Rivierdonderpad of Marmergrondel

Gestart door Dave van der Spoel, september 21, 2013, 20:51:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dave van der Spoel

Kan iemand mij vertellen welke soort dit betreft, werd afgelopen donderdag gevangen in Het Donckse Bos in Zuid Holland. Dit water staat door een aantal sloten in verbinding met de Nieuwe Maas.
Zelf denk ik dat het een Marmergrondel is?
Aan welke kenmerken kan ik zien of het 1 van deze soorten betreft.

Gr. Dave

Johan Helmus

Marmergrondel, o.a. te bepalen op basis van de vorm van de bek. Een marmergrondel heeft ook soort 'slurfjes' aan de neusgaten, waaraan de soort herkend kan worden. Bij deze foto zijn de slurfjes volgens mij niet te zien, maar dat zal aan de scherpte liggen.
Groeten, Johan Helmus


Rene Janssen

Geen goede zaak dat deze exoot ook hier al zit...  :'(
René Janssen

Dave van der Spoel

Hallo Rene

We zij er achter gekomen dat er in de buurt van Rhoon meerdere ex gevangen zijn.

Bij een vangst in oktober bij de eerdere vangsplaats zelfs meerdere exemplaren.

Wel apart dat we die in het binnenwater aantreffen en de Zwartbekgrondels op de rivier tussen de steenstort. Vang er met een wormpje zo 50 in een uur.

Gr Dave

evertdirks

Citaat van: Rene Janssen op september 23, 2013, 16:51:52 PM
Geen goede zaak dat deze exoot ook hier al zit...  :'(
Komt al veelvuldig voor in de IJssel..
Maar hoezo exoot, deze is gewoon via het rijn donau kanaal hierheen gezwommen.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Remco Ploeg

Maar dat kanaal is wel kunstmatig, zonder dat kanaal waren ze hier niet gekomen!

evertdirks

Klopt maar als dit zelfde door een natuurlijke oorzaak was gebeurt dan is het geen exoot.
Maar wat noemen we het kunstmatig uitzetten van zalm dat??

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Rob S

Groeten

Rob Schaareman

tekenaar

Onnatuurlijke verbindingswegen zoals kanalen en dijken zijn inderdaad een discussiepunt w.b.t. exoten. In feite is een groot aantal weilanden immers ook een onnatuurlijke verbinding in een gebied wat voorheen bedekt was door bos.

Over het algemeen (en toegegeven iewat arbitrair) wordt aangehouden dat kanalen en bruggen en dijken dermate onnatuurlijk zijn dat erdoor komende soorten in hun nieuwe woongebied exoten zijn. Veranderingen van landgebruik worden niet als zodanig gezien. Dus hamster en de weidevogels zijn inheems in Nederland, de Donauvissen zijn dat niet.

Overigens is het succes van de Donausoorten (uit de Donau-delta!) mede gevolg van grootschalige veranderingen in rivierhabitsts, zowel in de Donau als in de Rijn en Maas. Door vele dammen, onnatuurlijke oevers en het veel smallere rivierbed zonder uitgestrekte broekbossen met meanders en overstromingsgebieden is nu weinig over van het oorspronkelijke rivierenhabitat. Vergelijk een meanderende rivier met helder water, deels dichte begroeiing en een zanderige ondergrond met een kanaal met troebel water en een (basalt) stenen beschoeiing. Het tegenwoordige rivierenhabitat heeft in dit opzicht meer gemeen met rivier-getijdengebieden (ook minder begroeiing, troebel en zeer afwisselend substraat), waar de grondels vandaan komen. Het is in dit opzicht interessant te speculeren over de rol van dood hout (gevallen bomen) in natuurlijke rivierhabitats (schuilplaats, voortplantingsplaats enz.). Het is ongelooflijk hoeveel aantrekkingskracht een in het water gevallen boom met blad eraan heeft op allerlij vissoorten. Probeer dit in Nederland maar eens te zien ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Remco Ploeg

Ik ben het er mee eens dat er twijfelgevallen zijn, maar het Main-Donau kanaal vind ik toch een vrij duidelijk geval?

evertdirks

Ik ben het er natuurlijk mee eens dat de verbinding van het rijn-donau kanaal duidelijk door mensen is veroorzaakt.
Echter de invasie van soorten komt geheel ten goede van de verspreidingsdrang van deze soorten, zonder dat de mens daar bij heeft geholpen.
Ik verwacht dat er over een jaar of 10 wel een nieuwe balans zal zijn ontstaan.
Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Rob Koelman

Citaat van: evertdirks op november 24, 2013, 14:22:03 PMEchter de invasie van soorten komt geheel ten goede van de verspreidingsdrang van deze soorten, zonder dat de mens daar bij heeft geholpen.

