5 planten langs één pad, allemaal dezelfde?

Gestart door Botervlieg, juli 12, 2011, 21:53:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Vorige maand langs 1 pad 5 planten gezien. Zijn ze allemaal dezelfde soort (ondanks dat ze er best verschillend uitzien?)

In hetzelfde gebied eerder een brede orchis gevonden. Zijn onderstaande allemaal brede? Of zit er ook een rietorchis of andere soort tussen?



1)





2)




3)




4)




5)


Groetjes, Marleen


Botervlieg

Hallo Jan,

Dit zijn sowieso de enige foto's, toen wist ik nog niet (sinds paar weken weet ik dat wel) dat de bladeren belangrijk zijn.

Ze zijn gevonden op 13-6. De locatie mag ik dat zo hier neerzetten?
Want nu worden de waarnemingen vervaagd, als ik dan hier de locatie neerzet slaat dat nergens meer op.

In Haarlem, in elk geval. Is dat voldoende?

De getallen (1,2,3 etc) zijn aanklikbaar naar de waarneming.

Groetjes, Marleen

Jan Essink

ik heb mijn vraag weg gehaald omdat ik in de veronderstelling was dat dit buitenlandse planten waren, maar later zag ik dat dat niet zo is. Waar iets van bladeren zichtbaar zijn zie ik ringvormige vlekken die op D. praetermissa var. junialis duiden. Nu staan deze maar ook de gewone rietorchis vaak broederlijk naast elkaar, vandaar dat junialis een var. van de ander is.
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Botervlieg

Hallo Jan,

Oke, ik begrijp het. Ik had ook wel iets duidelijker kunnen zijn, sorry.

Begrijp ik goed dat het allemaal dezelfde zijn? Dan kan ik de waarnemingen aanpassen naar
Gevlekte rietorchis - Dactylorhiza praetermissa subsp. junialis

Of alleen die waar de bladeren te zien zijn, dus 1 en 3 ? Is er over de rest iets te zeggen?

Groetjes, Marleen

Jan Essink

doe ze allemaal maar behalve de laatste die lijkt mijn meer op de gewone rietorchis
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Botervlieg

Hallo Jan,

Ze zijn door Mark Meijrink allemaal beoordeeld als Dactylorhiza praetermissa en goedgekeurd.

Mocht je er anders over denken, Zou je dan alsjeblieft met hem contact op willen nemen voor overleg?
Als ik daarna nog iets moet veranderen dan mag je het laten weten.

Groetjes, Marleen