Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roy Schroor

Met vriendelijke groet,
Roy

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Roy Schroor

 :lol:
Zo wordt er in het artikel zowel van de CDNA als van het CDNA gerept...
Met vriendelijke groet,
Roy

Vincent Hart

Namens eventuele mensen die een uitleg nodig hadden van mijn comment, bedankt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

arnoniehof

vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

Marijn de Weijer

Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

gardensafari

Citaat van: Dunedain64 op oktober 20, 2017, 08:02:32 AM
Bijvoeren koolmezen lijkt te duiden op snellere evolutie vogels http://nu.nl/wetenschap/4971350/bijvoeren-koolmezen-lijkt-duiden-snellere-evolutie-vogels.html (via @NUnl)

Er zit mij iets dwars. De onderzoekers stellen dat de koolmees in Nederland niet of nauwelijks wordt bijgevoerd.

Wat is er dan gebeurd met de pindanetten en vetbollen die supermarkten en dierenwinkels verkopen?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Oenanthe

Citaat van: gardensafari op oktober 20, 2017, 08:44:07 AM
Citaat van: Dunedain64 op oktober 20, 2017, 08:02:32 AM
Bijvoeren koolmezen lijkt te duiden op snellere evolutie vogels http://nu.nl/wetenschap/4971350/bijvoeren-koolmezen-lijkt-duiden-snellere-evolutie-vogels.html (via @NUnl)

Er zit mij iets dwars. De onderzoekers stellen dat de koolmees in Nederland niet of nauwelijks wordt bijgevoerd.

Wat is er dan gebeurd met de pindanetten en vetbollen die supermarkten en dierenwinkels verkopen?
De onderzoekers onderbouwen deze stelling op geen enkele manier. In zo'n artikel is dat ook heel moeilijk, maar ik vraag me af hoe je zoiets betrouwbaar kunt onderzoeken. Er wordt heel wat gevoerd in Nederlandse tuinen, dat lijdt geen twijfel, en in elke Nederlandse tuin kan een koolmees verschijnen. Hoe bewijs je dan dat Koolmezen bij ons niet worden bijgevoerd?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op oktober 20, 2017, 09:05:46 AM
Citaat van: gardensafari op oktober 20, 2017, 08:44:07 AM
Citaat van: Dunedain64 op oktober 20, 2017, 08:02:32 AM
Bijvoeren koolmezen lijkt te duiden op snellere evolutie vogels http://nu.nl/wetenschap/4971350/bijvoeren-koolmezen-lijkt-duiden-snellere-evolutie-vogels.html (via @NUnl)

Er zit mij iets dwars. De onderzoekers stellen dat de koolmees in Nederland niet of nauwelijks wordt bijgevoerd.

Wat is er dan gebeurd met de pindanetten en vetbollen die supermarkten en dierenwinkels verkopen?
De onderzoekers onderbouwen deze stelling op geen enkele manier. In zo'n artikel is dat ook heel moeilijk, maar ik vraag me af hoe je zoiets betrouwbaar kunt onderzoeken. Er wordt heel wat gevoerd in Nederlandse tuinen, dat lijdt geen twijfel, en in elke Nederlandse tuin kan een koolmees verschijnen. Hoe bewijs je dan dat Koolmezen bij ons niet worden bijgevoerd?

Voor dat soort nuance moet je niet bij Nu.nl zijn.
Het gaat mogelijk om een vergelijking van een niet bijgevoerde populatie in het Nederlandse buitengebied en Engelse Koolmezen in tuinen. De conclusie is: "Indeed, U.K. birds not only have longer bills, but these longer bills are associated with increased fitness. These changes likely reflect an increase in domestic garden bird feeders over the past several decades."

http://science.sciencemag.org/content/358/6361/365
Herman van der Meer

gardensafari

In de abstract lees ik inderdaad veel meer slagen om de arm.
De volledige tekst kan ik niet lezen, omdat ik geen lid ben van die club.
Als ik het allemaal al zou begrijpen...

Dank HPM voor de link.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

HPM

Citaat van: gardensafari op oktober 20, 2017, 09:53:17 AM
In de abstract lees ik inderdaad veel meer slagen om de arm.
De volledige tekst kan ik niet lezen, omdat ik geen lid ben van die club.
Als ik het allemaal al zou begrijpen...

Dank HPM voor de link.

