaadjes bij hoort.
Grüezi mitenand,
Arjan

kroonp

Citaat van: vdvaart op oktober 13, 2015, 22:53:11 PM
Ik ben vooral geïnteresseerd in de vraag of de bekers bij de soort horen. Ze zijn meest nogal rommelig, zonder korrels, alleen gemarmerd en met schubben. Ze staan links en rechts in de overzichtsfoto.  Er staan wel een paar nette bekers tussen die er weer heel anders uitzien, wel korrelig, ontschorst, bruinig; daarvan denk ik dan dat ze er niet bijhoren. Staan op de voorgrond in de eerste uitsnede.

Bekers zul je inderdaad niet aantreffen bij C. foliacea.

Citaat van: alegro op oktober 15, 2015, 12:23:59 PM
In kalkrijke duinen is C pocillum meer voor de hand liggend dan C grayi, al kunnen er natuurlijk ook plaatselijk kalkarme stukjes tussen zitten.
Ik vind het exemplaar op deze foto lastig te beoordelen, maar ik meen aan de binnenkant van de bekers wat grovere, schubjesachtige structuren waar te nemen. Dat is dus een kenmerk van C pocillum, C grayi is meer uniform fijner korrelig.

Mee eens. Ik denk dat je het gerust C. pocillum kan noemen vanwege die bolle vlakjes in de beker.
Groet

Peter Kroon

vdvaart

Voor alle duidelijkheid Peter, de rommelige, hoge bekers met bruine apotheciën, die horen volgens jou wel bij de zomersneeuw, je hebt het als je schrijft dat je bekers niet bij foliacea zult aantreffen alleen over de kleinere, regelmatige bekers met picnidiën? In de Veldgids voor korstmossen van duin, heide en stuifzand is de eerste foto van foliacea er overigens een met mooie, regelmatige bekers. Ik heb dit materiaal mee naar huis genomen en de rommelige bekers lijken vast te zitten aan vrij grote lobben, dus ik zou zeggen de zomersneeuw. Ik heb de kleine bekertjes er nu uitgeplukt en dat levert geen grondschubben op. Ik vind het soms heel moeilijk om die korstmossen te scheiden. Mossen leg je desnoods in een druppel water en trek je voorzichtig uit elkaar, is er voor korstmossen ook een truc?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

alegro

Om aan alle eventuele onduidelijkheid een einde te maken: Cladonia foliacea kun je in Nederland, en dan vooral in de duinen, min of meer regelmatig met bekers aantreffen.
Bijvoorbeeld in De Verbrande Pan bij Bergen in Noord Holland. Daar komt C foliacea echt massaal voor en zeker de oudere exemplaren hebben daar vaak mooie grote bekers.
Misschien is er wel een verschil met het binnenland, waar je deze soort meestal op "zure" bodems tegenkomt, waardoor vorming van bekers aldaar minder vaak plaatsvindt.
Of dat ook een wetenschappelijk bewezen feit is weet ik echter niet.
Grüezi mitenand,
Arjan

Ben Kruijsen

ik maak jaarlijks honderden vegetatieopnamen in de duinen van Zandvoort tot Schoorl en heb veel Cladonia foliacea in de opnamen. Ik kom kapsels maar weinig tegen. In de Verbrande Pan heb je lokaal op uitgebreide schaal korstmosvegetaties en ik kan me voorstellen dat daar waar foliacea uitbundig voorkomt je de kapsels kunt vinden.

kroonp

Sorry, mijn reactie was wat te kort door de bocht. Ik ken C. foliacea-bekers als vrij lange dingen die naar boven toe geleidelijk verwijden tot iets wat op een beker lijkt, heel anders dan de bekers van bijvoorbeeld bruin of rood bekermos. Maar wat foto's door neuzend kom ik inderdaad exemplaren tegen die behoorlijk regelmatig zijn.

Al doende viel me wel een ander kenmerk op; bekers van C. foliacea zijn vrij glad en niet soredieus. Dus meer gelijkend op de stapelbekers. De kleine bekertjes hier op de foto lijken me wel een korrelig oppervlak te hebben en dus ook op basis daarvan iets anders dan C. foliacea.

Wat betreft het uit elkaar plukken van korstmossen; de gouden truc heb ik niet. Behalve dan dat het bij korstmossen ook gemakkelijker gaat als ze vochtig zijn. Anders breekt/verbrokkeld het snel als je probeert te trekken.
Groet

Peter Kroon

alegro

Citaat van: Ben Kruijsen op oktober 16, 2015, 12:17:54 PMIk kom kapsels maar weinig tegen.

Bedoel je daarmee bekers of apotheciën? Apotheciën komen zowiezo minder voor dan bekers omdat je voor apotheciën logischerwijze nu 1maal bekers nodig hebt en niet andersom als je begrijpt wat ik bedoel.
Grüezi mitenand,
Arjan

Ben Kruijsen

Vergissing natuurlijk geen kapsels maar ik bedoelde podetiën.