Wat mij betreft totale flauwekul. Op deze manier kun je de introductie van alle invasieve exoten wel goedpraten...

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

tekenaar

#13
Die nieuwe soorten komt het inderdaad ten goede, maar dat waren ook voordat ze zich uitbreiden al zeer talrijk en niet-bedreigd in hun natuurlijk leefgebied. Uitbreiding van zulke soorten komt de wereld-biodiversiteit niet ten goede. Wat het doet t.a.v. de inheemse fauna en flora: ga maar onderzoeken zou ik zeggen.

Over de algehele theorie m.b.t. exoten zijn inmiddels zoveel goede boeken verschenen dat je meer dan genoeg info kunt vinden. De mythe dat het op het vasteland allemaal wel meevalt (t.o.v. de situatie op kleine eilanden) is inmiddels ruimschoots achterhaald. Mogelijk is de zichtbaarheid in een "op de schop genomen Nederlands landschap" minder als die in bijvoorbeeld het meer soortenrijke middelandse zeegebied (met ook meer endemen), maar dat zou niet moeten betekenen dat Nederland maar een brongebied moet worden voor de verdere verspreiding van exoten naar de rest van Europa ...

Wat aquatische exoten betreft: wie steekt werkelijk zijn hoofd onderwater om zelf eens te kijken wat daar gebeurt? Gekroesde waterpest en grote kroosvaren zijn even invasief als enkele decennia geleden, alleen zijn wij nu aan hun aanwezigheid gewent geraakt en ervaren we ze nu als "normale soorten" in ons binnenwater. Om van Amerikaanse rivierkreeften maar niet te spreken.

Ik ben het er ook wel mee eens dat uiteindelijk wel een nieuwe balans zal ontstaan, maar die zal (zeker op wereldschaal gezien) veel soortenarmer zijn als de huidige en daardoor waarschijnlijk ook veel instabieler.

Zo'n verbinding tussen de Donau en de Rijn doet de gescheiden evolotie van ongeveer de hele aquatische fauna sinds de ijstijden teniet. In veel gevallen zijn in deze rivieren zustersoorten aanwezig, met echter wel specifieke aanpassingen aan hun lokale habitats. Die aanpassingen )en het evenwicht wat tussen die soorten bestaat) worden nu teniet gedaan. Voorbeelden van zulke zustersoorten (lang niet altijd erkent op taxonomisch gebied): bittervoorns, forellen, baars (in de Donau veel geler met meer strepen en een onregelmatiger streeppatroon, ook slanker dan de Rijn-variant), blankvoorn (hoger gebouwde ondersoort in de Donau), riviergrondel enz. Voorbeelden van Donauvis die in Nederland geintroduceerd is: snoekbaars, meerval (met uitzondering van de waarschijnlijk gehybridiseerde Haarlemmermeerpopulatie), roofblei, donaubrasem, al die "nieuwe grondels", verschillende steursoorten en ongetwijfeld wel meer (ik ga niet in op invertebraten want die ken ik niet goed genoeg). Wie zou het opvallen wanneer de steviger en hoger gebouwde Donau-riviergrondels (Gobio obtusirostris) in de Rijn verschijnen? Ze lijken veel op de Rijn-soort (Gobio gobio), maar zijn zowel morfologisch als genetisch anders.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Remco Ploeg

Hoe is deze Donau-riviergrondel dan te onderscheiden van de inheemse? lijkt me wel belangrijk om te weten als we deze soort hier ook kunnen verwachten!

tekenaar

Donau-riviergrondel is duidelijk hoger en steviger gebouwd als de inheemse. Probleem is dat beide soorten nogal kunnen varieren naar gelang leefomstandigheden. Dat betekent dat een afwijkende bouw van meerdere exemplaren de eerste aanwijzing zou kunnen zijn, genetisch onderzoek zal het dan moeten bevestigen (of ontkrachtigen). Er zijn overigens geen waarnemingen van Donau-riviergrondel in het stroomgebied van de Rijn.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/