Nu.nl heeft het waarschijnlijk hiervandaan https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=23846
Herman van der Meer

gardensafari

Nogmaals dank, Herman.
Deze link verduidelijkt heel veel.
Zelfs de manier van bijvoeren is anders.
Wellicht dat onze mezen helemaal geen behoefte hebben aan een langere snavel, want die kunnen zonder moeite de netjes plunderen.
Een leuk en zo te lezen gedegen onderzoek, maar dat kwam in het korte stukje op Nu niet uit de verf, vandaar mijn scepsis.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

OJGoreng

#2624
Op de voorpagina van de NRC vandaag (de krant, niet de site) slechts één artikel: Veel Roofvogels illegaal gedood.

Dit alles n.a.v. een vandaag verschenen publicatie van Birdlife Europe.

Fijn dat het zo prominent wordt gebracht; ongetwijfeld zal er morgen wel wat op de site staan zodat het ook voor niet-abonnees leesbaar is. Waarom de roofvogels worden uitgelicht is me niet helemaal duidelijk (want het gaat over veel meer vogels), maar het Birdlife-rapport heb ik nog niet gelezen.

[Edit} intusen ook op de site.
Met vriendelijke groet, Zainal


Oenanthe

Citaat van: Johan Helmus op oktober 24, 2017, 20:23:54 PM
Ook een artikel van de volkskrant: https://www.volkskrant.nl/reizen/friesland-behoort-tot-belangrijkste-illegale-jachtvelden-voor-roofvogels~a4523314/
Niet te geloven. Zulke verhalen kon je -vrijwel letterlijk!- al in de jaren 80 van de vorige eeuw lezen. Alles verandert. Behalve de slechtheid van sommige mensen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bart van Hoogstraten

Sinds 1980 zijn er in West-Europa 421.000.000 vogels verdwenen doordat 75% van de insecten verdwenen is: https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=23854
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

pdeknijff

Indrukwekkend, maar op zichzelf toch minder indrukwekkend dan andere oorzaken.
Neem onze huiskat, daar hebben we er ca. 2.5 miljoen van, en deze doden gemiddeld ergens tussen de 10 en 30 vogels per jaar.
Dan kom je per jaar al op 25 - 75 miljoen vogels, alleen door onze gezellige huiskat.
421 miljoen sinds 1980, dat is ruim 11 miljoen per jaar.

Ook is het voor mij helemaal niet duidelijk hoe die rekensom is gemaakt. En dat is vrijwel altijd het probleem met deze specifieke bron van informatie. Ze roeptoeteren iets zonder inzicht in de exacte gegevens, en het begint heel erg op fake-nieuws te lijken.

Waarmee ik niet wil suggereren dat het niet erg is dat zo veel vogels en insecten verdwijnen, maar enige nuance is wel op zijn plaats.
Ik heb ze daar wel eens op gewezen, maar nuance dat is slecht voor de statistieken!
Voor mij een reden om naturetoday niet meer te vertrouwen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Oenanthe

Met alle respect Peter, maar voor je veronderstelling dat alle huiskatten gemiddeld 10-30 vogels per jaar doden geldt precies wat jij anderen voor de voeten werpt: het is op zijn zachtst gezegd niet helemaal duidelijk hoe die rekensom is gemaakt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

caliprobola

De kritiek van Peter is wel te begrijpen. Conclusies van 1 onderzoek zijn niet zondermeer te verbinden met resultaten van een ander onderzoek. De bron van de 421 miljoen verdwenen vogels had ik ook wel graag gezien.

pdeknijff

Maarten,

Er zijn een groot aantal gepubliceerde studies naar predatie van vogels door verwilderde en huiskatten.
Ik reken nog naar de voorzichtige kant van schattingen van aantal vogels per kat per jaar.
De meeste van die artikelen zijn eenvoudig te vinden, de meest recente kan ik je als pdf sturen.
Een groot verschil is dat ik mijn schatting niet als groot nieuws de buitenwereld in jaag, bovendien is het niet nieuw voor dit forum.

m.vr.gr.

Peter de Knijff


Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 25, 2017, 09:10:38 AM

Sinds 1980 zijn er in West-Europa 421.000.000 vogels verdwenen doordat 75% van de insecten verdwenen is: https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=23854

Vogelbescherming zegt in dat artikel helemaal niet dat die 421 miljoen door die insecten komt.
Herman van der Meer

pdeknijff

#2633
Terug naar het Koolmezenverhaal van afgelopen vrijdag.
Na lezing van het oorspronkelijke artikel kost het niet veel moeite om vast te stellen dat een groot deel van dit verhaal klopt als een bus.

