Welke dagvlinder uit Polen?

Gestart door robertdelbroek, februari 05, 2010, 12:59:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

robertdelbroek

Een soort parelmoervlinder?

Ik weet het, de foto is niet echt ideaal. Maar ik probeer het toch.

De foto is in Polen getrokken, op 14 augustus.

Martin Scheper

paarse parelmoervlinder (Boloria dia)
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

robertdelbroek

Citaat van: Martin Scheper op februari 05, 2010, 14:46:54 PM
paarse parelmoervlinder (Boloria dia)

Bedankt Martin!

Kan u mij ook zeggen hoe u dit met zekerheid bepaald heeft?
Enkel op basis van de tekening op de voorvleugel of zijn er nog andere kenmerken?

Ik moet mij nog een goed dagvlinderboek (voor Europa) kopen... De nieuwe vlindergids is blijkbaar overal uitverkocht.

Martin Scheper

#3
Op de bovenzijde zijn de zwarte postdiscale stippen naar verhouding vet/dik. De zwarte halve maantjes/driehoekjes in de submarginale band zijn naar verhouding klein, terwijl de "dwarsbalkjes" tussen deze halve maantjes en de vleugelrand weer vet/dik zijn.
Op de onderzijde van de voorvleugel zijn de aders 5 en 6 op het eind (nabij de vleugelrand) omzoomd met een wat langgerekte donkere vlek.
Verder is de paarse parelmoervlinder in Polen wijdverspreid, en de datum past goed bij de tweede generatie.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

Citaat van: robertdelbroek op februari 06, 2010, 17:50:41 PM

Ik moet mij nog een goed dagvlinderboek (voor Europa) kopen... De nieuwe vlindergids is blijkbaar overal uitverkocht.

Dagvlinders van Europa (Lafranchis, 2009) wellicht?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

robertdelbroek

Bedankt voor de toelichting.

I.v.m. het boek (Lafranchis, 2009) ben ik er nog niet echt uit of ik het wel zou kopen.
Staat de vliegperiode voor iedere vlinder vermeld in dit boek?

Ik had eerlijk gezegd voor heel Europa liever een boek met de (inhoudelijke) vorm van en opdeling als "De nieuwe veldgids Dagvlinders".
(maar dat zal dan wel een té dik boek worden...)

Misschien dan best de 2 kopen?

nick w

Robert,

de Lafranchis is echt de moeite waard, goed ingedeeld. Kijk er nog maar eens naar, ik heb er zelf heel veel plezier van!

Groet,
Nick W