Wat echter niet klopt is de vermeende significant toename in snavellengte van Koolmezen in Wytham door het eten van vetbollen.
De onderzoekers gebruiken een zeer simplistische lineaire correlatie terwijl een vluchtige blik op de grafiek al laat zien dat er geen enkelijk bewijs is om aan te nemen dat er sprake zou zijn van een lineair verband. Het is een veel complexer verhaal.

De beschreven trend is volledig afhankelijk van de keuze voor de periode waarover je de trend wilt berekenen. Stel dat ze pas in 1987 waren begonnen met meten, dan zou deze dataset hoogst waarschijnlijk of geen toename, of zelfs een lichte daling in snavellengte hebben laten zien.

Ik vind het verbazingwekkend dat deze analyse ongeschonden door de review is gekomen. Iedereen met ook maar een beetje gezond verstand had dit aspect van deze studie direct aan flarden geschoten. En als dit niet klopt, dan klopt ook dat vetbollenverhaal niet.

Het is opmerkelijk dat niemand die zeer plotselinge toename in snavellengte tussen 1986 en 1987 (ruim 0.2 mm) heeft opgepikt.
Daar moet iets aparts hebben plaatsgevonden.
Iemand anders die meet?
Ander meetinstrument?
Andere Koolmezen?
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

mgieskens

Ik vind de vergelijking met doden door huiskatten sowieso krom.
Het gaat namelijk niet om het aantal dode vogels per jaar, maar om een populatie afname (geboorte-sterfte) over meerdere jaren.
Natuurlijk zijn loslopende katten verantwoordelijk voor doden van miljoenen vogeltjes, maar dat zijn predatie door natuurlijke vijanden, botulisme, vogelgriep, hoogspanningsleidingen, etc. ook.
En er worden per jaar ook miljoenen jonge vogeltjes geboren.
Miljoenen dode vogeltjes door katten is maar een nummer. Dat lijkt een groot nummer, maar is in het totale plaatje verhoudingsgewijs maar een kleine fractie en nauwelijks relevant voor de afname van de totale vogelpopulatie. Behalve dan misschien de populatie in jouw achtertuin.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

pdeknijff

Klopt, maar die 421 miljoen is ook maar een getal zonder enige onderbouwing en nuancering.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

Citaat van: pdeknijff op oktober 25, 2017, 12:38:57 PM

Terug naar het Koolmezenverhaal van afgelopen vrijdag.
...

Het is opmerkelijk dat niemand die zeer plotselinge toename in snavellengte tussen 1986 en 1987 (ruim 0.2 mm) heeft opgepikt.
Daar moet iets aparts hebben plaatsgevonden.
Iemand anders die meet?
Ander meetinstrument?
Andere Koolmezen?

Er zitten wel meer grote sprongen tussen jaren. Op vallend is ook de grote spreiding in 2013, 2015 en 2017.
In tienden of hondersten van milimeters is het wel lastig meten.
Herman van der Meer

caliprobola

Citaat van: pdeknijff op oktober 25, 2017, 12:57:45 PM
Klopt, maar die 421 miljoen is ook maar een getal zonder enige onderbouwing en nuancering.
Let wel, mijn kritiek op naturetoday gaat naar de vormgeving, de manier waarop de boodschap gebracht wordt, eerder dan naar de inhoud. Blijkbaar is die 421 miljoen wel degelijk een onderbouwd nummer maar het was wel zo mooi geweest om dat even te vermelden. Dat wekt heel wat meer vertouwen. Zie http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ele.12387/full

pdeknijff

Bedankt voor de bron, zij weten wel hoe je complexe data moet fitten en interpreteren.

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op oktober 25, 2017, 12:21:05 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 25, 2017, 09:10:38 AM

Sinds 1980 zijn er in West-Europa 421.000.000 vogels verdwenen doordat 75% van de insecten verdwenen is: https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=23854

Vogelbescherming zegt in dat artikel helemaal niet dat die 421 miljoen door die insecten komt.

Klopt. Maar als je nou gaat beweren dat er niets aan de hand is en er geen verbanden zijn, ben je bezig als Trump die beweert dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor klimaatopwarming door uitstoot van CO2 en andere gassen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/